Olivatko lääkärit kertoneet Jani Wickholmille että hänen täytyy harjoittaa tiettyjä elämäntapoja jotta ei kuole nuorena?
Hänellä oli kakkostyypin diabetes ja perinnöllisenä tavallista korkeampi riski maksakirroosiin. Hänelle olisi jo nuorena pitänyt antaa perinnöllisyysneuvontaa. Saiko hän sitä? Munuaiset pamahti ja maksa pamahti. Ei kaikki voi elää ryypäten, röökaten ja roskaruokaa syöden huolettomasti kuten tavalliset suomalaiset varsinkin jossain muusikkopiireissä.
Kommentit (28)
Varmasti on lääkäriT sanonut että Jani, korkki kiinni tai et näe ensi vuotta. Jani valitsi viinan.
Kyllähän tuo pitäisi olla tiedossa ilman neuvontaakin, kaikki ei vaan jaksa noudattaa terveellistä elämäntapaa ja kärsii sitten seuraukset.
Sama kuin se Laihon poika, tiesi kyllä että maksa poksahtaa sitä menoa.
Eli maistuiko hänelle alkomahooli? Vai oliko joku muu homma kirroosin syynä?
Nuori jätkähän tuo oli. Mua 6 vuotta vanhempi. Itse oon myös sairastanut koko ikäni mutta ei itse aiheutettua. En kyllä muutenkaan juo enkä oo ikinä polttanut. En tajua mitä kiksejä siitä alkoholista edes saa. Jusisna mietin yhden oluen ottoa. No en saanut yhtään ees avattua.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on lääkäriT sanonut että Jani, korkki kiinni tai et näe ensi vuotta. Jani valitsi viinan.
Ei vaan tarkoitan perinnöllisyysneuvontaa, ja nuorena. Jos henkilölle ei tehdä selväksi että sun kroppa ei ole samanlainen kuin muiden kropat, hän olettaa että kyseessä on vaan tavalliset elämäntapasuositukset jota annettiin naapurin Jaskallekin joka ryyppäsi ja eli 90-vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Eli maistuiko hänelle alkomahooli? Vai oliko joku muu homma kirroosin syynä?
Sukuvika. Maksa voi mennä monesta syystä. Esim .autoimmuunisairaus.
Yhdellä ystävällä maksa- arvo nousi siitäm syystä tuhanteen, terveellä on jotain alle 40
Vierailija kirjoitti:
Eli maistuiko hänelle alkomahooli? Vai oliko joku muu homma kirroosin syynä?
Muu syy, sukuvika. Isäkin kuoli nuorena
Vierailija kirjoitti:
Nuori jätkähän tuo oli. Mua 6 vuotta vanhempi. Itse oon myös sairastanut koko ikäni mutta ei itse aiheutettua. En kyllä muutenkaan juo enkä oo ikinä polttanut. En tajua mitä kiksejä siitä alkoholista edes saa. Jusisna mietin yhden oluen ottoa. No en saanut yhtään ees avattua.
Alkoholistiksi tullaan juomalla. Sinusta ei siihen selvästi ole. Tämä on hyvä asia.
Minä olen juonut 25 vuotta. Aion lopettaa kokonaan. Olen jo 4viikkoa ollut ilman. M41
Janin vanhemmille olisi pitänyt antaa ehkäisyneuvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori jätkähän tuo oli. Mua 6 vuotta vanhempi. Itse oon myös sairastanut koko ikäni mutta ei itse aiheutettua. En kyllä muutenkaan juo enkä oo ikinä polttanut. En tajua mitä kiksejä siitä alkoholista edes saa. Jusisna mietin yhden oluen ottoa. No en saanut yhtään ees avattua.
Alkoholistiksi tullaan juomalla. Sinusta ei siihen selvästi ole. Tämä on hyvä asia.
Minä olen juonut 25 vuotta. Aion lopettaa kokonaan. Olen jo 4viikkoa ollut ilman. M41
Mulla ollut jo nuoresta asti se ongelma että en saa alkoholista mitään irti.
Väsyttää ja päätä alkaa särkemään. Siksi en ole juonut vuosikymmeniin. Paitsi yksittäisen drinkin joskus.
Vierailija kirjoitti:
Janin vanhemmille olisi pitänyt antaa ehkäisyneuvontaa.
Ei vaan sun vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Nuori jätkähän tuo oli. Mua 6 vuotta vanhempi. Itse oon myös sairastanut koko ikäni mutta ei itse aiheutettua. En kyllä muutenkaan juo enkä oo ikinä polttanut. En tajua mitä kiksejä siitä alkoholista edes saa. Jusisna mietin yhden oluen ottoa. No en saanut yhtään ees avattua.
Alkoholin palkitsevuus tai palkitsemattomuus/rankaisevuus (esim. flushing) liittyy ainakin näiden geenien alleeleihin, Claude:
GABRA2 – säätelee GABA-välittäjäainejärjestelmää (rauhoittava/estävä hermovälitys), liitetty alkoholiriippuvuuteen useissa perhetutkimuksissa
CHRM2 – muskariinireseptorigeeni, yhdistetty alkoholin väärinkäyttöön ja masennukseen
OPRM1 – opioidireseptorigeeni, vaikuttaa alkoholin palkitsevuuden kokemiseen aivoissa
DRD2 – dopamiinireseptorigeeni, liittyy yleisemmin riippuvuusalttiuteen (myös muihin päihteisiin)
Vierailija kirjoitti:
Sama kuin se Laihon poika, tiesi kyllä että maksa poksahtaa sitä menoa.
Ei se halunnu muuttua vaan elää sellaisena kuin oli. Rock rock!
Ei terveellisten elämäntapojen neuvonta ole perinnöllisyysneuvontaa!
Perinnöllisyysneuvonta on palvelu, jossa selvitetään perinnöllisten sairauksien tai oireyhtymien todennäköisyyttä ja riskejä potilaalle itselleen tai hänen jälkeläisilleen. Se sisältää sairauden periytymistavan arviointia, tutkimusmahdollisuuksien läpikäyntiä ja tukea
Maksakirroosia sairastavalle ei suositella alkoholin nauttimista ollenkaan. Jopa liiallinen tuoremehun juonti voi olla maksalle huono juttu. Maksakirroosin lisäksi Wickholmilla taisi olla aikuistyypin diabetes. Sen riskitekijä on ylipaino ja hoito lääkkeiden lisäksi terveelliset elämäntavat kuten liikunta, terveellinen ruokavalio ja laihdutus.
Huonolla hoidolla taudit etenevät vääjäämättä. Maksakirroosiin liittyy akuuttia maksan vajaatoimintaa jota voidaan lääkityksillä hoitaa mutta silloin ollaan taudin loppuvaiheessa. Diabetekseen liittyy verisuonten kalkkeutumista esimerkiksi munuiaisissa, raajoissa ja sydämessä joiden seurauksena voi tulla munuaisten vajaatoimintaa, katkokävelyoiretta ja sydäinfarkti.
Suhteellisen nuorelle voi tulla vaikeita sairauksia joita on hankala hoitaa ja jotka vaatisivat elintapamuutoksia. Mieleen tulee Juice Leskinen joka eli rockmuusikon elämää nauttien alkoholia aika lailla minkä seurauksena maksa sanoi poks ja munuaisten toiminta hiipui. Elinsiirto ei monisairaalle ollut enää vaihtoehto ja Leskinen kuoli 56-vuotiaana.
Terveystiedot ovat salaisia, tollo.
On kerrottu mutta lääkäri ei osannut suomea.
Perinnöllisyysneuvontaa annetaan kai vain jos on vallitsevasti periytyvä tautigeeni. En ole varma tästä, mutta luulisin. Se ei ole ihan halpaa.