Siis onko matematiikan perussäännöt muuttuneet?
Jos samassa laskussa on kertolaskua, jakolaskua, pluslaskua ja miinuslaskua - eikä sulkumerkkejä - niin eikö ne lasketa tässä järjestyksessä?
Näin minä ja mieheni muistamme omilta kouluajoiltamme.
Nyt kolmasluokkalaisemme toi mukanaan kokeen, jossa oli lasku
30 : 5 x 2
Opettajan mukaan vastaus on 6 x 2 = 12
Tämän mukaan laskujärjestys on vasemmalta oikealle...?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nämä säännöt ovat ihan oikeasti muuttuneet. Minä aloitin kouluni 1972, ja minulle opetettiin koulussa, että kertolasku lasketaan ennen jakolaskua. Nykyisin ne ovat samanarvoisia. Muistan, että tästä oli pieni juttukin joskus kauan sitten, kun valtakunnallisessa kokeessa oli vastaavanlainen tehtävä kuin ap:llä, ja osa käytössä olleista matematiikan kirjoista opetti vielä vanhaa järjestystä ja osa uutta.
Minun kouluaikana laskusäännöillä siis laskettiin ensin 5 * 2 = 10, joten 3 oli siihen aikaan oikea vastaus. Nykyisin kuitenkin sääntö on eri, ja oikea vastaus on 6.
Alapeukkua siksi, että toi ei vaan ole totta tai sitten opettaja on opettanut väärin. Tämä laskujärjestys on puhdasta matikkaa ja se ei vaan muutu mihinkään koskaan. Ei minkään laskun tulos ole riippuvainen vuosikymmenestä, jolla se laskettiin!
DI
Miksi tämäkin viesti saa alapeukkuja, ihmettelee eräs toinen, joka on opeteeu juur näin laskemaan. Eihän jonkun kertoma käytäntö ole mikään syy alapeukkuun, vaan on ihan tosiasian kertomista.
Onko tämä totta, että jossakin vaiheessa olisi todella opetettu laskemaan ensin kertolasku ja sitten jakolasku, jolloin tulee eri tulos? Itse aloitin koulunkäynnin jo 1960-luvulla, ja mulle ne olivat samanarvoisia.
1970-luku oli kyllä matematiikan opetuksessa outoa aikaa joukko-oppeineen.
Alapeukkuja tulee siksi, että me 1970-luvulla koulua käyneet muistamme asian toisin. Onko kenelläkään tallessa tuon vuosikymmenen matematiikankirjoja, joista asian voisi tarkistaa?
Eikö matematiikan perussäännöt ole olleet periaatteessa ihan saman antiikin ajoista jokapuolella aurinkokuntaa?
Ei laskusääntöjä voi noin vaan vaihdella koulu- ja yhteiskuntajärjestelmän mukaan. Silloinhan matemaattisissa laskelmissa pitäisi aina tietää, minä vuonna ja missä maassa laskuja on laskettu, jotta tieteen periaatteiden mukaan voisi toistaa ja tarkistaa erinäisiä asioita, joissa on tehty laskelmia.
Tietokoneet ja ohjelmointikieletkö olisivat tosiaan olleet se tekijä, joka olisi palauttanut välillä väärin opetetun laskujärjestyksen takaisin alkuperäiseen ( aiemmin linkitetyn tiedon mukaan)?
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä totta, että jossakin vaiheessa olisi todella opetettu laskemaan ensin kertolasku ja sitten jakolasku, jolloin tulee eri tulos? Itse aloitin koulunkäynnin jo 1960-luvulla, ja mulle ne olivat samanarvoisia.
Outo laskujärjestys tuo ensin kertolasku ja sitten jakolasku. Jos katsotaan vaikka esimerkkitehtävää:
Vanhalla tavalla 30/5*2 = 10, mutta mutta miten tuolla vanhalla tavalla merkitään lasku
30/5*2=6. Vai oliko tässä sitten pakko käyttää sulkuja? (30/5)*2 Jos näin on niin onpahan melko outo laskujärjestys, kun kertojasta(*) tuleekin yhtäkkiä oletusarvoisesti jakaja(/), ellei sulkuja käytetä.
Eli siis 30/5*2 (vanha) == 30/5/2 (uusi).
En voi uskoa, että tuollaisen vanhan laskujärjestyksen opetus on voinut olla tarkoituksellista.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Noita matematiikan sääntöjä muutellaan aina välillä. Muuten tiedemiehiltä loppuu työt. Nyt saavat pistää uusiksi erilaisia laskukaavoja aina välillä.
Ja aatteles mitkä vaikutukset näillä muutoksilla on fysiikkaan ja kemiaan. Siis aivan järisyttävät.
Aivan. Ihmekö tuo, ku nyt gravitaatioaallotkin löytyneet, kun voidaan vaan kiepsauttaa kaavat uusiksi ja saada mitä tuloksia halutaan. Mitenkä tätä ei olla ennen tajuttu? :/
Mietin, että menisin pankkiin tämän saman uudistuksen kanssa.. Laskettaisin asuntolainan uusiksi niin, että olisinkin saamapuolella.
Ja kun tätä ihmisen ylivaltaa voi käyttää muuttamaan fyysistä todellisuutta, niin muutetaan laskelmia niin, että voimmekin matkustaa valonnopeudella ilman mitään ongelmia, mielellään niin, että päästään myös ajassa taaksepäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä totta, että jossakin vaiheessa olisi todella opetettu laskemaan ensin kertolasku ja sitten jakolasku, jolloin tulee eri tulos? Itse aloitin koulunkäynnin jo 1960-luvulla, ja mulle ne olivat samanarvoisia.
Outo laskujärjestys tuo ensin kertolasku ja sitten jakolasku. Jos katsotaan vaikka esimerkkitehtävää:
Vanhalla tavalla 30/5*2 = 10, mutta mutta miten tuolla vanhalla tavalla merkitään lasku
30/5*2=6. Vai oliko tässä sitten pakko käyttää sulkuja? (30/5)*2 Jos näin on niin onpahan melko outo laskujärjestys, kun kertojasta(*) tuleekin yhtäkkiä oletusarvoisesti jakaja(/), ellei sulkuja käytetä.
Eli siis 30/5*2 (vanha) == 30/5/2 (uusi).
En voi uskoa, että tuollaisen vanhan laskujärjestyksen opetus on voinut olla tarkoituksellista.
Ööö, mitä? Ja laskit silti väärin, vaikka pyörittelisit miten? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nämä säännöt ovat ihan oikeasti muuttuneet. Minä aloitin kouluni 1972, ja minulle opetettiin koulussa, että kertolasku lasketaan ennen jakolaskua. Nykyisin ne ovat samanarvoisia. Muistan, että tästä oli pieni juttukin joskus kauan sitten, kun valtakunnallisessa kokeessa oli vastaavanlainen tehtävä kuin ap:llä, ja osa käytössä olleista matematiikan kirjoista opetti vielä vanhaa järjestystä ja osa uutta.
Minun kouluaikana laskusäännöillä siis laskettiin ensin 5 * 2 = 10, joten 3 oli siihen aikaan oikea vastaus. Nykyisin kuitenkin sääntö on eri, ja oikea vastaus on 6.
DI
Miksi tämäkin viesti saa alapeukkuja, ihmettelee eräs toinen, joka on opeteeu juur näin laskemaan. Eihän jonkun kertoma käytäntö ole mikään syy alapeukkuun, vaan on ihan tosiasian kertomista.
Tuossa täytyy kyllä olla taustalla joku väärinkäsitys. Jossain silloisessa opeoppaassa ollut painovirhe ja opettajat sitten opettaneet senmukaisesti väärin tms. Ei matematiikan laskusääntöjä tuolla tavalla vaan muutella jossain Suomessa, ne ovat ihan universaaleja lainalaisuuksia jo antiikin ajoista asti. Jos oikeasti laskujärjestystä olisi noin vaan muutettu, niin siinä olisi kyllä pitänyt miettiä uusiksi kaikki fysikkaliset ja luonnontieteelliset ilmiöt, planeettojen liikeet, ajanlasku... Näin ei kuitenkaan kai tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä totta, että jossakin vaiheessa olisi todella opetettu laskemaan ensin kertolasku ja sitten jakolasku, jolloin tulee eri tulos? Itse aloitin koulunkäynnin jo 1960-luvulla, ja mulle ne olivat samanarvoisia.
Outo laskujärjestys tuo ensin kertolasku ja sitten jakolasku. Jos katsotaan vaikka esimerkkitehtävää:
Vanhalla tavalla 30/5*2 = 10, mutta mutta miten tuolla vanhalla tavalla merkitään lasku
30/5*2=6. Vai oliko tässä sitten pakko käyttää sulkuja? (30/5)*2 Jos näin on niin onpahan melko outo laskujärjestys, kun kertojasta(*) tuleekin yhtäkkiä oletusarvoisesti jakaja(/), ellei sulkuja käytetä.
Eli siis 30/5*2 (vanha) == 30/5/2 (uusi).
En voi uskoa, että tuollaisen vanhan laskujärjestyksen opetus on voinut olla tarkoituksellista.
En kyllä vieläkään voi uskoa tuota "vanhaa" järjestystä. Siinä ei ole järkeä. "Jakolaskua" kun ei ole oikeastaan olemassa muuten kuin lyhennysmerkintänä, se y/x ei tarkoita oikeasti mitään muuta kuin y:n kertomista x:n käänteisalkiolla 1/x. Niiden on pakko olla samanarvoisia, kun kyseessä on sama laskutoimitus lopulta.
ehkä 70-luvulla on käytetty paljon murtolukuja jakomerkin sijaan, ja niissä opetettu selvyyden vuoksi laskemaan ensin kerto sitten jako
10 * 2/5
(10*2)/5
20/5
=4
maallikon veikkaus
meillä ei 90-luvulla kolmannella luokalla ollut murtolukuja kuin vähän, jakolaskut oli : merkillä
Eikös Suomi ollut 70-luvulla vähän niinkuin P-Korea?
Kuka yllättyisi jos P-Koreassa pistettäisi laskusäännöt ja fysiikan lait uusiksi? Onhan se voinut ihan hyvin soviet finlandin aikoina meillä tapahtua 😁 Oltiin niin suljettu maa, että mikä vaan on ollut mahdollista.
Mä aloitin kouluni 70-luvun puolivälissä ja silloin opetettiin, että järjestys on kerto, jako, plus, miinus, siis jos ei ole sulkeita ym., joten tuon laskun tulos olisi sen ajan tapojen mukaan 3.
Kysymys on itse asiassa merkintä tavasta kumpi lasketaan ensin: Ap:n esimerkissä jako- ja kertolaskut vasemmalta oikealle.
Saman laskun voi myös merkitä vanhaa tapaa käyttäen jolloin kertolasku lasketaankin ensin
30
---------
5*2
Oikeasti laskut eivät ole samat, joten tuloksetkin on eri jälkimmäinen olisi oikeasti 30/(5*2) jonka lopputulos olisi siis kolme.
Tämä on asia joka paljon aiheuttaa sekaannusta edelleen.
Vierailija minäkin kirjoitti:
Mä aloitin kouluni 70-luvun puolivälissä ja silloin opetettiin, että järjestys on kerto, jako, plus, miinus, siis jos ei ole sulkeita ym., joten tuon laskun tulos olisi sen ajan tapojen mukaan 3.
Silloinkin opetettiin, että ensin lasketaan kerto- ja jakolaskut, sitten yhteen- ja vähennyslaskut.
Voihan tuon joku tietysti muistaa niin, että ensin kertolaskut, sitten jakolaskut, sitten yhteenlaskut ja lopuksi vähennyslaskut.
Vierailija kirjoitti:
vai muistanko vain väärin...?
eli jos ne ovat samanarvoisia, niin sitten vasemmalta oikealle?
Me luemme kaiken vasemmalta oikealle, joten kyllä, nämäkin menevät järjestyksessä vasemmalta oikealle, kun ovat samanarvoisia.
Ovat olleet aina samanarvoisia. Kouluun menin 1965
Matikka sujuu parhaiten laskuhumalassa.
Vierailija kirjoitti:
meille opetettiin että ensin kerto jasitten jakolasku
Meillekin 60-luvulla Elon Laskuoppi oli käytössä.
Miksi tämäkin viesti saa alapeukkuja, ihmettelee eräs toinen, joka on opeteeu juur näin laskemaan. Eihän jonkun kertoma käytäntö ole mikään syy alapeukkuun, vaan on ihan tosiasian kertomista.