Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintöämöapsen lapsille - mikä on reilua

Vierailija
22.06.2026 |

Tehdäänpä huutoäänestys asiasta kun itse en osaa edes omaa mielipidettäni asiasta ratkaista.


suunnittelen testamentin tekemistä. Minulla on kolme keski-ikäistä lasta ja kolme lähes aikuista lapsenlasta. Haluaisin tukea lapsenlapsiani taloudellisesti testamenttaamalla suoraan heille summan jonka verottomana voi periä (30k€).


mikä on arvon av-yhteisön mielestä reilua:


1) Testamenttaan ko. summan jokaisille lapsenlapselle ja jäljelle jäävä omaisuus tasan lapsilleni. 
2) Testamenttaan ko. summan jokaiselle lapsenlapselle ja ja jaa lopun omaisuuden niin, että lastenlasten perinnöt vähentävät saman verran heidän vanhempana perintöosuutta. Eli tavallaan omaisuus tasan lapsilleni, mutta kunkin perinnöstä lohkaistaan 30k€ /perijän lapsi seuraavalle polvelle.

 

lapsenlapset eivät siis jakaudu niin,  että jokaisella lapsellani olisi yksi lapsi. Lapsenlapsia ei todennökisesti enää tulee lisää, kaikki lapseni ovat jo sen ikäisiä. 
Kertokaapa mielipiteenne.
 

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa jokaiselle lapsenlapselle osaketili mutta ilman käyttöoikeutta. Lahjoita jokaiselle osakkeina 2500€/v siihen asti kunnes potkaiset tyhjää. Menee verotta ja korkoa korolle efekti tekee esimerkiksi 20v aikana noin 95k€.

 

Testamentaa lisäksi jokaiselle jolle haluat tuo 30k€ ja loput lapsenlapsille. Kiinteä omaisuus muille, puhdas raha lapsen lapsille (jolloin pystyvät verot maksamaan).

Vierailija
2/3 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja perusteluja myöskin olisi kiva kuulla.

 

Vaihtoehto 2 kuulostaa nopeasti reilulta, mutta mitä enemmän asiaa mietin alan kallistua vaihtoehdon 1 puoleen. Lapsenlapset ovat itsenäisiä yksilöitä, ei vanhempansa jatkeita. Lapset, jotka ovat lapsenlapsia saaneet ovat jo tehneet ison taloudellisen panostuksen jälkipolveen siinä missä lapsettomat ovat voineet käyttää kaikki resurssit itseensä. Onko lapsellinen rintaperillinen ansainnut vähemmän kun sisaruksensa koska mummi haluaa jättää perintöä lapsenlapselle?

 

Tämä saattaa olla asia, joka pitää keskustella lasten kanssa koska mitää perintöriita-ansaa en halua jälkeeni jättää. Yritän tässä vain saada uusia näkökulmia omaan ajatusmalliini.
 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaa jokaiselle lapsenlapselle osaketili mutta ilman käyttöoikeutta. Lahjoita jokaiselle osakkeina 2500€/v siihen asti kunnes potkaiset tyhjää. Menee verotta ja korkoa korolle efekti tekee esimerkiksi 20v aikana noin 95k€.

 

Testamentaa lisäksi jokaiselle jolle haluat tuo 30k€ ja loput lapsenlapsille. Kiinteä omaisuus muille, puhdas raha lapsen lapsille (jolloin pystyvät verot maksamaan).

Kiitos. Tämä on totta, voisi alkaa säännöllisesti säästämään lapsenlapsille jo nyt. Voiko osaketilin käyttöoikeutta rajoittaa kun lapsi täyttää 18v vai onko varat silloin halutessaan hassattavissa?