Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei hitto, miehen "laktoosi-intoleranssi"..

Vierailija
25.08.2014 |

Miehelläni on "paha" laktoosi-intoleranssi. Aina kylässä ym huolehtii, ettei vaan ole ruoassa laktoosia. Kauhean numeron kanssa touhuaa tuota ongelmaansa.

Laitoin sitten viikonloppuna ruokaa, lähinnä lapsia varten. Ruoassa oli tavallista maitoa ja se oli tosi maitopainotteista. Mies söi valtavan annoksen tyytyväisenä. Huomasin, että syö, enkä uskaltanut enää asian tajutessani sanoa, että siinä on tavallista maitoa. Olisi varmaan nostanut numeron, että miksi teen tavallisesta maidosta ymym.. Noh, kuinka ollakaan, ei mitään oireita ole tullut. Tietöisin, jos olisi, koska niistäkin nostetaan kauhea numero ja kysellään, että onko ollut varmasti hylaa,,

Siis mitä ihmettä? Eikö sillä siis olekaan mitään intoleranssia? Ärsyttää,,

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti on niin, että jos vähän lievemmästä allergiasta tai intoleranssista kärsivä saa pitkän tauon jälkeen ko. ainetta, ei välttämättä tule isompaa reaktiota... Mutta jos sitä tulee viikkoja, tilanne huononee nopeasti. Voi tietysti olla myös että miehesi on alunperin saanut väärän diagnoosin vatsaoireisiinsa, onko tietoa miten/milloin diagnoosi on tehty ja mitkä olivat oireet sitä ennen?

Vierailija
2/33 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, milloin diagnoosi on tehty, joskus melko nuorena ilmeisesti, koska se on ollut koko suhteemme ajan. Usein hänellä on vatsaongelmaa, ja aina silloin ajattelee, että syönyt vahingossa jotain väärää. Nyt sai varmaan 3dl tavallista maitoa, eikä mitään. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kärsin jonkinlaisesta maito-ongelmasta. Jos maito on ruuan seassa keitetty/paistettu, niin siedän sitä huomattavasti paremmin kuin raakaa maitoa. Jogurttia voin syödä silloin tällöin, mutta en kahta tai kolmea päivää peräkkäin.

Eli satunnainen käyttö on ok, vatsa ei välttämättä vielä hermostu. Kermaa vatsani ei kestä ollenkaan, huomaan kyllä heti, jos jotain sellaista jossain ruuan seassa on ollut.

Joten vastaukseni on: Kyllä, vaikka on diagnosoitu, niin jossain määrin voi oireettomanakin maitotuotteita syödä.

Mutta jos esimerkiksi itse olen kylässä/juhlissa, niin mielelläni välttelen, koska voi oikeasti tulla kiirus ja kipu.

Vierailija
4/33 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku muu sillä mättää kuin maito. (viljat?)

Vierailija
5/33 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehen "laktoosi-intoleranssi" loppui kuin seinään, kun mies pääsi äitinsä patojen äärestä mun laittamille sapuskoille. Taisi se "intoleranssi" olla kuitenkin jotain ruuanlaittohygieniaan liittyvää...

Vierailija
6/33 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 08:59"]Taas joku läski kitisemässä olemattomista ongelmistaan...Tapa ittes.

[/quote]

Sulla on pahoja ongelmia, suosittelisin terapiaa niin saisit purkaa pois noita aggressioita, toi ei ole normaalia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/33 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se aiheuttaa ongelmia kun menee tietyn rajan yli. Minä siirryin kokonaan laktoosittomiin ja huomasin heti ihon parantuneen. Laktaasitablettien kanssa voi käyttää tavallista maitoa, tosi niissäkin tulee jossain vaiheessa raja vastaan. Toiset ovat herkempiä maidolle kuin toiset.

Vierailija
8/33 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti. Ihmiset, jos tarjoatte ruokavammaiselle vahingossa sopimatonta ruokaa, kertokaa asiasta!

Sinun onneksesi ilmeisesti miehesi ei oireillut, liekö alkanut kestämään jonkin verran laktoosia. Mutta se on asiasta irrallinen, koska sinähän et sitä voinut tietää, ja silti annoit miehesi syödä itselleen haitallista ruokaa. Minun mieheni ei koskaan, KOSKAAN tekisi minulle noin paskasti, että tarjoaisi minulle ruokavaliooni sopimatonta gluteeni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/33 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lievä laktoosi-intoleranssi ja mä pystyn syömään tavalliseen maitoon tehtyä ruokaa. Jogurttia, viiliä, rahkaa ja maitoa en pysty sellaisenaan syömään/juomaan.

Vierailija
10/33 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lievä laktoosi-intoleranssi ja mä pystyn syömään tavalliseen maitoon tehtyä ruokaa. Jogurttia, viiliä, rahkaa ja maitoa en pysty sellaisenaan syömään/juomaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/33 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelleni on testattu testeillä laktoosi-intoleranssi. Monen vuoden tauon jälkeen joi lasillisen maitoa -> ei oireita. Mutta kuten joku tuolla ylempänä sanoi että keho saattaa sietää joitain määriä pitkän tauon jälkeen maitosokeria, mutta pitkä altistaminen saattaa pahentaa noita oireita.

Joten tod. näköisesti oikeasti on leraatikko!

Älä nyt palkoja ala nenuun vetämään turhasta!

Niin ja laktoori-intoleranssi ei parane koskaan

Vierailija
12/33 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarjonnut miehelle, se vaan hyökkäsi syömään. En sitten viitsinyt kertoa, koska se oli syönyt jo vaikka kuinka paljon. En jaksanut tapella. Mutta ei siis tullutkaan oireita. Mietin, jo että on ihan luulosairas.  ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/33 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyla ei ole laktoositon..

Vierailija
14/33 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla paha intoleranssi. Juuri tänä kesänä join vahingossa lasin normaalia maitoa. Ei se tunnu kunnolla heti ekana päivänä, ei se ole mitään sellaista et oho join maitoa ja juoksen vessaan ripuloimaan. Vaan: Seuraavat pari päivää vatsa on ihan sekaisin, turvonnut, sattuu, ei toimi jne. Pää särkee ja hartiat jumittaa kun vatsa reistaa, vaikuttaa uneen ja keskittymiseen. Lähemmäs viikko menee että normalisoituu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/33 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 09:04"]

En tarjonnut miehelle, se vaan hyökkäsi syömään. En sitten viitsinyt kertoa, koska se oli syönyt jo vaikka kuinka paljon. En jaksanut tapella. Mutta ei siis tullutkaan oireita. Mietin, jo että on ihan luulosairas.  ap

[/quote]

Voi luoja... "En VIITSINYT kertoa".

Kyllä meillä tasan tarkkaan, jos mies olisi tehnyt vahingossa gluteenillista ruokaa, ja huomaisi asian vasta minun sitä syötyä, niin heti ilmoittaisi asiasta jotta ehtisin oksentaa edes suurimman osan ulos. Vihaatko miestäsi tosissaan noin paljon, että haluat hänelle pahoinvoinnin?

Mites, jos sinun ruokaasi menisi vahingossa myrkkyä, ja miehesi ei vaan viitsisi kertoa asiasta, kun kerran sitä jo syöt? Jäisi vaan töllistelemaan, että mitäs tuolle nyt tapahtuu kun söi sitä.

Vierailija
16/33 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 09:08"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 09:04"]

En tarjonnut miehelle, se vaan hyökkäsi syömään. En sitten viitsinyt kertoa, koska se oli syönyt jo vaikka kuinka paljon. En jaksanut tapella. Mutta ei siis tullutkaan oireita. Mietin, jo että on ihan luulosairas.  ap

[/quote]

Voi luoja... "En VIITSINYT kertoa".

Kyllä meillä tasan tarkkaan, jos mies olisi tehnyt vahingossa gluteenillista ruokaa, ja huomaisi asian vasta minun sitä syötyä, niin heti ilmoittaisi asiasta jotta ehtisin oksentaa edes suurimman osan ulos. Vihaatko miestäsi tosissaan noin paljon, että haluat hänelle pahoinvoinnin?

Mites, jos sinun ruokaasi menisi vahingossa myrkkyä, ja miehesi ei vaan viitsisi kertoa asiasta, kun kerran sitä jo syöt? Jäisi vaan töllistelemaan, että mitäs tuolle nyt tapahtuu kun söi sitä.

[/quote]

en ole AP enkä puolustele hänen toimintaansa mutta kyllä keliakia on hiukan isomman luokan ongelma kuin laktoosi-intoleranssi. Keliaakikolle tosiaan kertakin on liikaa, suolinukka tuhoutuu ja syöpäriski nousee heti. Laktoosi-intoleranssista seuraamukset ovat kiusalliset mutta eivät samalla tavalla uhkaa henkeä.

Vierailija
17/33 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää verrata laktoosi-intoleranssia ja keliakiaa! Laktoosi ei kuitenkaan tuhoa mitään elimistössä,  aiheuttaa vain ohimenevää epämukavuutta.

Vierailija
18/33 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 09:13"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 09:08"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 09:04"]

En tarjonnut miehelle, se vaan hyökkäsi syömään. En sitten viitsinyt kertoa, koska se oli syönyt jo vaikka kuinka paljon. En jaksanut tapella. Mutta ei siis tullutkaan oireita. Mietin, jo että on ihan luulosairas.  ap

[/quote]

Voi luoja... "En VIITSINYT kertoa".

Kyllä meillä tasan tarkkaan, jos mies olisi tehnyt vahingossa gluteenillista ruokaa, ja huomaisi asian vasta minun sitä syötyä, niin heti ilmoittaisi asiasta jotta ehtisin oksentaa edes suurimman osan ulos. Vihaatko miestäsi tosissaan noin paljon, että haluat hänelle pahoinvoinnin?

Mites, jos sinun ruokaasi menisi vahingossa myrkkyä, ja miehesi ei vaan viitsisi kertoa asiasta, kun kerran sitä jo syöt? Jäisi vaan töllistelemaan, että mitäs tuolle nyt tapahtuu kun söi sitä.

[/quote]

en ole AP enkä puolustele hänen toimintaansa mutta kyllä keliakia on hiukan isomman luokan ongelma kuin laktoosi-intoleranssi. Keliaakikolle tosiaan kertakin on liikaa, suolinukka tuhoutuu ja syöpäriski nousee heti. Laktoosi-intoleranssista seuraamukset ovat kiusalliset mutta eivät samalla tavalla uhkaa henkeä.

[/quote]

Vakavasta laktoosi-intorelanssista kärsivä saa pahat oireet ja istuu vessassa monta tuntia + kovat vatsakivut seuraavat monta päivää. Vaikkei tilanne ole yhtä vakava kuin keliaakikolla, on asia silti otettava vakavasti. Itse en ainakaan haluaisi ehdoin tahdoin puolisolleni kipua ja kärsimystä. Ap sitten varmaan haluaa?

Vierailija
19/33 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 09:20"]

Typerää verrata laktoosi-intoleranssia ja keliakiaa! Laktoosi ei kuitenkaan tuhoa mitään elimistössä,  aiheuttaa vain ohimenevää epämukavuutta.

[/quote]

Niin, sehän on varin mukavaa istua vessassa vatsanpoltoissa monta tuntia.

Itse saadessani gluteenialtistuksen, vatsani on todella kipeä ja on todella sekaisin. Sisäinen vauriokin tietty tapahtuu, mutta tuo pelkkä "näkyvä" osuus vie voimat ja jaksamisen. Pahimmillaan olen valvonut koko yön vatsakivussa ja vessassa istuen. Vakavalla laktoosi-intorelantikolla tilanne on pääasiassa sama, ainoastaan ilman sisäistä vauriota. En todellakaan haluaisi kenellekään aiheuttaa tuollaista kipua, ainakaan omaa välinpitämättömyyttäni kuten ap.

Vierailija
20/33 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 09:02"]Miehelleni on testattu testeillä laktoosi-intoleranssi. Monen vuoden tauon jälkeen joi lasillisen maitoa -> ei oireita. Mutta kuten joku tuolla ylempänä sanoi että keho saattaa sietää joitain määriä pitkän tauon jälkeen maitosokeria, mutta pitkä altistaminen saattaa pahentaa noita oireita.

Joten tod. näköisesti oikeasti on leraatikko!

Älä nyt palkoja ala nenuun vetämään turhasta!

Niin ja laktoori-intoleranssi ei parane koskaan

[/quote]

Tää on muuten jännä juttu, mutta laktoosi-intoleranssi voi parantua! Mulla ja mun siskolla on lapsena todettu paha laktoosi-intoleranssi. Tulin todella kipeäksi kun söin vaikka jäätelöä.. Käytiin laktoosi-rasituksessa ja diagnoosi tehtiin. Aikuisena ei ole mitään oireita!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme