Olen entinen alkoholisti ja myös omat kokemukseni puoltavat sitä, että uusi alkoholilaki on osittain huono
Eli meillä on tietenkin monta erilaista argumenttia, kuten pitääkö lakeja tehdä alkoholisteja silmällä pitäen vaikka ennemmistö osaa juoda. Pitääkö ihmisten vain antaa tappaa itsensä vaikka juomalla, koska se kuuluu valinnan vapauteen ja mikä on moraalisesti ja eettisesti oikein.
Häiritsevin seikka laissa on tietenkin se, että verkosta tilaavan päihtymystilaa ei arvioida. Eihän alkoholia saa ravintoloista, kaupasta, alkosta jos ihminen on liian päihtynyt. Alkoholismi on oikeasti ei pelkästään alkoholistille itselleen, myös hänen lähipiirille erittäin raskasta. Pidäkkeet ja rajoitukset poistuu, sen myötä tulee myös ihmisten kärsimys kasvamaan.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva näkökulma, mutta politiikkaa ei tulisi tehdä koskaan vähemmistön ehdoilla. Se että jollakin on ongelma, ei tarkoita että kaikilla on. Jos kaikkien ongelmat tehdään yhteisiksi, ihmiset voivat pahoin.
Voi kun saisit omaan perheeseesi yhden alkoholistin. Isäsi, äitisi, puolisosi, ihan kuka vaan. Sillä että näkökumasi avartuisi, ja parikin vuotta sitä helvettiä omassa kodissasi seuraamalla, saisit uusia eväitä ajatteluusi. Ei sun silti tarvitse muuttaa kantaasi. Ei ollenkaan. Mutta se tulisi avaamaan silmäsi sille, miksi kaikki ei ole kanssasi samaa mieltä. Alkoholin vapaa saatavuus, kellon ympäri, on muutakin, kuin länsimaista valinnanvapautta, ja sitä hyvää meininkiä?
Lähipiirissäni on yksi alkoholismiinsa kuollut. Olen silti sitä mieltä että valtion pitäisi rajoittaa alkoholin myyntiä mahdollisimman vähän.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva näkökulma, mutta politiikkaa ei tulisi tehdä koskaan vähemmistön ehdoilla. Se että jollakin on ongelma, ei tarkoita että kaikilla on. Jos kaikkien ongelmat tehdään yhteisiksi, ihmiset voivat pahoin.
Voi kun saisit omaan perheeseesi yhden alkoholistin. Isäsi, äitisi, puolisosi, ihan kuka vaan. Sillä että näkökumasi avartuisi, ja parikin vuotta sitä helvettiä omassa kodissasi seuraamalla, saisit uusia eväitä ajatteluusi. Ei sun silti tarvitse muuttaa kantaasi. Ei ollenkaan. Mutta se tulisi avaamaan silmäsi sille, miksi kaikki ei ole kanssasi samaa mieltä. Alkoholin vapaa saatavuus, kellon ympäri, on muutakin, kuin länsimaista valinnanvapautta, ja sitä hyvää meininkiä?
Alkoholisti löytää aina alkoholinsa. Ei se rajoittamalla poistu. Raitistuminen lähtee aina itsestä, hoitoon voi hakeutua jos haluaa. Alkoholistin kanssa ei ole pakko elää.
Helpottamalla se poistuu lähes varmasti.
Ainoastaan trokarit kärsii, kun myynti pienenee. Mutta niillekin riittää asiakkaita öisin kun wolt-kuskit eivät ajele.
Ei kärsi, yleensä trokareilla on asiakkaat viina-velkakoukussa ja asiakkaat saavat viinaa velaksi ja yleensäkin viinaa vain tuota kautta, tuohan vai helpottaa trokaamista kun tuodaan ovelle asti, tilaajana voi olla asiakas joka jää velkaa trokarille.
Vierailija kirjoitti:
Jos tästä "uudistuksesta" on innoissaan, kannattaa miettiä tarkkaan että miksi on innoissaan?
Helppoa. Koska voin tilata samalla kertaa ruuat ja ruokajuomat.
Jokaisen alkoholilain keventämisen on ihan varmasti pitänyt saada kansa juomaan itsensä hengiltä, mutta kertaakaan sitä katastrofia ei ole vielä tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskakohan olisi joku alkoholisti lopettanut juomisen sen takia että viinaa on niin vaikea saada? Se alkoholisti löytää kyllä keinonsa, kohtuukäyttäjä on ainoa joka jättää juoman juomatta sen takia että ei viitsi kävellä lähikauppaan.
Jos viinaa ei olisi, ei olisi, eikä tulisi, alkoholistejakaan. Kyllä sillä viinan saatavuudella on jonkinlainen syy seuraus suhde.
Kielto.ajalla sala.kuljettivat ja keittivät pon.tikkaa metsissä.
(pisteet koska jäi sensuuriin)
Pidän tyylistäsi koska kerrot olevasi entinen alkoholisti. Tämän sanominen saa AA-laiset synnintuntolaiset nousemaan takajaloilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva näkökulma, mutta politiikkaa ei tulisi tehdä koskaan vähemmistön ehdoilla. Se että jollakin on ongelma, ei tarkoita että kaikilla on. Jos kaikkien ongelmat tehdään yhteisiksi, ihmiset voivat pahoin.
Voi kun saisit omaan perheeseesi yhden alkoholistin. Isäsi, äitisi, puolisosi, ihan kuka vaan. Sillä että näkökumasi avartuisi, ja parikin vuotta sitä helvettiä omassa kodissasi seuraamalla, saisit uusia eväitä ajatteluusi. Ei sun silti tarvitse muuttaa kantaasi. Ei ollenkaan. Mutta se tulisi avaamaan silmäsi sille, miksi kaikki ei ole kanssasi samaa mieltä. Alkoholin vapaa saatavuus, kellon ympäri, on muutakin, kuin länsimaista valinnanvapautta, ja sitä hyvää meininkiä?
Alkoholisti löytää aina alkoholinsa. Ei se rajoittamalla poistu. Raitistuminen lähtee aina itsestä, hoitoon voi hakeutua jos haluaa. Alkoholistin kanssa ei ole pakko elää.
Helpottamalla se poistuu lähes varmasti.
Ainoastaan trokarit kärsii, kun myynti pienenee. Mutta niillekin riittää asiakkaita öisin kun wolt-kuskit eivät ajele.
Ei kärsi, yleensä trokareilla on asiakkaat viina-velkakoukussa ja asiakkaat saavat viinaa velaksi ja yleensäkin viinaa vain tuota kautta, tuohan vai helpottaa trokaamista kun tuodaan ovelle asti, tilaajana voi olla asiakas joka jää velkaa trokarille.
Wolt-kuskit eivät hae tavaraa trokareilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskakohan olisi joku alkoholisti lopettanut juomisen sen takia että viinaa on niin vaikea saada? Se alkoholisti löytää kyllä keinonsa, kohtuukäyttäjä on ainoa joka jättää juoman juomatta sen takia että ei viitsi kävellä lähikauppaan.
Jos viinaa ei olisi, ei olisi, eikä tulisi, alkoholistejakaan. Kyllä sillä viinan saatavuudella on jonkinlainen syy seuraus suhde.
Kielto.ajalla sala.kuljettivat ja keittivät pon.tikkaa metsissä.
(pisteet koska jäi sensuuriin)
Luuletko että kansa on muuttunut noista ajoista. En usko että mitään suurta muutosta on tapahtunut ja seuraukset nähdään sitten tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva näkökulma, mutta politiikkaa ei tulisi tehdä koskaan vähemmistön ehdoilla. Se että jollakin on ongelma, ei tarkoita että kaikilla on. Jos kaikkien ongelmat tehdään yhteisiksi, ihmiset voivat pahoin.
Voi kun saisit omaan perheeseesi yhden alkoholistin. Isäsi, äitisi, puolisosi, ihan kuka vaan. Sillä että näkökumasi avartuisi, ja parikin vuotta sitä helvettiä omassa kodissasi seuraamalla, saisit uusia eväitä ajatteluusi. Ei sun silti tarvitse muuttaa kantaasi. Ei ollenkaan. Mutta se tulisi avaamaan silmäsi sille, miksi kaikki ei ole kanssasi samaa mieltä. Alkoholin vapaa saatavuus, kellon ympäri, on muutakin, kuin länsimaista valinnanvapautta, ja sitä hyvää meininkiä?
Alkoholisti löytää aina alkoholinsa. Ei se rajoittamalla poistu. Raitistuminen lähtee aina itsestä, hoitoon voi hakeutua jos haluaa. Alkoholistin kanssa ei ole pakko elää.
Helpottamalla se poistuu lähes varmasti.
Ainoastaan trokarit kärsii, kun myynti pienenee. Mutta niillekin riittää asiakkaita öisin kun wolt-kuskit eivät ajele.
Ei kärsi, yleensä trokareilla on asiakkaat viina-velkakoukussa ja asiakkaat saavat viinaa velaksi ja yleensäkin viinaa vain tuota kautta, tuohan vai helpottaa trokaamista kun tuodaan ovelle asti, tilaajana voi olla asiakas joka jää velkaa trokarille.
Wolt-kuskit eivät hae tavaraa trokareilta.
No ei tietenkään hae, no et sitten ymmärtänyt.
Nykyinen alkoholisti vastaa: sillä ei ole mitään vaikutusta mun käyttöön eikä kenenkään muun alkoholistin käyttöön. Muu on selkeetä saivartelua. Kunnon holistit tilaa ulkomailta koska Suomessa se on super kallista. Ne muut vetää jotain keskaria ja lähes asuu kaupan vieressä. Ei nekään tilaa mitään yhtään minnekään. Pitää muistaa että sillä kuljetuskustannuksella saa aika monta tölkkiä kaupasta.
Taas tämä sama laulu, ettekö te ole oppineet mitään edellisistä lakimuutoksista? Missä on ne luvatut katastrofit? Ollaan vaan rauhassa ja mennään kohti länsimaata, jollainen olemme.