Tämä jakaa kahtia: Vapautus englanninkielestä
Karu fakta on se, että liikunnasta ja uskonnosta voi saada vapautuksen. Niin myös englanninkielestä. Silloin lapselle jää enemmän energiaa hyödyllisten oppiaineiden opiskeluun.
Ei tästä mitään riitaa tarvita. :)
Ps. Minullakin vapautus englannista ja päästötodistuksen ka. 8,4.
Kommentit (7)
Juu ei siinä mitään. Mikään vaan ei ole nykyään juuri hyödyllisempi kuin englanti enkä mistään hinnasta jättäisi lapselta sitä pois. Nykyään oletetaan, että kaikki puhuvat englantia hyvin ja käyttävät sitä lähes äidinkielen veroisesti. Koko maailma pyörii englanniksi ja oli ammatti mikä tahansa siivoojasta koodariin tai kaupan kassasta hammashoitajaan tai kirurgiin, englannin kielen taito oletetaan olevan hallussa. Ammattikirjallisuus on monella alalla englanniksi ja työpaikat monesti monikansallisia. Lisäksi monet harrastukset ja tietenkin matkailu vaativat englannin osaamista. En haluaisi näitä karsia lapselta jo valmiiksi elämässä pois. Englantia on toki mahdollista opetella myöhemminkin mutta miksi antaa 10-15v. etumatkaa muille, jos mahdollista on oppia se hyvin jo lapsuudessa ja parantaa osaamista koko koulu- ja opiskeluaika?
Englanninkielen (tai a-kielen) opiskeluta voi saada vpautuksen,jos on joku todistus sellaisesta lääketieteelisestä vammasta, joka tyystin estää minkäänlaisen oppimisen. Jos vammat ovat lievempiä, ja estävät vain normaalin oppimäärän suorittamisen, mutta eivät kaikkea oppimista, voi saada yksilöllistetyn opetussuunnitelman (sen vanhanaikaisen "tähtinumeron". Vain sksi, että ei huvita, ei kumpaakaan saa.
tonen asia onsitten, etä kun peruskoulusta hakee toiselle asteelle, näitä vapautuksia tai yksilöllistettyjä oppimääriä kysytään hakemuskaavakkeessa. Jos nitä on paljon tai jos ne ovat tärkeissä tai oppimiskykyä määrittävinä pidetyissä ainessa, ne tosiasiassa sulkevat pois jatkomahdollisuuksia. Ts. Todistukslela, jossa englanti puuttuu tai on tähtinumerona, ei oikeasti mennä lukioon, vaikka keskiarvo muuten olisi mitä. Toki sekin rajaa, jos se englanti on vitonen - mutta ei yhtä pahasti, koska vapautukset ja tähtinumerot kiljuvat kaikkien kolujen opoille ja erityisopetajile isolla äänellä että "ongelmia luvassa!"
a-kielenä ei ole pakko lukea englantia, mutta tämä valinta on tehävä etukäteen toisen luokan keväällä. Sitä ei voitedä enää esim kutoslela, kun kaikki muut myös niiden muden kielten ryhmissä ovat edenneet jo monta vuotta.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 09:53"]Englanninkielen (tai a-kielen) opiskeluta voi saada vpautuksen,jos on joku todistus sellaisesta lääketieteelisestä vammasta, joka tyystin estää minkäänlaisen oppimisen. Jos vammat ovat lievempiä, ja estävät vain normaalin oppimäärän suorittamisen, mutta eivät kaikkea oppimista, voi saada yksilöllistetyn opetussuunnitelman (sen vanhanaikaisen "tähtinumeron". Vain sksi, että ei huvita, ei kumpaakaan saa.
tonen asia onsitten, etä kun peruskoulusta hakee toiselle asteelle, näitä vapautuksia tai yksilöllistettyjä oppimääriä kysytään hakemuskaavakkeessa. Jos nitä on paljon tai jos ne ovat tärkeissä tai oppimiskykyä määrittävinä pidetyissä ainessa, ne tosiasiassa sulkevat pois jatkomahdollisuuksia. Ts. Todistukslela, jossa englanti puuttuu tai on tähtinumerona, ei oikeasti mennä lukioon, vaikka keskiarvo muuten olisi mitä. Toki sekin rajaa, jos se englanti on vitonen - mutta ei yhtä pahasti, koska vapautukset ja tähtinumerot kiljuvat kaikkien kolujen opoille ja erityisopetajile isolla äänellä että "ongelmia luvassa!"
a-kielenä ei ole pakko lukea englantia, mutta tämä valinta on tehävä etukäteen toisen luokan keväällä. Sitä ei voitedä enää esim kutoslela, kun kaikki muut myös niiden muden kielten ryhmissä ovat edenneet jo monta vuotta.
[/quote]
Kiitos asiallisesta faktasta. Itse sain vapautuksen yläasteella, koska en kerta kaikkiaan oppinut englantia. Siis en yhtään, vaikka olisin halunnut. Ala-asteen tukiopetuskaan ei auttanut yhtään.
Voi kun se olisi kaikille niin helppoa, että menee tunnille ja oppii!
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 09:37"]Juu ei siinä mitään. Mikään vaan ei ole nykyään juuri hyödyllisempi kuin englanti enkä mistään hinnasta jättäisi lapselta sitä pois. Nykyään oletetaan, että kaikki puhuvat englantia hyvin ja käyttävät sitä lähes äidinkielen veroisesti. Koko maailma pyörii englanniksi ja oli ammatti mikä tahansa siivoojasta koodariin tai kaupan kassasta hammashoitajaan tai kirurgiin, englannin kielen taito oletetaan olevan hallussa. Ammattikirjallisuus on monella alalla englanniksi ja työpaikat monesti monikansallisia. Lisäksi monet harrastukset ja tietenkin matkailu vaativat englannin osaamista. En haluaisi näitä karsia lapselta jo valmiiksi elämässä pois. Englantia on toki mahdollista opetella myöhemminkin mutta miksi antaa 10-15v. etumatkaa muille, jos mahdollista on oppia se hyvin jo lapsuudessa ja parantaa osaamista koko koulu- ja opiskeluaika?
[/quote]
Juupa juu, ehkä joskus sinäkin palaat tähän todellisuuteen sieltä olettamuksien maailmasta. Eivät todellakaan kaikki puhu englantia. Suomenkieli on paljon varmempi ja yleisempi tässä maassa. Ruotsinkielisetkin puhuvat sitä! Ykkönen on ykkönen.
Ehkä joskus 80-luvulla oli unelma englanninkielisestä yhteisöstä, mutta nyt yritysmaailmassa on herätty siihen miten paljon englanniksi väkertäminen laskee tehokkuutta ja lisää kustannuksia. Yhä useamman firman viralliseksi kieleksi on palautettu suomi.
Siis missä perähikiällä sinä, nro 6 elät? Toki suomi pitää osata hyvin mutta niin pitää englantikin, lähes yhtä hyvin kuin oma äidinkieli. Itse omassa ammatissa käytän päivittäin englantia koska kaikki ammattiin liittyvä uusi tieto on englanniksi. Mies on myös ammatissa, jossa koko työpanos tehdään englanniksi, sähköpostit ja viestintä englanniksi ja myös kaikki kokoukset pidetään englanniksi, koska iso osa kokouksista pidetään videoyhteyksin ulkomaille ja ihan Suomen työpisteissäkin on englanninkielisiä runsaasti töissä. Ei todellakaan olla siirtymässä takaisin suomen käyttämiseen vaan kyllä englannin käyttö edelleen lisääntyy.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 10:06"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 09:53"]Englanninkielen (tai a-kielen) opiskeluta voi saada vpautuksen,jos on joku todistus sellaisesta lääketieteelisestä vammasta, joka tyystin estää minkäänlaisen oppimisen. Jos vammat ovat lievempiä, ja estävät vain normaalin oppimäärän suorittamisen, mutta eivät kaikkea oppimista, voi saada yksilöllistetyn opetussuunnitelman (sen vanhanaikaisen "tähtinumeron". Vain sksi, että ei huvita, ei kumpaakaan saa.
tonen asia onsitten, etä kun peruskoulusta hakee toiselle asteelle, näitä vapautuksia tai yksilöllistettyjä oppimääriä kysytään hakemuskaavakkeessa. Jos nitä on paljon tai jos ne ovat tärkeissä tai oppimiskykyä määrittävinä pidetyissä ainessa, ne tosiasiassa sulkevat pois jatkomahdollisuuksia. Ts. Todistukslela, jossa englanti puuttuu tai on tähtinumerona, ei oikeasti mennä lukioon, vaikka keskiarvo muuten olisi mitä. Toki sekin rajaa, jos se englanti on vitonen - mutta ei yhtä pahasti, koska vapautukset ja tähtinumerot kiljuvat kaikkien kolujen opoille ja erityisopetajile isolla äänellä että "ongelmia luvassa!"
a-kielenä ei ole pakko lukea englantia, mutta tämä valinta on tehävä etukäteen toisen luokan keväällä. Sitä ei voitedä enää esim kutoslela, kun kaikki muut myös niiden muden kielten ryhmissä ovat edenneet jo monta vuotta.
[/quote]
Kiitos asiallisesta faktasta. Itse sain vapautuksen yläasteella, koska en kerta kaikkiaan oppinut englantia. Siis en yhtään, vaikka olisin halunnut. Ala-asteen tukiopetuskaan ei auttanut yhtään.
Voi kun se olisi kaikille niin helppoa, että menee tunnille ja oppii!
[/quote]
Kyse ei siis ole vapautuksesta siinä mielessä, kuin esimerkiksi ulkomailla asunut ja kesken lukion Suomeen muuttanut nuori voi saada vapautuksen ruotsin kielestä sillä perusteella, ettei ole opiskellut kieltä edellisessä asuinmaassaan! Sinua ei ole "vapautettu" englannista, vaan olet opiskellut peruskoulun oppimäärän mukautetusti, mikä tarkoittaa ihan eri asiaa. Taustalla on siis jokin poikkeuksellisen vakava oppimisvaikeus. Siinä ei tietenkään ole mitään pahaa, mutta en minä kyllä asialla kehuskelisikaan. Jatko-opintomahdollisuuksiin kun tietysti vaikuttaa aiempi koulumenestys.
Olisin halunnut vapautuksen myös maantiedosta, historiasta, fysiikasta, kemiasta, biologiasta, ympäristöopista, käsitöistä enkä olisi halunnut valinnaisia aineita. Mutta perkele pakottivat...