Oivalsin juuri että ateismi ja solipsismi ovat sama asia, lähisukulainen ainakin
Itse en nykään ehkä kannata solipsismia kun siinä ehkä pahimpia juttuja on jotakuinki niin että aika synkän... maailman kokemukset ympärstön "olet" luonut vailla mitään päätä eikä häntää. Ja myös tulevaisuuden, kuoleman jälkeisen todellisuuden.
Kommentit (21)
AP
Ja tässä en yritä mitenkään vihamielisesti hyökätä ateistin kimppuun joten älkää nyt alkako itkemään.
Itse olen ollut pitkän ajan elämästä solipsismissa tai sen jollain rajamaalla. Eikä ateismi ole ollu mitään muuta kuin neutraali asia.
Joten vetäkää henkeen rauhallisesti syvästi, ja ulooos. Rauhoittukaa.
Toivon että joku on kirjoittamassa pitkää hyvää tarkkaa tekstiä. Kiitos! Ei kiirusta!
Sehän on ihan pakko lokeroida jotenkin jos ei ole uskovainen. Ne on ihan turhia liikkeitä kaikki uskonnot. Syvällisiä miettii parhaiten hyvässä asennossa. Sohva ja kaukosäädin ovat meditaation apuvälineitä. Loput pitää ajatella ihan ite kuten jope sanoisi.
T. Sohvan guru.
Solipsismi on varmasti joissain tilanteissa houkutteleva filosofinen tulkinta ensinäkemältä ja se ei ole ristiriidassa ateisminkaan kanssa.
Solipsismin ongelma on se että minä itse on siinä katsantokannassa ainoa todellinen ja muut minät - eli toiset yksilöt - ovat epätodellisia, kuin unihahmoja tai unikuvia kykenemättöminä esittämään todisteita omasta todellisesta olemassaolostaan tai minuudestaan ensisijaiselle Todistajalle eli maailmankaikkeuden ainoalle todistettavissa olevalle Minälle. Positio on outo, näennäisen kestävä, mutta se ei ole lopulta kestävä positio. Kylmä ja iloton illuusio.
Agnostimi on näistä kolmesta se helpoin keskitie.
Miten ihmeessä jumaluskon puute ois sama asia kuin solipsismi?
Vierailija kirjoitti:
Agnostimi on näistä kolmesta se helpoin keskitie.
Agnostismi ei ole mikään keskitie yhtään millekään.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä jumaluskon puute ois sama asia kuin solipsismi?
Päävammaiselle kaikki on mahdollista.
Ohoh, en ole koskaan kuullutkaan tuollaista sanaa. Nyt tiedän, kun googlasin.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä jumaluskon puute ois sama asia kuin solipsismi?
Ei se olekaan sama asia. Opettele lukemaan. Luetun ymmärtäminen. Lue otsikko. Se oli todella simppeli, yksinkertainen ja selkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä jumaluskon puute ois sama asia kuin solipsismi?
Päävammaiselle kaikki on mahdollista.
No en nyt päävammaa ehkä sanoisi... sinultakin vaan puuttuu luetun ymmärtäminen. Tai ehkä päävammasi aiheuttaa sen että et osaa lukea yksinkertaista, simppeliä otsikkoa.
Tämäkin jännä juttu että lukuisat ateistit ovat todella vihamielisiä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä jumaluskon puute ois sama asia kuin solipsismi?
Tässä ainakin muille vähän tietoa, mutta myös sinulle hieman opiskeltavaa ja harjoittelua.
Elikkä: Molemmat suuntaukset lähtevät liikkeelle skeptisyydestä ja tiedon rajallisuudesta.
"Mistä voimme todella tietää?": Ateisti kysyy tätä suhteessa Jumalaan. Solipsisti kysyy tätä suhteessa kaikkeen oman mielensä ulkopuolella.
Todistustaakan paino: Molemmat ajatustavat hylkäävät sellaiset väitteet todellisuudesta, joista ei ole suoraa, empiiristä tai loogista omakohtaista varmuutta.
Siinä hieman apua. Toivottavasti on apua!
Vierailija kirjoitti:
Uskiksen suoltamaa roskaa taas :D :D
Todella vihamielinen olet sinäkin. :O
Mistä johtuu? Ja pyysin ystävällisesti argumenttia. Et selvästikään ole kovin älykäs ja fiksu. Nämä ovat tosiaan todella mielenkiintoisia filosofisia pohdintoja, mutta sitä ei vissiin peruskoulussa opiskeltu?
Ei nuo ole sama asia. Ateismi on kanta jumaliin, solipsismi on kanta siihen, mitä voidaan tietää oman mielen ulkopuolelta.
Ateisti voi uskoa täysin todelliseen maailmaan ja muihin ihmisiin. Hän ei vain usko jumalaan. Solipsismi taas kyseenalaistaa ulkomaailman tai muiden tietoisuuksien varmuuden. Aika iso ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskiksen suoltamaa roskaa taas :D :D
Todella vihamielinen olet sinäkin. :O
Mistä johtuu? Ja pyysin ystävällisesti argumenttia. Et selvästikään ole kovin älykäs ja fiksu. Nämä ovat tosiaan todella mielenkiintoisia filosofisia pohdintoja, mutta sitä ei vissiin peruskoulussa opiskeltu?
Nyt ehkä ymmärrän miksi hän on vihainen. Häntä luonnollisesti pelottaa se ajatus että mitäs sitten kun kuolee? Kuolemanpelko on hyvin yleinen pelko.
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo ole sama asia. Ateismi on kanta jumaliin, solipsismi on kanta siihen, mitä voidaan tietää oman mielen ulkopuolelta.
Ateisti voi uskoa täysin todelliseen maailmaan ja muihin ihmisiin. Hän ei vain usko jumalaan. Solipsismi taas kyseenalaistaa ulkomaailman tai muiden tietoisuuksien varmuuden. Aika iso ero.
Vastasin tähän jo. Pitääkö laittaa laajempi vastaus? Tai luitko edes otsikkoa sinäkään....?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo ole sama asia. Ateismi on kanta jumaliin, solipsismi on kanta siihen, mitä voidaan tietää oman mielen ulkopuolelta.
Ateisti voi uskoa täysin todelliseen maailmaan ja muihin ihmisiin. Hän ei vain usko jumalaan. Solipsismi taas kyseenalaistaa ulkomaailman tai muiden tietoisuuksien varmuuden. Aika iso ero.
Vastasin tähän jo. Pitääkö laittaa laajempi vastaus? Tai luitko edes otsikkoa sinäkään....?
Luin otsikon. Siksi juuri ihmettelen väitettä.
Ateismi = ei uskoa jumalaan.
Solipsismi = vain oma mieli on varmasti tiedettävissä.
Nuo eivät ole sama asia. Jos niiden välillä on mielestäsi yhteys, se pitäisi perustella, ei vain todeta että “vastasin jo”.
Kuvankaunis vaaleaverikkö Marja Enberg voi olla Katti Enbergin tytär ja hän on myös epäiltävä satanisti ja kova sekä raadollinen luonteeltaan. CATI on järjestelmä jolla voi lähettää ääni ja tekstiviestejä puheluiden soiton lisäksi ja se on kytketty ainakin vartiointiliike Palmian valvotakamera järjestelmään, Catin avulla Enberg esim lietsoo vihaa ja massahysteriaa vihollisiaan kohtaan! Hänen Ruotsin armeijaan ja säpoon kuuluvia alaisiaan ja lahjottuja poliiseja sekä Suomalaiskollaboraattoreita työskentelle vartiointiliikkeissä ja he seuraavat Enbegin kohdetta kuvaruudulta, ja lähettävät vaikka ryhmäteksitivestejä naislle, joissa selvitetään, että esim raiskaaja lähestyy jotain aluetta. viesteissä voi olla kuva mukana, tai naiset saavat kuulokkeisin ääniviestejä, että tuo hyypiö kopeloi sua kohta rinnoista ilman lupaasi etc...Katti Enbergt tekee tätä ihan silkasta sadismista ja ulkonäkö riittää hänelle syyksi aloittaa sadistinen kiusaaminen, jonka tarkoiuts tappaa kohde. Cati pystyy tarkkailemaan myös poliisiin tehtäviä rikosilmoituksia ja puhditamaan ne pois pöydältä ja postittamaan tutkintapyynnön tekijjälle tämän jälkeen tiedon, että poliisi ei aloita tutkintaa koska rikosta ei ole tapahtunut! Näin on käynyt monelle, jonka asiallinen tutkintapyyntö on vain vaiettu pöydän alle siitä syystä, että joku Pääkaupunkiseudun asukas on riitautunut Katti Enbergin kanssa. Enberg myös kiristää Catin avulla haltuunsa Suomalaisia Pk-yrityksiä ja maa sekä metsätiloja, kiristää yritysten toimihenkilöitä tekemään itselleen edullisia päätöksiä, erottaan Enbergille vastenmielisiä työntekijöitä etc. Cati on avain jona avulla Ruotsin mafia pääsee sisään Suomalaisen yhteiskunnan turvallisuus ja terveydenhuolto infrastruktuuriin, pääsee tyhjentämään rahaa Suomalaisten pankkitileiltä toinen avain tähän on puolustusyhteistyö Ruotsin kanssa. Tämä kyberpuolustussopimus avaa Ruotsin mafialle ja Katti Enbergin suvulle mahdollisuuden tehdä Suomessa rikollista liiketoimintaa ja muuta terroria, kuten mafiamurhia, ilmiantajien surmia, ja kaikkia petoksia.
Toivon alapeukuttajalta hyvää, tai ainakin rehtiä perustelua. Kiitos!