Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten Kela käsittelee toimeentulotukihakemuksia tällä hetkellä?

Vierailija
26.06.2026 |

Aiemmin täällä on ainakin yksi ketju aiheesta. Nyt eräs toinen kertoo että päätökset viipyy luvattoman paljon.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraaviin 59,5 tuntiin ei käsittele mitenkään.

Vierailija
2/14 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hankkia itse oma toimeentulonsa niin ei tarvitse arpoa kelan käsittelyaikoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hankkia itse oma toimeentulonsa niin ei tarvitse arpoa kelan käsittelyaikoja. 

ime lekaa

Vierailija
4/14 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäharjoittelijalla menee 6 tuntia per hakemus.

Vierailija
5/14 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelassa koulutetaan nyt sitä tekoälyä hakemusten käsittelijäksi. Siinä voi kestää ennen kuin se oppii homman. Tekoälyn tekemät päätökset pitää ihmisen tarkistaa. Jos ei tule oikeanlaista päätöstä, laitetaan hakemus jonon viimeiseksi.

Tekoäly tekee päätöksiä nopeasti, mutta vain 1/1000 on oikeanlainen. Virkailijoilla menee ihan hirveästi aikaa, kun he tarkistavat päätöksiä.

Vierailija
6/14 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela tehostaa paperihakemusten käsittelyä syöttämällä ne suoraan silppuriin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tuosta mitään apua ? Google ei ole kovin vaikea käyttää

 

https://www.kela.fi/kasittelyajat

Vierailija
8/14 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tuosta mitään apua ? Google ei ole kovin vaikea käyttää

 

https://www.kela.fi/kasittelyajat

Em. linkin takaa löytyy Kelan ohjeelliset tavoiteajat. Jostain syystä ne eivät tällä hetkellä toteudu. Todellista aikataulua ei saa selville mistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiseksi laitetaan tietyt ihmisryhmät. 

Vierailija
10/14 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tuosta mitään apua ? Google ei ole kovin vaikea käyttää

 

https://www.kela.fi/kasittelyajat

Siellä sanotaan: "Odota päätöstä rauhassa."

Maanantaina erääntyy terveydenhuollon asiakasmaksu. Ei sen kanssa pysty mitenkään rauhassa odottamaan. Se menee perintään ja tulee isot perintäkulut. Pahimmassa tapauksessa menee ulosottoon. Ja kaikki ihan vain siksi, koska kelantäti ei tee hommiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti käsittelee vanhoille toimeentulotukiasiakkaille. Jos tiedossa on veronpalautuksia, etkä ole niistä ilmoittanut, voi kestää, tosin saa kyllä tiedon helposti noista tulojärjestelmästä, jota käyttää. Uusille voi kestää hakemus pidempään, kun tarkistellaan vanhoja tietoja, mutta jos kaikki on toimitettu oikein, ei pitäisi viedä juuri enempää. Myös se 2kk väliä, jos saa paljon rahaa ja sitten vasta uusi hakemus neuvo ei pidä paikkaansa, jos on ollut isompaakin tuloa tai tienestiä, perintöä tai mitään, mikä näkyy tileillä tai verotuksessa. Ja kohta myös ulkomaan tilit nähdään, sitä en tiedä, miten pitkältä ajalta, tuonne kun moni on pimeät tienestinsä vuosia jo ilmoitellut. Eli jos kaikki liitteet on toimitettu, pitäisi olla nopeaa, mutta uusille toki voi kestää, jos on ensin yrittänyt piilotella tulojaa tai käyttää niitä pois parin kuukauden ajan, jotta voi hakea Kelalta apua (näitäkin on, eikä kohta enää auta enää edes mikään 6kk välikään).

Vierailija
12/14 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tuosta mitään apua ? Google ei ole kovin vaikea käyttää

 

https://www.kela.fi/kasittelyajat

Siellä sanotaan: "Odota päätöstä rauhassa."

Maanantaina erääntyy terveydenhuollon asiakasmaksu. Ei sen kanssa pysty mitenkään rauhassa odottamaan. Se menee perintään ja tulee isot perintäkulut. Pahimmassa tapauksessa menee ulosottoon. Ja kaikki ihan vain siksi, koska kelantäti ei tee hommiaan.

Jos tuntuu että päätös kestää kohtuuttoman kauan kannattaa sitten soittaa kelaan ja pyytää kiireellistä päätöstä eikä ihmetellä asiaa vauvapalstalla 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös soittaa laskun lähettäjälle ja pyytää maksuaikaa. Köyhä saattaa myös saada maksun alennusta tai perimättä jättämisen. 

Vierailija
14/14 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tuosta mitään apua ? Google ei ole kovin vaikea käyttää

 

https://www.kela.fi/kasittelyajat

Siellä sanotaan: "Odota päätöstä rauhassa."

Maanantaina erääntyy terveydenhuollon asiakasmaksu. Ei sen kanssa pysty mitenkään rauhassa odottamaan. Se menee perintään ja tulee isot perintäkulut. Pahimmassa tapauksessa menee ulosottoon. Ja kaikki ihan vain siksi, koska kelantäti ei tee hommiaan.

Tiedän tunteen, mutta ei ulosottoon mene kuitenkaan jos sulle asti tullut, tuskin perintäkulujakaan ehtii tulla, jos heti Kelaan laitoit. Valitettavasti laskut harvemmin tulevat kotiin niin, että olisi vielä se 7 arkipäivää Kelallekin laittaessa maksaa se, mutta yleensä ei mikään taho, etenkään julkisen tereydenhuollon, reagoi niin nopeasti laskutuksessa, että muistutuslaskuakaan saisit. Mulla oli Kela tehnyt maksaessa kerran viitevirheen, ja multa perittiin maksamatonta laskua, ja sen muka selvitin Kelan kanssa, oli Kelan kertoman mukaan 1 numero väärin, he hoitavat asian. Meni vielä jonkin aikaa, n. 2 viikkoa, ja sain uuden ukaasin asiasta. Kelasta sanottiin, että ovat jo hoitaneet asian, minun pitää nyt itse vain hoitaa asiaa sen perintäfirman kanssa. Onneksi siellä sitten viestiä jätettiin jollekulle, joka myöhemmin kertoi asian olevan hoidossa.