Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikunnanopettaja laittaa 6-luokkalaisen pojan lähes joka liikuntatunti

Vierailija
22.10.2013 |

yksin harjoittelemaan jotaina lajeja sillä aikaa kun muut lapset tekevät yhdessä jotain. Poika ei siis kovin hyvä liikunnassa, aina ollut seiska. Alkaa tuntua, että poika silmätikkuna. Muut pojat jo alkaneet kyselemään asiasta, etkö osaa sitä tai tätä. Onko ok jaotella taitojen mukaan oppilaat liikunnassa, varsinkin huonoin yksinään tekemään jotain?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ja nosta se maikka seinälle. Eiköhän tahti muutu.

Vierailija
2/15 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kuudesluokkalaisilla ei ole liikunnanopettajaa vaan luokanopettaja, joka opettaa myös liikuntaa. Näissä on ero. Ja totta kai voit kysyä opettajalta, miksi näin on tehty, jos on tehty. Saattaisi liittyä poikasi käytökseen ryhmässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 09:23"]

Yleensä kuudesluokkalaisilla ei ole liikunnanopettajaa vaan luokanopettaja, joka opettaa myös liikuntaa. Näissä on ero. Ja totta kai voit kysyä opettajalta, miksi näin on tehty, jos on tehty. Saattaisi liittyä poikasi käytökseen ryhmässä.

[/quote]

 

Ai, mun  kuudesluokkalaisella pojalla on ainakin liikunnanopettaja.

Vierailija
4/15 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole perusteltua muussa kuin ehkä uinnissa, jossa uimataidoton nyt vaan ei voi olla muiden kanssa syvässä altaassa. Kaikissa muissa lajeissa kuulostaa pelkästään simputukselta.

Vierailija
5/15 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 09:23"]

Yleensä kuudesluokkalaisilla ei ole liikunnanopettajaa vaan luokanopettaja, joka opettaa myös liikuntaa. Näissä on ero. Ja totta kai voit kysyä opettajalta, miksi näin on tehty, jos on tehty. Saattaisi liittyä poikasi käytökseen ryhmässä.

[/quote]

3.luokkalaisella on liikunnanope. 

 

Vierailija
6/15 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 09:28"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 09:23"]

Yleensä kuudesluokkalaisilla ei ole liikunnanopettajaa vaan luokanopettaja, joka opettaa myös liikuntaa. Näissä on ero. Ja totta kai voit kysyä opettajalta, miksi näin on tehty, jos on tehty. Saattaisi liittyä poikasi käytökseen ryhmässä.

[/quote]

 

Ai, mun  kuudesluokkalaisella pojalla on ainakin liikunnanopettaja.

[/quote]

 

Ja mun kolmasluokkalaisella. Mutta ap:n kysmykseen: ei ole oikein. Jos ei mene opettajalel itselleen jakeluun kauniilal puheella sitten juttelemaan rehtorin kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjaa, on tilanteita, joissa se voi olla oikein, mutta silloin kyseinen lapsi ja hänen vanhempansa kyllä tietävät siitä. En tiedä, oliko ap kyseisen pojan äiti vai jonkun luokkakaverin äiti.

 

Meidän pojalla on aspergerin oireyhtymä ja siihen liittyvä aistiyliherkkyys. Ne yhdessä tarkoittavat, että esim pallopelit ovat pojalle aivan hirveää tuskaa, koska hän ei hälyssä ja liikkeessä pysty hahmottamaan, mistä päin pallo tulee tai kuka juoksee päin. Hänelle on ehdottomasti parempi saada tehdä jotain harjoituksia yksinään. mutta tämä on tapauskohtaista. Meidän toisella pojalla on myös asperger, mutta ei noita aistiongelmia, ja hänelle taas ne pallopelit ovat tärkeä keino päästä edes jollain tasolla joukkoon mukaan. Erityisen hyvä hänkään ei ole, mutta jos säännöt ovat selvät ja läpikäydyt, hän sinnittelee mukana.

 

Mutta tosian, nämä päätökset tehdään yhdessä lapsen ja huoltajien kanssa.

Vierailija
8/15 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä alakoulujen (1-6 lk) oppilaille liikuntaa opettaa luokanopettaja, jolla ei ole riittävää koulutusta liikuntaan. Joissain kouluissa tilanne on kuitenkin huomioitu ja opetuksesta vastaa liikunnanopettaja, joka on saanut koulutuksensa liikuntapedagogiikkaan.

 

On normaalia, että lasten taitotasot huomioidaan opetuksessa eriyttämällä erilaisten harjoitteiden muodossa - mutta tämä tarkoittaisi sitä, että myös muu ryhmä olisi eriytetty. Yhden oppilaan eristäminen jokaisella tunnilla ei ole tarkoituksenmukaista, sillä oppilas ei pääse kehittämään taitojaan toisten mukana. Asia kannattaa ottaa puheeksi opettajan kanssa, sillä tällainen syrjintä voi johtaa epätoivottuihin lopputuloksiin, sillä liikunta vaikuttaa suoranaisesti lapsen itsetuntoon ja minäkäsitykseen. Ei liikunnan tarkoitus ole alentaa! Ammattitaitoinen opettaja osaa totauttaa tunnit toisella tavalla, jolloin jokainen voi toimia ryhmässä ja saada itselleen sopivia haasteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin siihen opettajaan yhteydessä.

 

Oma kanta on lapsiini että suojelevana saatan uskoa lapsen juttuja. Lapsi ei ehkä kerro kokototuutta.

 

Minusta tuntuu kummalta ettei yksi voi osallistua liikuntatunnilla. Mieleen tulee heti se ettei lapsi joko itse suostu tai lapsi käyttäytyy niin ettei voi olla ryhmän kanssa mutta miksi opettaja ei olisi tästä ilmoittanut? Eli tuleeko noita tapauksia sittenkään AINA, vai onko nyt liikunnassa joku tietty asia jota lapsi ei halua tehdä vai käyttäytyykö aina niin ettei saisi osallistua.

 

Mutta ihan käytännössä: liikuntatunnit on silti sellaisia että lapsen pitää jotain tehdä. Vaikkei itse tahdo vaikka telinevoimistella niin kieltäytyminen tietää numeron laskua mutta silti lapsen pitää liikkua!

Vierailija
10/15 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on taas  tämä sama aloittaja, joka kerta kerran jälkeen keksii jonkun liikuttavan tarinan lapsesta ja liikunnanopettajasta. Ja aina mammat lähtevät samaan provoon mukaan.

 

Jos nyt kuitenkin jonkun muun lasta selkeästi koulussa dissataan, ottakaa ihan se puhelin käteen ja soittakaa sille opettajalle ja kysykää, miten asia on. Ja onhan se Wilmakin, jos ei uskalla soittaa. Aika outoa olisi oikeasti kysellä neuvoa jostain nettisaitilta.

T. opettaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 10:44"]

Tämä on taas  tämä sama aloittaja, joka kerta kerran jälkeen keksii jonkun liikuttavan tarinan lapsesta ja liikunnanopettajasta. Ja aina mammat lähtevät samaan provoon mukaan.

 

Jos nyt kuitenkin jonkun muun lasta selkeästi koulussa dissataan, ottakaa ihan se puhelin käteen ja soittakaa sille opettajalle ja kysykää, miten asia on. Ja onhan se Wilmakin, jos ei uskalla soittaa. Aika outoa olisi oikeasti kysellä neuvoa jostain nettisaitilta.

T. opettaja

[/quote]

Samaa mieltä muuten, mutta joskus selitys on yksinkertainen ja nettipalstalla selviävä. Eli kannattaa ensin kysyä ja sitten soitella, jos on tosissaan. 

 

Vierailija
12/15 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsesi on huonoin? Etkö pitänyt huolta lapsen motorisesta kehityksestä hänen ollessaan pienempi?

 

Jos on tarkoitus pelata vaikka jotain peliä, on tietysti parempi, että ne, jotka eivät osaa, harjoittelevat erikseen vaikkapa pallon heittämistä koriin, kopittelua, pallon kanssa pujottelemista jne. Sitten kun he osaavat hyvin sen taidon, jossa nyt ovat heikkoja, he saavat paljon enemmän irti varsinaisesta ryhmäpelistä.

 

Minä esimerkiksi olin hyvä pesäpallossa lyömään kovaa ja pitkälle, mutta ulkovuorossa ollessa en osannut heittää takarajalta tarpeeksi pitkälle, vaan pallo eteni takarajalta kolmoselle, siitä ykköselle ja vasta sitten kotipesään, ja sen takia meni hukkaan paljon peliaikaa. Harmitti, mutta sitten opettaja alkoi opettaa oikeaa heittotekniikkaa, ja sain harjoitella sitä yksinäni. Se auttoi myöhemmissä peleissä paljon ja kohensi myös motivaatiotani pesäpallon pelaamisessa.

 

Ehkä ap:n kannattaisi harjoitella lapsensa kanssa kotona näitä puutteellisia taitoja tai ainakin auttaa heikon itsetunnon kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on julma pojalle, joka on huono liikunnassa.

Voisi verrata siihen, että tyttö on poikkeuksellisen ruma.

Vierailija
14/15 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pojalle pallo käteen/jalkoihin ja juoksemaan sen kanssa pihalle pariksi tunniksi joka päivä. Oppii koordinaatiota ja kunto kasvaa.

Kehotan ostamaa myös salibandy-mailan, koska sählyä pelataan kouluissa paljon.

 

Ehtii vielä saavuttaa perusmotoriikan ennen yläastetta, jolla pysyy mukana. Lukiossakin on vielä liikuntaa! Ja armeijassa. Ei tule olemaan kivaa jos ei meno muutu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuuko ap:n tiedot liikuntatunneista vain lapsen kertomaan? Kannattaa kysyä opettajalta, mitä siellä oikeasti on tapahtunut ja miksi ja analysoida asiaa vasta sitten. Lapsi voi kertoa asian hyvin toisin kuin ope.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi