Miksi liikunnasta pitävä lapseni sai seiskan liikunnasta?
Hän ei ole mikään hyvä urheilija, sellainen keskitason urheilija. Ei ole hyvä joukkuepeleissä, mutta omalla tavallaan on hyvin liikunnallinen. Lenkkeilee, pyöräilee, skeittaa, laskettelee, pomppii trampalla ja hyppii ja kiipeilee puissa.
Eikö kasia ansaitse jos suhtautuu liikkumiseen positiivisesti, on mielellään mukana kaikessa, ja pärjää keskitasoisesti (no niiss´ä joukkuepeleissä vähän huonommin..)
Liikunta seiska, mun mielikuvissa se annetaan oppilaalle joka lintsaa liikunnasta, ei jaksa juosta ja märisee joutuessaan urheilemaan. Ei vilkkaalle elohiirelle joka liikkuu joka päivä vapaa-ajallaankin!
Kommentit (55)
eivät taida kuulua koululiikunnan ohjelmaan:D
Miten nopeasti juoksee 60 metriä tai 100 metriä? Miten osaa pelata joukkuepelejä, miten selviytyy temppuradalla koulun juhlasalissa? Miten nopeasti hiihtää?
Löytyykö jostain arvosteluperusteita liikunnan numeroille?
Lähinnä mietin olenko itse sokea, vai onko lapseni liikuntatunneilla laiska tai jotain? En uskoisi, osallistuu vapaaehtoisesti kaikkiin sählyturnauksiin, maastojuoksuihin ja liikuntatapahtumiin.
ap
on usein aika ehdottomia arvioinnissaan.
Opettaja voi kertoa missä pitää parantaa, jotta arvosana nousee. 7 kuulostaa kyllä sopivalta arvosanalta lapselle, jolla osa lajeista on heikkoja.
eivät taida kuulua koululiikunnan ohjelmaan:D
Miten nopeasti juoksee 60 metriä tai 100 metriä? Miten osaa pelata joukkuepelejä, miten selviytyy temppuradalla koulun juhlasalissa? Miten nopeasti hiihtää?
No ei ole mikään nopea, eikä ole hyvä futiksessa. Silti luulisi että liikunnassa se Asenne olisi tärkeämpi..
Temppuradalla muuten olisi tähti, mutta temppuratoja ei ole harrastettu alaluokkien jälkeen..
ysin voi saada, jos on poikkeuksellisen lahjakas, lähes joka lajissa se luokan ykkönen. Kasin saajat ovat sitten niitä hyviä, mutta eivät ykkösiä. Muut tulevat siellä perässä.
Eikö kasia ansaitse jos suhtautuu liikkumiseen positiivisesti, on mielellään mukana kaikessa, ja pärjää keskitasoisesti (no niiss´ä joukkuepeleissä vähän huonommin..)
7 = kohtalainen
9 = kiitettävä
10 = erinomainen
Vaikka Maija olisi kuinka innostunut piirtämään mutta hän ei osaisi tehdä tehtävänannon mukaisia töitä, ei hän ansaitsisi kasia. Vaikka Petteri kuinka pitäisi matikasta mutta hän ei millään oppisi edes yhden kertolaskua, ei hän ansaitsisi kasia.
Ennen lähtökohta ja tavoite oli 10, josta lähdetään pudottamaan. Nykyään tavoitetaso on 8, ja jos sijoittuu sen alapuolelle, on varaa parantaa jotain. Jos taas sen yläpuolelle, osoittaa erityistä lahjakkuutta/aktiivisuutta. Että ei toi seiska ole huono numero.
Korjatkaa opettajat jos ymmärsin väärin asian.
Lapseni sai toistamiseen seiskan liikunnasta. Pitää liikunnasta kovasti! Hänellä on intoa ja yritystä. Käy myös koululla liikuntakerhossa. Mielestäni on väärin, että annetaan 7 numeroksi, jos osoittaa intoa liikkua! Sellainen oppilas tulisi palkita arvosanalla 8!
opetussuunnitelma, siellä on kerrottu arvosanoista eri aineiden osalta.
"ARVIOINTI
Oppilaan edistymistä, työskentelyä ja käyttäytymistä arvioidaan suhteessa opetus-suunnitelman tavoit¬teisiin ja kuvauksiin oppilaan hyvästä osaamisesta. Arvioinnissa huomioidaan oppilaan työskentelytai¬dot, motoriset taidot ja fyysinen toimintakyky.
KUVAUS OPPILAAN HYVÄSTÄ OSAAMISESTA 4. LUOKAN PÄÄTTYESSÄ
Oppilas
• hallitsee motorisia perustaitoja ja osaa soveltaa niitä eri liikuntamuodoissa
• osaa juosta, hypätä ja heittää
• osaa voimisteluliikkeitä ilman välineitä, välineillä ja telineillä
• osaa ilmaista itseään liikunnan avulla ja liikkua rytmin tai musiikin mukaan
• osaa käsitellä pelivälineitä leikeissä ja harjoituksissa sekä toimia peleissä
• osaa liikkua luonnossa opetuskarttaa hyväksi käyttäen
• osaa luistelussa liukumisen, eteenpäin luistelun ja jarrutuksen
• pystyy liikkumaan suksilla monipuolisesti
• pystyy uimaan monipuolisesti uintisyvyisessä vedessä
• toimii pitkäjänteisesti ja suhtautuu realistisesti omiin suorituksiinsa
• osaa pukeutua tarkoituksenmukaisesti liikuntaa varten ja huolehtia puhtaudestaan
• toimii itsenäisesti ja ryhmässä sovittujen ohjeiden mukaan sekä osallistuu vastuullisesti ja yritteliäästi liikunnan opetukseen.
PÄÄTTÖARVIOINNIN KRITEERIT ARVOSANALLE 8
Oppilas
• osaa ydintaidot juoksuissa, hypyissä ja heitoissa
• osaa voimistelun, välinevoimistelun ja telinevoimistelun liikkeitä
• osoittaa toiminnassaan ymmärtävänsä rytmin merkityksen liikunnassa ja tanssissa
• osaa yleisimpien pallopelien perusteet ja pelaa niitä sovittujen sääntöjen mukaan
• osaa suunnistaa karttaa ja kompassia apuna käyttäen sekä tietää jokamiehen oike-uksista ja velvol¬lisuuksista
• osaa luistella sujuvasti
• hallitsee hiihdon harrastamiseen tarvittavat perustekniikat
• hallitsee uimataidon sekä osaa vesipelastamisen taitoja
• tuntee liikunnan ja terveyden välisiä yhteyksiä
• osaa ylläpitää, arvioida ja kehittää toimintakykyään
• osoittaa oppimis- ja yrittämishalua koululiikunnassa, varustautuu liikuntatunnille asiallisesti ja huolehtii puhtaudestaan
• toimii vastuullisesti ja ottaa toiset huomioon sekä noudattaa sopimuksia, sääntöjä ja reilun pelin periaatetta
"
sen mukaan, millaiset mieltymykset opettajalla on. Erityisesti näin on alakoulussa, jossa opettajan ammattitaito arvostella liikuntaa, kuvaamataitoa tai musiikkia voi olla hyvin heikko. Silloin arvostelu kuvaa lähinnä opettajan mieltymyksiä. Yläasteellakin juuri liikunnan numero voi riippua hyvin pitkälle siitä, mitä lajeja opettaja arvostaa.
Esimerkiksi oman lapseni liikunnan numero on vaihdellut seiskan ja ysin välillä sen mukaan, kuka on numeron antanut. Mainittakoon, että sinä vuonna kun lapsi sai seiskan (ala-asteella), jaksoi hän kuitenkin hiihtää 50 km yhden päivän aikana.
Samoin musiikin numero on vaihdellut kahdeksan ja kympin välillä.
Lapsen taidoissa tai innokkuudessa ei ole tapahtunut mitään olennaista eroa (paitsi mitä on luonnollinen taidon parantuminen lapsen kasvaessa). Arviointi on vain vaihdellut huomattavasti.
mä saisin varmaan vitosen tai kutosen noilla vaatimuksilla : )
Siis onko kukaan lapsi tollanen, ihan oikeasti, kuin noissa kriteereissä?
Esim. kasin voi saada poikkeuksellisen lahjakas ja taitavakin oppilas, jos poissaoloja on paljon.
MIelestäni tärkein kriteeri näissä oppiaineissa pitäisi olla se innostus harrastaa lajia. Miksi aina alalle sattuu joku hikipinko, jonka pitää lannistaa lasten liikunnan riemu suoritukseksi?
Minusta kasin pitäisi saada sellainen oppilas, joka on innokas ja liikkuu mielellään, yrittää parhaansa eikä lannistu.
Ysillä ja kympillä voi sitten arvioida jo enemmän taitojakin.
Seiska tarkoittaa sitä, että tekee nyrpeänä sen vaadittavan mutta ei nauti liikunnasta eikä esim. kannusta muita liikkumaan.
Kuuden saa sitten sellainen, joka jättää tekemättä, nurkuu ja valittaa, osallistuu vain silloin tällöin eikä yritä parastaan.
tosin jokunen vuosi sitten.
Poika on hiku harrastaja (pesis, jalis, pingis,jääkiekko,sähly), tykkää liikunnasta ja tekee sitä tosissaan.
Liikuntanumeroksi tuli 8.
Kaverini tyttö, inhoaa liikuntaa ja on fyysisesti kömpelö, oli poissa useilta liikuntatunneilta (aiheen takia).
Liikuntanumeroksi tuli 8.
Ihmeteltiin tätä yhdessä!
käytöksestä tai mielipiteistä (nurkuu, ei nauti, innokas, valittaa jne. aiemmin mainittuja), vaan taidoista. Muutenkin taito- ja taideaineet ovat vaikeita arvioida, tuollaiset "pärstäkerroinpohjaiset" mielipidearviot olisi tosi vaikea yhdenmukaistaa. Minäkin tykkäsin kuviksesta, mutta olen huono piirtämään enkä juuri omaa värisilmää. Kovasti olisin ihmetellyt, jos olisin hyvän arvosanan saanut innokkuuteni perusteella.
vaikka voitin koulujen välisissä yleisurheilukisoissa palkintoja, harrastin korista ja olin hyvä futiksessa, pesiksessä, luistelussa jne. Olin vaan aika kapinallinen ja hengasin kovistyttöjen kanssa eli pärstän mukaan tuli arvosana ihan selkeesti.
nykyään keskitaso on se tavoitetaso ja sen yli päästäkseen on oltava jotain erityisiä näyttöjä ja aktiivisuutta. Lapsesi on kiinnostunut lajeista, joita ei harrasteta koululiikunnassa. Mutta mikäs siinä. Ei se liikunnan numero merkkaa yhtään mitään jatko-opiskeluja ajatellen. Tai koko elämää ajatellen. Jos seiska häiritsee lastasi, yritä takoa sen kaaliin, että se on vain yhden opettajan näkemys tänä keväänä tästä asiasta eikä mittaa ollenkaan lapsen vapaa-ajan harrastuneisuutta.