Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko viidennen luokan "jättää väliin"?

Vierailija
15.08.2014 |

Eli lapsi siirtyi kaupungin toisesta koulusta toiseen muuton myötä. Vanhassa koulussa kävi viidennen luokan siten että luki historiasta, uskonnosta, biologiasta, maantiedosta, fysiikasta ja kemiasta kuudennen luokan kurssit (koska tuossa koulussa yhdysluokka toimi niin) ja muista viidennen luokan kurssit. Nyt sitten aloittaa uudelleen kuudennen luokan ja rehtorin mielestä viidennellä ei tule mitään oleellisia asioita joita ei sitten yläkoulussa kerrattaisi että tää on ihan ok. Musta ei ole ok. Ensinnäkin lapsi joutuu kertaamaan (=käymään uudelleen) samat asiat ja kirjat kun viime vuonna (!!!) ja yläkoulun "kertaaminen" mietityttää että jos ei ole mitään pohjatietoa niin kyllä se mielestäni vaikeuttaa "kertaamista". Oman lapseni lisäksi tämä koskee kahta muutakin oppilasta. Kaupungintalon ihminen (joka päätöksen siirron hyväksymisestä on tehnyt) ei ole kuulemma tiennyt että vanhassa koulussa opiskeltiin väärässä järjestyksessä (ihan varmasti sanoin siitä kyllä kun kysyin onko siirto tuon takia ylipäänsä mahdollinen)...

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no itse kyllä olen oppinut enemmän opetuksesta kuin kirjasta. Ja lapsellani oli noista aineista numerot 8-9 eli ei niitä kyllä tarvi parantaa. Enemmän pelkään että laskee kun koulu käy tylsäksi. Nyt onneksi soitettiin kaupungintalolta että näiden kolmen lisäksi on vielä joku muukin joka tällä luokalla tarvii viidennen luokan opetusta. Joten nyt sellainen on jollakin tavalla päätetty järjestää. Helpotuksen huokaus.

T:AP

Vierailija
2/17 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni jätti aikoinaan juuri 5.n luokan väliin.

Hän on vielä aika lyhyt, nyt on 172 - 174 cm pitkä, tuolloin oli paljon lyhyempi.

4 ja 5 luokan kesällä hänellä ei ollut mitään tekemistä, on aina ollut lukutoukka ja luki kesän aikana kaikki 5.n luokan kirjat läpi. kun koulu oli alkamassa, hän meni äidin kanssa rehtorin luo ja pyysi siirtoa suoraan luokkaa ylemmäksi. Rehtori oli varannut muutaman kokeen 5 luokan materiaaleista, veljeni teki ne kaikki tuossa tuokiossa ja sai lähes tulkoon täydet pisteet. Sai siirron 6 luokalle.

Yläkoulussa sitten alkoi laiskuus, siellä oli 3 vuotta, mutta lukion taas suoritti nopeasti, kävi iltalukiossa samaan aikaan.

Ja sitten yliopistoon ja siellä alkoikin ikuinen opiskelijan ura jotka jatkuu vieläkin tutkijan muodossa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 13:18"]

No siis rehtorin mielestä voi vaan jättää väliin eikä kuulemma onnistu tuo sekaisin opiskelu tuossa koulussa. Olen melko tuohtunut asiasta koska mielestäni lapset kärsii tästä tosiaankin nyt kuudennella koska tylsistyvät takuulla ns. luokalle jäämisestä ja sitten yläasteella melko suurella todennäköisyydellä koulumenestys kärsii kun ei ole sitä pohjaa mihin rakentaa.

T:AP

[/quote] jos numerot on seiskan luokkaa niin sittenhän saavat kymppejä kun käyvät toiseen kertaan. Sitäpaitsi lahjakas oppilas kyllästyy aika altayksikön peruskoulussa

Vierailija
4/17 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 13:43"]

Niin no itse kyllä olen oppinut enemmän opetuksesta kuin kirjasta. Ja lapsellani oli noista aineista numerot 8-9 eli ei niitä kyllä tarvi parantaa. Enemmän pelkään että laskee kun koulu käy tylsäksi. Nyt onneksi soitettiin kaupungintalolta että näiden kolmen lisäksi on vielä joku muukin joka tällä luokalla tarvii viidennen luokan opetusta. Joten nyt sellainen on jollakin tavalla päätetty järjestää. Helpotuksen huokaus.

T:AP

[/quote]  onhan siinä varaa parantaa, kympeiksi, eriasia tuleeko vaikka kävisi kahteen kertaan.

Vierailija
5/17 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta olisi kyllä tärkeämpää saada suoritettua ne viidennen luokan kurssit kuin että kuudennen aineista tulisi kymppejä. Mitä merkitystä sillä oikeesti on, onko numero 9 vaiko 10? Etenkin kun ei ole kyseessä päättötodistus jolla haetaan muihin kouluihin...

T:AP

Vierailija
6/17 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä siirtäisin omani kyllä sile kuudennelle luokalle vastaavassa tilanteessa. Mutta jokainen lapsi lienee erilainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi jättää koko luokkaa väliin, vaan on sovittava jotenkin eri luokka-asteen asioiden opiskelu. Onhan siellä muitakin koulunvaihtajia, joilla voi olla sama tilanne!

Siis edellisenä vuonna on jo käyty 6. luokan historiaa ja muita vastaavia aineita, mutta ainakin matematiikka on käyty oman luokka-asteen mukaan. Yhdysluokissa nimittäin joissakin aineissa mennään täsmälleen oman luokka-asteen oppimäärän mukaan, joissakin aineissa vuorovuosin eri luokat. On pikkuisen vaikeaa kun 3-luokkalainen joutuu opettelemaan 4. luokan oppimäärän mukaan, kun oletetaan olevan vanhempia ja tietävän jo edellisen vuoden tiedot. Opetussuunnitelmia ja oppikirjoja ei kai ole suunniteltu yhdysluokkaopetusta ajatellen, tai sitten opettajat eivät ole valinneet sellaisia oppikirjoja.

Vierailija
8/17 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 13:18"]No siis rehtorin mielestä voi vaan jättää väliin eikä kuulemma onnistu tuo sekaisin opiskelu tuossa koulussa. Olen melko tuohtunut asiasta koska mielestäni lapset kärsii tästä tosiaankin nyt kuudennella koska tylsistyvät takuulla ns. luokalle jäämisestä ja sitten yläasteella melko suurella todennäköisyydellä koulumenestys kärsii kun ei ole sitä pohjaa mihin rakentaa.

T:AP

[/quote]

Jaa no mä veikkaan ettei monet enää yläkoulussa muista, mitä vitosella on käsitelty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 17:30"]

Ei voi jättää koko luokkaa väliin, vaan on sovittava jotenkin eri luokka-asteen asioiden opiskelu. Onhan siellä muitakin koulunvaihtajia, joilla voi olla sama tilanne!

On pikkuisen vaikeaa kun 3-luokkalainen joutuu opettelemaan 4. luokan oppimäärän mukaan, kun oletetaan olevan vanhempia ja tietävän jo edellisen vuoden tiedot. Opetussuunnitelmia ja oppikirjoja ei kai ole suunniteltu yhdysluokkaopetusta ajatellen, tai sitten opettajat eivät ole valinneet sellaisia oppikirjoja.

[/quote]

on varmaan sellaisiakin kirjasarjoja, joissa tätä ei ole otettu huomioon. meillä ainakin yhdysluokka käy vuorolukuna (koko luokka lukee aina samaa kirjaa) esim. 3, ja 4. yltin sellaisilla kirjoilla, joissa vuosikurssit ovat 'vaikeusasteeltaan' samanlaiset, aiheet vain eri.

matikka ja äikkä tietysti eri juttu. niissähän ei vuorolukuna voi mennä.

Vierailija
10/17 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä joka veikkasit ettei yläkoulussa enää muista asioita joita vitosella on käsitelty. Väitän että ne asiat palautuu mieleen kun ne yläkoulussa kerrataan. Jos niitä ei oo koskaan opetellutkaan / osannutkaan niin kertauksellakaan ne ei jakeluun mene. Ja esim. ihmisen biologia on minusta tärkeää opetella. Ja historiaankin jää ammottavia aukkoja jos yksi vuosikurssi välistä puuttuu. Musta on tärkeää että muksuille opetetaan ne asiat jotka kuuluu.

Ja joku toinen ketä kirjoitti että siirtäisi lapsensa kutoselle. Niin. Mun lapseni on kutosella ja vitosen oppimäärä on osin suorittamatta ja minusta se pitää suorittaa, toisin sanoen koulun pitää järjestää niin että tuo aukko sivistyksessä tulee täytettyä.

Ja tää koskee nyt sitten 4:ää luokan oppilasta.

T:AP

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyssa ja kemma varmaan onnistuukin, koska siinä rakennettaan vanhan päälle, mutta noita reaaliaineita jäin miettimään. Esim hissassa käydään 5lla läpi koko aika ennen ajanlaskua ja Antiikin Kreikka ja Rooma, osittain keskiaikaa ja Suomen varhaishistoriaa.. totta on, että tuohon palataan yläasteella, mutta eihän se joku pohja aiemmasta olis pahitteeksi. samoin bilsassa on mm ihmisen biologia, joka ei taida tulla vastaan uudestaan kun vasta sit lukiossa seuraavan kerran? Eli ainakin on lapsella enemmän töitä tiedossa yläasteella kuin kavereilla.

Vierailija
12/17 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö voisi uudessa koulussa käydä noita tunteja viitosten kanssa tai vaihtoehtoisesti opiskella itse viidennen luokan asiat jonkin tukiopetusjärjestelyn avulla? Ei ole minusta ok että lapsen pitää opiskella 6 luokka tavallaan kahteen kertaan ja osa asioista jää oppimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vastata, mutta eikö tuo olisi mahdollista järjestää niin, että lapsesi kävisi jonkun vitosluokan historiantunneille (ja niillä muilla mitkä jäi välistä)? Kysy reksiltä,onnistuisiko vaihtaa välillä eri ryhmään.

Minäkin kävin ala-asteen pienessä kyläkoulussa, missä oli aina yhdysluokat ja vitosella opiskelin kutosten kanssa lukuaineet, kutosella taas vitosten lukuaineet.

Vierailija
14/17 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö tuo ole yhdysluokissa ihan tavallista?

Itselläkin on viitosluokka jäänyt välistä. Fiksuna neitona korvasin asian niin, että pyysin opettajilta viitosen luokan kirjat. Luin sitten itsekseni historian, biologian, maantiedon, uskonnon ja silloisen ympäristöopin (sekö se oli). eihän tuohon mennyt kuin muutama viikonlppu, kun ne kirjat lukaisi ja suurinpiirtein sitten tiesi, että mistä on kysymys.

painotan vielä, että yläasteella ja lukiossa kaikista noista edellämainitsemistani aineista tuli puhtaat kympit, eli, se vuoden jääminen välistä ei haittaa.

nykyään kun on sitä fysiikkaa ja kemiaa, niin kannattaa varmaan pyytää muutama tukiopetustunti itsenäisen opiskelun lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis rehtorin mielestä voi vaan jättää väliin eikä kuulemma onnistu tuo sekaisin opiskelu tuossa koulussa. Olen melko tuohtunut asiasta koska mielestäni lapset kärsii tästä tosiaankin nyt kuudennella koska tylsistyvät takuulla ns. luokalle jäämisestä ja sitten yläasteella melko suurella todennäköisyydellä koulumenestys kärsii kun ei ole sitä pohjaa mihin rakentaa.

T:AP

Vierailija
16/17 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertaus on opintojen äiti. Ja monessa koulussa asioita käydään syvemmin läpi kuín oppikirjat. Voi hyvinkin olla että tämä opettaja antaa taas eri näkökantaa samaan asiaan. Eli en näe siinä mitään pahaa. Varmasti ei ole kaikkea omaksunu mitä viime vuonna on opetettu. Ja nythän on hyvä petrata numeroita ylemmäs.

Tietysti on noloa oppilaan kannalta jos ei pärjääkään kokeissa vaikka on jo edellisenä vuonna käynyt läpi ne asiat.

Vierailija
17/17 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 13:22"]

Kertaus on opintojen äiti. Ja monessa koulussa asioita käydään syvemmin läpi kuín oppikirjat. Voi hyvinkin olla että tämä opettaja antaa taas eri näkökantaa samaan asiaan. Eli en näe siinä mitään pahaa. Varmasti ei ole kaikkea omaksunu mitä viime vuonna on opetettu. Ja nythän on hyvä petrata numeroita ylemmäs.

Tietysti on noloa oppilaan kannalta jos ei pärjääkään kokeissa vaikka on jo edellisenä vuonna käynyt läpi ne asiat.

[/quote]

 

Eiköhän tässä isompi ongelma ole se, että noissa aineissa ne viitosluokan asiat on jääny kokonaan väliin, ei se että kuutosen asiat joutuu opiskelemaan kahteen kertaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi