Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erityislapsen äiti ja hoitotyön etiikka?

Vierailija
16.05.2015 |

Minulla on lapsi/nuori, jolla on erityisen tuen tarvetta näin korrektisti ilmaisten. Olemme olleet monenlaisen tutkinnan ja arvioinnnin kohteena. Lapsella on tutkittu mm puheenkehitystä, neurologiaa, psykologisia tutkimuksia jne. Olen ollut lukemattomissa hoitopalavereissa ja tavannut todella ison joukon näitä terveysalan ja erilaisten rinnalla kulkevien palvelujärjestelmien "asiantuntijoita" ym. Ja aika usein minulle pamautetaan päin naamaa termiä "heikkolahjainen". Lapsella ei ole todettu mitään ongelmaa älyn kanssa, neurologisesti tosin jotain on ilmeisesti pysyväsi pielessä. Tutkimuksissa juostaan, mitään täsmällistä juu-tai jaata ei kukaan osaa sanoa, prosessit jatkuvat ja jatkuvat. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? 

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Kiitos kaikille vastauksista. Ihan mielenkiintoisia kommentteja. Ehkä aloitus tosiaan kertoo siitä turhautumisesta, mikä minulla on vanhempana, kun lasta tutkitaan ja tutkitaan vuosikausia. Kokeillaan yhtä ja toista ja siitä huolimatta tässä ei olla yhtään sen paremmassa jamassa, kuin 12 vuotta sitten kun prosessi lähti käyntiin. Ilmeisesti olemme tässä asiantuntijoiden ruodittavana siihen asti, kunnes lapsi täyttää 18 vuotta. Silloin hän on juridisesti aikuinen, eikä yhteiskuntaa enää kiinnosta holhota ketään siinä vaiheessa, vaikka ei sitten ihan osuisi siihen "normaaliuden" haarukkaan, johon me kaikki niin tuskallisen riivatusti haluamme sijoittua kokeaksemme itsemme ihmisiksi.  Haluan vain kyseenalaistaan kaiken sen jargonin ns. "varhaisesta puuttumisesta" ja kuntoutuksesta.

Ja eettisiin näkökulmiin vielä: Minulla on todellakin ruohonjuuritason kokemusta todella monesta eri terveys- ja sosiaalialan työntekijästä. Se mikä heiltä todella puuttuu, on eräänlainen kyky metatarkasteluun kun oma toiminta on kyseessä. Tällainen vaikutelma tuli myös esiin osassa kommenteista täällä.  Itsekritiikki loistaa poissaolollaan. Röyhistellään vaan, että mekö muka epäeettisiä? Teoriassa ehkä niin... käytäntö on sitten eri juttu. 

Vierailija
2/34 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta jäi epäselväksi kun luulin lapsen olevan eskari-ikäinen vasta, kun en ole milloinkaan kuullut, että noin vanhaksi tutkitaan. Paitsi säännölliset tarkastukset erityisneuvolassa jos kuuluu vammaisasioiden piiriin. Mutta, ettei mitään hajua olisi syystä josta tutkitaan tai lapsen oppimiskyvystä teini-ikäänkään mennessä, niin en oikein usko. Voisit kertoa lisää, koska kiinnostaa.

Hoitajien ja lääkärien taidoista ja asenteesta, niissä varmaan on moneen lähtöön, sen uskon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:11"]

Minulla vähän samoja ajatuksia kuin ap:lla. Lapseni 7 v tarvitsee koulussa erityistä tukea. "varhainen puuttuminen" aloitettiin jo 3-vuotiaana mutta anti oli tosiaan olematonta: tutkimusta tutkimuksen perään, neurologia ja lääkäriä, psykologia ja terapiajaksoja. Koin ettei mistään ollut mitään hyötyä, aina vaan uusia tutkimuksia "varmuuden vuoksi" Lapsi sai kuitenkin aloittaa ihan normaalisti koulussa, mutta käy tuki opetuksessa viikoittain. Muuten ihan normaali lapsi, sosiaalinen ja ystävystyy helposti. Minulla meni jotenkin maku koko touhuun. Olis vaan pitänyt sanoa heti silloin 3-vuotiaana, että emme lähde tutkimuksiin.

[/quote]

Tuleepa mieleen, että tässä on kysymys siitä medikalisaatiokehityksestä, joka on nykyään vallalla. Katsotaan, että mahdollisimman laajasti poikkeamat pitää diagnoitisoida. Tarjota jotain tukea ja hoitoa, vaikka siitäkään ei ole oikein näyttöä, että näistä toimenpiteistä ja tutkimuksista olisi ao. henkilölle kauheasti hyötyä.

Lapseni syynäys johti siihen, että hänet suosiolla siirrettiin koulun alkaessa erityisopetuksen piiriin. Asialla on puolensa. Toisaalta opetus ja koulu ovat tarjonneet turvalliset puitteet lapsen käydä koulua, mutta opetuksen taso on aivan järkyttävän heikkotasoista. Niinpä lapselle on nyt sitten pedattu tie valmiiksi joka ei tule johtamaan tässä suorituskeskeisessä kilpailuyhteiskunnassa yhtään mihinkään. Toinen vaihtoehto olisi ollut laittaa lapsi selviämään normaalikouluun, jolloin hänet olisi erillaisuuden vuoksi kiusattu hengiltä. Valitse siinä kahdesta huonosta vaihtoehdosta se vähämmän huono.

Yleensä kun on kyse erityisen tuen lapsista tai lievästi vammaisista lapsista, erityiskouluja perustellaan juuri sillä, että lapsi ei siellä sitten kokisi jatkuvaa huonommuutta. Mutta yhteiskunnalla ei ole tarjota mitään näistä kouluista valmistuville nuorille. Tästä asiasta ei kyllä juurikaan kukaan puhu ääneen. -ap

Vierailija
4/34 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan se on, että erityislapset on tässä yhteiskunnassa heitteillä, vaikka kovasti puhutaan varhaisesta toteamisesta ja kuntoutuksesta. Päiväkodissa lapsi saattaa vielä saada avustajan tai päästä ns. kahden paikalle.
Peruskoulussa lapsi onkin yhtäkkiä 24 oppilaan ryhmässä, ilman avustajaa, koska integraatio on kunnan mukaan lapsen etu. Pienryhmiä puretaan ja avustajaresurssia vähennetään -> erityislasten tilanne huononee koko ajan. En ymmärrä tätä säästökohdetta, sillä erityislapset ovat muutenkin kasvaessaan suuremmassa riskissä syrjäytyä ja tuen evääminen vain kasvattaa tätä riskiä. Jokainen varmaan tietää, että syrjäytynyt nuori/ aikuinen on iso kuluerä yhteiskunnalle.

Vierailija
5/34 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 18:26"]Toisaalta jäi epäselväksi kun luulin lapsen olevan eskari-ikäinen vasta, kun en ole milloinkaan kuullut, että noin vanhaksi tutkitaan. Paitsi säännölliset tarkastukset erityisneuvolassa jos kuuluu vammaisasioiden piiriin. Mutta, ettei mitään hajua olisi syystä josta tutkitaan tai lapsen oppimiskyvystä teini-ikäänkään mennessä, niin en oikein usko. Voisit kertoa lisää, koska kiinnostaa.

Hoitajien ja lääkärien taidoista ja asenteesta, niissä varmaan on moneen lähtöön, sen uskon.
[/quote]
Sekoitit varmaan esim vastauksen 10 ap viestiisi. Kerroin siinä omasta tilanteestamme mutta en ole aloittaja. Aloittaja taisi puhua nuoresta jo aloitus viestissä.

Vierailija
6/34 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:54"] [quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:49"]Opeta sitten se lapsi lukemaan ja laskemaan, jos lahjakkuutta ja keskittymiskykyä löytyy. Ostat niitä eskari vihkoja ja tehtäviä, teette niitä yhdessä. [/quote] Kyllä lapsi kannattaa opettaa lukemaan ja laskemaan vaikka lahjakkuutta ei erityisesti löytyisi tai keskittymisessä olisi haasteita tai oppimisessa hankaluuksia. Oppimista auttaa jos edes jotakin viiteitä on millaisia nuo vaikeudet on. [/quote] Sitä kuitenkin ajan takaa, että jos lapsi oppii kaiken ikätasoisesti, niin eihän häntä sitten jatkuvasti olla tutkimassa. Ja muutenkin vaikka itsellä on erityislapsi, niin tutkimukset oli hoidettu parissa viikossa ja sitten vain kuntoutettiin. Kuntoutus on tärkeintä, ei diagnoosi. Eli vaikeiden asioiden harjoittelu päivittäin. [/quote] Muutamassa viikossa meillä ei ole tutkimuksia ainakaan tehty eikä oppimisvaikeuksista voi vielä tässä vaiheessa ola varmuutta kun koulu alkaa syksyllä. Joitakin viiteitä siitä mihin asioihin kannattaa niin kotona kuin koulussa kiinnittää huomiota toki tutkimuksissa on vuosien saatossa saatu. Viimeinen tutkimusjakso oli tällä erää viimeinen ja niitä jatketaa vasta jos siihen ilmenee tarvetta. [/quote] ...jatkaa Oppimisvaikeuksiin liittyen lapsella ei diagnoosia ainakaan toistaiseksi ole. Neurologinen diagnoosi kylläkin jo vauvasta saakka.

[/quote]

Tuleehan siitä nyt osviittaa, kun teette hänen ikätasolleen tarkoitettuja tehtäviä. Siis että miten ne luonnistuvat. Kyllä vanhempi tuntee lapsensa parhaiten sano rohkeasti oma näkemyksesi lapsesi taidoista. Minkä neurologisen diagnoosin hän on saanut vauvana?
[/quote]
Yksi ongelma onkin se että laajoissa tutkimuksissa päädytään ehkä toteamaan ne asiat jotka vanhemmat tietää jo ilman tutkimuksia. Tutkimus tulokset vain ei välttämättä johda mihinkään. Myös yhteistyö eri tahojen kanssa on ongelmallista terveydenhoito tutkii antaa ehkä suosituksia mitkä tukitoimet voisi olla hyödyksi joku muu taho päättää miten ne lopulta toteutetaan tai tarjotaanko niitä ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/34 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kyllä uskon että lapsesi on mahdollista hakea ja päästä mille ammattikoululinjalle tahansa. Niitä on myös erityipuolella mutta tavalliseenkin saa hakea. Tai lukioon saa mennä halutessaan. Kaikki on avoinna. Työnsaanti heillä vaikeinta on, kuten kaikilla nuorilla mutta kyllä opiskella saa.

Uskon kyllä, että opetus on pyörinyt alaluokkien tasolla, niinhän se tahtoo olla.

Vierailija
8/34 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 09:30"]

Ap, kyllä uskon että lapsesi on mahdollista hakea ja päästä mille ammattikoululinjalle tahansa. Niitä on myös erityipuolella mutta tavalliseenkin saa hakea. Tai lukioon saa mennä halutessaan. Kaikki on avoinna. Työnsaanti heillä vaikeinta on, kuten kaikilla nuorilla mutta kyllä opiskella saa.

Uskon kyllä, että opetus on pyörinyt alaluokkien tasolla, niinhän se tahtoo olla.

[/quote]

Että annetaan alisuoriutua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/34 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle lohduksi. Lapsellasi on hyvä vanhempi, ainakin yksi.

Vierailija
10/34 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 09:21"]

Yksi ongelma onkin se että laajoissa tutkimuksissa päädytään ehkä toteamaan ne asiat jotka vanhemmat tietää jo ilman tutkimuksia. Tutkimus tulokset vain ei välttämättä johda mihinkään. Myös yhteistyö eri tahojen kanssa on ongelmallista terveydenhoito tutkii antaa ehkä suosituksia mitkä tukitoimet voisi olla hyödyksi joku muu taho päättää miten ne lopulta toteutetaan tai tarjotaanko niitä ollenkaan.

[/quote]

Tämä on aivan totta, valitettavasti. Edustan itse tuota tutkivaa tahoa, joka antaa myös suosituksia päiväkotiin ja kouluun jne. Liian usein kuulen vanhemmilta, että esim. erityistä tukea tarvitsevaa lasta opettaakin epäpätevä ja kokematon sijainen ja koulupäivät ovat lähinnä päivähoitoa. Tai että kunta ei olekaan myöntänyt lapselle päiväkotiin avustajaa, vaikka tarve olisi päivänselvä. Kamppailen itse kovasti sen kanssa, miten saisin annettua vanhemmille jotain muutakin kuin vain ne tulokset, jotka he jo tietävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/34 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkolahjainen temiä ei käytetä ilman tutkimustuloksia. Ehkä et itse osaa tulkita tehtyjen testien tuloksia?

Vierailija
12/34 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meille ole koskaan tuollaista termiä tuotu esiin. Kehitysviivettä on lapsella aspergerin lisäksi. Hyvin ystävällistä ja asiallista on ollut yhteistyö kaikkien ammattilaisten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/34 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan ole kuullut psykologi tai kenenkään muunkaan puhuvan tutkimuksista huolimatta heikkolahjaisuudesta. Monessa asiassa kuitenkin kerrotaan onko esim. taidot ikätasolla, myös oppimiseen liittyvistä mahdollisista vaikeuksista ole kuullut sekä viitteistä oppimisen hitauteen.

Vierailija
14/34 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta sitten se lapsi lukemaan ja laskemaan, jos lahjakkuutta ja keskittymiskykyä löytyy. Ostat niitä eskari vihkoja ja tehtäviä, teette niitä yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/34 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:30"]

Heikkolahjainen temiä ei käytetä ilman tutkimustuloksia. Ehkä et itse osaa tulkita tehtyjen testien tuloksia?

[/quote]

 

Ei sitä kyllä käytetä tutkinusten jälkeenkään, vaan nykyään puhutaan laaja-alaisista oppimisvaikeuksista tms.

Vierailija
16/34 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:49"]Opeta sitten se lapsi lukemaan ja laskemaan, jos lahjakkuutta ja keskittymiskykyä löytyy. Ostat niitä eskari vihkoja ja tehtäviä, teette niitä yhdessä.
[/quote]
Kyllä lapsi kannattaa opettaa lukemaan ja laskemaan vaikka lahjakkuutta ei erityisesti löytyisi tai keskittymisessä olisi haasteita tai oppimisessa hankaluuksia. Oppimista auttaa jos edes jotakin viiteitä on millaisia nuo vaikeudet on.

Vierailija
17/34 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:30"]

Heikkolahjainen temiä ei käytetä ilman tutkimustuloksia. Ehkä et itse osaa tulkita tehtyjen testien tuloksia?

[/quote]

 

Ei sitä kyllä käytetä tutkinusten jälkeenkään, vaan nykyään puhutaan laaja-alaisista oppimisvaikeuksista tms.

[/quote]

No se on kyllä epämääräinen nimitys. Johtuu siitä että henkilöiden ongelmat ja vahvuudet on tässä diagnoosissa niin erilaisia. Henkilön oppiminen on työlästä mutta kehtiysvammainen hän ei ole.

Vierailija
18/34 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:49"]Opeta sitten se lapsi lukemaan ja laskemaan, jos lahjakkuutta ja keskittymiskykyä löytyy. Ostat niitä eskari vihkoja ja tehtäviä, teette niitä yhdessä. [/quote] Kyllä lapsi kannattaa opettaa lukemaan ja laskemaan vaikka lahjakkuutta ei erityisesti löytyisi tai keskittymisessä olisi haasteita tai oppimisessa hankaluuksia. Oppimista auttaa jos edes jotakin viiteitä on millaisia nuo vaikeudet on.

[/quote]

Sitä kuitenkin ajan takaa, että jos lapsi oppii kaiken ikätasoisesti, niin eihän häntä sitten jatkuvasti olla tutkimassa. Ja muutenkin vaikka itsellä on erityislapsi, niin tutkimukset oli hoidettu parissa viikossa ja sitten vain kuntoutettiin. Kuntoutus on tärkeintä, ei diagnoosi. Eli vaikeiden asioiden harjoittelu päivittäin.

Vierailija
19/34 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:49"]Opeta sitten se lapsi lukemaan ja laskemaan, jos lahjakkuutta ja keskittymiskykyä löytyy. Ostat niitä eskari vihkoja ja tehtäviä, teette niitä yhdessä. [/quote] Kyllä lapsi kannattaa opettaa lukemaan ja laskemaan vaikka lahjakkuutta ei erityisesti löytyisi tai keskittymisessä olisi haasteita tai oppimisessa hankaluuksia. Oppimista auttaa jos edes jotakin viiteitä on millaisia nuo vaikeudet on.

[/quote]

Sitä kuitenkin ajan takaa, että jos lapsi oppii kaiken ikätasoisesti, niin eihän häntä sitten jatkuvasti olla tutkimassa. Ja muutenkin vaikka itsellä on erityislapsi, niin tutkimukset oli hoidettu parissa viikossa ja sitten vain kuntoutettiin. Kuntoutus on tärkeintä, ei diagnoosi. Eli vaikeiden asioiden harjoittelu päivittäin.
[/quote]
Muutamassa viikossa meillä ei ole tutkimuksia ainakaan tehty eikä oppimisvaikeuksista voi vielä tässä vaiheessa ola varmuutta kun koulu alkaa syksyllä. Joitakin viiteitä siitä mihin asioihin kannattaa niin kotona kuin koulussa kiinnittää huomiota toki tutkimuksissa on vuosien saatossa saatu. Viimeinen tutkimusjakso oli tällä erää viimeinen ja niitä jatketaa vasta jos siihen ilmenee tarvetta.

Vierailija
20/34 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:49"]Opeta sitten se lapsi lukemaan ja laskemaan, jos lahjakkuutta ja keskittymiskykyä löytyy. Ostat niitä eskari vihkoja ja tehtäviä, teette niitä yhdessä. [/quote] Kyllä lapsi kannattaa opettaa lukemaan ja laskemaan vaikka lahjakkuutta ei erityisesti löytyisi tai keskittymisessä olisi haasteita tai oppimisessa hankaluuksia. Oppimista auttaa jos edes jotakin viiteitä on millaisia nuo vaikeudet on.

[/quote]

Sitä kuitenkin ajan takaa, että jos lapsi oppii kaiken ikätasoisesti, niin eihän häntä sitten jatkuvasti olla tutkimassa. Ja muutenkin vaikka itsellä on erityislapsi, niin tutkimukset oli hoidettu parissa viikossa ja sitten vain kuntoutettiin. Kuntoutus on tärkeintä, ei diagnoosi. Eli vaikeiden asioiden harjoittelu päivittäin.
[/quote]
Muutamassa viikossa meillä ei ole tutkimuksia ainakaan tehty eikä oppimisvaikeuksista voi vielä tässä vaiheessa ola varmuutta kun koulu alkaa syksyllä. Joitakin viiteitä siitä mihin asioihin kannattaa niin kotona kuin koulussa kiinnittää huomiota toki tutkimuksissa on vuosien saatossa saatu. Viimeinen tutkimusjakso oli tällä erää viimeinen ja niitä jatketaa vasta jos siihen ilmenee tarvetta.
[/quote]
...jatkaa
Oppimisvaikeuksiin liittyen lapsella ei diagnoosia ainakaan toistaiseksi ole. Neurologinen diagnoosi kylläkin jo vauvasta saakka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän