Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin työntekijöiltä raadollista puhetta arjesta – Tämä muutos oli ”isoin virhe ikinä ”(IL)

Vierailija
23.06.2026 |

Vanhemmuus hukassa

Molemmat ammattilaiset kertovat, että vanhemmuus tuntuu olevan hukassa yhä useammalta.

 

Tämän olen huomannut näin keski-ikäisenä minäkin.Ei lapselta kysytä koko ajan mitä hän haluaa vaan vanhempi kertoo mitä nyt tehdään.Toki lapsi saa myös päättää omista asioistaan mutta joku raja siinä pitää olla. Rajat tuovat turvaa ja rauhaa lapselle vaikka eivt sitä sanoisikaan.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se inkluusio varmasti toimisi paremmin, jos se päivähoito lähtökohtaisesti toimisi. Nythän se on rikki ihan joka kohdasta, mikä taas ei varsinaisesti ole siitä inkluusiosta kiinni.

 

Sama pätee koulumaailmaan.

 

t. opettaja

Vierailija
2/67 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatusyksiköt ovat sitä varten, että lapsille annetaan siellä suositusten mukainen kasvatus. Eivät ne ole mitään vanhan ajan tarhoja jossa lapsia vain hoidettiin ja kasvatus oli vanhempien vastuulla. Aika outoa jos joku varhaiskasvattaja pitää itseään jonain "hoitotätinä" jonka tehtäviin lasten kasvattaminen ei kuuluisi. Varhaiskasvatus on osa koulutusjärjestelmää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia typeriä muutoksia on tehty ja nyt näkyy tulos.Tällaiset päättäjät siirtyvät sitten kaikessa hiljaisuudessa sivuun ja toiset joutuvat korjaamaan jäljet.

Lapset voivat huonommin kuin koskaan.Siihen olisi puututtava heti ,kuin mys vanhemmuuteen.

Vierailija
4/67 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kertoa mitä tehdään jos lapsi ei halua totella. Jos tuntuvammin rankaiset tai pakotat lastasi niin lasu napsahtaa.

Vierailija
5/67 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutinen spagettilapsista oli paras! Nykyään vanhemmat laiminlyö lapsiaan niin pahasti, ettei ne jaksa edes seitä tai istua, valuvat kasaan lattialle. Ai että miltähän maailma näyttää 30 vuoden päästä kun nämä velliläjät pitäisi olla töissä.

Vierailija
6/67 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatusyksiköt ovat sitä varten, että lapsille annetaan siellä suositusten mukainen kasvatus. Eivät ne ole mitään vanhan ajan tarhoja jossa lapsia vain hoidettiin ja kasvatus oli vanhempien vastuulla. Aika outoa jos joku varhaiskasvattaja pitää itseään jonain "hoitotätinä" jonka tehtäviin lasten kasvattaminen ei kuuluisi. Varhaiskasvatus on osa koulutusjärjestelmää.

Peruskasvatus kuuluu edelleen vanhemmille. Ja se homma on monelta hukassa, vaikka tarkoitus on hyvä.

Jos kotona lapsen kanssa neuvotellaan kaikesta ja päiväkodissa ei, mikään ei kotona muutu. Ei se lapsi niitä neuvottelutaitoja tuo mukanaan.

Pienet lapset ovat nykyään paljon itsekkäämpiä kuin aikaisemmin, eivätkä sitten tule toimeen keskenään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/67 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatusyksiköt ovat sitä varten, että lapsille annetaan siellä suositusten mukainen kasvatus. Eivät ne ole mitään vanhan ajan tarhoja jossa lapsia vain hoidettiin ja kasvatus oli vanhempien vastuulla. Aika outoa jos joku varhaiskasvattaja pitää itseään jonain "hoitotätinä" jonka tehtäviin lasten kasvattaminen ei kuuluisi. Varhaiskasvatus on osa koulutusjärjestelmää.

Peruskasvatus kuuluu edelleen vanhemmille. Ja se homma on monelta hukassa, vaikka tarkoitus on hyvä.

Jos kotona lapsen kanssa neuvotellaan kaikesta ja päiväkodissa ei, mikään ei kotona muutu. Ei se lapsi niitä neuvottelutaitoja tuo mukanaan.

Pienet lapset ovat nykyään paljon itsekkäämpiä kuin aikaisemmin, eivätkä sitten tule toimeen keskenään.

Jos se päiväkoti on iso ja hälyinen, tilat riittämättömät, päiväkotiryhmä liian iso, aikuisia liian vähän ja ne vähätkin on jutussa mainitun kaltaisia väsyneitä ja vittuuntuneita niin kyllä se vääjäämättä vaikuttaa myös lasten käytökseen siellä päiväkodissa.

 

Itse äitinä huomaan, että jopa meidän koira on ärtyneempi ja takertuvampi, jos itse olen väsynyt, enkä jaksaisi.

Vierailija
8/67 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät päikkylapset tietenkään tottele kun niitä ei pystytä pakottamaan siihen. Jos hoitaja laittaa lapsen jäähylle tai edes ottaa lasta väkisin kädestä kiinni niin hoitaja on syytteessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/67 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatusyksiköt ovat sitä varten, että lapsille annetaan siellä suositusten mukainen kasvatus. Eivät ne ole mitään vanhan ajan tarhoja jossa lapsia vain hoidettiin ja kasvatus oli vanhempien vastuulla. Aika outoa jos joku varhaiskasvattaja pitää itseään jonain "hoitotätinä" jonka tehtäviin lasten kasvattaminen ei kuuluisi. Varhaiskasvatus on osa koulutusjärjestelmää.

Peruskasvatus kuuluu edelleen vanhemmille. Ja se homma on monelta hukassa, vaikka tarkoitus on hyvä.

Jos kotona lapsen kanssa neuvotellaan kaikesta ja päiväkodissa ei, mikään ei kotona muutu. Ei se lapsi niitä neuvottelutaitoja tuo mukanaan.

Pienet lapset ovat nykyään paljon itsekkäämpiä kuin aikaisemmin, eivätkä sitten tule toimeen keskenään.

Jos se päiväkoti on iso ja hälyinen, tilat riittämättömät, päiväkotiryhmä liian iso, aikuisia liian vähän ja ne vähätkin on jutussa mainitun kaltaisia väsyneitä ja vittuuntuneita niin kyllä se vääjäämättä vaikuttaa myös lasten käytökseen siellä päiväkodissa.

 

Itse äitinä huomaan, että jopa meidän koira on ärtyneempi ja takertuvampi, jos itse olen väsynyt, enkä jaksaisi.

Totta, päiväkoti on ikävä paikka.

Kyse ei silti ole siitä, vaan siitä, että kotona neuvotellaan ihan kaikesta, mihin lapsen kehitystaso ei ole riittävä.

Osa päiväkodeista on edelleen niitä samoja kuin nykylasten vanhempien aikaan. Silti ihan samat ongelmat on niissäkin.

Vierailija
10/67 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kertoa mitä tehdään jos lapsi ei halua totella. Jos tuntuvammin rankaiset tai pakotat lastasi niin lasu napsahtaa.

Perheneuvola auttaa vanhemmuuden haasteissa. Sieltä vaan kysymään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/67 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät päikkylapset tietenkään tottele kun niitä ei pystytä pakottamaan siihen. Jos hoitaja laittaa lapsen jäähylle tai edes ottaa lasta väkisin kädestä kiinni niin hoitaja on syytteessä.

Miksi pitäisi laittaa jäähylle tai ottaa kiinni, kun ei se edistä mitenkään lapsen tunnetaitojen kehitystä?

Vierailija
12/67 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatusyksiköt ovat sitä varten, että lapsille annetaan siellä suositusten mukainen kasvatus. Eivät ne ole mitään vanhan ajan tarhoja jossa lapsia vain hoidettiin ja kasvatus oli vanhempien vastuulla. Aika outoa jos joku varhaiskasvattaja pitää itseään jonain "hoitotätinä" jonka tehtäviin lasten kasvattaminen ei kuuluisi. Varhaiskasvatus on osa koulutusjärjestelmää.

Peruskasvatus kuuluu edelleen vanhemmille. Ja se homma on monelta hukassa, vaikka tarkoitus on hyvä.

Jos kotona lapsen kanssa neuvotellaan kaikesta ja päiväkodissa ei, mikään ei kotona muutu. Ei se lapsi niitä neuvottelutaitoja tuo mukanaan.

Pienet lapset ovat nykyään paljon itsekkäämpiä kuin aikaisemmin, eivätkä sitten tule toimeen keskenään.

Jos se päiväkoti on iso ja hälyinen, tilat riittämättömät, päiväkotiryhmä liian iso, aikuisia liian vähän ja ne vähätkin on jutussa mainitun kaltaisia väsyneitä ja vittuuntuneita niin kyllä se vääjäämättä vaikuttaa myös lasten käytökseen siellä päiväkodissa.

 

Itse äitinä huomaan, että jopa meidän koira on ärtyneempi ja takertuvampi, jos itse olen väsynyt, enkä jaksaisi.

Totta, päiväkoti on ikävä paikka.

Kyse ei silti ole siitä, vaan siitä, että kotona neuvotellaan ihan kaikesta, mihin lapsen kehitystaso ei ole riittävä.

Osa päiväkodeista on edelleen niitä samoja kuin nykylasten vanhempien aikaan. Silti ihan samat ongelmat on niissäkin.

Neuvotellaanko? 

 

Hyvin hyvin hyvin harvassa on ne vanhat päiväkodit. Edes meidän lasten päiväkotia ei enää ole, vaikka he oli päiväkodissa 2000-luvulla. Sitä ennen se kyllä toimi 50 vuotta, mutta nyt se on suljettu ja lapset ohjattu naapurikaupunginosan jättilaitokseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/67 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kertoa mitä tehdään jos lapsi ei halua totella. Jos tuntuvammin rankaiset tai pakotat lastasi niin lasu napsahtaa.

Perheneuvola auttaa vanhemmuuden haasteissa. Sieltä vaan kysymään. 

Paitsi nyt kun niiden lakisääteinen velvoittavuus lopetetaan, ne ajetaan säästösyistä alas.

Vierailija
14/67 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät päikkylapset tietenkään tottele kun niitä ei pystytä pakottamaan siihen. Jos hoitaja laittaa lapsen jäähylle tai edes ottaa lasta väkisin kädestä kiinni niin hoitaja on syytteessä.

Tottelemaan pakottaminen ja käsiksi käyminen ja hylkääminen tunteiden kanssa yksin on tosiaan nykyään nounou.

 

terveisin opettaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/67 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatusyksiköt ovat sitä varten, että lapsille annetaan siellä suositusten mukainen kasvatus. Eivät ne ole mitään vanhan ajan tarhoja jossa lapsia vain hoidettiin ja kasvatus oli vanhempien vastuulla. Aika outoa jos joku varhaiskasvattaja pitää itseään jonain "hoitotätinä" jonka tehtäviin lasten kasvattaminen ei kuuluisi. Varhaiskasvatus on osa koulutusjärjestelmää.

Entisaikaan vaan sekä se perushoito että varhaiskasvatus oli korkeammalla tasolla kuin nykyään. Nykyään suuri osa lapsista ei osaa edes suomea niin se vie kaikki resut. Kielen jälkeen pitäisi opettaa muslimipoikia kunnioittamaan naisia ja ottamaan käskyjä naisilta. Ennen jo lähtökohdat olivat paremmat ja siksi päästiin pidemmälle.

Vierailija
16/67 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatusyksiköt ovat sitä varten, että lapsille annetaan siellä suositusten mukainen kasvatus. Eivät ne ole mitään vanhan ajan tarhoja jossa lapsia vain hoidettiin ja kasvatus oli vanhempien vastuulla. Aika outoa jos joku varhaiskasvattaja pitää itseään jonain "hoitotätinä" jonka tehtäviin lasten kasvattaminen ei kuuluisi. Varhaiskasvatus on osa koulutusjärjestelmää.

Peruskasvatus kuuluu edelleen vanhemmille. Ja se homma on monelta hukassa, vaikka tarkoitus on hyvä.

Jos kotona lapsen kanssa neuvotellaan kaikesta ja päiväkodissa ei, mikään ei kotona muutu. Ei se lapsi niitä neuvottelutaitoja tuo mukanaan.

Pienet lapset ovat nykyään paljon itsekkäämpiä kuin aikaisemmin, eivätkä sitten tule toimeen keskenään.

No niitä vanhempia ei ole itseäänkään kotikasvatettu. Nykyään kun jokaisella työläisperheen lapsella on mahdollisuus näin halutessaan opiskella itselleen korkeakoulututkinto, tuntuu näiltä olevan moni muukin asia hukassa kuin vanhemmuus.


Ne näkevät, jotka ovat keskiluokkaisista oloista alunperinkin.

Vierailija
17/67 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät päikkylapset tietenkään tottele kun niitä ei pystytä pakottamaan siihen. Jos hoitaja laittaa lapsen jäähylle tai edes ottaa lasta väkisin kädestä kiinni niin hoitaja on syytteessä.

Miksi pitäisi laittaa jäähylle tai ottaa kiinni, kun ei se edistä mitenkään lapsen tunnetaitojen kehitystä?

Lapsen pitää oppia tottelemaan aikuista.

Vierailija
18/67 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät päikkylapset tietenkään tottele kun niitä ei pystytä pakottamaan siihen. Jos hoitaja laittaa lapsen jäähylle tai edes ottaa lasta väkisin kädestä kiinni niin hoitaja on syytteessä.

Miksi pitäisi laittaa jäähylle tai ottaa kiinni, kun ei se edistä mitenkään lapsen tunnetaitojen kehitystä?

Lapsen pitää oppia tottelemaan aikuista.

Ei väkivaltaa käyttämällä. Silloinhan se lapsi oppii tottelemaan ketä tahansa väkivaltaista.

 

Sun pitää saada lapseen auktoriteetti vieläpä niin, että se lapsi ymmärtää sun haluavan hänen parastaan (ja sinun sitten myös haluta sitä).

 

t. opettaja

Vierailija
19/67 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kertoa mitä tehdään jos lapsi ei halua totella. Jos tuntuvammin rankaiset tai pakotat lastasi niin lasu napsahtaa.

Perheneuvola auttaa vanhemmuuden haasteissa. Sieltä vaan kysymään. 

Perheneuvolalla ei tee yhtäön mitään. Tekoälyltä voi kysyä apua, jos ei tiedä, mitä putää tehdä. Perheneuvola on iso vitsi, palvelun laatu on epätasaista ja neuvot voivat olla jopa vääriä. Jos on niin hukassa vanhemmuud3ssa, että pitää kysyä "apua" neuvolasta niin sitten ei olisi pitänyt edes saada lapsia.

Vierailija
20/67 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät päikkylapset tietenkään tottele kun niitä ei pystytä pakottamaan siihen. Jos hoitaja laittaa lapsen jäähylle tai edes ottaa lasta väkisin kädestä kiinni niin hoitaja on syytteessä.

Miksi pitäisi laittaa jäähylle tai ottaa kiinni, kun ei se edistä mitenkään lapsen tunnetaitojen kehitystä?

Lapsen pitää oppia tottelemaan aikuista.

Ei väkivaltaa käyttämällä. Silloinhan se lapsi oppii tottelemaan ketä tahansa väkivaltaista.

 

Sun pitää saada lapseen auktoriteetti vieläpä niin, että se lapsi ymmärtää sun haluavan hänen parastaan (ja sinun sitten myös haluta sitä).

 

t. opettaja

Mitä olen opettajia seurannut, niin harvalla heistä on juurikaan auktoriteettia nykytilanteessa missä jopa jälki-istunnot on alettu luokitella väkivallaksi. Lapset ovat vähintään yhtä itsekkäitä ja erimielisiä kuin aikuisetkin ja siksi tarvitaan rangaistuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä