Siis onko matematiikan perussäännöt muuttuneet?
Jos samassa laskussa on kertolaskua, jakolaskua, pluslaskua ja miinuslaskua - eikä sulkumerkkejä - niin eikö ne lasketa tässä järjestyksessä?
Näin minä ja mieheni muistamme omilta kouluajoiltamme.
Nyt kolmasluokkalaisemme toi mukanaan kokeen, jossa oli lasku
30 : 5 x 2
Opettajan mukaan vastaus on 6 x 2 = 12
Tämän mukaan laskujärjestys on vasemmalta oikealle...?
Kommentit (92)
Katsokaa sieltä Elon laskuopista, miten siinä on neuvottu.
Siellä on vanhan oppikoulun opetussäännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
täällä kaksi ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanutta muistaa väärin :-).
ap
Humanisteja?
Näytin aloituksen miehelleni ja sanoin, että taidan elää ihan kuplassa enkö edes tajua miten vähän monet aikuiset ihmiset mistään mitään tajuaa.. T. DI:n DI-puoliso
Sinä DI:n DI-puoliso voisit avata viestissä 20 olevan linkin, jossa on lainattu TKK:n eläkkeellä olevan matematiikan lehtorin Simo K. Kivelän tekstiä, josta käy ilmi, että tätä laskujärjestysasiaa on tosiaan eri aikoina opetettu eri tavalla. Samassa ketjussa on nyt myös toisen kirjoittajan lainaus Elon laskuopista. Ko. lainauksen mukaan kertolasku lasketaan ennen jakolaskua.
Terv. TkT:n TkT-puoliso
Lainaus viestissä 20 annetun linkin takaa:
Tämä aiempi laskujärjestys (ensin kertolasku, sitten jakolasku) juontaa juurensa ainakin Elon laskuoppiin: "Yleensä suoritetaan kerto- ja jakolasku ennen yhteen- ja vähennyslaskua sekä kertolasku ennen jakolaskua, jollei toisin (sulkumerkillä) ole osoitettu". Elo, E. Laskuoppi. (1945). s. 31. Porvoo: WSOY.
Oikea vastaus on 3
30:5*2
=30:10
=3
kertolasku aina ensin, sitten jako- ja lopuksi yhteen- ja vähennyslaskut.
t. KTM
Mun 14v laski oikein, sai 3.
Minulle opetettiin koulussa näin: sulut, kerro, jaa, yhteen, vähennä, vasemmasta oikeaan. Tässä jää sulut pois. Vm-71
Oli muistisääntö; "ensin kerron sitten jaan sitten vasemmalta oikeaan"
Kannattaa muuttaa murtoluvuiksi ja laskea murtolukujen säännön mukaan.
itse olen matematiikan Professori ja en muistanut =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Humanisteja?
Näytin aloituksen miehelleni ja sanoin, että taidan elää ihan kuplassa enkö edes tajua miten vähän monet aikuiset ihmiset mistään mitään tajuaa.. T. DI:n DI-puoliso
Kyllä tällainen teoreettisen fysiikan professorikin meni halpaan.
Vaimoni lähihoitaja sentään tiesi.
Ai: "Laskujärjestys matematiikassa on seuraava: 1) Sulkeet, 2) Potenssit ja juuret, 3) Kerto- ja jakolasku vasemmalta oikealle, 4) Yhteen- ja vähennyslasku vasemmalta oikealle."
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei tainnut olla luonnontieteitä
Humanisteja?