Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdattaisitko ikkunat taloon tuuletuksen vuoksi?

Vierailija
08.06.2026 |

Meillä on pieni vanha talo/mökki johon on edellinen omistaja vaihtanut ikkunat joskus 80-luvulla. Ap ikkunat olivat vanhanaikaiset pari-ikkunat. Nyt on normi yksiruutuinen. Ei kaunis ja sopisi paremmin johonkin kasaritaloon, mutta on siistit ja ikkunoista ei vedä lainkaan.

Joskus helteellä ärsyttää, kun yöllä ei saa ikkunaa auki, eikä toki muutenkaan saa tuuletettua kuin ulko-oven kautta. Pienessä talossa sekin tietysti auttaa. ILP pitää viileämpänä, että ne yöt selviää.

Uudet ikkunat olisi ainakin 1500€/ikkuna. Vähän kirpaisee, kun tosiaan ikkunat on muuten siistit ja pitävät tuulen ja pakkasen hyvin ulkona.

Hommaisitko uudet ikkunat tässä tilanteessa?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isännöitsijä ei taitaisi tykätä jos menisin ikkunat vaihtamaan

Ehkä ap ei asu kolhoosissa, joten ei tarvitse lupia kysellä kuin lompsaltaan.  

Vierailija
22/36 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäisen ikkunan hintaa kannattaa kysyä pikkufirmoilta jotka tekee mittatilausikkunoita. Esim. puusepänliikkeet saattavat tehdä tuollaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda vaan jos on rahaa. Rumat kun saatana tuollaiset 80-luvun ikkunat on vanhassa talossa. Meillä edellinen omistaja on vaihtanut alakerran ikkunat. Ihan kelpo ikkunat on mutta sama vika kun sulla, niissä on jako menty vaihtamaan 3-pokaisesta 2-pokaiseen. Typerän näköinen ja tuulettaminen hankalaa. Entinen 3 jako istui ikkunan mittasuhteisiin nätisti, nykyinen jako taas ei. Näillä kumminkin mennään koska kaikkien vaihto olisi älyttömän kallista. Yläkerran alkuperäiset kunnostettiin. 

Vierailija
24/36 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isännöitsijä ei taitaisi tykätä jos menisin ikkunat vaihtamaan

Minä vaihdoin 10 vuotta sitten.  Ei ole kukaan kysellyt ja isännöitsijäkin tässä vaihtunut.

Vierailija
25/36 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vaihtaisi kaikkia. Siihen huoneeseen voisin vaihtaa, mihin haluan tuuletuksen.

Eikö olisi mielestäsi hölmön näköistä, että yksi ikkuna olisi erilainen? Ap

Tilaat uuden saman näköisen ulkoa kuin vanha on. Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Jos ne on vaikka yksiruutuiset 12x12, niin näyttää hassulta, jos samalla seinällä on useampikin ikkuna, joista yksi eri puitejaolla. Jos ne vielä on 80-luvun MSK eli kaikki lasit ulkoa sisälle puupokilla, niin ihan samanlaisia tuskin saa. Oletko katsellut torista tms, jos olisi vastaavia, mutta joissa on tuuletuspoka ritilällä tai lasilla erikseen? 

Yhteen jos vain tarvitsee, niin voisi mittatilauksena ja vähäisillä puusepäntöillä saada siihen vanhaan karmireikään pystyjakotolpan ja erillisen luukun. Ei se nyt ihan rakettitiedettä ole. Jos olisi omasta kyse, niin en kyllä kaikkia ikkunoita uusisi, jos vanhat on muuten hyvät.

Vierailija
26/36 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porauttaisin mieluummin tuuletusaukon seinään. Tulee halvemmaksi. Ilmanvaihto pitää olla tai tulee homeet ym. 

Ei tuokaan huono idea ole. Paitsi tietenkin pitää ottaa huomioon, miten muuten talossa on ilmanvaihto toteutettu. Reikä ja ritilä ulos ja vaikka puhallin siihen kesän ajaksi. Talvellahan kierrettävä venttiili toiminee riittävästi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/36 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on makuuhuoneissa erilliset pienet tuuletus ikkunat. En tiedä mitä maksaa jos sellaset tekisi?

Vierailija
28/36 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda vaan jos on rahaa. Rumat kun saatana tuollaiset 80-luvun ikkunat on vanhassa talossa. Meillä edellinen omistaja on vaihtanut alakerran ikkunat. Ihan kelpo ikkunat on mutta sama vika kun sulla, niissä on jako menty vaihtamaan 3-pokaisesta 2-pokaiseen. Typerän näköinen ja tuulettaminen hankalaa. Entinen 3 jako istui ikkunan mittasuhteisiin nätisti, nykyinen jako taas ei. Näillä kumminkin mennään koska kaikkien vaihto olisi älyttömän kallista. Yläkerran alkuperäiset kunnostettiin. 

Mietin jo olenko ainoa, jolla sydän itkee verta, kun vanhassa talossa on ihan väärät ikkunat! 😀 

Kun alkuperäiset ikkunat on olleet tällaiset https://www.styleroom.fi/images/680817

ja sitten on laitettu tällaiset 

https://cdn.nettimokki.com/live/uploads/image/57001_57100/57018_938207f…

 

Niin ei siihen yhtään paremmin sovi tällainen tuuletusikkunallinenkaan 

https://kuvat.huutokaupat.com/PaDhSB6xEF7TmGOO965agaca7Tf_B8rSTsyazKAKE…

 

Enkä kykene maksamaan euroakaan uudesta väärästä ikkunasta. 

Taidan alkaa säästää rahaa, ja uusin sitten kaikki kerralla. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/36 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taloon oli vaihdettu osa ikkunoista kasarilla. Onneksi alkuperäiset ikkunat olivat tallessa. Kunnostettiin ne ja vaihdettiin talolle sen omat silmät takaisin. 

Uusiin en aloittajana vaihtaisi, paitsi puusepällä teetettyihin alkuperäisen mallin mukaisiin. Tuuletuksen kannalta uudet toki toimisivat paremmin kuin kasarimalli, mutta jos ostaa jotain valmisikkunoita K-raudasta, ne sopivat taloon ihan yhtä huonosti kuin nykyiset. 

Vierailija
30/36 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on makuuhuoneissa erilliset pienet tuuletus ikkunat. En tiedä mitä maksaa jos sellaset tekisi?

Teetettiin uudehkoon saunamökkiin yksi lisä ikkuna joskus muutama vuosi sitten. Mökissä oli siis sauna ja huone jossa 1 iso ikkuna ja ovi jossa lasi. Eli vaan ovestä pystyi tuulettamaan. Lisättiin ikkunattomalle seinälle semmonen kapea tuuletus ikkuna jossa hyttysverkko. Hyvin toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/36 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asentaisin ilmastoinnin.

Ja taas ilmoittautuu yksi, jolta jäi itse aloitus sisäistämättä kokonaan. Luepa se uudelleen ensin ajatuksen kanssa ja kommentoi vasta sitten.

Vierailija
32/36 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda vaan jos on rahaa. Rumat kun saatana tuollaiset 80-luvun ikkunat on vanhassa talossa. Meillä edellinen omistaja on vaihtanut alakerran ikkunat. Ihan kelpo ikkunat on mutta sama vika kun sulla, niissä on jako menty vaihtamaan 3-pokaisesta 2-pokaiseen. Typerän näköinen ja tuulettaminen hankalaa. Entinen 3 jako istui ikkunan mittasuhteisiin nätisti, nykyinen jako taas ei. Näillä kumminkin mennään koska kaikkien vaihto olisi älyttömän kallista. Yläkerran alkuperäiset kunnostettiin. 

Mietin jo olenko ainoa, jolla sydän itkee verta, kun vanhassa talossa on ihan väärät ikkunat! 😀 

Kun alkuperäiset ikkunat on olleet tällaiset https://www.styleroom.fi/images/680817

ja sitten on laitettu tällaiset 

https://cdn.nettimokki.com/live/uploads/image/57001_57100/57018_938207f…

 

Niin ei siihen yhtään paremmin sovi tällainen tuuletusikkunallinenkaan 

https://kuvat.huutokaupat.com/PaDhSB6xEF7TmGOO965agaca7Tf_B8rSTsyazKAKE…

 

Enkä kykene maksamaan euroakaan uudesta väärästä ikkunasta. 

Taidan alkaa säästää rahaa, ja uusin sitten kaikki kerralla. Ap

Et ole ainoa. Omassa 1949 rakennetussa on 80-90-luvun taitteessa laitettu kolmilasiset puupokaiset tuuletusritilälliset kaksipuitteisten tilalle. 

Talossa on seitsemän ikkunaa ja toki toivoisin niiden olevan toisenlaiset, mutta mieluummin sitten vaihtaisin muutenkin alkuperäisemmän näköiseen taloon kuin erikseen ikkunat. "Et oo täydellinen, mallikelpoinen, mut parasta mulle"  Moni muu asia asumisessa tässä painaa enemmän plussalle kuin yhdet ikkunat. Uusien ikkunoiden lasiaukot ovat muuten paljon pienempiä kuin vanhojen. Pokat ovat paksuuntuneet - leventyneet rakennesyistä paljon ja sellaiset vanhan näköiset sirot pitäisi teettää erikseen ja tuskin sittenkään näyttäisivät "aidoilta"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/36 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda vaan jos on rahaa. Rumat kun saatana tuollaiset 80-luvun ikkunat on vanhassa talossa. Meillä edellinen omistaja on vaihtanut alakerran ikkunat. Ihan kelpo ikkunat on mutta sama vika kun sulla, niissä on jako menty vaihtamaan 3-pokaisesta 2-pokaiseen. Typerän näköinen ja tuulettaminen hankalaa. Entinen 3 jako istui ikkunan mittasuhteisiin nätisti, nykyinen jako taas ei. Näillä kumminkin mennään koska kaikkien vaihto olisi älyttömän kallista. Yläkerran alkuperäiset kunnostettiin. 

Mietin jo olenko ainoa, jolla sydän itkee verta, kun vanhassa talossa on ihan väärät ikkunat! 😀 

Kun alkuperäiset ikkunat on olleet tällaiset https://www.styleroom.fi/images/680817

ja sitten on laitettu tällaiset 

https://cdn.nettimokki.com/live/uploads/image/57001_57100/57018_938207f…

 

Niin ei siihen yhtään paremmin sovi tällainen tuuletusikkunallinenkaan 

https://kuvat.huutokaupat.com/PaDhSB6xEF7TmGOO965agaca7Tf_B8rSTsyazKAKE…

 

Enkä kykene maksamaan euroakaan uudesta väärästä ikkunasta. 

Taidan alkaa säästää rahaa, ja uusin sitten kaikki kerralla. Ap

Et ole ainoa. Omassa 1949 rakennetussa on 80-90-luvun taitteessa laitettu kolmilasiset puupokaiset tuuletusritilälliset kaksipuitteisten tilalle. 

Talossa on seitsemän ikkunaa ja toki toivoisin niiden olevan toisenlaiset, mutta mieluummin sitten vaihtaisin muutenkin alkuperäisemmän näköiseen taloon kuin erikseen ikkunat. "Et oo täydellinen, mallikelpoinen, mut parasta mulle"  Moni muu asia asumisessa tässä painaa enemmän plussalle kuin yhdet ikkunat. Uusien ikkunoiden lasiaukot ovat muuten paljon pienempiä kuin vanhojen. Pokat ovat paksuuntuneet - leventyneet rakennesyistä paljon ja sellaiset vanhan näköiset sirot pitäisi teettää erikseen ja tuskin sittenkään näyttäisivät "aidoilta"

lisäys. Aluksihan oli puhe vain tuuletusmahdollisuudesta, mutta yhteen aikaan noihin käteviin yksiaukkoisiin sisälle avautuviin laitettiin karmiin ulkopuolelle pystylauta, jolloin ne saatiin kauempaa näyttämään vähän kaksiaukkoisilta. Voisihan ne jakaa kuudeksikin, jos ristikko maittaisi näöltään enemmän. Oikeita kitattuja sisään ulos avautuviahan ei niistä saa mitenkään. 

Vierailija
34/36 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin pari n. 50 cm korkeaa tuuletusluukkua eri puolille taloa. Siis samoja mitä normaalisti näkee lasien vieressä. Tekisin kokonaan uudet aukot niille ettei ole ikkunoiden yhteydessä.Tai siis aion näin tehdä tänä kesänä. Laitan toisen lämpöpumpun alapuolelle niin pystyn tehostamamaan tuuletusta pumpun avulla. Ja toisen uunin viereen palamisilmaa antamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/36 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asentaisin ilmastoinnin.

Ilmastointi kyllä viilentää mutta ei vaihda ilmaa. Ongelmana voi kuumuuden lisäksi olla tunkkainen sisäilma.

Vierailija
36/36 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda vaan jos on rahaa. Rumat kun saatana tuollaiset 80-luvun ikkunat on vanhassa talossa. Meillä edellinen omistaja on vaihtanut alakerran ikkunat. Ihan kelpo ikkunat on mutta sama vika kun sulla, niissä on jako menty vaihtamaan 3-pokaisesta 2-pokaiseen. Typerän näköinen ja tuulettaminen hankalaa. Entinen 3 jako istui ikkunan mittasuhteisiin nätisti, nykyinen jako taas ei. Näillä kumminkin mennään koska kaikkien vaihto olisi älyttömän kallista. Yläkerran alkuperäiset kunnostettiin. 

Mietin jo olenko ainoa, jolla sydän itkee verta, kun vanhassa talossa on ihan väärät ikkunat! 😀 

Kun alkuperäiset ikkunat on olleet tällaiset https://www.styleroom.fi/images/680817

ja sitten on laitettu tällaiset 

https://cdn.nettimokki.com/live/uploads/image/57001_57100/57018_938207f…

 

Niin ei siihen yhtään paremmin sovi tällainen tuuletusikkunallinenkaan 

https://kuvat.huutokaupat.com/PaDhSB6xEF7TmGOO965agaca7Tf_B8rSTsyazKAKE…

 

Enkä kykene maksamaan euroakaan uudesta väärästä ikkunasta. 

Taidan alkaa säästää rahaa, ja uusin sitten kaikki kerralla. Ap

Et ole ainoa. Omassa 1949 rakennetussa on 80-90-luvun taitteessa laitettu kolmilasiset puupokaiset tuuletusritilälliset kaksipuitteisten tilalle. 

Talossa on seitsemän ikkunaa ja toki toivoisin niiden olevan toisenlaiset, mutta mieluummin sitten vaihtaisin muutenkin alkuperäisemmän näköiseen taloon kuin erikseen ikkunat. "Et oo täydellinen, mallikelpoinen, mut parasta mulle"  Moni muu asia asumisessa tässä painaa enemmän plussalle kuin yhdet ikkunat. Uusien ikkunoiden lasiaukot ovat muuten paljon pienempiä kuin vanhojen. Pokat ovat paksuuntuneet - leventyneet rakennesyistä paljon ja sellaiset vanhan näköiset sirot pitäisi teettää erikseen ja tuskin sittenkään näyttäisivät "aidoilta"

lisäys. Aluksihan oli puhe vain tuuletusmahdollisuudesta, mutta yhteen aikaan noihin käteviin yksiaukkoisiin sisälle avautuviin laitettiin karmiin ulkopuolelle pystylauta, jolloin ne saatiin kauempaa näyttämään vähän kaksiaukkoisilta. Voisihan ne jakaa kuudeksikin, jos ristikko maittaisi näöltään enemmän. Oikeita kitattuja sisään ulos avautuviahan ei niistä saa mitenkään. 

Tuollainen ohut pystylauta ulkopuolella oli meidänkin ikkunoissa aikanaan. Liimattuna. Sittemmin pudonneet pois. Olivat sisälle niin rumat, että 😅 ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä