Karu ennuste: Tekoäly vie kohta julkisen sektorin työt
Suomi automatisoi koko julkisen sektorin toiminnan tekoälyn avulla vuoteen 2031 mennessä, kertoo valtiovarainministeriön kansliapäällikkö Juha Majanen Helsingin Sanomissa.
Tällä hetkellä julkisella sektorilla on töissä noin 700 000 ihmistä. Suurin osa vähennyksistä saadaan Majasen mukaan hoidettua eläköitymisen kautta, mutta ihmiset tulevat myös menettämään työpaikkojaan.
https://share.google/gOV8MUl8R3r26YR3v
Huh huh...
Kommentit (18)
Tarkoittaa että maan pelastaa tekoäly eikä suinkaan haittamaahan muutto. Tekoäly pitää tästedes aina mainita kun puhutaan tulevaisuuden työvoiman tarpeesta ja onhan työttömyys jo nyt korkea. Silti toisilla on kiire täyttää maa inkkareilla.
Vituiks menee.
Käsittämätöntä tyhmyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa että maan pelastaa tekoäly eikä suinkaan haittamaahan muutto. Tekoäly pitää tästedes aina mainita kun puhutaan tulevaisuuden työvoiman tarpeesta ja onhan työttömyys jo nyt korkea. Silti toisilla on kiire täyttää maa inkkareilla.
Ei pysty. Suomi on aivan liian valkoinen maa ja siihen on saatava muutos!
Samaan aikaan tavallisia ihmisiä varotetaan, että varo mitä kysyt tekoälyltä, koska se kerää tietoja arkistoihinsa ja sitten kun se myydään vaikka venäläisille, niin olet antanut kaikki terveystietosi pois
Emme siis tarvitse edes niitä huippuosaajia
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan tavallisia ihmisiä varotetaan, että varo mitä kysyt tekoälyltä, koska se kerää tietoja arkistoihinsa ja sitten kun se myydään vaikka venäläisille, niin olet antanut kaikki terveystietosi pois
On eri asia käyttää itse hallinnoitua tekoälyä vs. lähettää tietonsa microsoftille tms
Eläkeikää lähestyvän kehityksestä tippuneen teknologiauskovaisen puheita.
Hyvä juttu. Tekonahkatuoleissa lojuvat röllykkämahat saatava tuottaviin töihin.
Ihminen muuttuu käskyläiseksi jota koneet käskyttää ja valvoo .
Vierailija kirjoitti:
Emme siis tarvitse edes niitä huippuosaajia
Emme niin...
Vierailija kirjoitti:
Ihminen muuttuu käskyläiseksi jota koneet käskyttää ja valvoo .
Joo, varmasti tuo kyttääminen 24/7 tulee lisääntymään ja kakkihan tehdään ihmisen omaksi parhaaksi.
Kieltäytyjät ovat niitä epäilyttäviä ja joutuvat erityistarkkailuun...
Vierailija kirjoitti:
Emme siis tarvitse edes niitä huippuosaajia
Itä-suomi jo nyt näivettyy kun ei saada niitä huippuosaajia. Kyllä minä niin mieleni pahoitin.
Itä-Suomessa heräsi huoli – Migri aikoo lakkauttaa toimipisteet Kuopiossa, Kuhmossa ja Lahdessa
2 päivää sitten — Maahanmuuttovirasto lakkauttaa toimipisteensä Kuopiossa, Kuhmossa ja Lahdessa. Tavoite on säästää yli kaksi miljoonaa euroa.
Tämähän koskee siis lähinnä hallintoa. Mutta hallintokin pyörii niin pitkälti ihmisten joustavuuden, maalaisjärjen ja sumplimiskyvyn varassa, että eipä tule olemaan mikään kultakaivos, lietelanta-allas ennemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu. Tekonahkatuoleissa lojuvat röllykkämahat saatava tuottaviin töihin.
Siinä haastattelussa kerrotaan, että koskee samalla tavalla yksityistä sektoria, ihmisiä ei enää tarvita moneenkaan työtehtävään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu. Tekonahkatuoleissa lojuvat röllykkämahat saatava tuottaviin töihin.
Vielä kun olisi niitä työpaikkoja mihin mennä. Työhön kun halutaan mieluiten kone. Botti tai tekoäly. Toiseksi paras on valtion kustantama ilmainen duunari. Kolmantena tulee halvat ulkomaalaiset duunarit. Suomalaiset on viimeiset keitä palkataan jos on ihan pakko kun ei muita saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen muuttuu käskyläiseksi jota koneet käskyttää ja valvoo .
Joo, varmasti tuo kyttääminen 24/7 tulee lisääntymään ja kakkihan tehdään ihmisen omaksi parhaaksi.
Kieltäytyjät ovat niitä epäilyttäviä ja joutuvat erityistarkkailuun...
Kun tekniikka mahdollistaa massavalvonnan niin sitä käytetään. Joko salaa tai julkisesti/valvotusti.
Nyt puhutaan kuitenkin siitä sektorista, jonka on ollut mahdotonta saada päivitettyä edes nykyisiä tietojärjestelmiään. Että saa nähdä. Voin kyllä kuvitella että jossain kelassa yritetään laittaa ihmiset juttelemaan jonkun chatbotin kanssa.
Hahahhahahha nykyisellä Ai:lla kuin paska se on. :D Sanon että hyvä tulee jos näin kävisi.