Miksi liikunnasta pitävä lapseni sai seiskan liikunnasta?
Hän ei ole mikään hyvä urheilija, sellainen keskitason urheilija. Ei ole hyvä joukkuepeleissä, mutta omalla tavallaan on hyvin liikunnallinen. Lenkkeilee, pyöräilee, skeittaa, laskettelee, pomppii trampalla ja hyppii ja kiipeilee puissa.
Eikö kasia ansaitse jos suhtautuu liikkumiseen positiivisesti, on mielellään mukana kaikessa, ja pärjää keskitasoisesti (no niiss´ä joukkuepeleissä vähän huonommin..)
Liikunta seiska, mun mielikuvissa se annetaan oppilaalle joka lintsaa liikunnasta, ei jaksa juosta ja märisee joutuessaan urheilemaan. Ei vilkkaalle elohiirelle joka liikkuu joka päivä vapaa-ajallaankin!
Kommentit (55)
Sama lapsi tykkää käsitöistä ja ompelee kotonakin itselleen vaatteita. Sai 8.
silti se oli 9.
Harrastaa telinevoimistelua ja uimassa käydään paljon joten se on vahva laji. Joukkuepeleistä tai hiihdosta ei pidä ollenkaan, luistelu on ihan ok. muttei mikään lempijuttu.
On siis notkea ja osaa voimistelut telineillä ja perrmannolla eli nämä spagaatit, voltit, kärrinpyörät yms.
Se kait sitten riittää.
Taitaa kuitenkin olla koulukohtaista saman kunnan sisälläkin, sillä tiedän lapsia joilla todistus on pelkkää A: ta (pieniä alakoululaisia). Oman laseni ope teroitti, että A on käytännössä mahdoton saada.
Ennen lähtökohta ja tavoite oli 10, josta lähdetään pudottamaan. Nykyään tavoitetaso on 8, ja jos sijoittuu sen alapuolelle, on varaa parantaa jotain. Jos taas sen yläpuolelle, osoittaa erityistä lahjakkuutta/aktiivisuutta. Että ei toi seiska ole huono numero.
Korjatkaa opettajat jos ymmärsin väärin asian.
"ARVIOINTI
Oppilaan edistymistä, työskentelyä ja käyttäytymistä arvioidaan suhteessa opetus-suunnitelman tavoit¬teisiin ja kuvauksiin oppilaan hyvästä osaamisesta. Arvioinnissa huomioidaan oppilaan työskentelytai¬dot, motoriset taidot ja fyysinen toimintakyky.
KUVAUS OPPILAAN HYVÄSTÄ OSAAMISESTA 4. LUOKAN PÄÄTTYESSÄ
Oppilas
• hallitsee motorisia perustaitoja ja osaa soveltaa niitä eri liikuntamuodoissa
• osaa juosta, hypätä ja heittää
• osaa voimisteluliikkeitä ilman välineitä, välineillä ja telineillä
• osaa ilmaista itseään liikunnan avulla ja liikkua rytmin tai musiikin mukaan
• osaa käsitellä pelivälineitä leikeissä ja harjoituksissa sekä toimia peleissä
• osaa liikkua luonnossa opetuskarttaa hyväksi käyttäen
• osaa luistelussa liukumisen, eteenpäin luistelun ja jarrutuksen
• pystyy liikkumaan suksilla monipuolisesti
• pystyy uimaan monipuolisesti uintisyvyisessä vedessä
• toimii pitkäjänteisesti ja suhtautuu realistisesti omiin suorituksiinsa
• osaa pukeutua tarkoituksenmukaisesti liikuntaa varten ja huolehtia puhtaudestaan
• toimii itsenäisesti ja ryhmässä sovittujen ohjeiden mukaan sekä osallistuu vastuullisesti ja yritteliäästi liikunnan opetukseen.PÄÄTTÖARVIOINNIN KRITEERIT ARVOSANALLE 8
Oppilas
• osaa ydintaidot juoksuissa, hypyissä ja heitoissa
• osaa voimistelun, välinevoimistelun ja telinevoimistelun liikkeitä
• osoittaa toiminnassaan ymmärtävänsä rytmin merkityksen liikunnassa ja tanssissa
• osaa yleisimpien pallopelien perusteet ja pelaa niitä sovittujen sääntöjen mukaan
• osaa suunnistaa karttaa ja kompassia apuna käyttäen sekä tietää jokamiehen oike-uksista ja velvol¬lisuuksista
• osaa luistella sujuvasti
• hallitsee hiihdon harrastamiseen tarvittavat perustekniikat
• hallitsee uimataidon sekä osaa vesipelastamisen taitoja
• tuntee liikunnan ja terveyden välisiä yhteyksiä
• osaa ylläpitää, arvioida ja kehittää toimintakykyään
• osoittaa oppimis- ja yrittämishalua koululiikunnassa, varustautuu liikuntatunnille asiallisesti ja huolehtii puhtaudestaan
• toimii vastuullisesti ja ottaa toiset huomioon sekä noudattaa sopimuksia, sääntöjä ja reilun pelin periaatetta
"
...toimii pitkäjänteisesti ja suhtautuu realistisesti omiin tavoitteisiinsa...osaa suunnistaa karttaa ja kompassia lukien...hallitsee uimataidon lisäksi vesipelastamisen taitoja...ööö...jos on loppuvuonna syntynyt ( kuten minä olen ), niin olis nelosluokalta päästessääm 10 ja puoli vuotias. HALLOO!!??
Mua itkettää, että lapsilta vaaditaan niin järjettömästi. Olis kauheeta olla lapsi nykyään.
Musta liikunta on just aine, jossa pitää palkita yrityksestä. Liikkuminen on ihmiselle niin tärkeää terveyden kannalta, että siinä tiukka arvostelu ei todellakaan ole paikallaan. Minusta sen pitäisi mennä näin:
- 10: aktiivinen, osaava ja joku spesiaalilaji, jossa on tosi hyvä
- 9: aktiivinen, tarvikkeet aina mukana, harrastaa liikuntaa, vaikkei kauhean hyvä olisikaan
- 8: suhteellisen aktiivinen, mutta välttelee mieluiten liikkumista vapaa-ajalla
- 7: luistelee, kun ope ei katso, tavarat jää helposti kotiin
- 6: täyspinnari
Aivan naurettavaa koko liikunnasta nipottaminen. Liikunnan pitää olla yrityksestä kiinni!
t: ope itsekin
kahta todistusta. Toinen ala-astelaisen tytön, joka on monessa lajissa piirinmestari. Toinen urheilulukiolaisen pojan, joka alkaa nyt ylioppilaaksi päästyään ammattiurheilijaksi. Kummallakin liikuntanumero 9.
Mun lapsi sai myös nyt seiskan. On kilpauimari, nopea juoksemaan, nopea hiihtämään, hyvä suunnistaja ja ei mikään kömpelö.
Järkytyin tuosta seiskasta ja minusta hän on hyvä urheilemaan. Sanonpa vaan että törkeä veto opettajalta joka ei itse urheile mukana.
Ainakin ennen liikkanumerot annettiin pärstäkertoimella. Toki lätkäjunnut tms. sai hyviä arvosanoja ansaitusti (vaikka olivat aina jonkun urheiluvamman takia sivussa kun oli hiihtoa tai uintia) mutta mikään vaellusharrastus tai pyöräilemällä kouluun säässä kuin säässä ei auttanut sitten pätkääkään jos et miellyttänyt opea.
Toisaalta olen normaalipainoinen ja terve 35-vuotiaana. Samaa ei voi sanoa kaikista niistä entisistä lupauksista, jotka veteli ysiä ja kymppiä liikkasta mun saadessa seiskoja.
No kertokaas sitten miksi meidän kilpauimari sai vain seiskan? Eipä auttanut että on supertaitava uimari ja ei nyt ole huono, kun luistelussa. Tosissaan näyttää siltä että joku muu asia vaikuttaa tuohon liikunta numeroon, kuin oikeesti se osaaminen ja osallistuminen.
Meidän kömpelö ja osaamaton poika sai 8.
Itse olin seiskan oppilas ja oikeasti olin kömpelö ja osaamaton. Sitten meidän kilpauimari saa saman numeron, kun minä aikanaan ja on todellakin paljon parempi urheilussa kuin minä.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2012 klo 19:09"]
Lapseni sai toistamiseen seiskan liikunnasta. Pitää liikunnasta kovasti! Hänellä on intoa ja yritystä. Käy myös koululla liikuntakerhossa. Mielestäni on väärin, että annetaan 7 numeroksi, jos osoittaa intoa liikkua! Sellainen oppilas tulisi palkita arvosanalla 8!
[/quote]
Minun lukemaan oppimaton mutta innostunut lapsi pitää myös palkita äidinkielessä pelkästä yrityksestä? Jos todella liikunnallinen ja monia lajeja harrastava saa 9 niin miksi joku toinen saa kasin pelkästä yrityksestä?
Oma poika sai 6 biologiasta ja maantiedosta. kokeista huonoin numero on ollut 8 ja paras 10. Ja kaiken huipuksi manttu&bilsa on yksi hänen mieli oppiaineita. Mietin, että mitähän se poika on siellä tunneilla tehnyt että numero on pudonnut 6. Onneksi ei ole päättötodistus.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 14:33"]Oma poika sai 6 biologiasta ja maantiedosta. kokeista huonoin numero on ollut 8 ja paras 10. Ja kaiken huipuksi manttu&bilsa on yksi hänen mieli oppiaineita. Mietin, että mitähän se poika on siellä tunneilla tehnyt että numero on pudonnut 6. Onneksi ei ole päättötodistus.
[/quote]
Joskus saattaa tulla virhe. Soita opelle ja kysäise niin ei jää vaivaamaan.
Saadakseen erinomaisen liikuntanumeron ei asenne riitä. Pitää osata ja olla parhaimpien joukossa, sekä näyttää inokkuutta ja aktiivisuutta tunneilla. Vapaa-ajan harrastukset eivät vaikuta, ellei koulujen välisissä kilpailuissa käyskentele.
Mitä jos hän on liikunnantunneilla 'epäurheilijamainen' ja ylimielinen? Opettaja saattaa tämän huomata, mutta äidit eivät. Aktiivisetkin liikkujat saattavat olla liikunnantunnilla liikkeellä huonolla asenteella ja väärän lajin sattuessa pistävät joko homman leikiksi tai alkavat valittaa ja tehdä tahallaan huonosti. Pahimmillaan ei tehdä itse kunnolla, mutta silti mollataan 'nörttejä' ja pelleillään.
Eivät kilpaurheilijatkaan saa liikunnasta ysejä ja kymppejä, jos asenne esim. tanssi-, jumppa- ja uintitunneilla on kädet puuskaan ja 'paskaa!' ja 'miksei pelata sählyyyy!!!?'
kyllä aika kovat tulokset pitää olla lajissa kun lajissa jotta saa 9. itse olin kilpaurheilija useissa eri urheilujoukkueissa, kesälajissa, talvilajissa, ja kolmessa muussakin lajissa. numeroni oli 9. Mielestäni törkeästi aliarvostettu, koska opettajahan ei edes tiennyt kaikista saavutuksistani, ei niitä missään kysytty eikä kuulutettu toreilla. Kuka niitä alkaa leveilemään tunnilla opettajalle? kymppiä ei saanut kukaan. satanen pitää juosta SM tason mukaan jotta saa 9-10,ja joka lajissa pitää sama taso olla...älytöntä!
Eli jos lapsesi ei harrasta kilpaurheilua vaikkapa Helsingin kisaveikoissa niin ihan turha haaveilla hyvästä liiikunnannumerosta (9-10), ei niitä sm- tuloksia pysty saavttamaan ilman valmennusta.
Pistä lapsesi johonkin kilpaseuraan. Siellä sitten harjotellaan TOSISSAAN ja KOVAA joka ilta, harkat on kirjaimellisesti joka ilta jos lapsi on menestyjä.
No mun poika sai enkusta 8, kun kokeiden keskiarvo olisi ollut lähellä kymppiä mutta jäänyt kuitenkin 9 puolelle pienesti.
Näköjään täysin opettajasta kiinni noi numerot. Yksi äiti nuoleskelee opettajaa aina ja taatusti sen lapsi sai hyvät numerot vaikka lapsi ei ole mikään hyvä koulussa. Ope ja äiti vaan on hyvät tutut keskenään. Tän äidin kummatkin lapsen on mun lapsien kanssa samalla luokalla eli nelosella ja kutosella. Kumpaakin nuoleskelee minkä ehtii.
Onneksi yläasteella ei onnistu enää noi nuoleskelut, kun kaikissa aineissa on aineopettaja ja se on kyllä hyvä asia. Ihan jatko-opintoja ajatellen.
pärstäkerroin vaikuttaa, se on saletti ja on aina vaikuttanut !
Jotenkin en vaan pärjännyt (osannut aina miellyttää) jumppamaikkaa. Tykkäsin jo silloin kuten vieläkin liikunnasta. Pelasin 2 kautta mm Sm-tasolla pesistäkin mm.
Lapsi ei ole hyvä koulu-urheilija jos ei ole hyvä joukkuepeleissä, näin se vaan menee vaikka muissa lajeissa olisikin hyvä.