Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mä en ymmärrä tuota, että pikkulapsen tulisi sairastaa

Vierailija
15.05.2012 |

tarhassa, jotta vastustuskyky paranee. Tutun 1-vuotias aloitti tarhan ja räkä valuu aina ja kipeenä on ollut melkein joka viikko. Useita mahatauteja, flunssia, silmätulehduksia jne. Meidän lapsi on ollut kotona ja sairastanut vuoden aikana yhden lievän flunssan ja kaksi lievää mahatautia. Lapsi tapaa muita lapsia avoimessa päiväkodissa ja puistossa päivittäin.



Onko lapseni nyt jäänyt jostain paitsi, kun ei sairasta koko ajan?



Oma mielipiteeni on että pikkulapset tarhassa sairastaa paljon enemmän kuin koululaiset, jotka ei nuole lelujaan. En ole vakuuttunut, että jatkuva sairastelu on hyväksi. Vastuskyky kehittyy iän mukaan ja kaikkia virustauteja ei edes kerkeä lapsuudessa sairastamaan.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pikkulasen TULISI SAIRASTAA tarhassa?

Eikö se ole ennemminkin ikävä päivähoidon sivutuote, niin minä olen siitä kuullut puhuttavan.

Vierailija
2/30 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö ollut nyt vuoden pk:ssa ja ei oo sairastanut kuin vesirokon, jonka sai veljeltään (koululainen).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lapsena sairastanut vesirokkoa lainkaan ja nyt aikuisena harkitsen vakavasti kalliin vesirokkorokotteen ottamista koska tauti on aikuisilla lääkärien mukaan niin riskialtis (eikä arvet enää välttämättä edes parane).



Jotkut taudit olisi hyvä sairastaa lapsena, siitä tuossa lienee kyse. Ei siitä että olisi kiva koko ajan olla jossain tavisflunssassa.

Vierailija
4/30 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun aletaan olla enemmän tekemisissä muitten lasten kanssa. Kotihoidetulla se aika saattaa tulla eteen esikoulussa ja ekaluokalla. Vastustuskyky kyllä kehittyy valitettavasti myös sairastelemalla ja altistumalla niille sairauksille, itsekseen immuniteettia ei ajan kanssa synny.

Vierailija
5/30 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitten sairastaa hirveästi kun koulu alkaa, ja loppuelämä pilalla kun jää jälkeen.

että pikkulasen TULISI SAIRASTAA tarhassa?

Eikö se ole ennemminkin ikävä päivähoidon sivutuote, niin minä olen siitä kuullut puhuttavan.

Vierailija
6/30 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pieni määrä tavanomaisia itsestäänparanevia pikkutauteja on ihan hyvää harjoitusta lapsen immuniteetille. Mutta niitähän kyllä saa ihan riittävästi kotihoidossakin, kyllä ainakin perus räkätaudin jokainen joskus sairastaa, samoin jonkun pienen oksennustaudin lähes jokainen.



Jatkuvan sairastelun hyödyllisyyteen en usko. Kyllähän se elimistölle on stressitila kun joutuu taistelemaan infektioita vastaan, eikä sellaisessa tilassa ole hyvä olla jatkuvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/30 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meikäläinen oli kans kotihoidossa, mitä nyt seurakunnan kerhossa kävin, joten sitten, kun koulu alkoi, sain kaikki flunssat ja mahataudit yms. ja olin ekan vuoden aikana jopa 2-4 kertaa kuukaudessa kipeä (johan sitä jo vanhemmat veivät lääkäriin, että onko joku leukemia).

Toisekseen lastentaudit on helpompia sairastaa lapsena (menevät nopeammin ohitse). Esim parvorokko, enterorokko ja vesirokko (joka oli aivan helvettiä yli parikymmpisenä).

Vierailija
8/30 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta kehittyy, joten se ei pysty taistelemaan kaikki viruksia vastaan yhtä tehokkaasti kuin vanhemman lapsen.

kun aletaan olla enemmän tekemisissä muitten lasten kanssa. Kotihoidetulla se aika saattaa tulla eteen esikoulussa ja ekaluokalla. Vastustuskyky kyllä kehittyy valitettavasti myös sairastelemalla ja altistumalla niille sairauksille, itsekseen immuniteettia ei ajan kanssa synny.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/30 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kotihoidossa olin.

meikäläinen oli kans kotihoidossa, mitä nyt seurakunnan kerhossa kävin, joten sitten, kun koulu alkoi, sain kaikki flunssat ja mahataudit yms. ja olin ekan vuoden aikana jopa 2-4 kertaa kuukaudessa kipeä (johan sitä jo vanhemmat veivät lääkäriin, että onko joku leukemia).

Toisekseen lastentaudit on helpompia sairastaa lapsena (menevät nopeammin ohitse). Esim parvorokko, enterorokko ja vesirokko (joka oli aivan helvettiä yli parikymmpisenä).

Vierailija
10/30 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viedä se hoitoon saamaan kaikki taudit, jotta vastuskyky paranee vai pitää kotona? Voin mennä duuniin, jos se lapseni terveyttä edistää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/30 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meikäläinen oli kans kotihoidossa, mitä nyt seurakunnan kerhossa kävin, joten sitten, kun koulu alkoi, sain kaikki flunssat ja mahataudit yms. ja olin ekan vuoden aikana jopa 2-4 kertaa kuukaudessa kipeä (johan sitä jo vanhemmat veivät lääkäriin, että onko joku leukemia).

Toisekseen lastentaudit on helpompia sairastaa lapsena (menevät nopeammin ohitse). Esim parvorokko, enterorokko ja vesirokko (joka oli aivan helvettiä yli parikymmpisenä).

lapset ovat olleet kotihoidossa kouluikään asti eivätkä ole kouluun menessä sairastelleet mitekään paljon. Tavanomaiset 1 tai 2 lievää flunssaa vuodessa, joskus harvoin ollut päivän kestänyt "oksutauti".

Nuo rokot kai kyllä tosiaan on keskimäärin helpompi sairastaa lapsena, vaikka itselläni 33-vuotiaana sairastettu vesirokko oli hyvin helppo. Vähän kuumetta joka laski särky/kuumelääkkeellä, vähän flunssamaista lievän kipeää oloa ja tietysti ne näppylät. Kun aikuinen vielä pystyi lievittämään näppyläkutinaa pysymällä tiukasti humalassa sairasloman niin oli suorastaan hauska kokemus ;-)

Vierailija
12/30 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorin oli vasta 9kk kun sairastui ekaan räkätautiin ja hyvä niin.



En ole mikään bakteerikammoinen ihminen. Mä uskon siihen että kun lapsi saa tietyt bakteerit esim. pihalla könytessään tai eläinten kanssa leikkiessään, niin se vahvistaa sitä.



Mutta toi on mun mielestä outoa että lapsen pitäsi tosiaan kipeeksi tulla ja se on hyvä juttu. Ei kai kukaan halua ehdointahdoin lastaan sairaaksi? tai ilmeisesti haluaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/30 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran sairasti mahataudin ja tämä oli ennen päiväkodin aloittamista. Nuhaa/yskää on joitakin kertoja vuodessa, mutta muuten on pysynyt terveenä. Uskon että riippuu geeneistä; minä ja mieheni olemme samanlaisia, vielä harvemmin sairaina.

Vierailija
14/30 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidetut lapseni olivat pikkasen aikaa päiväkodissa mutta otin pois kun koko ajan sairaana. Hyvin ovat pärjänneet elämässä ilman päiväkotiakin!



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/30 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikki-ikäinen lapsi sairastaa keskimäärin 15 infektiota vuodessa. Tämä on normaalia lapsen vastustuskyvyn kehittymistä.

Vierailija
16/30 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikki-ikäinen lapsi sairastaa keskimäärin 15 infektiota vuodessa. Tämä on normaalia lapsen vastustuskyvyn kehittymistä.

minä olisin kyllä ollut pahuksen huolissain 15 infektiosta vuodessa. Kai se sitten normaalia nykyisin on kun suurin osa on päiväkodeissa mutta ei ennenvanhaan kyllä noin paljon lapset infektioita sairastaneet.

Vierailija
17/30 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en taas sairastellut kouluaikoina sen enempää kuin muutkaan



vaikka kotihoidossa olin.

Vierailija
18/30 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat sairastaneet silloin, kun lapsiryhmään ovat ensimmäistä kertaa menneet. Esikoinen sairasti koko esikouluvuoden ja paljon vielä ensimmäisellä luokallakin, keskimmäinen sairasti 4-vuotiaana päiväkodin aloitettuaan ja kuopus 2-vuotiaana päiväkodin aloitettuaan. Oli muuten melkoinen vuosi, puolitoista meidän perheessä. Aina joku lapsista kipeänä. Eikä esikoinen tosiaan sairastanut yhtään vähempää kuin kuopuskaan, vaikka oli jo selvästi isompi. Kotihoidossa ollessaan olivat kaikki terveitä ja minä hölmö jo kuvittelin, että kotihoidolla vältyttäisiin niiltä nuha- ja vatsatautikierteiltä. Putosin aika rajusti maanpinnalle, kun totuus selvisi.

Vierailija
19/30 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tutkimustietoa:

Lapset, jotka menevät pienenä päiväkotiin, sairastavat enemmän kuin kotihoidossa olevat, mutta kotihoidossa olleet sairastavat koulunaloitusvaiheessa enemmän. Lasten sairastuvuus siis aika vakio, ajankohdat sitten vaihtelee. Ja sairastamalla saa siis sitä vadstustuskykyä. Ja tuo tulos on siis saatu tutkittaessa isoa määrää lapsia- keskimäärin asia siis on noin, mutta tietenkään se ei mene kaikilla yksilöillä noin.

Vierailija
20/30 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tutkimustietoa:

Lapset, jotka menevät pienenä päiväkotiin, sairastavat enemmän kuin kotihoidossa olevat, mutta kotihoidossa olleet sairastavat koulunaloitusvaiheessa enemmän. Lasten sairastuvuus siis aika vakio, ajankohdat sitten vaihtelee. Ja sairastamalla saa siis sitä vadstustuskykyä. Ja tuo tulos on siis saatu tutkittaessa isoa määrää lapsia- keskimäärin asia siis on noin, mutta tietenkään se ei mene kaikilla yksilöillä noin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi