Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sokerivauva, vaikka arvot normaalit?

Vierailija
07.06.2009 |

Olen raskaana viikolla 38. Ennen raskautta olin normaalipainoinen, jopa hoikka. Minulla oli aika isot rinnat, kapea vyötärö ja pyöreät lanteet. Pituutta 162 cm. Painoa 60 kg. Lopetin tupakoinnin heti kun sain tietää olevani raskaana. Olin polttanut ainakin 12 vuotta 15-25 tupakkaa päivässä. Heti lopetettuani lihoin kuusi kiloa alle kuukaudessa, vaikka nimenomaan tarkkailin syömisiäni, enkä korvannut tupakkaa herkuilla.

Painonnousu ei kuitenkaan hidastunut, vaan kiihtyi entisestään. Kiinnitin entistä enemmän huomiota syömisiini. Lisäsin salaatin syömistä, vähensin kahvin määrän kupilliseen päivässä ym. Olo oli kuitenkin kurja, väsynyt ja masentunut.

Jossain vaiheessa pyysin kilpirauhastestit, koska en ymmärtänyt mikä muukaan minua lihottaisi. No, tsh - arvo oli kuulemma viiterajan sisällä, 4,65, mutta sitä alettiin seurata ja kuukauden päästä se olikin 6,51 ja t4v 11. Lääkärin mukaan arvot olivat ihan hyvät, mutta lopulta omasta pyynnöstäni määräsi minulle 50 mikrogrammaa thyroxinia päivässä. Jälkeenpäin otin itse selville, että tuollaisia määriä syövät sydänpotilaat ja vanhukset.

Vatsa on kasvanut koko raskauden ajan käyrien yläpuolella. Minulle on sanottu, että lapsivettä saattaa olla paljon. Sokerirasitustestin tulokset olivat normaalit, virtsanäytteet ovat aina olleet puhtaat.

Olin juuri synnytystapa - arviossa, jossa ei puhuttu sanaakaan synnnytystavasta. vauvan kokoarvio oli 3,9kg. Täysiä viikkoja 37. Kuulemma vauva on saanut sokeria jostain, vaikka oli pitkäjalkainen ja iso, mutta erityisesti pyöreämahainen. Sain taas saarnan ruokavaliosta ja passituksen paastoverensokerin mittaukseen. Tuloksia en ole vielä saanut.

Minulla on kuulemma ihan normaali lantio, vaikka sitä ei ole tutkittu millään tavalla. Sain kontrollikäyntiajan lasketun ajan tienoille ja kun kysyin, että mitä jos vauva syntyy ennen sitä, lääkäri vastasi vain, että sitten perutaan aika ja heh heh.

Painoa on kertynyt melkein 25 kiloa. Liikkuminen on jo rasittavaa. Polvia särkee herkästi. Olen niin kyllästynyt väitteisiin, että herkuttelen jatkuvasti, kun en sitä tee. Sokeriarvojani kyllä syynätään, mutta kilpirauhanen sivuutetaan. Miten vauvani voi olla sokerivauva, jos sokeriarvoissani ei ole mitään häiriötä? On ihan syyllinen olo, kun mietin, että olen varmasti kuitenkin jotain tehnyt, että vauvasta on tullut noin iso.

Nyt odottelen vain syntymää ja toivon, että tapahtuisi pian, ettei vauva enää paljon kasvaisi. Ärsyttää. Toivottavasti mahtuu sitten.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minulle sanoi aikoinaan synnytyslääkäri. Minulla on ylipainoa ja vauvani oli suuri. Kertaakaan minulla eivät sokerit olleet koholla, rasituskin hyvä. Vauvani oli viisi kiloinen mutta pituuttakin hänellä oli 60 cm. Suvussani pojat ovat olleet järjestäen lähes 60cm syntyessään.

Vierailija
2/4 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi raskautta ja sokerit jonkinverran koholla. Viimeisimmässä sokerimittaukset kotona ja kohtuudella pysyivät arvot kuosissa. Painoarvio joskus viikolla 38 "vajaa nelikiloinen." Meni pari päivää yli ja oli 3200g. Eipäs vaan mahtunut tämäkään kuten ei nelikiloinen esikoinenkaan :( Multa ei sitten varmaan hiirivauvakaan ulos mahtuisi. Älä ota stressiä kun kerta itse tiedät että oikein teet. Synnytys sujuu tavalla tai toisella ja kilpirauhas arvoja kontrolloidaan sinulta taatusti tulevaisuudessa. Onnea ja iloa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olin loppuraskaudessa todella turvoksissa, joten siitä kertyi aika paljon lisäpainoa. paino nousi raksauden aika reilut 30kg. herkuttelinkin kyllä mutta liikuin suht paljon. vauva 4kg. painoarviot muuten heittelee miten sattuu, mun vauvan piti olla paljon pienempi.

Vierailija
4/4 |
07.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä enemmän, välillä vähemmän. Juon paljon vettä, mutta tässä vaiheessa odotan vaan synnytystä.

-ap-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän