Yle: Veimme kolme kielipoliisia kahville kuullaksemme, mitkä kielioppivirheet herättävät alkukantaista raivoa
"Yle kutsui kielipoliisit keskustelemaan kielioppivirheistä ja syistä, miksi suomen kielen tulevaisuus näyttää heikolta. Ilonaiheitakin löytyi."
Kommentit (20)
kaipa se kaksoispassiivi kohta hyväksytään virallisesti
Pitäisi pyytää kielitieteilijöitä kommentoimaan, olisi paljon kiinnostavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi pyytää kielitieteilijöitä kommentoimaan, olisi paljon kiinnostavampaa.
Vaimoni on kielitieteilijä ja sanoo aina kommentteihini virheistä: kieli elää!
Joskus virheellisenä pidetyssä kielenkäytössä voi olla kyseessä kielenkäytön muutos.
Ovathan he sinänsä oikeassa, mutta tuulimyllyjä vastaan taisteleminen on turhaa. Syyt kielen rapistumiseen ovat niin syvällä alkaen takavuosiin verraten todella paljon heikentyneestä koululaitoksesta ja äidinkielen opetuksesta.
"– Jos yritys ei välitä kielestä, niin tuskin se välittää muustakaan."
Things are getting Petter!
Kovasti ollaan huolissaan englannin yleistymisestä vaikka englanti on nuori kieli ( 1000 vuotta) ja se muuttuu koko ajan. Olisin huolissani vasta, jos Shakespearen englanti alkaisi yleistyä arkikäytössä. Silloin tosin englantia puhuttiin sillä tavalla ja suomeakin latinan ja saksan kieliopin mukaan.
Jukka Korpela on opiskellut matikkaa, no sehän pätevöittääkin kieliasiantuntijaksi:)))
Vierailija kirjoitti:
Jukka Korpela on opiskellut matikkaa, no sehän pätevöittääkin kieliasiantuntijaksi:)))
Ei noita kukaan väitä asiantuntijoiksi, ei Yle eivätkä he itse. He ovat jutun mukaan ns. kielipoliiseja eikä mitään suomen kielen professoreja.
Vierailija kirjoitti:
Joskus virheellisenä pidetyssä kielenkäytössä voi olla kyseessä kielenkäytön muutos.
wallah veli!
Suomea tehdään helpommaksi äo 75 -populaation takia. Suomen kielen rikkaus ja vivahteikkuus vaatii korkeampaa älykkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jukka Korpela on opiskellut matikkaa, no sehän pätevöittääkin kieliasiantuntijaksi:)))
Ei noita kukaan väitä asiantuntijoiksi, ei Yle eivätkä he itse. He ovat jutun mukaan ns. kielipoliiseja eikä mitään suomen kielen professoreja.
"Onpas tuon matemaatikko-vuodattajan tekstissä paljon kielivirheitä. Toivottavasti sama tyyppi ei ryhdy avautumaan kenellekään kielenkäytön normeista."
https://keskustelu.suomi24.fi/t/10862398/kysymys-jukka-yucca-korpelalle
Onko jotain ongelmaa siinä, että vaalitaan Suomen kieltä? Taitaa Ylen toimittajia harmittaa, kun heidän osaamattomuuttaan tuodaan julki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jukka Korpela on opiskellut matikkaa, no sehän pätevöittääkin kieliasiantuntijaksi:)))
Ei noita kukaan väitä asiantuntijoiksi, ei Yle eivätkä he itse. He ovat jutun mukaan ns. kielipoliiseja eikä mitään suomen kielen professoreja.
Jukka Korpela juurikin on jo vuosia esiintynyt kielikysymysten asiantuntijana. Minkälaiset suomen kielen tai kielitieteen opinnot hänellä on takanaan?
Vierailija kirjoitti:
Onko jotain ongelmaa siinä, että vaalitaan Suomen kieltä? Taitaa Ylen toimittajia harmittaa, kun heidän osaamattomuuttaan tuodaan julki.
YLE:n toimittaja kirjoitti tuossa jutussa, että "Hanna Eskelinen sanoo arvostavansa toimittaja Tuija Siltamäen kolumneja sapekkaasta ja ytimekkäästä suomesta."
Tässähän on selvästi huonoa suomea. Eihän sanota, että "arvostan suomesta" vaan "arvostan suomea" eli lauseen pitäisi olla "Eskelinen sanoo arvostavansa Siltamäen kolumnien sapekasta ja ytimekästä suomea." Ehkä olisi parempi myös kirjoittaa, että "Eskelinen kertoo arvostavansa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jukka Korpela on opiskellut matikkaa, no sehän pätevöittääkin kieliasiantuntijaksi:)))
Ei noita kukaan väitä asiantuntijoiksi, ei Yle eivätkä he itse. He ovat jutun mukaan ns. kielipoliiseja eikä mitään suomen kielen professoreja.
Jukka Korpela juurikin on jo vuosia esiintynyt kielikysymysten asiantuntijana. Minkälaiset suomen kielen tai kielitieteen opinnot hänellä on takanaan?
Eikös tämä ole se tietokirjailija, joka on julkaissut suomesta useammankin kirjan. Filosofian maisteri toiminut viestintätehtävissäkin ja kouluttajana sekä oppimateriaalinen tekijänä.
Ja toisaalta, meillä vanhemmilla ihmisillä on usein taustalla melko vankka kansakoulun suomen kielen opetus. Ja lisäksi jos on yliopistokoulutus, siihenkin kuuluu viestintäopintoja. Enne vanhaan kuului myös yleistietoon osata kunnolla omaa äidinkieltään.
En tiedä, miksi tuonne otetaan haastatteluun tyyppejä, joilla ei ole koulutusta eikä pätevyyttä.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/10862398/kysymys-jukka-yucca-korpelalle