Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joitakin ikäviä asioita

Vierailija
24.06.2026 |

Otsikko Ylellä: "Ukrainalaisten oikeuksia Suomessa polkeneet virolaisyritykset jättivät jälkeensä miljoonavelat – sitten alkoi jälkien peittely."

 

Juttu koski telakka-alaa. Samanlaista ja laajempaa on ollut rakennusalalla vuosikymmeniä.  Pääosin virolaisia, latvialaisia, liettualaisia ja puolalaisia alihankkijayrityksiä suurimmat Suomessa toimivat rakennusyritykset käyttävät päntiönään. Protestilistoilla näitä on paljon: jättävät maksamatta systemaattisesti eläkemaksut ja verot. Kun suomalaisella pienellä rakennusyrityksellä protestilistalleen joutuessaan on eläkemaksua rästissä luokkaa 1000 e, niin näillä ulkomaisilla luvut ovat satojatuhansia. 

Yhtenä vuonna seurasin aktiivisesti protestilistaa ja laskin karkeasti, että yli 200 miljoonaa euroa oli ulkomaiset jättäneet maksamatta eläkemaksuja ja veroja. Kun ulkomainen yritys sitten poistuu, niin uutta tulee tilalle. Väitän, että suomalaiset pääurakoitsijat tietävät tilanteen. 

Sivujuonena pitää kertoa, että kirjoitin Ylen kommenttipalstalle tästä 2018. Mitä teki Yle: poisti kommentin. Totuuden silloin ja nyt voi tarkistaa rekistereistä, vaatii tosin viitseliäisyyttä. Outoa tuo Ylenkin touhu, onneksi sentäs tästä telakkajutusta uutisoitiin.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tuokin vältetty jos ukrainalaiset eivät olisi sotilaskarkureita. 

Vierailija
2/6 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääurakoitsija vastaamaan eläkemaksuista ja veroista alihankintayritysten osaltakin. Vähän samaan tapaan kuin alv-maksutkin. Johan alkaa pääurakoitsijoita kiinnostamaan, keltä aliurakat tilaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääurakoitsija vastaamaan eläkemaksuista ja veroista alihankintayritysten osaltakin. Vähän samaan tapaan kuin alv-maksutkin. Johan alkaa pääurakoitsijoita kiinnostamaan, keltä aliurakat tilaa.

Niinpä. Miksei käänteinen-eläkemaksu, käänteinen ennakkovero voisi yhtälailla olla mahdollinen kuin käänteinen alvikin? Ei kait eu sitä estäisi?

Vierailija
4/6 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota olen itsekkin ihmetellyt. Hampaatonta toimintaa päättäjiltä ja verottajalta. Menetykset ovat valtavia. 

Vierailija
5/6 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tinder- ,some- ja älypuhelin porukkaa tälllaiset asiat kiinnosta, vaikka pitäisi, koska heidänkin verorahoista tai jopa elannosta on kysymys. Toivottavasti edes päättäjät tekisivät jotain, mutta ei näytä kiinnostavan. 

Vierailija
6/6 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tshunia kusetetaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi