Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karu ennuste: Tekoäly vie kohta julkisen sektorin työt

Vierailija
26.06.2026 |

Suomi automatisoi koko julkisen sektorin toiminnan tekoälyn avulla vuoteen 2031 mennessä, kertoo valtiovarainministeriön kansliapäällikkö Juha Majanen Helsingin Sanomissa.

Tällä hetkellä julkisella sektorilla on töissä noin 700 000 ihmistä. Suurin osa vähennyksistä saadaan Majasen mukaan hoidettua eläköitymisen kautta, mutta ihmiset tulevat myös menettämään työpaikkojaan. 

 

https://share.google/gOV8MUl8R3r26YR3v

 

Huh huh...

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahhahahha nykyisellä Ai:lla kuin paska se on. :D Sanon että hyvä tulee jos näin kävisi.

Vierailija
2/18 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa että maan pelastaa tekoäly eikä suinkaan haittamaahan muutto. Tekoäly pitää tästedes aina mainita kun puhutaan tulevaisuuden työvoiman tarpeesta ja onhan työttömyys jo nyt korkea. Silti toisilla on kiire täyttää maa inkkareilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituiks menee.

Käsittämätöntä tyhmyyttä.

Vierailija
4/18 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaa että maan pelastaa tekoäly eikä suinkaan haittamaahan muutto. Tekoäly pitää tästedes aina mainita kun puhutaan tulevaisuuden työvoiman tarpeesta ja onhan työttömyys jo nyt korkea. Silti toisilla on kiire täyttää maa inkkareilla.

Ei pysty. Suomi on aivan liian valkoinen maa ja siihen on saatava muutos!

Vierailija
5/18 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan aikaan tavallisia ihmisiä varotetaan, että varo mitä kysyt tekoälyltä, koska se kerää tietoja arkistoihinsa ja sitten kun se myydään vaikka venäläisille, niin olet antanut kaikki terveystietosi pois 

Vierailija
6/18 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme siis tarvitse edes niitä huippuosaajia 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/18 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaan aikaan tavallisia ihmisiä varotetaan, että varo mitä kysyt tekoälyltä, koska se kerää tietoja arkistoihinsa ja sitten kun se myydään vaikka venäläisille, niin olet antanut kaikki terveystietosi pois 

On eri asia käyttää itse hallinnoitua tekoälyä vs. lähettää tietonsa microsoftille tms

Vierailija
8/18 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeikää lähestyvän kehityksestä tippuneen teknologiauskovaisen puheita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/18 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu. Tekonahkatuoleissa lojuvat röllykkämahat saatava tuottaviin töihin.

Vierailija
10/18 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen muuttuu käskyläiseksi jota koneet käskyttää ja valvoo .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/18 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme siis tarvitse edes niitä huippuosaajia 

Emme niin...

Vierailija
12/18 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen muuttuu käskyläiseksi jota koneet käskyttää ja valvoo .

Joo, varmasti tuo kyttääminen 24/7 tulee lisääntymään ja kakkihan tehdään ihmisen omaksi parhaaksi.

Kieltäytyjät ovat niitä epäilyttäviä ja joutuvat erityistarkkailuun...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/18 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme siis tarvitse edes niitä huippuosaajia 

Itä-suomi jo nyt näivettyy kun ei saada niitä huippuosaajia.  Kyllä minä niin mieleni pahoitin.

 

https://yle.fi

Itä-Suomessa heräsi huoli – Migri aikoo lakkauttaa toimipisteet Kuopiossa, Kuhmossa ja Lahdessa

2 päivää sitten — Maahanmuuttovirasto lakkauttaa toimipisteensä Kuopiossa, Kuhmossa ja Lahdessa. Tavoite on säästää yli kaksi miljoonaa euroa.

Vierailija
14/18 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän koskee siis lähinnä hallintoa. Mutta hallintokin pyörii niin pitkälti ihmisten joustavuuden, maalaisjärjen ja sumplimiskyvyn varassa, että eipä tule olemaan mikään kultakaivos, lietelanta-allas ennemminkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/18 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu. Tekonahkatuoleissa lojuvat röllykkämahat saatava tuottaviin töihin.

Siinä haastattelussa kerrotaan, että koskee samalla tavalla yksityistä sektoria, ihmisiä ei enää tarvita moneenkaan työtehtävään.

Vierailija
16/18 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu. Tekonahkatuoleissa lojuvat röllykkämahat saatava tuottaviin töihin.

Vielä kun olisi niitä työpaikkoja mihin mennä. Työhön kun halutaan mieluiten kone. Botti tai tekoäly. Toiseksi paras on valtion kustantama ilmainen duunari. Kolmantena tulee halvat ulkomaalaiset duunarit. Suomalaiset on viimeiset keitä palkataan jos on ihan pakko kun ei muita saa.

Vierailija
17/18 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen muuttuu käskyläiseksi jota koneet käskyttää ja valvoo .

Joo, varmasti tuo kyttääminen 24/7 tulee lisääntymään ja kakkihan tehdään ihmisen omaksi parhaaksi.

Kieltäytyjät ovat niitä epäilyttäviä ja joutuvat erityistarkkailuun...

Kun tekniikka mahdollistaa massavalvonnan niin sitä käytetään. Joko salaa tai julkisesti/valvotusti.

Vierailija
18/18 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt puhutaan kuitenkin siitä sektorista, jonka on ollut mahdotonta saada päivitettyä edes nykyisiä tietojärjestelmiään. Että saa nähdä. Voin kyllä kuvitella että jossain kelassa yritetään laittaa ihmiset juttelemaan jonkun chatbotin kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme