Miten kertoa miehelle hyväksikäytöstä?
eli olen tapaillut yhtä kivaa miestä, mutta nyt on ollut vähän taukoa, emmekä ole nähneet noin kuukauteen. Olin kaksi viikonloppua sitten jo kauan tuntemani ystävän (miespuoleisen, olen itse nainen) kanssa vähän juhlimassa ystäväporukkamme seurueessa. Baari-illan jälkeen hänen avaimensa olivat hukkuneet ja hän tuli luokseni yöksi - kysyisimme avaimia seuraavana aamuna baarista.. Minä nukahdin/sammuin nopeasti, mutta heräsin kun mies oli sisälläni.. Työnsin hänet äkkiä pois ja olin aivan järkyttynyt tapahtuneesta! Hän on pitkäaikainen ystäväni enkä olisi ikinä voinut kuvitella hänen olevan sellainen! Jätin tekemättä rikosilmoituksen (tiedän, olen typerä), mutta koin tapahtuman jälkeen olevani osa syyllinen, olinhan minäkin humaltunut ja sammunut.. Jälkeenpäin ajateltuna sekään ei kyllä oikeuta miestä toimimaan noin. Sukupuolitesteihin menen ensi viikolla (mikä nöyryytys sekin tulee olemaan..) koska haluan itselleni mielenrauhan, sillä eihän tuo mies mitään suojaakaan käyttänyt... Nyt kuitenkin itse aiheeseen: Pitäisikö minun kertoa tälle tapailemalleni miehelle tästä? Vai ajattelisiko hän suoraan, että olen pettänyt häntä jotenkin? Toisaalta, emme seurustele vaan olemme tapailleet. Ja en koe pettäneeni, sillä itse en olisi tuon miehen kanssa seksiä harrastanut ikinä. Miten kertoa? Ja mitä miehet ajattelevat naisesta, jolle on näin käynyt? Onko nainen jotenkin "pilalla"? Toivon asiallisia, mutta rehellisiä vastauksia.
Kommentit (13)
Ensinnäkin, tuo kuulostaa mielestäni raiskaukselta eikä hyväksikäytöltä. Toki sinä olet se joka sen määrittelee, mutta älä vähättele miehen tekoa.
Hänet olisi hyvä saada vastuuseen, sillä ei ole ok että hän kuvittelee että noin voi tehdä ilman seurauksia. Sammuneeseen ihmiseen yhtyminen on raiskaus, se on rikos.
Jos mietit kertovasi tapailemallesi miehelle, on hyvä että ensin ravistelet syyllisyydentuntoa harteiltasi. Sinulla ei ole mitään anteeksipyydettävää. Itse kertoisin tapailemalleni miehelle siinä tapauksessa, jos näkisin suhteen jatkuvan vielä pitkään. Voit sanoa miehelle että olet hämmentynyt, podet syyllisyyttä mutta tiedät ettei se ollut mitenkään vikasi. Jos mies suuttuu sinulle tai kuvittelee sinun pettäneen, on hän väärä mies sinulle.
Voimia.
En kertoisi, ellen haluaisi suhteen päättyvän... Raiskauksen ja hyväksikäytön raja on hiuksenhieno.
En kertoisi. Miehet ei tykkää, että nainen viettää kosteita iltoja muiden miesten kanssa.
Kerro, jos sinusta on tärkeää, että miesystävä tietää sen. Jos taas haluat vain unohtaa koko jutun (sukupuolitautitestien jälkeen), niin älä kerro.
Mutta asia vaivaa mua itseäni niin paljon, ja haluan olla rehellinen, joten kallistuisin kyllä kertomaan.. Tiedän, että olisi pitänyt tehdä rikosilmoitus jo ajat sitten, mutta enään siitä ei taida olla hyötyä, eihän mulla ole minkäänlaista näyttöä tai todisteita:/ Kiitos paljon varsinkin kahdelle ekalle kommentoijalle! =)
Raiskaus on minusta se jos on jouduttu käyttämään voimaa, ikävä kyllä. Mutta kerro sitten kun suhteenne on syventyny. Sinun vikasi ei missään nimessä ole, mutta jos olette tapailuvaiheessa niin en itse kertoisi. Mut sittenkun on puhetta seurustelustas, niin siinä mainitsisin. Tietysti jos tapailemalleen miehelle on helppo puhua, niin puhu ihmeess'
Ei todellakaan tarvi kertoa tuosta.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 20:19"]Raiskaus on minusta se jos on jouduttu käyttämään voimaa, ikävä kyllä. Mutta kerro sitten kun suhteenne on syventyny. Sinun vikasi ei missään nimessä ole, mutta jos olette tapailuvaiheessa niin en itse kertoisi. Mut sittenkun on puhetta seurustelustas, niin siinä mainitsisin. Tietysti jos tapailemalleen miehelle on helppo puhua, niin puhu ihmeess'
[/quote]
Siis nyt ihan oikeasti. Onko hyväksikäyttö muka jotenkin väheksyttävää? Voitko kuvitella miltä ap:sta tuntuu? Hän on kokenut jotain kauheaa ja sinä väheksyt?
Se on raiskaus, jos toinen ottaa oikeuden omiin käsiinsä sinun itsemääräämisoikeudestasi ja ajatuksistasi. Ehkä teillä synkkasi, mutta miehellä ei ollut mitään oikeutta silti työntyä sinuun, sinun ollessa tiedottomassa tilassa.
Sinuna kertoisin. Tiedätpä sitten, onko tapailemasi mies edes MIES vai hiiri, johon ei kannata kuluttaa aikaansa. Mä pohdiskelin itse samaa asiaa vuosia sitten. Kerroin ja mies suhtautui tosi hyvin. Tapailemani miehen kans oli alkanut jo seksisuhde, joten mun oli vähän niin kuin pakko kertoa hänelle.
Olisit tehnyt sen ilmoituksen. Raiskaajahan voi luulla, että tuo on ihan ok:ta käytöstä, kun siihen ei puututa, ja tekee noin jollekin toisellekin. Tai ehkä on jo tehnytkin, mutta uhri ei ole viitsinyt ilmoittaa asiasta eteenpäin.
soita ja keskustele ammattilaisen kanssa.
olen pahoillani että sinulle kävi noin. Et mitenkään, millään tavalla ole pilalla. Sinua on kohdeltu väkivalloin ja tuo uusi tuttavuus on toissijainen. Nyt on tärkeintä, että saat itsellesi apua.
Jos tämä on totta, niin eihän tuo mikään hyväksikäyttö ole vaan raiskaus. Ja raiskaus (niin kuin myös hyväksikäyttö) ei IKINÄ ole uhrin syy. Vaikka olisit kuinka humalassa, kukaan ei saa sinuun koskea ilman lupaasi.