Olivatko lääkärit kertoneet Jani Wickholmille että hänen täytyy harjoittaa tiettyjä elämäntapoja jotta ei kuole nuorena?
Hänellä oli kakkostyypin diabetes ja perinnöllisenä tavallista korkeampi riski maksakirroosiin. Hänelle olisi jo nuorena pitänyt antaa perinnöllisyysneuvontaa. Saiko hän sitä? Munuaiset pamahti ja maksa pamahti. Ei kaikki voi elää ryypäten, röökaten ja roskaruokaa syöden huolettomasti kuten tavalliset suomalaiset varsinkin jossain muusikkopiireissä.
Kommentit (28)
Yleensä kai pääsee elinsiirtojonoon, paitsi jos on ongelmaa alkoholin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Oli jonossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli jonossa.
Ok, sitten vaan aika loppui kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori jätkähän tuo oli. Mua 6 vuotta vanhempi. Itse oon myös sairastanut koko ikäni mutta ei itse aiheutettua. En kyllä muutenkaan juo enkä oo ikinä polttanut. En tajua mitä kiksejä siitä alkoholista edes saa. Jusisna mietin yhden oluen ottoa. No en saanut yhtään ees avattua.
Alkoholin palkitsevuus tai palkitsemattomuus/rankaisevuus (esim. flushing) liittyy ainakin näiden geenien alleeleihin, Claude:
GABRA2 – säätelee GABA-välittäjäainejärjestelmää (rauhoittava/estävä hermovälitys), liitetty alkoholiriippuvuuteen useissa perhetutkimuksissa
CHRM2 – muskariinireseptorigeeni, yhdistetty alkoholin väärinkäyttöön ja masennukseen
OPRM1 – opioidireseptorigeeni, vaikuttaa alkoholin palkitsevuuden kokemiseen aivoissa
DRD2 – dopamiinireseptorigeeni, liittyy yleisemmin riippuvuusalttiuteen (myös muihin päihteisiin)
Jos ei juo lainkaan alkoholia niin on aivan sama mitkä geenit ovat. Eikä näin ollen voi tulla alkoholiriippuvuutta. Huvittavaa kun oletetaan että ihmisellä on jokin geenivika joka aiheuttaa alkoholiriippuvuutta. Aivan kuin alkoholi olisi jokin ihmiselle aivan välttämätön ravintoaine :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori jätkähän tuo oli. Mua 6 vuotta vanhempi. Itse oon myös sairastanut koko ikäni mutta ei itse aiheutettua. En kyllä muutenkaan juo enkä oo ikinä polttanut. En tajua mitä kiksejä siitä alkoholista edes saa. Jusisna mietin yhden oluen ottoa. No en saanut yhtään ees avattua.
Alkoholin palkitsevuus tai palkitsemattomuus/rankaisevuus (esim. flushing) liittyy ainakin näiden geenien alleeleihin, Claude:
GABRA2 – säätelee GABA-välittäjäainejärjestelmää (rauhoittava/estävä hermovälitys), liitetty alkoholiriippuvuuteen useissa perhetutkimuksissa
CHRM2 – muskariinireseptorigeeni, yhdistetty alkoholin väärinkäyttöön ja masennukseen
OPRM1 – opioidireseptorigeeni, vaikuttaa alkoholin palkitsevuuden kokemiseen aivoissa
DRD2 – dopamiinireseptorigeeni, liittyy yleisemmin riippuvuusalttiuteen (myös muihin päihteisiin)
Jos ei juo lainkaan alkoholia niin on aivan sama mitkä geenit ovat. Eikä näin ollen voi tulla alkoholiriippuvuutta. Huvittavaa kun oletetaan että ihmisellä on jokin geenivika joka aiheuttaa alkoholiriippuvuutta. Aivan kuin alkoholi olisi jokin ihmiselle aivan välttämätön ravintoaine :)
Ei, vaan hänellä oli geeni, joka aiheutti maksasairautta. Maksakirroosiin voi sairastua, vaikka ei käyttäisi lainkaan alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo pitäisi olla tiedossa ilman neuvontaakin, kaikki ei vaan jaksa noudattaa terveellistä elämäntapaa ja kärsii sitten seuraukset.
no varmaan senkin takia, että toiset saa polttaa ja juoda ja silti elää vanhaksi.
tietysti jos tiedossa perinnöllisiä sairauksia niitä voi tulla vaikka eläisi miten päin.
ei kukaan tiedä elämänsä pituutta eikä se ole taattu vaikka kaikki tekisi oikein.
Googlaa jos osaat.