G: listataan työttömien edut..
Aloitan, monessa paikassa uimaan pääsee puoleen hintaan.
Kommentit (18)
Miettisin vaan kun olen syksyllä jäämässä työttömäksi...
+ minä en henk. koht, saa mitään etuuksia miehen tulojen perusteella. Nyt olisikin kiva jos saisi vinkkejä miten esim. pitää kuntoa yllä edullisesti jne.
T. tuore työtön ja todella perse auki
ahdistaa toden teolla. En osaa nauttia tästä yhtään, vaikka nyt todellakin olisi aikaa lukea kirjoja, hoitaa kotia jne. Masentaa vaan.
Laskuja on kahdella tonnilla ja tulot 1300 tässä kuussa. Sitten on tämä tekemättömyys. Olen puunannut kohta koko asunnon ja tänään järjestelen varaston ja mua stressaa!
ei ollut yhtään apua tästä keskustelusta
Saa tehdä niitä töitä mitä haluaa.
Harmi vaan että palkkaa ei kukaan maksa.
Uimahalliin pääsee vähän halvemmalla. ite oon kuitenkin maksanu omasta tahdosta normi hinnan.
Jonkun opintosetelin voi saada jos haluaa suorittaa jonkun kurssin kansanopistossa tms.
Työmarkkinatuki.
Päivähoito ei ole ilmaista jos on tienaava puoliso.
Kaikki työttömät ei käy sossun luukulla ja jos on tienaava puoliso ei saakaan mitään sossusta.
Päivähoitomaksu perustuu PERHEEN tuloihin. Meillä ne ovat täysimääräiset, vaikka itse olen työtön. Miehen tulot nippanappa rajan yli. Että ei tosiaankaan varaa hoidattaa lapsia kuin minimipäivillä. Sekin lohkaisee jo kolmasosan tuloistani.
Millä muuten uimahallissa todistat olevasi työtön?
Uimahalliin todistetaan työttömyys työkkärin lausunnolla (pyydä tiskiltä ja kerro, mitä varten tarvitset sen) + uusimmalla Kelan lapulla työttömyysetuudestasi.
Ei ole päivähoito ilmaista. Tulorajat ovat niin alhaiset, että yhden ihmisen palkalla hupsahtaa äkkiä korkeimpaan maksuluokkaan.
Pari vuotta sitten jouduin vuoden olemaan työttömänä, eikä omassa kaupungissani ollut silloin mitään työttömien etuja.
Ainoa etu oli oma aika, mutta mieluummin olisin töissä käynyt.
Työssä käyvien eduista työttömänä ollessani menetin hyvän terveyshuollon. Tämä tietysti on työnantajakohtaista, mutta meillä työterveydestä saa aikoja nopeasti myös erikoislääkärille jos sellaista tarvitsee. Myös hammashoito on meillä ilmaista. Työttömänä ollessaan joutui jonottamaan terveyskeskukseen, eivätkä ne tk-käynnit ilmaisia ole. Hammashuollosta nyt puhumattakaan.
Kiva kuulla että joissakin paikoissa työttömät pääsee halvemmalla uimahalliin.
Saisi niitä etuja olla enemmänkin.
Pakko sanoa, näin pitkäaikaistyöttömänä, että vaikka etuja onkin olemassa, niin eipä niistä ole kamalasti iloa ainakaan itselleni. Kotona ollessaan passivoituu herkästi ja vaikka aluksi saattaakin ajatella "voi vitsi, sitten työttömänä mä vain luen/hoidan puutarhaa/nuokun sohvalla", niin hyvin monen kohdalla touhu menee parin viikon jälkeen siihen että tajutaan realiteetit. Ne ovat mm. seuraavanlaiset:
* työttömän ihmisarvo on Suomessa alempi kuin työssäkäyvän
* saat jatkuvasti selitellä tilannettasi ja aina löytyy joku sinua "sisukkaampi", joka "on ollut samassa tilanteessa jalka poikki ja vammaisen lapsen omaishoitajana ja silti työllistynyt"
* vaikka olet jatkuvasti kotona, et jaksa huvituksia pitkään koska niiden vastapainoksi ei ole ns. velvollisuuksia = kaikki menettää merkityksensä
* tuet eivät (ehkä ansiosidonnaista lukuunottamatta) ole kovin suuret ja rahastressi voi kiristää koko perheen hermoja alitajuntaisesti
Tokihan omakin asenne vaikuttaa, mutta tässä nyt jotain juttuja joista ei kauheasti huudella. Vielä en ole tavannut yhtään ihmistä, joka olisi jaksanut harrastaa jne. tuota paria viikkoa pidempään, kyllä he ovat sen jälkeen kyllästyneitä ja osa jopa kauhuissaan, että "tätäkö tää sitten on??".
Liiton jäsenyydellä (oli työtön tai töissä) saa alennusta uimahallista ja kuntosalilta. Liiton jäsenyydellä saa paikallisesta teatterista lipun puoleen hintaan, myös yhden työväenopiston kurssimaksun saa liitolta takaisin kun vie kuitin.
Työssäolevat saavat usein myös työnantajalta esim. liikunta- ja kulttuuriseteleitä ja muita etuja.
Myös eläkeläisillä on näitä samoja etuja.
En kyllä alkaisi työttömäksi vaan sen takia että saa uimahallista alennusta, ei ole silti varaa mennä sinne kovin usein, sen verran kalliit liput.
Sossu ei maksa meikäläiselle yhtään mitään, ja päiväkotiin ei ole varaa kahta lasta laittaa kun menee täydet maksut eli 500€/kk, kun työkkärinraha on alle 650€/kk. Mies tienaa n. 40000€/vuosi brutto.
Aikaa on harrastuksiin jotka ei maksa mitään, saa olla lasten kanssa 24/7. Jee.
Se on positiivista että ei tarvi herätä kuin vasta silloin kun lapset herää.
Työkavereita ei ole, eli ei tarvi kenenkään kanssa jutella mitään, muutkin kaverit on töissä ja muutenkin sitten kiireisiä, eipä ole niitäkään vaivoina. Ei tarvi mennä mihinkään työpaikan "virkistys" tapahtumiin eikä pikkujouluihin.
Meillä tilanne se, että mies kokopäivätyössä (tekee välillä 12-tuntisiakin päiviä) ja minä pitkän täystyöttömyysjakson jälkeen onnistuin saamaan keikkatöitä, niitä on suurinpiirtein parina päivänä viikossa. Nyt vasta, kun minulla on niitä velvollisuuksiakin, uskallan pikkuhiljaa nauttia myös vapaa-ajasta (niinkuin joku aiemmin kirjoitti, täystyöttömänä kaikki menettää merkityksensä). Rahallisesti meillä menee ihan hyvin, ei menisi, ellei miehellä olisi töitä.
Etuja ovat mielestäni:
-aika, ja aika säästää rahaa. Minulla on aikaa esimerkiksi kiertää (pyöräillen, autoa meillä ei ole) tarjousten perässä kaupoissa ja leipoa, jolloin säästämme ruokakuluissa huomattavasti.
-auttamismahdollisuudet. Suurin osa ystävistäni ja sukulaisistani on kiireisiä kokopäivätyöläisiä, jotka silloin tällöin tarvitsevat kiireellistä apua esim. lastenhoidossa (jos vaikka lapsi kipeä eikä voi mennä hoitoon). Silloin pääsen yleensä surutta auttamaan. Ennen kuin tein niitä osa-aikaisia töitä oli todella ärsyttävää olla toisten aputyttö "koska sinähän työttömänä ehdit", se tuntui todella alentavalta. Nyt se on mukavaa!
-saa nukkua pitkään aamuisin. Herään kuitenkin viimeistään 8-9 aikaan joka aamu, tosin onhan sekin pari tuntia myöhemmin kuin pitkänmatkantyössäkäyvillä tms.
-ei ole sen suurempaa työstressiä, ei ole "oravanpyörässä". Teen keikkaluonteista osa-aikatyötä, projekti kerrallaan, joten suurta stressiä ei pääse syntymään. Olen ottanut tavoitteeksi tehdä kaksi projektia viikossa, joiden jälkeen voin "höllätä" enkä enää pakonomaisesti etsi loppuviikolle lisätöitä (tiukassa muuten ovat, koska teen siis sijaisuuksia, eikä ihan jatkuvasti viitsisi työnantajilta kysellä että olisiko keikkaa tarjolla, kun kuitenkin itse niistä ovat tähänkin mennessä ilmoittaneeet).
Siinäpä ne plussat. Miinuspuoliksi voisin sanoa sen, että täystyöllistyminen tuntuu päivä päivältä kaukaisemmalta haaveelta. Toisaalta, pärjäämme taloudellisesti nytkin ja koska mies pitää työstään (eikä häntä häiritse, että joutuu osallistumaan taloudellisesti enemmän), ei tilanteesta ole kiire pois.
Olet niin oikeassa, allakirjoitan joka sanan!
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 12:01"]
* työttömän ihmisarvo on Suomessa alempi kuin työssäkäyvän
* saat jatkuvasti selitellä tilannettasi ja aina löytyy joku sinua "sisukkaampi", joka "on ollut samassa tilanteessa jalka poikki ja vammaisen lapsen omaishoitajana ja silti työllistynyt"
* vaikka olet jatkuvasti kotona, et jaksa huvituksia pitkään koska niiden vastapainoksi ei ole ns. velvollisuuksia = kaikki menettää merkityksensä
* tuet eivät (ehkä ansiosidonnaista lukuunottamatta) ole kovin suuret ja rahastressi voi kiristää koko perheen hermoja alitajuntaisesti
[/quote]
Olin itse pitkään työttömänä 90-luvulla. Kävin useita työllisyyskursseja (melko hyödyttömmiä työllistymisen kannalta mutta muuten niistä sai kyllä itselleen jotain, esim. ranskan peruskurssi ja huonekalujen entisöinti vain kiinnostivat).
Muuten tein vapaaehtoistöitä, joista pidin kovasti sekä jeesasin ylityöllistettyjä yh-kavereita. Aika ei tullut pitkäksi mutta kurjaakin kurjempi rahatilanne kyllä välillä teki toivottomaksi. Sain lopulta töitä kun menin työllisystyöpaikkaan ja sain sieltä ensin sijaisuuksia ja lopulta vakituisen paikan.
- talvella ehtii ulkoilla valoisaan aikaan
- voi hoitaa asioita ruuhka-aikojen ulkopuolella
- runsaasti aikaa perheelle
- työttömyyskorvaus (ja toimeentulotuki) eli toimeentuloa tuetaan valtion toimesta
- ei tarvitse herätä aikaisin :)
- aikaa lukea kirjoja, lehtiä, käydä kirjastossa