Lukiolaisilla liian kovat paineet
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että tämänpäivän luokiolaisnuorilla on liian kovat paineet. Kuuden kokeen koeviikot vastaavat kuuden kirjan lukemista ja omaksumista, kun samalla kurssityöt pitää saada viimeisteltyä ja viimeiset läksyt tehtyä, jottei tuntiaktiivisuuden olemattomuus laskisi numeroa. Ja kokoajan tätä jatkuu kunnes päädytään ylioppilaskirjoituksiin, missä esimerkiksi historian kirjoittaja opiskelee muistaakseni yli viisi kirjaa (muiden aineiden ohella) ja toivoo, että arvosteluasteikko olisi hänelle armollinen. Ja kuitenkin nämä nuoret ovat 15-18 vuotiaita, joille vapaa-aika olisi oikeasti tärkeää; liikunta ja sosiaalisuus vaatii sitä aikaa, jonka koulu vie.
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 00:16"]
Paineet loppuu siihen kun lukiolaiset menee ajoissa nukkumaan ja herää ajoissa.
[/quote]
mä oon ap samaa mieltä sun kanssa...2, miten meet ajoissa nukkumaan ja heräät ajoissa kun kouluun pitää lähteä 7.30 ja koulupäivä loppuu kolmelta-neljältä. hararstukset vie illasta pari tuntia ja läksyt Vähintään saman. T. Väsyneen Lukiolaisen tytön äiti
Pitäsköhän harkita jotain muuta opinahjoa kuin lukiota? Tuossa vaiheessa opiskelutahti pitääkin olla toinen kuin peruskoulussa...
Sitä lukiota ei ole mikään pakko käydä, jos siihen ei ole valmis panostamaan. Eikä sitä ole mikään pakko käydä mahdollisimman nopeasti, voi käyttää vaikka neljä vuotta.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 00:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 00:16"]
Paineet loppuu siihen kun lukiolaiset menee ajoissa nukkumaan ja herää ajoissa.
[/quote]
mä oon ap samaa mieltä sun kanssa...2, miten meet ajoissa nukkumaan ja heräät ajoissa kun kouluun pitää lähteä 7.30 ja koulupäivä loppuu kolmelta-neljältä. hararstukset vie illasta pari tuntia ja läksyt Vähintään saman. T. Väsyneen Lukiolaisen tytön äiti
[/quote]
Pitäisköhän priorisoida harrastusten ja koulun suhdetta. Viikonloppunakin voi harrastaa...
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 00:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 00:16"]
Paineet loppuu siihen kun lukiolaiset menee ajoissa nukkumaan ja herää ajoissa.
[/quote]
mä oon ap samaa mieltä sun kanssa...2, miten meet ajoissa nukkumaan ja heräät ajoissa kun kouluun pitää lähteä 7.30 ja koulupäivä loppuu kolmelta-neljältä. hararstukset vie illasta pari tuntia ja läksyt Vähintään saman. T. Väsyneen Lukiolaisen tytön äiti
[/quote]
Kaksi vaihtoehtoa ja samalla opitaan se, että elämä on valintoja:
1) jos ei pysy muiden vauhdissa, onko lukio oikea opinahjo?
2) harrastukset ovat harrastuksia, ei niiden pidä viedä noin paljon aikaa - vähennet niitä
3) yleisvalinta: koulu vai joku muu on tärkeämpi? Valitse koulu ja unohda muut. Valitse muut ja suhteuta koulunkäynti siihen. Lukion voi venyttää 3,5 vuoteen ja urheilulinjoilla 4 vuoteen. Kaikkea ei voi saada - tai vain hyvin harvat voivat saada.
Noin yleisesti ottaen normaalin nuoren pitäisi pystyä suorittamaan lukio ja ylläpitämään yhtä harrastusta kohtuumenestyksellä molemmissa. Jos ei pysty, palaa kohtaan 1 ja priorisoi valinnat.
Vanhemmat aiheuttavat ison osan paineita, kun haluavat että heidän lukiolaisensa on se paras, joka hoitaa kaiken.
Juu ei ehdi joka päivä harrastaa. Jos harrastukset tärkeitä kannattaa varata joku muu koulu kuin lukio. Mitään ei saa ilmaiseksi.
Harvalla lukiolaisella on koulua joka päivä kasista kolmeen tai neljään.
Kirjoituksiin lukiessa kannattaa muistaa, että periaatteessa lukeminen on vain vanhan kertaamista - asiathan on kerran jo luettu kokeisiin.
Kyllä sinne lukioon on aina menty opiskelemaan, ei hengailemaan. Ihminen ei missään iässä opi niin, että tietoa vain kaadettaisiin päähän, omaa työtä se tiedon omaksuminen vaatii kaikilta. Lukioon menevät vielä tietävät, ettei se jää kenellekään viimeiseksi opinahjoksi, sillä ylioppilastodistus ei pätevöitä mihinkään työhön. Yliopistossa pitää jo osata opiskella ja lukiossa se taito viimeistään testataan.
Kuten jo aiemmin sanottiin, lukioon ei ole pakko mennä. En itse osaa sanoa pääseekö amiksessa vähemmillä paineilla, mutta jos lukio rasittaa liikaa, niin kannattanee vaihtaa. Tai höllätä tahtia, kyllä sen voi neljään vuoteen jakaa.
Seiskalta hyvä kirjoitus. Kun vanhemmat tahtovat kaiken eikä lukiolainen itse ole vielä kypsä valintojen tekemiseen, ollaan aloittajan mainitsemassa tilanteessa. Elämä on valintoja, samoin opinnot ja lukion tarkoitus on valmentaa niihin.
No jos sieltä lukiosta aikoo yliopistoon ponnistaa niin sietääkin oppia panostamaan siihen koulunkäyntiin. Koeviikot kuulostaa tällä hetkellä lastenleikiltä kun kuuntelee jotain abeja bussissa: " yhyy viikon päästä on koeviikko, mulla on ainakin 3 reaalii ja 1 matikankurssi" = yhteensä ehkä 400 sivua luettavaa selkeällä ja rautalangasta vääntävällä tavalla. Et jos siihen uupuu ihan tosissaan niin en tiedä missä on vika.
Nimim. yliopistossa eka tenttini oli pikkutentti, jossa alueena koko lukion epäorgaaninen kemia
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 00:28"]
Kyllä sinne lukioon on aina menty opiskelemaan, ei hengailemaan. Ihminen ei missään iässä opi niin, että tietoa vain kaadettaisiin päähän, omaa työtä se tiedon omaksuminen vaatii kaikilta. Lukioon menevät vielä tietävät, ettei se jää kenellekään viimeiseksi opinahjoksi, sillä ylioppilastodistus ei pätevöitä mihinkään työhön. Yliopistossa pitää jo osata opiskella ja lukiossa se taito viimeistään testataan.
Kuten jo aiemmin sanottiin, lukioon ei ole pakko mennä. En itse osaa sanoa pääseekö amiksessa vähemmillä paineilla, mutta jos lukio rasittaa liikaa, niin kannattanee vaihtaa. Tai höllätä tahtia, kyllä sen voi neljään vuoteen jakaa.
[/quote]
amishan on suurinpiirtein kehitysvammaisille, olet kolmosen eli parhaan arvosanan oppilas jos osaat lukea auttavasti ja pistää pilkut suurinpiirtein oikeaan paikkaan
tarvittaisiin oppilaitos näiden kahden välille...
Ei siellä mitään paineita ollut. Hyvin jäi aikaa jokapäiväiselle harrastukselle. Paineettomuus kostautui heti ku menin yliopistoon.
Valmistuin lukiosta 2011. Lukioaikana koulu tuntui stressaavalta ja raskaalta, mutta näin jälkeenpäin olen tajunnut sen johtuvan vain omasta asenteestani sekä vanhempien jatkuvasta painostuksesta hyviin arvosanoihin ja ahkeraan opiskeluun. Tosin lukioaika lisäsi sosiaalista elämääni siinä määrin, että perseelle potkiminen oli toisinaan ihan aiheellista.
Lukio on pitkälti sitä, mitä siitä itse tekee. Itse sain juuri ja juuri sen käytyä kolmessa vuodessa, koulukavereistani moni valitsi löysemmän tahdin. Se on nykyään ihan yleistä, enkä ymmärrä miksi pidempi opiskeluaika pitäisi nähdä jotenkin huonona asiana.
Tottakai koeviikot ovat kovia, jos ei valmistaudu niihin mitenkään. sitä niittää mitä kylvää...
Jos lukiota helpotettaisiin, miten nuoret enää sopeutuisivat yliopistoon? Kynnys olisi aika korkea. Ja kyllä joissain töissäkin vaaditaan ihmiseltä aika paljon.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 00:30"]
No jos sieltä lukiosta aikoo yliopistoon ponnistaa niin sietääkin oppia panostamaan siihen koulunkäyntiin. Koeviikot kuulostaa tällä hetkellä lastenleikiltä kun kuuntelee jotain abeja bussissa: " yhyy viikon päästä on koeviikko, mulla on ainakin 3 reaalii ja 1 matikankurssi" = yhteensä ehkä 400 sivua luettavaa selkeällä ja rautalangasta vääntävällä tavalla. Et jos siihen uupuu ihan tosissaan niin en tiedä missä on vika.
Nimim. yliopistossa eka tenttini oli pikkutentti, jossa alueena koko lukion epäorgaaninen kemia
[/quote]
Jos amis on kehareille, niin mitä lukio sitten on kun lukioon pääsee helpommin 6,5 keskiarvolla kuin amiksen suosituimmille linjoille kuten sähkäri ja lvi-asentaja joihin vaaditaan joillakin paikkakunnilla nykyisin jo reippaasti yli 8:n keskiarvo poislukien sovellettu haku? Monissa amiksissa 10:n matikkaneropojat täyttävät sähkäri, itc- ja automaatioasentajapuolet. Pojat hakevat sieltä ammatin jotta ei tarvitse ottaa opintolainaa ja lähtevät sitten joko suoraan amiksesta tai kaksoistutkinnon tehtyään töihin ja samalla hakevat yliopistoon. Tämä on kuulemma nykyään amiksen vitsaus - sinne eivät enää mene ne joille amis on tarkoitettu eli käytännön töiden lahjakkuudet eli käytännössä heikkolahjaisemmat, vaan ne jotka tahtovat rahoittaa akateemisia opintojaan tai päästä nopeasti tienesteihin kiinni. Tästä oli hieno artikkeli jokunen kuukausi sitten kotipaikkakuntani lehdessä.
Jo siinä vaiheessa kun lukioon on vasta hakeutumassa, kannattaisi arvioida kriittisesti omia peruskoulun arvosanojaan ja sitä paljonko niiden eteen joutui tsemppaamaan ja pusertamaan. Ja jos tän arvioinnin jälkeen edelleen haluaa lukioon pyrkiä, niin kurssien valinnassa kannattaa olla realistinen. Aika iso vaikutus silläkin on työmäärään ja vaativuuteen.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 00:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 00:30"]
No jos sieltä lukiosta aikoo yliopistoon ponnistaa niin sietääkin oppia panostamaan siihen koulunkäyntiin. Koeviikot kuulostaa tällä hetkellä lastenleikiltä kun kuuntelee jotain abeja bussissa: " yhyy viikon päästä on koeviikko, mulla on ainakin 3 reaalii ja 1 matikankurssi" = yhteensä ehkä 400 sivua luettavaa selkeällä ja rautalangasta vääntävällä tavalla. Et jos siihen uupuu ihan tosissaan niin en tiedä missä on vika.
Nimim. yliopistossa eka tenttini oli pikkutentti, jossa alueena koko lukion epäorgaaninen kemia
[/quote]
Jos amis on kehareille, niin mitä lukio sitten on kun lukioon pääsee helpommin 6,5 keskiarvolla kuin amiksen suosituimmille linjoille kuten sähkäri ja lvi-asentaja joihin vaaditaan joillakin paikkakunnilla nykyisin jo reippaasti yli 8:n keskiarvo poislukien sovellettu haku? Monissa amiksissa 10:n matikkaneropojat täyttävät sähkäri, itc- ja automaatioasentajapuolet. Pojat hakevat sieltä ammatin jotta ei tarvitse ottaa opintolainaa ja lähtevät sitten joko suoraan amiksesta tai kaksoistutkinnon tehtyään töihin ja samalla hakevat yliopistoon. Tämä on kuulemma nykyään amiksen vitsaus - sinne eivät enää mene ne joille amis on tarkoitettu eli käytännön töiden lahjakkuudet eli käytännössä heikkolahjaisemmat, vaan ne jotka tahtovat rahoittaa akateemisia opintojaan tai päästä nopeasti tienesteihin kiinni. Tästä oli hieno artikkeli jokunen kuukausi sitten kotipaikkakuntani lehdessä.
[/quote]
miten se 10:n poikien vika voi olla jos amislaiset on tyhmiä ja laiskoja, joku roti tällä syyttelylläkin jos av-mammojen nicopecat ei viitsi hoitaa opintojaan.....
Lukiossa valmistaudutaan akateemisiin opintoihin. Lukion tuleekin olla rankka. Jos ei pärjää lukiossa, voi mennä ammattiopistoon. Se on tarkoitettu vähemmän lahjakkaille ja laiskemmille, jotka tahtovat nopeasti kiinni työelämään ilman sen kummempia opintosaavutuksia.
Paineet loppuu siihen kun lukiolaiset menee ajoissa nukkumaan ja herää ajoissa.