Karu ennuste: Tekoäly vie kohta julkisen sektorin työt
Suomi automatisoi koko julkisen sektorin toiminnan tekoälyn avulla vuoteen 2031 mennessä, kertoo valtiovarainministeriön kansliapäällikkö Juha Majanen Helsingin Sanomissa.
Tällä hetkellä julkisella sektorilla on töissä noin 700 000 ihmistä. Suurin osa vähennyksistä saadaan Majasen mukaan hoidettua eläköitymisen kautta, mutta ihmiset tulevat myös menettämään työpaikkojaan.
https://share.google/gOV8MUl8R3r26YR3v
Huh huh...
Kommentit (122)
Yhtälailla se vaikuttaa yksityiseen sektoriin. 40% työttömyysaste tulee olemaan tosiasia.
Niin kuin vanha sanonta kuuluu, ihmiset voidaan siirtää vaativampiin tehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin vanha sanonta kuuluu, ihmiset voidaan siirtää vaativampiin tehtäviin.
...näiden tehtävien etsintä alkaa sitten luonnollisesti "kortistosta" käsin.
Näin automaatiopuolen dippainssinä, tämä kehityshän on ollut ilmiselvä koko ajan.
Automaation tehtävänä on vähentää ihmistyötä. Mitä paremmaksi siinä tullaan ja mitä halvemmalla sitä voidaan tehdä, sitä enemmän työtä häviää.
Siinä yksinkertaisuudessaan koko asia.
Paras oli se ketju, jossa joku oli kysynyt tekoälyltä miksi tämä on huono idea. 😂 Tekoäly antoi aika vedenpitävät perustelut.
Jos tulee potkut, niin voin olla vain tyytyväinen, ihan riittävästi olen suomalaisia palvellut vuosien varrella. Olisin suoraan sanoen tyytyväinen, olen todella kuormittunut.
Vierailija kirjoitti:
Paras oli se ketju, jossa joku oli kysynyt tekoälyltä miksi tämä on huono idea. 😂 Tekoäly antoi aika vedenpitävät perustelut.
Tai ainakin sinuun ne upposivat, kun sinäkään et halua säästöjä julkiselle sektorille.
Huvittaa että ihmiset valittaa että koneet voivat tehdä ihmisten työt. Parempia se on että ne työt jotka voidaan siirtää koneille niin siirretään sinne. Ihmisten täytyy sopeutua ja miettiä mistä toiset ihmiset ovat valmiita maksamaan, jotta minäkin saan elantoni. Tottakai on paljon perinteisiä töitä jotka säilyy, mutta paljon pitää myöskin syntyä uudentyyppisiä töitä. Valitus ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Näin automaatiopuolen dippainssinä, tämä kehityshän on ollut ilmiselvä koko ajan.
Automaation tehtävänä on vähentää ihmistyötä. Mitä paremmaksi siinä tullaan ja mitä halvemmalla sitä voidaan tehdä, sitä enemmän työtä häviää.
Opettiko ne dippainssikoulussa mitään siitä että jos työttömiä on 20% tai jopa yhtä paljon tai jopa enemmän kuin työläisiä niin kuka niitä tuotteita ostaa?
Ei siitä ainakana huonompaa voi tulla. Meillä on niin paljon ihmisiä valtiolla suojatyöpaikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettiko ne dippainssikoulussa mitään siitä että jos työttömiä on 20% tai jopa yhtä paljon tai jopa enemmän kuin työläisiä niin kuka niitä tuotteita ostaa?
En ole di, mutta jo minunkin koulutuksella voi ymmärtää, että kun tuottavuus kasvaa, niin yhteiskunnassa pitää miettiä uudella tavalla valtion tulopohja ja tulonjako. Johan tässä on ideoita kuultu, kansalaispalkka, lyhennetty työaika yms.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä ainakana huonompaa voi tulla. Meillä on niin paljon ihmisiä valtiolla suojatyöpaikoissa.
Myös yksityisellä heikommin tuottavassa työssä ja vallan kotona mitään tekemättömiä ihmisiä elätetään.
Yhtään ei haittaa että maailma menee siihen, et robotit tekee työt ja ihminen saa vain olla ja nauttia elämästä. Jos siihen mennään, et ai vie työt nii antaa viedä. Kohta vain työtä tekevällä robotilla on varaa ostella, ihminen muuttaa takas luoliin asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Yhtään ei haittaa että maailma menee siihen, et robotit tekee työt ja ihminen saa vain olla ja nauttia elämästä. Jos siihen mennään, et ai vie työt nii antaa viedä. Kohta vain työtä tekevällä robotilla on varaa ostella, ihminen muuttaa takas luoliin asumaan.
Mä olen tuota miettinyt myös, että yksi mahdollinen kehityssuunta on tosiaan se, että ihmiset alkaa elää taas pienviljelyllä yms. maaseudulla, köyhinä mutta ei välttämättä välittömässä puutteessa perustarpeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tuota miettinyt myös, että yksi mahdollinen kehityssuunta on tosiaan se, että ihmiset alkaa elää taas pienviljelyllä yms. maaseudulla, köyhinä mutta ei välttämättä välittömässä puutteessa perustarpeista.
Taloissa saa asua vaan ne joilla on varaa omiin työrobotteihin. Ja robotit vartioi aluetta, että köyhät ihmiset pysyvät metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee potkut, niin voin olla vain tyytyväinen, ihan riittävästi olen suomalaisia palvellut vuosien varrella. Olisin suoraan sanoen tyytyväinen, olen todella kuormittunut.
Eli sinulle riittää tuloksi minimitoimeentulo? Kun yhä suurempi osa ihmisiä jää vaille työtä, työttömyyskorvausten ja muiden sosiaalitukien tasoa täytyy leikata. Kovasti on paineita poistaa sosiaalituet kokonaan. Menkää töihin tai kuolkaa pois!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän niitä osta yritykset kuten nytkin tai sitten jos ollaan julkisella puolella niin yhteiskunta säästää kun saadaan ei tuotto olevat työt tuotettua halvemmalla.
Peruskoulun päätteeksi pitää tehdä tasotesti. Alle 100 ÄO:n omaaville välitön eutanasia, kiska heille ei ole mitään käyttöä. Sitten seuraava karsinta 5:n vuoden välein, kelkasta pudonneet uuniin.
Ei se tähänkään saakka ole haitannut