Puistosta ja kadulta varastelevat pikkulapsiperheet
Olen täysin menettänyt luottamukseni tämän maan lapsiperheisiin.
Viikko sitten lapseni melko kalliit aurinkolasit tippuivat pyörän kyydissä ollessa. Ehdimme ajaa noin 500 metriä, kun huomasin asian ja käännyimme takaisin. Tänä aikana olimme ohittaneet kaksi kävellen kulkevaa pikkulapsiperhettä, joissa saman ikäisiä lapsia kuin meidän. Laseja ei löytynyt palatessamme etsimään niitä.
Tänään poikani tippui kiipeilytelineestä ja lähti ambulanssilla sairaalaan. Lelut jäivät leikkikentälle. Upouusi eilen ostettu, parinkympin merkkipallo oli heti viety eli varastettu. Menin kaksi tuntia myöhemmin hakemaan leluja kentältä, ei jälkeäkään.
Tapahtui Helsingissä.
Tavaroiden rahallinen arvo ei ole suuri, mutta mielipaha on. Tietoisuus siitä, että heti kun jotain unohtaa tai tippuu, se viedään heti. Millaisia lapsiperheitä tässä maassa oikein elää? Oikeastiko joku vanhempi antaa ottaa esim. leikkikentältä sinne unohtuneita tavaroita kotiin? Tai joku vanhempi lapsi ottaa mukaansa, vaikka ymmärtää varmasti että kyse ei ole hänen omaisuudestaan?
Jäi todella ikävä olo näistä tapahtumista.
Kommentit (36)
Oletko kokeillut asuinalueesi fb-sivuja? Esim. Haagassa on Haagan ilmoitustaulu, jossa ilmoitellaan löytyneistä ja kadonneista tavaroista, kalliistakin sellaisista. Joku on voinut vaan ottaa ne talteen. Eihän ne perässäsi tulleet lapsiperheet välttämättä tajunneet, että lasit ovat pudonneet teiltä, vaan ottivat vaan tiellä lojuvana ne mukaansa ja miettivät nyt, miten löytää omistaja?
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 21:54"]
Oletko kokeillut asuinalueesi fb-sivuja? Esim. Haagassa on Haagan ilmoitustaulu, jossa ilmoitellaan löytyneistä ja kadonneista tavaroista, kalliistakin sellaisista. Joku on voinut vaan ottaa ne talteen. Eihän ne perässäsi tulleet lapsiperheet välttämättä tajunneet, että lasit ovat pudonneet teiltä, vaan ottivat vaan tiellä lojuvana ne mukaansa ja miettivät nyt, miten löytää omistaja?
[/quote]
Yleensä jätetään vaikka roikkumaan jonnekin tai nostetaan ylös kivelle tms. eikä oteta mukaan. Ainakaan kaupalla ei ole mitään ilmoituksia.
Ap
Mitä jos opettelisit huolehtimaan tavaroistasi? Jonkin sortin keskittymishäiriöstä ilmeisesti kyse.
Jaa, mulla on nytkin laatikossa viiden sadan euron kännykkä, jolle etsin omistajaa. Ei käynyt mielessäkään jättää lojumaan tien viereen. Vaikka minä olen rehellinen, niin todennäköisesti seuraava kulkija olisi sen ottanut mukaansa, eikä jättänyt odottamaan omistajan mahdollista paluuta kännykän katoamispaikalle...
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:00"]
Jaa, mulla on nytkin laatikossa viiden sadan euron kännykkä, jolle etsin omistajaa. Ei käynyt mielessäkään jättää lojumaan tien viereen. Vaikka minä olen rehellinen, niin todennäköisesti seuraava kulkija olisi sen ottanut mukaansa, eikä jättänyt odottamaan omistajan mahdollista paluuta kännykän katoamispaikalle...
[/quote]
Mikset vie löytötavaratoimistoon? Yleensä omistaja palaa etsimään sieltä, minne on mahdollisesti ne hukannut.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:00"]
Jaa, mulla on nytkin laatikossa viiden sadan euron kännykkä, jolle etsin omistajaa. Ei käynyt mielessäkään jättää lojumaan tien viereen. Vaikka minä olen rehellinen, niin todennäköisesti seuraava kulkija olisi sen ottanut mukaansa, eikä jättänyt odottamaan omistajan mahdollista paluuta kännykän katoamispaikalle...
[/quote]
Miksi se on sun laatikossa eikä löytötavaratoimistossa? Olet varastanut sen?
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 21:57"]Mitä jos opettelisit huolehtimaan tavaroistasi? Jonkin sortin keskittymishäiriöstä ilmeisesti kyse.
[/quote]
Täh? Jos lapsi putoaa keinusta, sinä laitat tavarasi järjestykseen? Kyllä mulla jäis ihan kaikki tavarat taakse kun lapsesta huolehdin. On kyllä omituiset prioriteetit sulla
ei ap
Koska on lauantai-ilta ja löytötavaratoimisto on auki ma-pe toimistoaikana. Sen sijaan, että otan palkatonta vapaata töistä viedäkseni puhelimen sinne ma, voin löytää puhelimensa eilen kadottaneen henkilön jo viikonlopuna aikana netin välityksellä. Parempi molemmille :-)
Kyllä jokaisen pitäisi älytä että jos tiellä lojuu aurinkolasit, niiden omistaja palaa todennäköisesti kulkemaansa reittiä niitä etsien. Muakin harmittaa varastelijat. Olimme rannalla yksi päivä ja siinä kikkaili pari pikkupaikaa heitellen kolikoita. Siis heittelivät ja ottivat kiinni. Toiselta pojalta hukkui sitten kolikko ja poika oli tosi murheellinen. Etsi kolikkoaan varmaan puoli tuntia. Poikien takana olevan pariskunnan mies kuului naureskelevan ja sain myös puheistaan käsityksen että oli kolikon napannut itselleen. Annoin lopulta pojalle lompakostani sen kaksieuroisen kun tiesin ettei tule sitä hiekalta löytämään. Teki mieli paukauttaa sitä idioottia joka vei pojalta jätskirahan!
Pojaltani vietiin myös jalkapallo kentältä kun unohti sen viideksi minuutiksi vahtimatta. Oli myös ihan uusi eikä mikään halpakaan. Itseltäni varastettiin yleiseltä uimarannalta pyörästä etukori. Taisi mennä tosi tarpeeseen. Mitään ei voi jättää lukitsematta, sitä pitää koko ajan toitottaa lapsillekin.
Ei sitten tullut mieleen kysyä vastaantulevilta perheiltä, että huomasivatko matkalla maahan pudonneita aurinkolaseja? Olisit varmasti saanut jo lasit takaisin!
Onhan tuo kurjaa ja kieroa, jos kamat on viety. Etenkin puistokeissi kuulostaa jopa oudolta.
Minä olen tilannut tarroja joissa on lapsen nimi ja minun puhelinnumeroni. Niitä liimailen hattuihin, aurinkolaseihin ja ylipäätään kaikkeen helposti hukkuvaan. Leikkipuistoleluissa taas on lapsen nimi permanent-tussilla. Toki tarran voi repiä irti ja tussi lähtee hankaamalla mutta uskon, että henkinen kynnys pitää löytötavara itsellä on paljon suurempi jos siinä on nimi ja/tai yhteystiedot kuin jos se on "anonyymi".
Kuinka tarkkaan muuten nuohositte ojanpohjat laseja etsiessä? Pienet esineet hukkuu helposti ruohikkoon.
Kyllä on eukot taas kireänä, hilloviikot kaikilla? Jokainen asia pitää aina vääntää väärin tehdyksi ja leimata muut hulluiksi, huoriksi tai varkaiksi. Henkinen köyhyys on säälittävää.
No mikset puhelimen löytänyt soita sillä kännykällä johonkin numeroon, esim. äiti löytyy yleensä kaikkien puhelimenomistajien numeroista. Itse olen toiminut niin ja puhelin on päässyt samantein takaisin omistajalleen. Eri asia tietenkin jos puhelimesta on akku loppu tai siinä on näppäinlukkona joku sormenjälkitunnistin tai numerokoodi.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:07"]
Ei sitten tullut mieleen kysyä vastaantulevilta perheiltä, että huomasivatko matkalla maahan pudonneita aurinkolaseja? Olisit varmasti saanut jo lasit takaisin!
[/quote]
Niin siis tulivat meitä vastaan, kun menimme menosuuntaan. Eli he kävelivät sinne, mistä me olimme tulossa. Eivät olleet paikalla kun palasimme etsimään.
Ap
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:09"]
Kyllä on eukot taas kireänä, hilloviikot kaikilla? Jokainen asia pitää aina vääntää väärin tehdyksi ja leimata muut hulluiksi, huoriksi tai varkaiksi. Henkinen köyhyys on säälittävää.
[/quote]
Kierukka käytös, ei oo hilloviikkoja :)
Oikeastiko joku yrittää selittää, että "hyvää hyvyyttään" ei jätä tavaraa lojumaan? Omistajahan etsii nimenomaan sieltä, minne uskoo esineen hukanneensa. On ihan puhdasta varastamista ottaa esine mukaansa.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:10"]
No mikset puhelimen löytänyt soita sillä kännykällä johonkin numeroon, esim. äiti löytyy yleensä kaikkien puhelimenomistajien numeroista. Itse olen toiminut niin ja puhelin on päässyt samantein takaisin omistajalleen. Eri asia tietenkin jos puhelimesta on akku loppu tai siinä on näppäinlukkona joku sormenjälkitunnistin tai numerokoodi.
[/quote]
En sentään ole ihan idiootti; tottakai olisin soittanut jollekulle puhelinluettelossa, mutta kun puhelimessa on näppäinlukko.
Kyllä huomaa, että tässäkin ketjussa on alapeukuttajina näitä varkaita ja varkaiden äitejä joiden mielestä muiden omaisuus on vapaata riistaa. Miksi muuten alapeukuttaisi tällaista?
varastelevat mammatko ne täällä alapeukuttaa? kuka hullu alkaa kerätä leluja mukaan jos lasta viedään ambulanssilla sairaalaan, eiköhän silloin ehdi itse lapsensa sinne viedä? ja kuka tahansa voi vahingossa pudottaa ne aurinkolasit, ja kyllähän ap piti tavaroistaan huolen, koska niin pian huomasi asian ja lähti heti keräämään leluja.
Että terveiset vaan sinne Muumi-pallon nykyiselle "omistajalle".