Oivalsin juuri että ateismi ja solipsismi ovat sama asia, lähisukulainen ainakin
Itse en nykään ehkä kannata solipsismia kun siinä ehkä pahimpia juttuja on jotakuinki niin että aika synkän... maailman kokemukset ympärstön "olet" luonut vailla mitään päätä eikä häntää. Ja myös tulevaisuuden, kuoleman jälkeisen todellisuuden.
Kommentit (74)
Sinä AP, oletko koskaan mitannut älykkyyosamäärääsi Mensan tai jollain muulla virallisella testillä? Uteliaisuudesta kysyn kun vaikutat kirjaimelliselta nerolta, ja jotain enempääkin kuin pelkkä korkea älykkyysosamäärä.
Vierailija kirjoitti:
Solipsismin ongelma on se että minä itse on siinä katsantokannassa ainoa todellinen ja muut minät - eli toiset yksilöt - ovat epätodellisia, kuin unihahmoja tai unikuvia kykenemättöminä esittämään todisteita omasta todellisesta olemassaolostaan tai minuudestaan ensisijaiselle Todistajalle eli maailmankaikkeuden ainoalle todistettavissa olevalle Minälle. Positio on outo, näennäisen kestävä, mutta se ei ole lopulta kestävä positio. Kylmä ja iloton illuusio.
Onko se siis pyrkimystä primäärinsrsismiin?
Vierailija kirjoitti:
"Ateismissa ja solipsismissa ei ole ristiriitaa. "
Ei ole ateismissa ja filateliassakaan ristiriitaa. Ne eivät silti ole sama asia.
Niin? Niin.
Näissä on kyllä aatteellinen eturistiriita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Solipsismin ongelma on se että minä itse on siinä katsantokannassa ainoa todellinen ja muut minät - eli toiset yksilöt - ovat epätodellisia, kuin unihahmoja tai unikuvia kykenemättöminä esittämään todisteita omasta todellisesta olemassaolostaan tai minuudestaan ensisijaiselle Todistajalle eli maailmankaikkeuden ainoalle todistettavissa olevalle Minälle. Positio on outo, näennäisen kestävä, mutta se ei ole lopulta kestävä positio. Kylmä ja iloton illuusio.
Onko se siis pyrkimystä primäärinsrsismiin?
Luin juuri tekoälyn juttelua solipsismista ja siinä mainittiin että solipsismi radikaalisti käytännön arkeen sovellettuna saa yksilön väistämättä näyttäytymään radikaalina narsistina. Kaikki muut ihmiset ovat häntä varten - miksi eivät olisi, onhan ainoa olemassa oleva. Samasta syystä vain hän on tärkeä ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Sinä AP, oletko koskaan mitannut älykkyyosamäärääsi Mensan tai jollain muulla virallisella testillä? Uteliaisuudesta kysyn kun vaikutat kirjaimelliselta nerolta, ja jotain enempääkin kuin pelkkä korkea älykkyysosamäärä.
Ei riitä, että on älykäs, pitää olla jotain sanottavaakin.
Eivät ole sama asia, solipsismi on mielenfilosofinen kanta, ja ateismi on uskonnonfilosofinen kysymys.
Kaikki pelkoon perustuvat uskomukset tulee kiertää kaukaa!
"Niin? Niin."
Ihan suomeksi sanottuna se että kaksi asiaa eivät ole ristiriidassa ei ole todiste mistään suuntaan tai toiseen. Suurin osa maailman asioista ei ole ristiriidassa keskenään.
Siksi se on äärimmäisen haikko argumentti minkään puolesta.
"Luin juuri tekoälyn juttelua solipsismista ja siinä mainittiin että solipsismi radikaalisti käytännön arkeen sovellettuna saa yksilön väistämättä näyttäytymään radikaalina narsistina. Kaikki muut ihmiset ovat häntä varten - miksi eivät olisi, onhan ainoa olemassa oleva. "
Tuokin on hieman yksinkertaistettu ajatusmalli. Ihmisen empatia ja eläytymiskyky ei ole rajoittunut vain asioihin jotka ovat konkreettisia. Ihminen voi esim. tuntea voimakkaita empatian tunteita vaikka romaanin päähenkilöä tai elokuvan roolihenkilöä kohtaan vaikka tietää oikein hyvin tietoisella tasolla että he eivät ole todellisia.
Normaali empatia vaikuttaa siis olevan olemassa myös ihan irrallaan siitä faktasta että onko joku todellinen tai ei.
"Ei riitä, että on älykäs, pitää olla jotain sanottavaakin."
Kyllä. Osa hyvinkin älykkäistä ihmisistä juuttuu pyörittämään semanttisia kielipelejä ja näennäisfilosofisia korkealentoisia ajatusrakennelmia jotka hukkaavat sen alkuperäisen pohdittavan asian perusolemuksen heti ensimmäisessä lauseessa. Hyvä esimerkki on mm. Jordan Peterson. Hänen kuuntelemisensa on usein täyttä tuskaa vaikka hän on eittämättä hyvin älykäs ihminen.
"Minä kirjoitin ilmoille raakaa ajatustyötä solipsismin olemuksesta"
Mutta et liittänyt sitä mitenkään ateismiin millään ajatustasolla vaikka otsikossa ne kyllä yhdistit.
Ei nämä ole samoja asioita laisinkaan.
Huomaan, että sinulta loppuivat paukut itse aiheesta kesken, kun jouduit tarttumaan lauserakenteisiin ja kopioimaan ironisesti minun omaa tekstiäni. Se, että asioilla ei ole solipsismissa "päätä eikä häntää", oli nimenomaan minun luomani määritelmä sille synkälle maailmalle – ei kuvaus kirjoitustyylistäni. Jos et pysty vastaamaan itse loogiseen argumenttiin ateismin ja solipsismin sukulaisuudesta, tyylistä nälviminen ei pelasta tilannettasi.
Tekstini oli täysin ymmärrettävää jokaiselle, joka keskittyy lukemaan sisältöä eikä etsimään epätoivoisesti muotovirheitä. On tyypillinen foorumidefenssi alkaa itkeä lausemuodoista silloin, kun varsinaiset vasta-argumentit loppuvat kesken. Minä kirjoitin ilmoille raakaa ajatustyötä solipsismin olemuksesta, ja sinä pystyit vastaamaan vain saivartelemalla pilkuista ja kopioimalla minun omia sanojani. Se kertoo kaiken oleellisen meidän kahden painoarvosta tässä keskustelussa.