Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka muistatte elämäänne kun Tshernobyl-onnettomuus tapahtui -86. Mitä te jouduitte silloin tekemään?

Vierailija
11.08.2019 |

Tuossa toisessa ketjussa ihmiset muisteli, että piti ottaa joditabletteja kun Tshernobyl posahti. Ei saanut mennä pariin päivään ulos ja kun sai niin piti mennä jossain sadevarusteissa laskeuman takia.

Muistaako joku oikeasti tuollaista? Pitikö silloin todella olla Suomessa pari päivää sisällä tai ottaa tabletteja? Tai oliko joku muu juttu mitä piti tehdä arjesta poiketen tai ei saanut tehdä sen säteilyn tai laskeuman takia?

Itse olin silloin 8-vuotias, asuimme Helsingissä enkä muista että olisi ollut mitään muuta ihmeellistä kuin että ei saanut sen jälkeen syödä sieniä eikä kalaa.

Kommentit (1073)

Vierailija
1061/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

hämeessä pora kaivoista tulee enemmän säteilyä. olin mittaamassa.turhaa paniikin lietsontaa.esim japanin fukushiman räjähdyksessä 5 kertainen määrä silti terveet ihmiset asuvat siellä

Vierailija
1062/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloinen poikaystävä oli intissä, ja ohje vastaisen varalle oli muistaakseni, että sadeviitta päälle ja sitten voi, kun vaara ohi, havun oksilla rapsia laskeumat viitasta heinikkoon. Taisi olla vitsi.

 

Ei ole vitsi nuo ohjeet, vielä vuonna 2000 meitä opetettiin toimimaan noin ydinräjähdyksen sattuessa. Havuilla ne enimmät ydinlaskeumat harjataan pois ja elämä jatkuu :D

Fyysikkona voin sanoa, että nuo ohjeet ovat erittäin järkevät. Ilmeisesti niitä ei ole osattu perustella tarpeeksi yleistajuisesti, kun niille naureskellaan vuosikymmenestä toiseen.

Pääpointti on tämä: Radioaltiivinen laskeuma on pääosin säteilevää pölyä ja muuta roskaa. Saamasi säteilyannoksen kannalta on olennaista, jääkö se roska säteilemään vaatteittesi päälle tuntikausiksi vai saatko pyyhittyä sen pian pois sadeviitan päältä. Sadeviitta tarjoaa liukkaan alusta, jolta säteilevän roskan saa helposti pyyhittyä pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhemmat olivat räjähdyksen aikaan olleet Sotshissa lomalla ja takaisin tullessaan oli rajalla kaikki tarkastettu säteilymittareilla. Muistaakseni vasta kotiin tultuaan taisivat kuulla ensimmäistä kertaa koko onnettomuudesta. 

 

Muistan varotoimista että piti varoa ettei sadevettä mene suuhun.. jossain vaiheessa piti sienien syömistä välttää. Mulla on muistikuva että joditabletteja meille lääkekaappiin ostettiin.  Ja telkkarissa kerrottiin usein miten ydinsäteilyltä pitää suojautua jos tulee ydinlaskeuma. Joku valistuslehtinen taidettiin kotiinkin jakaa? Koulussa pidettiin poistumisharjoitus ja yleisen hätämerkin kuultuamme mentiin väestönsuojaan saakka. Väestönsuojan työntekijä ( Valtaisa tunneli Helsingissä joka toimii pysäköintihallina normaaliaikana) esitteli paikkoja, kuinka käytävän päässä on varastoja ja asuintiloja ja mitä kaikkea niissä on - niihin ei kuitenkaan saanut mennä lähellekään. 

 

Kauhein muisto mulle on kun  tämä työntekijä myös kertoi että jos laskeuma on ehtinyt tulla ja suojaan pyrkii ihmisiä, on ovet suljettava heidän edestään ja tarvittaessa sisäänpyrkivät pitää ampua. Olin tokaluokkalainen.

Tuo oli kyllä työntekijältä täydellistä asiantuntemattomuutta. Riittää, että ne laskeuman alle joutuneet riisuvat vaatteensa, pesevät itsensä perusteellisesti suihkussa ja pukevat sen jälkeen toiset vaatteet. Sen jälkeen he eivät ole muille vaaraksi. Heidän jo saamaansa säteilyannosta tämä ei poista, mutta eivät he enää sen jälkeen vaaranna muita.

Fyysikko

Vierailija
1064/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin peruskoulun sinä vuonna. Muistan uutisia aiheesta. Ei meilä aiheutunut mitään sen vuoksi, ei otettu lisäjodia. Elettiin niinkuin ennenkin. Muistan kun oli puhetta, että säteilyä voi olla marjoissa ja sienissä. Erityisesti sienissä.

Vierailija
1065/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kevät ja kauheen lämmin päivä,oikein poikkeuksellinen. Fillaroin kotiin ja muistan tilanteen. Ruotsin kautta muistaakseni tulivat ensiuutiset ja nekin viikon pari myöhässä. Kilpirauhanen meni heti kohta siitä, mutta se parani jollakin lääkkeellä.

Vierailija
1066/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Helsingissä ja olin ala-asteella. Meillä oli välitunti kun yhtäkkiä huudettiin että kaikki sisälle. Loppupäivän välitunnit piti olla sisätiloissa, mutta kotiin päästiin normaalisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1067/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti syöty mitään joditabletteja. Vähän meteliä tuli siitä, ettei hypitty sadevesilammikoissa. Olin 7v.

Vierailija
1068/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittailin säteilymittarilla arvoja Naantalin paloasemalla päivittäin…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1069/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneen päivään ei mitään tietoa kun Neuvostoliitto salasi kaiken ja sen jälkeen rähmällään itään ollut Suomi jatkoi salailua. Kouluun ala-asteelle mentiin ihan normaalisti koko ajan.

Vierailija
1070/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä mitään kerrottu. Tietysti ulkoiltiin lapsena koko päivä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1071/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Virossa. Muistan vuoden 1986 kesän, kun koko lähimetsä oli täynnä upeita herkkutatteja. En ole koskaan nähnyt vastaavaa. Äiti kielsi poimimasta niitä, olivat todennäköisesti aikamoisia säteilypommeja.

Vierailija
1072/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moneen päivään ei mitään tietoa kun Neuvostoliitto salasi kaiken ja sen jälkeen rähmällään itään ollut Suomi jatkoi salailua. Kouluun ala-asteelle mentiin ihan normaalisti koko ajan.

Onnettomuus tapahtui 26.4. Ihan jokainen voi tarkistaa Ylen Elävässä arkistossa tai Youtubessa olevista uutisvideoista, että asiasta kerrottiin Suomen TV-uutisissa 28.4. Se on kyllä totta, että Neuvostoliitto ei kertonut asiasta ennen kuin Ruotsissa ja Suomessa mitattiin kohonneita säteilypitoisuuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1073/1073 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän maalta on kuoltu n 50-vuotiaina syöpiin. Metsästettiin, kalastettiin, kerättiin marjoja. Kyllä se jälkensä jätti.

Olin 31-vuotias onnettomuuden aikaan, elin normaalisti, ja tässä potkiskelen edelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan