Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pysyvän työkyvyttömyyseläkkeen sijaan kuntoutustuelle

Vierailija
13.06.2026 |

Neuvoja kaipaan. "Mene töihin" kommentit eivät piristä ketään, joten ne voisi jättää kirjoittamatta, kiitos. :) Menisin vaikka heti, jos elämä olisi reilua.

 

Hain siis lääkärini suosittelemana työkyvyttömyyseläkettä parantumattoman ja pahenevan sairauden ja lukuisten muiden arkeeni ja elämääni vaikuttavien asioiden vuoksi. Diagnooseja kun on enemmän kuin ystäviä. Lääkärini mainitsee b lausunnossa mm. että suosittelee pysyvää työkyvyttömyyseläkettä, koska tilanteeni ei tule parantumaan ikinä. Ei itsestään, ei rukousten voimin eikä kuntoutuksilla. Kaikkea on siis jo kokeiltu.

 

Sainkin päätöksen että eläke myönnetään, mutta kuntoutustukena. Olen nyt siis jokseenkin ihmeissäni, kun "heidän arviointinsa mukaan tilaani voi hoitaa". Ei minulle edes tehty mitään kuntoutussuunnitelmaa, koska sellainen olisi hyödytön tilanteessani.

 

Mitähän nyt pitäisi tehdä, että siellä ymmärtäisivät, ettei sairauteeni ole parannuskeinoa, vaikka se ihanaa olisikin? Oletko itse tai tunnetko jonkun tässä samassa tilanteessa olevan? Kaikki apu tarpeen, kiitos!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normi käytäntö jos ensimmäinen/ensimmäisiä hakemuksia. Ensin joitakin vuosia kuntoutustuella ja sitten pysyvä eläke.

Vierailija
2/19 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nykyään on vaikeaa päästä pysyvälle eläkkeelle, joten onhan se määräaikainenkin jotain. Sitten on vaan laitettava uusi b-lausunto kun kuntoutustuki loppuu ja toivoa, että joskus myöntävät sen pysyvän. Itse olin 4 vuotta määräaikaisella ennen pysyvää - mutta tilanteeni ei ollut noin selkeä. Eiköhän se sulle myönnetä ennemmin tai myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normi käytäntö jos ensimmäinen/ensimmäisiä hakemuksia. Ensin joitakin vuosia kuntoutustuella ja sitten pysyvä eläke.

Pari vuotta sitten hain ensimmäisen kerran, tuli hylky, valitin, tuli hylky. Joten on tämä jo oikeaan suuntaan sitten menossa. 

Vierailija
4/19 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyyntiin pystyy kuka tahansa jolla ääni kulkee

Vierailija
5/19 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normi käytäntö jos ensimmäinen/ensimmäisiä hakemuksia. Ensin joitakin vuosia kuntoutustuella ja sitten pysyvä eläke.

Noin se oli ennen, nykyään ihan yleistä että kuntoutustuelta tipautetaan työttömän statukselle tai uutta kuntoutustukea haetaan ja saadaan hamaan tappiin. Jos olet TEORIASSA työkykyinen tekemään 4h päivää, eläkkeelle ei mitään asiaa.

Vierailija
6/19 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt otat rennosti tuon määräaikaisen turvin, kun talous on sen aikaa kunnossa. Nauti kesästä.  Myöhemmin haet uudestaan eläkettä ennen kuin määräaikainen loppuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/19 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinmyyntiin pystyy kuka tahansa jolla ääni kulkee

Ei näillä aarteilla mitä itselläni on. Ja en voi sietää ko. puheluita itsekään, niin en terveenäkään kykenisi siihen. 

Vierailija
8/19 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelinmyyntiin pystyy kuka tahansa jolla ääni kulkee

Ei näillä aarteilla mitä itselläni on. Ja en voi sietää ko. puheluita itsekään, niin en terveenäkään kykenisi siihen. 

Ei ole kyse siitä, siedätkö, vaan siitä, voitko. Todennäköisesti voit, vaikka et halua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/19 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinmyyntiin pystyy kuka tahansa jolla ääni kulkee

Ei pysty ainakaan Tourette-potilas. Ostaisitko sinä jotain, jos joka toinen lause olisi "haista v*ttu"?

Vierailija
10/19 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelinmyyntiin pystyy kuka tahansa jolla ääni kulkee

Ei näillä aarteilla mitä itselläni on. Ja en voi sietää ko. puheluita itsekään, niin en terveenäkään kykenisi siihen. 

Ei ole kyse siitä, siedätkö, vaan siitä, voitko. Todennäköisesti voit, vaikka et halua. 

Jos lukee ajatuksella ensimmäisen viestini sisäistäen sen, ymmärtää heti, etten voi. Syitä minun tai kenenkään ei tarvitse sen yksityiskohtaisemmin kertoa. :) Mutta jos ei lue, niin en voi asialle mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/19 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ongelma on se, että saat rahaa mutta mielestäsi väärännimisellä etuudella? 

Vierailija
12/19 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nykyään on vaikeaa päästä pysyvälle eläkkeelle, joten onhan se määräaikainenkin jotain. Sitten on vaan laitettava uusi b-lausunto kun kuntoutustuki loppuu ja toivoa, että joskus myöntävät sen pysyvän. Itse olin 4 vuotta määräaikaisella ennen pysyvää - mutta tilanteeni ei ollut noin selkeä. Eiköhän se sulle myönnetä ennemmin tai myöhemmin.

Saanko kysyä millainen sun tilanne  oli? Oon ollut nyt 3,5v kuntoutustuella niin mietin siksi, miten muilla mennyt.

Ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/19 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normi käytäntö jos ensimmäinen/ensimmäisiä hakemuksia. Ensin joitakin vuosia kuntoutustuella ja sitten pysyvä eläke.

Pari vuotta sitten hain ensimmäisen kerran, tuli hylky, valitin, tuli hylky. Joten on tämä jo oikeaan suuntaan sitten menossa. 

Ei kannata valittaa, kun se on hidas tie. Kannattaa tehdä uusi hakemus paremmin tehdyllä lausunnolla. Eläkevakuutusyhtiöstä voi kysyä millä perusteilla hakemus on hylätty.

Vierailija
14/19 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on siitä onko sinulla työkykyä jäljellä. Vakuutuslääketieteen näkökulmasta neliraajahalvaantunut kelpaa koulutettavaksi sänkyjen koemakaajaksi ja oikeastaan kuolleenkin sopii toimia autojen törmäysnukkena. Ei siis eläkettä, joka todellisuudessa on pyramidihuijaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/19 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit perustaa yrityksen, joka tarjoaa ilman koehengittäjän tai ruuan koemaistajan palveluja.

Vierailija
16/19 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin yli 7v kuntoutustuella ennen pysyvää, mutta omalla kohdallani alussa olikin toivoa kuntoutumisesta ja kuntoutussuunnitelma oli koko ajan. Lopulta alkoi näyttää selvältä, ettei työkyky palaudu, niin pysyvää haettiin ja se myönnettiin. Tämä on normaali käytäntö esimerkiksi mt-ongelmissa, aaltomaisesti / epätasaisesti etenevissä neurologisissa sairauksissa, syövissä silloin kun ei vielä ole tietoa toimiiko hoito ja kauanko työkyvyttömyys kestää, usein tuki- ja liikuntaelinsairauksissa (joihin kuntoutus voi olla uudelleenkouluttautumista), joskus aivovammoissa, jos alussa ei ole tietoa paljonko palaako työkyky kuntoutuksella... Suoraan pysyvä eläke myönnetään, jos katsotaan, ettei työkykyä voida kuntoutuksella palauttaa. Näin on ainakin nuorten kohdalla harvoin. Pysyvän tk-eläkkeen myöntäminen voi myös olla karhunpalvelus nuorelle, joka silloin menettää sen hoitokontaktinkin ja mahdollisuudet kuntoutuksiin. Eri asia, jos puhutaan kuolemaan johtavasta sairaudesta tai sellaisesta vääjäämättömästi etenevästä sairaudesta, joka lähitulevaisuudessa tulee viemään toimintakyvyn, tyyliin ALS.

 

"Lukuisat muut arkeen ja elämään vaikuttavat asiat" eivät hirveästi päätöksessä paina. Sosiaaliset syyt voivat toki painaa, jos olet vain peruskoulun käynyt, 55v ja asut maaseudulla, jolloin sinua ei kannata ammatillisella koulutuksella uudelleenkouluttaa. Myöskään useat diagnoosit eivät välttämättä paina, koska niitä ei lasketa. Pitäisi olla yksi pääsairaus, joka yksin vie työkyvyn, muut voivat korkeintaan tukea hakemusta. Luultavasti parantumaton ja paheneva sairaus ei ole sellainen, joka aina väistämättä veisi työkyvyn lopullisesti, vaan joissain tapauksissa sitä voidaan kuntouttaa, ja siksi olisi hyvä, ettei sinunkaan kohdallasi heitettäisi pyyhettä kehään. 

 

Kuntoutustuki vaatii kuntoutussuunnitelman, jonka nyt voit vaatia. Jatkokuntoutustuki myönnetään helpommin kuin uusi, eli jos terveydessä ei tapahdu edistystä, hylkyä ei tarvitse pelätä. Jos kuntoutumista ei muutaman kuntoutustukikauden jälkeen tapahdu, pysyvä varmaan myönnetään. Nyt kuitenkin kannattaa vielä kokeilla kuntoutusta. Se on kuntoutustuen idea.

Vierailija
17/19 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit perustaa yrityksen, joka tarjoaa ilman koehengittäjän tai ruuan koemaistajan palveluja.

Suomessa ei yrittäjyys enää kannata.

Vierailija
18/19 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinmyyntiin pystyy kuka tahansa jolla ääni kulkee

Harva sillä itseään pystyy elättämään. Todella harva.

Vierailija
19/19 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullut niin monen roikkuvan samassa tilanteessa, vaikka heistä jo päältä näkisi mikä tahansa lääkäri, ettei ole työkykyinen edes tunniksi. :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä