Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyky omakotitalot ovat aika rumia

Vierailija
10.06.2026 |

Varsinkin nämä mustat

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vaan ihmettelen, että kun ennustetaan ilmastonmuutoksen aiheuttavan sään lämpenemistä, niin miksi mustia taloja? 

Eikö musta väri kerää lämpöä? Tarvitaan lisää viilennystä, lisää sähkönkulutusta. Lisäksi synkkä väri. 

Vierailija
2/10 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä vaan ihmettelen, että kun ennustetaan ilmastonmuutoksen aiheuttavan sään lämpenemistä, niin miksi mustia taloja? 

Eikö musta väri kerää lämpöä? Tarvitaan lisää viilennystä, lisää sähkönkulutusta. Lisäksi synkkä väri. 

Kausi jolloin tarvitaan viilennystä, on lyhyt. Pidempi on lämmityskausi. Musta  pinta  kerää lämpöä ja haurastuttaa  pinnat auringonvalossa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää tasakatoilta, ei mitään räystäitä, ikkunat lattiasta kattoon. Viistosade kastelee seinärakenteita ihan huolella. Hyvä jos pysyy homeettomana takuuajan.  Näyttää ihan autotalliin kyhätyltä pienmyymälältä.

Vierailija
4/10 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat rumia ja erittäin halvasta materiaalista tehtyjä. Eivät kestä Suomen sääoloja

Vierailija
5/10 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omastakin mielestä ne hyvin pelkistetyt puutalot lattiasta kattoon ulottuvilla ikkunoilla on kummallisen näköisiä, vaatii ilmeisesti totuttelua. Ajattelen aina, että syyn on oltava ekologinen ja kustannustehokas, varmaan kaikki rakennus- ja materiaaliseikat on ajateltu siltä kantilta.

Toisaalta jätti-ikkunoiden ansiosta sisätiloissa voi olla todella upea luonnonvalo ja kotona saa nauttia suurimman osan vuodesta pehmeästä valosta ilman sähkövalaisimia. 

Vierailija
6/10 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuasia. Mä taas tykkään niistä mustista taloista. Yksi tuttavaperhe rakentaa juuri sellaista ja hieno tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/10 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omastakin mielestä ne hyvin pelkistetyt puutalot lattiasta kattoon ulottuvilla ikkunoilla on kummallisen näköisiä, vaatii ilmeisesti totuttelua. Ajattelen aina, että syyn on oltava ekologinen ja kustannustehokas, varmaan kaikki rakennus- ja materiaaliseikat on ajateltu siltä kantilta.

Toisaalta jätti-ikkunoiden ansiosta sisätiloissa voi olla todella upea luonnonvalo ja kotona saa nauttia suurimman osan vuodesta pehmeästä valosta ilman sähkövalaisimia. 

Voisi mennä maaseudulla jossa talot on melkein kilometrin päässä toisistaan. Tämä villityshän on kaupungeissa, joissa talojen välit voi olla alle 5 metriä, koska tontit on vain hieman taloa isompia. Ruohonleikkuri pitää raahata takapihalle olohuoneen läpi, kun ei talon vierustaa mahdu menemään.

Vierailija
8/10 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkkitehtuurissa ja rakentamisessakin muoti muuttuu. Valitettavasti tuossa ei ole otettu riittävästi huomioon Suomen ilmasto-oloja. Tehdään esimerkiksi helposti vuotavia tasakattoja.

Itse en haluaisi mustaa taloa, mutta talon voi onneksi maalata. Ellei sitten kaava määritä, että kaikkien talojen tietyllä alueella täytyy olla mustia.

Ihmettelimme opiskeluaikanani 1990-luvulla arkkitehtiopettajallemme typeriä muoti-ilmiöitä. Opettaja vastasi, että moinen on taiteellisen vapauden rajoittamista. En tosin ymmärtänyt, missä se vapaus oli, jos kaikki arkkitehdit piirsivät samannäköisiä taloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/10 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mulla on nätti ja vanhahko talo.

Vierailija
10/10 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme suunnitelleet itse 3 taloa eikä yksikään ole ruma.

Eikä boxi eikä mustakaan. Symmetriaa rakenteissa ja ikkunoissa. Sijoittelu tontilla niin ettei isot ikkunat ole naapuria kohti mutta valon määrä maksimoitu. Ja esim olohuoneessa ikkunoiden sijainti suunniteltu ennalta kalusteiden mukaan, ei päinvastoin.

Makuuhuoneissa ikkunat kulmittain - jälleen enemmän valoa kuin 1 ikkunasta. 

Taitolaji 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä