Mulla on hyvin vilkas poika, mutta ei varmaan ADHD, koska
koulu sujuu hyvin?
Syy miksi koulu sujuu on, että uuden oppiminen kiinnostaa. Hän kilpailee nopeudessa oppia uutta. Opettaja joutuu antamaan hänelle aika paljon lisätehtäviä. Uppoutuu tehtäviin ja vaikeaa saada hänen huomionsa silloin.
Poikani elää kokoajan täysillä. Olen onnellinen, että hän on monipuolisesti älykäs ja lahjakas, sillä muuten tästä vilkkaudesta koituisi varmasti enemmän harmia. Ystävyyssuhteet ovat tosin usein helisemässä. Kukaan ei tunnu jaksavan hänen vauhdissaan. Urheilee ja tapaa siellä sentään ikätovereitaan. Puhuukin nopeasti ja taukoamatta, mutta koulussa vain viitaten ja luvan kanssa. Juoksee välitunnilla ympäri pihaa.
Oli aika raskas lapsena, mutta annoin pojan toteuttaa itseään. Oli tarkat säännöt ja rajat.
Kommentit (9)
voi olla myös ADD.
Näillä autisminkirjon oireyhtymillä on taipumusta korostua ja voimistua elämän taitekohdissa esim. koulunaloitus, yläkouluun meno, jatko-opintojen alku, muutto vanhempien ero tms.
Meillä hyvinpärjännyt ja lahjakas nuori "sekosi" kokonaan aloittaessaan lukio-opinnot. Masentui pahasti ja oli itsetuhoinenkin. Tuolloin löydettiin vahvat aspergeroireet ja sai diagnoosin ja onneksi myös tukitoimia.
Täytyy kyllä olla tarkkana, ettei pojan sekoaminen pääsisi liian pitkälle. Menestys ei ole ihmisen mittari.
ap
jolla on adhd ja silti koulussa menee hyvin. Ei minkäänlaisia oppimisvaikeuksia. kantaa ottamatta sun poikaan niin kyllä silti voi adhd olla vaikka koulussa meneekin hyvin. Jokainen adhd tapaus on omanlaisensa.
diagnoosi tehdään sillä perusteella, että niitä pitää olla useammalla kuin yhdellä elämänalueella siis esim koulussa, kotona, harrastuksissa, ihmissuhteissa, mutta ei siinä sanota, että niiden pitäisi olla jollain tietyllä alueella. Joku voi olla niin onnekas, että vaikka on keskittymisvaikeus, se ei häiritse koulunkäyntiä kun vaikka opettajalla muutenkin on kovin kinesteettiset menetelmät. Useinhan se toki häiritsee, mutta ei sen ole pakko häiritä.
Mä kuitenkin sanoisin, että ap:n lapsella ei ole adhd:ta, koska hänellä en näytä olevan mitään vaikeuksia. Jos ei ole vaikeuksia, ei kannata ryhtyä etsimään niihin syytä ja hoitoakaan. Jos taas on, joillain elämän alueilla, sama se millä, sitten juttu on toinen
diagnoosia, vaikka toistaiseksi onkin mennyt hyvin ja olen lähinnä vitsaillut neuvolasta asti, että poika saattaisi olla erityinen? Mietin vain, että kun paineet kasvavat kun siirtyy lukioon, niin olisikohan syytä varautua siihen jotenkin? Riittääkö pelkkä puhe ja hyväksyntä?
ap
eli jos ei ole ongelmia ja vaikeuksia, ei tarvitse diagnoosia eikä hoitoa. Se tutkimusprosessi ja me hoidot on oikeasti myös aika raskaita, ei siihen kannata ryhtyä, jos ei ole jotain ongelmaa, joka silllä toivotaan ratkaistavan. Itse asiassa, jos ongelmaa ei ole, nuo prosessit voivat kyllä jo aiheuttaa sellaisen. Anna se lapsen kasvaa rauhassa, kun siinä ei kerran ole mitään ongelmaa ja hoida ongelmat sitten JOS niitä tulee.
terveisin adhd-lapsen äiti, joka kyllä tiesi, milloin apua oli pakko alkaa hakea.
voi olla myös ADD.
Näillä autisminkirjon oireyhtymillä on taipumusta korostua ja voimistua elämän taitekohdissa esim. koulunaloitus, yläkouluun meno, jatko-opintojen alku, muutto vanhempien ero tms.
Meillä hyvinpärjännyt ja lahjakas nuori "sekosi" kokonaan aloittaessaan lukio-opinnot. Masentui pahasti ja oli itsetuhoinenkin. Tuolloin löydettiin vahvat aspergeroireet ja sai diagnoosin ja onneksi myös tukitoimia.
ADHD ei kuulu autismikirjoon vaan on neuropsykologinen häiriö. Ja ADD pojalla tuskin on,sillä ADD on tarkkaamattomuushäiriö (ilman DH:ta eli hyperaktiivisuutta) ja ap:n poikahan kykenee hyvin keskittymään ja hoitamaan koulunsa!
voi olla myös ADD.
Näillä autisminkirjon oireyhtymillä on taipumusta korostua ja voimistua elämän taitekohdissa esim. koulunaloitus, yläkouluun meno, jatko-opintojen alku, muutto vanhempien ero tms.
Meillä hyvinpärjännyt ja lahjakas nuori "sekosi" kokonaan aloittaessaan lukio-opinnot. Masentui pahasti ja oli itsetuhoinenkin. Tuolloin löydettiin vahvat aspergeroireet ja sai diagnoosin ja onneksi myös tukitoimia.ADHD ei kuulu autismikirjoon vaan on neuropsykologinen häiriö. Ja ADD pojalla tuskin on,sillä ADD on tarkkaamattomuushäiriö (ilman DH:ta eli hyperaktiivisuutta) ja ap:n poikahan kykenee hyvin keskittymään ja hoitamaan koulunsa!
ja autisminkirjon häiriöt on kaikki neuropsykologisia häiriöitä. Miltähän vuosikymmeneltä sun tiedot on peräisin?
Ihan on normaali poika. Kirjoititko tämän siksi, että ajattelet osaavasi kasvattaa myös ADHD-lapsen yhtä hienosti?