Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis onko matematiikan perussäännöt muuttuneet?

Vierailija
01.04.2010 |

Jos samassa laskussa on kertolaskua, jakolaskua, pluslaskua ja miinuslaskua - eikä sulkumerkkejä - niin eikö ne lasketa tässä järjestyksessä?

Näin minä ja mieheni muistamme omilta kouluajoiltamme.

Nyt kolmasluokkalaisemme toi mukanaan kokeen, jossa oli lasku

30 : 5 x 2

Opettajan mukaan vastaus on 6 x 2 = 12

Tämän mukaan laskujärjestys on vasemmalta oikealle...?

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille opetettiin että ensin kerto jasitten jakolasku

Vierailija
22/92 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eeh mitä, saako tuollaisesta oikeasti aikaan jopa keskustelua? :D

Kerto- ja jakolaskut lasketaan ensin, siinä järjestyksessä kuin ne laskuun on merkitty, paitsi jos on käytetty sulkuja, niin jollon suluissa oleva laskutoimitus ensin. Ööö niin ja vasemmalta oikealle, koska niin päin täällä meijän maassa on tapana lukea kaikkea muutakin, eiks jeh? :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nämä säännöt ovat ihan oikeasti muuttuneet. Minä aloitin kouluni 1972, ja minulle opetettiin koulussa, että kertolasku lasketaan ennen jakolaskua. Nykyisin ne ovat samanarvoisia. Muistan, että tästä oli pieni juttukin joskus kauan sitten, kun valtakunnallisessa kokeessa oli vastaavanlainen tehtävä kuin ap:llä, ja osa käytössä olleista matematiikan kirjoista opetti vielä vanhaa järjestystä ja osa uutta.

Minun kouluaikana laskusäännöillä siis laskettiin ensin 5 * 2 = 10, joten 3 oli siihen aikaan oikea vastaus. Nykyisin kuitenkin sääntö on eri, ja oikea vastaus on 6.

DI

Vierailija
24/92 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nämä säännöt ovat ihan oikeasti muuttuneet. Minä aloitin kouluni 1972, ja minulle opetettiin koulussa, että kertolasku lasketaan ennen jakolaskua. Nykyisin ne ovat samanarvoisia. Muistan, että tästä oli pieni juttukin joskus kauan sitten, kun valtakunnallisessa kokeessa oli vastaavanlainen tehtävä kuin ap:llä, ja osa käytössä olleista matematiikan kirjoista opetti vielä vanhaa järjestystä ja osa uutta.

Minun kouluaikana laskusäännöillä siis laskettiin ensin 5 * 2 = 10, joten 3 oli siihen aikaan oikea vastaus. Nykyisin kuitenkin sääntö on eri, ja oikea vastaus on 6.

DI

Kiitos tästä valaisevasta esityksestä, mä ymmärrän taas pikkasen enemmän meidän insinöörejä...

Vierailija
25/92 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos samassa laskussa on kertolaskua, jakolaskua, pluslaskua ja miinuslaskua - eikä sulkumerkkejä - niin eikö ne lasketa tässä järjestyksessä?

Näin minä ja mieheni muistamme omilta kouluajoiltamme.

Nyt kolmasluokkalaisemme toi mukanaan kokeen, jossa oli lasku

30 : 5 x 2

Opettajan mukaan vastaus on 6 x 2 = 12

Tämän mukaan laskujärjestys on vasemmalta oikealle...?

Näin se pitää ollakki. Oli muuttunut tahi ei.

Vierailija
26/92 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä aina yhtä hupaisaa kun ihmiset elävät harhassa. Matematiikka on yksi niistä työkaluista joilla ihmisiä johdetaan harhaan. Sillä aikaa kun porukka näpertelee joidenkin ihmisen luomien teorioiden ja laskujärjestysten parissa odottaa todellisuus tuolla ulkona.

Vierailija
27/92 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä aina yhtä hupaisaa kun ihmiset elävät harhassa. Matematiikka on yksi niistä työkaluista joilla ihmisiä johdetaan harhaan. Sillä aikaa kun porukka näpertelee joidenkin ihmisen luomien teorioiden ja laskujärjestysten parissa odottaa todellisuus tuolla ulkona.

Sitä ulkopuolista todellisuutta hallitaan matematiikan keinoin. Jos et sitä tajua, jäät loppuiäksesi sinne pihalle hillumaan, hyödylliseksi likaisen työn tekijäksi. -vaikka hallitsija saakin anteeksi sen, että sekoittaa 10% ja 90%, hänen silti pitää edes teeskennellä että tietää mikä on prosentti.

Vierailija
28/92 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, muistat väärin. Noin se laskettiin jo 80-luvulla ja varmaan 1000-luvulla jo. Samanarvoiset vasemmalta oikealle. Kerto- ja jakolasku on samanarvoiset.

Uskomatonta, että olette oikeasti korkeakoulutettuja, jos kolmannen luokan matikka on noin unohtunut.

Vierailija
29/92 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noin vanhoilla ihmisillä voi olla kolmasluokkalainen lapsi? 

Vierailija
30/92 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DI

Tarkastin asian äsken isältäni (73v. matemaatikko) ja tässä hänen juttunsa asiasta:

- hänen kouluaikanaan eli 50-luvulla ja vielä 60-luvun alussa laskettiin vasemmalta oikealle kuten nykyäänkin

- yliopistossahan tämmöisiä ei lasketa lainkaan, kun fokus on vähän korkeammalla

- 70-luvulla havahtui, että on alettukin laskea kertolasku ensin ja sitten jakolasku

- joskus myöhemmin, ehkä 80-luvulla palattiin tuohon vasemmalta oikealle -juttuun

Vierailija
31/92 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

DI

Tarkastin asian äsken isältäni (73v. matemaatikko) ja tässä hänen juttunsa asiasta:

- hänen kouluaikanaan eli 50-luvulla ja vielä 60-luvun alussa laskettiin vasemmalta oikealle kuten nykyäänkin

- yliopistossahan tämmöisiä ei lasketa lainkaan, kun fokus on vähän korkeammalla

- 70-luvulla havahtui, että on alettukin laskea kertolasku ensin ja sitten jakolasku

- joskus myöhemmin, ehkä 80-luvulla palattiin tuohon vasemmalta oikealle -juttuun

Huutonaurua...

Hukkaan menee ironiasi täällä.

Vierailija
32/92 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi vitun kaksoispisteet pitäisi lailla kieltää, ne vaan sotkee! Jakoviiva kunniaan, niin ei jää kellekään epäselväksi mitä siinä laskussa lukee ja miten laskutoimitukset suhtautuvat toisiinsa.

Vierailija
33/92 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te hyvät ihmiset ymmärrä, että se on aivan yhdentekevää, missä järjestyksessä jako- ja kertolaskut lasketaan? Lopputulos on laskujärjestyksestä riippumatta sama, kuten joku tuolla hyvin havainnollistikin. Ei ole siis väliä kertooko ensin ja jakaa sitten, vai jakaako ensin ja kertoo sitten. 

Vierailija
34/92 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut ovat alapeukuttaneet esim. viestejä 24 ja 31? Ettekö usko, että koulussa on joskus oikeasti opetettu eri tavalla kuin nykyisin? Lukekaa viestissä 21 oleva linkki, jossa on lainattu erästä suomalaista tietosanakirjaa ja eläkkeellä olevan TKK:n matematiikan lehtorin Simo K. Kivelän kommenttia.

Vierailija
35/92 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

täällä kaksi ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanutta muistaa väärin :-).

ap

Minkähän tutkinnon? Vai olikohan sittenkin sellanen elämänkoulun tutkinto? Aikuinen ihminen ei osaa matikan peruslaskuja?

Vierailija
36/92 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap:n logiikalla hän siis laski ilmeisesti virheellisesti näin

30:5*2 = 30:10 = 3

Noin se taitaa olla, jos lauseke olisi 30 : (5*2).

Vierailija
37/92 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te hyvät ihmiset ymmärrä, että se on aivan yhdentekevää, missä järjestyksessä jako- ja kertolaskut lasketaan? Lopputulos on laskujärjestyksestä riippumatta sama, kuten joku tuolla hyvin havainnollistikin. Ei ole siis väliä kertooko ensin ja jakaa sitten, vai jakaako ensin ja kertoo sitten. 

Ei ole. Jos kertolasku lasketaan ensin, niin ensin lasketaan 5 * 2, ja saadaan 10. Jäljelle jää siis lasku 30 / 10, joten lopputulos on 3. Näin koulussa opetettiin laskemaan ainakin 1970-luvulla.

Jos taas lasketaan vasemmalta oikealle (eli tässä tapauksessa jakolasku ensin), lasketaan ensin 30 / 5, ja saadaan 6. Jäljelle jää laskutoimitus 6 * 2 = 12. Näin koulussa ruvettiin opettamaan jossain vaiheessa 1980-luvulla tai 1990-luvun alussa, ja näin opetetaan edelleenkin.

DI, jolla on noin 50 op yliopistotason matematiikan opintoja

Vierailija
38/92 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööö... Ei?

Vierailija
39/92 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mulla tuli täällä ihan kamala kriisi, kun voisin vaikka vannoa, että mullekin on vielä 90-luvulla opetettu että kertolasku ensin. Siis se tuli jostain selkärangasta niin itsestäänselvänä asiana, että enhän mä ole voinut sitä keksiä tyhjästä...

Kun vielä muistan sen niin, että joku opettaja on joskus oikein korostanut, että kertolasku on ainoa mitä ei tarvitse laittaa sulkeisiin koska se tulee kuitenkin aina ekana.

Mun matikka oli ysi läpi peruskoulun, ja lukiossakin pääsin sentään kolme pitkän matikan kurssia kunnialla läpi ennen kuin vaihdoin lyhyeen (josta kirjoitin E:n). Et en mä nyt ihan matemaattinen tampio voi olla.

Vierailija
40/92 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin kuitenkin sääntö on eri, ja oikea vastaus on 6.

DI

Piti tietysti olla 6 * 2 eli 12.

24

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän