Lukioihin pitäisi saada omat erityisopettajat!
Miksi ihmeessä ei laki määrää niin!?!?
Niin monella lukiolaisella on vaikeuksia opiskelutekniikoissa ja kurssien suorittaminen takkuaa. Erityisopettajia on joissakin kunnissa tarjolla epämääräisesti kiertävinä tai yläkoulun kanssa yhteisenä (eli käytännössä ei lainkaan).
Harmittaa, kun omalle tytölle ei löydy lukiosta sellaista opettajaa, joka ehtisi ja osaisi neuvoa opiskeluasioissa ja selvittää tytön vaikeuksia. Huoh.
Kommentit (7)
Lukiolaki ei tunne yksilöllistämisitä tmv. Onko tyttösi varmasti oikeassa koulussa? Lukiolaisella ei voi olla paljon hankaluuksia.
Laki ei tietenkään määrää, koska lukio ei ole oppimisvaikeuksisen paikka. Heille on toiset koulut.
Totta. Onneksi joissakin lukioissa on jo herätty tähän.
Itse olen riviope n. 250 opiskelijan lukiossa ja joka vuosi törmään vähintään 5 nuoreen, jolla on aivan selvä lukivaikeus, mutta joilla ei ole mitään erityisopetustaustaa peruskoulusta. Tämän siis huomaa saman tien, ei tarvitse edes odottaa kurssin loppuun. Yleensä nämä ovat sellaisia kilttejä ja kivoja poikia ja tyttöjä, jotka ovat sinnitelleet peruskoulun läpi työnteolla ja kiltteydestä ja kivuudesta saatavilla lisäpisteillä. Sitä tosin ihmettelen, ettei erittäin selviin kirjoitusongelmiin yms. ole tartuttu edes pintapuolisesti. Näiden selvien lukivaikeuksisien lisäksi on vähintään toinen mokoma niitä, joilla on muunlaisia erityisopetusta vaativia ongelmia. Tuskin kukaan näistä kummastakaan ryhmästä on saanut mitään tukea peruskoulussa, siellä aika menee niiden häiriköiden paimentamiseen.
Aikeissani onkin lähteä muutaman vuoden kuluttua tekemään erityisopen opinnot ja sen jälkeen hakeutua nimenomaan lukion erityisopeksi.
Kukaan ei ole puhunut yklöllistämisestä tai oppimisvaikeuksista.
Kuitenkin moni lukivaikeudesta kärsivä on suorittanut hienosti lukion ja korkeakoulunkin. Lukiolaisilla voi olla ongelmia, mutta silti lukion selvittäminen on mahdollista. Lukion erityinen tuki on nimenomaan tukea opiskelutaitoihin, koetilanteisiin jne,
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 17:59"]
Totta. Onneksi joissakin lukioissa on jo herätty tähän.
Itse olen riviope n. 250 opiskelijan lukiossa ja joka vuosi törmään vähintään 5 nuoreen, jolla on aivan selvä lukivaikeus, mutta joilla ei ole mitään erityisopetustaustaa peruskoulusta. Tämän siis huomaa saman tien, ei tarvitse edes odottaa kurssin loppuun. Yleensä nämä ovat sellaisia kilttejä ja kivoja poikia ja tyttöjä, jotka ovat sinnitelleet peruskoulun läpi työnteolla ja kiltteydestä ja kivuudesta saatavilla lisäpisteillä. Sitä tosin ihmettelen, ettei erittäin selviin kirjoitusongelmiin yms. ole tartuttu edes pintapuolisesti. Näiden selvien lukivaikeuksisien lisäksi on vähintään toinen mokoma niitä, joilla on muunlaisia erityisopetusta vaativia ongelmia. Tuskin kukaan näistä kummastakaan ryhmästä on saanut mitään tukea peruskoulussa, siellä aika menee niiden häiriköiden paimentamiseen.
Aikeissani onkin lähteä muutaman vuoden kuluttua tekemään erityisopen opinnot ja sen jälkeen hakeutua nimenomaan lukion erityisopeksi.
[/quote]
Jatkan vielä, että suurimmalla osalla näistä opiskelijoista ei siis ole älyssä mitään vikaa vaan selviävät kyllä lukio-opintojen tietopuolesta. Toki joukkoon mahtuu niitä lusmujakin, mutta ne huomaa myös nopeasti eikä heidän ohjaamiseen "tuhlata" aikaa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 17:55"]
Laki ei tietenkään määrää, koska lukio ei ole oppimisvaikeuksisen paikka. Heille on toiset koulut.
[/quote]
Käypä sanomassa tuo vaikkapa Nobel-voittaja Carol Greiderille.
http://dyslexia.yale.edu/greider.html
Oppimisvaikeuksista, kuten lukihäiriöstä, selviää oikeanlaisilla opiskelutekniikoilla.
Tai sitten tyttösi jätti väliin ne valinnaiset opiskelutaidon kurssit, jotka järjestettiin. Lukiossa oletetaan, että oppimisvaikeudet on selvitetty peruskoulun puolella ja jos ei ole, niin vikaa on kyllä vanhemmissa ja paljon.