Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomen talous näyttää valoisalta

Vierailija
12.05.2026 |

https://www.hs.fi/visio/art-2000011998973.html

 

Pankkikonserni Nordea kertoo Suomen talouden osoittavan vihdoin virkoamisen merkkejä alkuvuonna 2026.

 

Teollisuustuotanto nousi maaliskuussa korkeimmalle tasolleen sitten vuoden 2008, ja kuluttajatkin käyttävät jälleen rahaa.

 

Nordean ekonomisti Juho Kostiainen sanoo, että positiivisia merkkejä on saatu kaupan alalta, palveluista ja teollisuudesta.

 

Nordea ennustaa Suomen bruttokansantuotteen kasvavan tänä vuonna prosentin, mutta Hormuzinsalmen tilanne varjostaa näkymiä.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskan marjat. Nuoret / perheet ei uskalla ostaa asuntoja. Tai eivät saa lainaa. 

Vierailija
2/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla ydinräjähdys. Tai bolidi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jo velkajarru päätetty puolueiden kesken. Nyt pitää päättää ma- mutusjarru jonka tarkoituksena on palauttaa kielitaidottomat ja matalapalkkaiset kehitysmaalaiset takaisin kotimaihinsa. Heidän matalista palkoista ei makseta yhdenkään suomalaisen eläkkeitä. 

Tarvitsemme ulkomaalaisia, jotka kotoutuvat ilman kalliita kursseja ja kotouttamisia. 

Vierailija
4/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tietysti todella ikävä uutinen oppositiolle joka vastustaa Suomen hyvinvointia.

Vierailija
5/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin meillä on pakkoruotsi Suomea ei pitäisi verrata muihin Pohjoismaihin. Pakkoruotsi on Suomen talouden jarru, josta olemme kärsineet jo vuosikymmeniä. Olemme pieni syrjäinen maa, jonka toisella puolella on verenhimoinen Venäjä, minkä kanssa ei voi tehdä luonnollista kauppaa. 

Toisella puolella meillä on pieni Ruotsi, jonka kieltä pakotamme kaikille lapsillemme. Se on tyhmää ja kallista. Pakkoruotsi on kolonialismia ja kansainvälisyyden este. Meidän pitäisi olla maailman kielitaitoisin ja kansainvälisin maa jo sijaintimme takia, mutta me alistamme itsemme pakkoruotsilla kahden pienen kielen panttivangiksi.

Äläkää tehkö vertailuja jos jo lähtökohtaisesti olemme betonoineet menestymättömyytemme pakkoruotsilla ja 2-kielisyydellä muita maita köyhemmäksi.

Vierailija
6/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivisia merkkejä näkyvissä - tätä on nyt hoettu 25 vuotta.

Toiseen suuntaan mennään koska:

Iran tilanne jatkuu ja tod.näk. pahenee

Maailmalla muitakin kyteviä konfliktitilanteita, mm Kiina-Taiwan-Usa rytinä

Työperäisen mukana tulevat jälkeläiset, puolisot, sukulaiset=lisää kuluja, osaaminen laskee

Muu haitallinen maahantuo

Jatkuvasti leikataan töistä iltalisiä, yölisiä, pyhälisiä ja pyhäpäiviä, yhä useampi tukien varaan

Jatkuvasti irtisanotaan, kilpailutukset kiristyvät ja teknologia vähentää ihmisten tarvetta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tietysti todella ikävä uutinen oppositiolle joka vastustaa Suomen hyvinvointia.

Poliittisen vasemmiston keinoja lisätä vasemmiston äänestäjiä, on pilata koko maan tulevaisuus ja näin saada lisää epätoivoisia vasemmiston äänestäjiä. Poliittinen vasemmisto elää epätoivon levittämisestä. Siksi vasemmisto tuo maan täyteen raiskareita ja uusia kehitysmaiden ongelmia.

Vasemmiston toiminta on itseään ruokkiva epätoivon syöksykierre, mikä lisää vasemmiston äänestäjiä, mutta maan ongelmat vaan kasautuvat. 

Siksi vasemmisto lupaa enemmän kuin yhteiskunta kykenee lupausta lunastamaan. Tämä tiedetään vasemmiston johdossa, mutta siitä ei välitetä, koska se takaa vasemmiston menestyksen. 

Kun maa on ajettu aivan vararikkoon tulee meistä toinen Argentiina.

Vierailija
8/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Positiivisia merkkejä näkyvissä - tätä on nyt hoettu 25 vuotta.

Toiseen suuntaan mennään koska:

Iran tilanne jatkuu ja tod.näk. pahenee

Maailmalla muitakin kyteviä konfliktitilanteita, mm Kiina-Taiwan-Usa rytinä

Työperäisen mukana tulevat jälkeläiset, puolisot, sukulaiset=lisää kuluja, osaaminen laskee

Muu haitallinen maahantuo

Jatkuvasti leikataan töistä iltalisiä, yölisiä, pyhälisiä ja pyhäpäiviä, yhä useampi tukien varaan

Jatkuvasti irtisanotaan, kilpailutukset kiristyvät ja teknologia vähentää ihmisten tarvetta

Ja jo 2000 vuotta luuserit ovat hokeneet negatiivisia merkkejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin. Omani ei näytä.

Vierailija
10/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tietysti todella ikävä uutinen oppositiolle joka vastustaa Suomen hyvinvointia.

Kysyitkö Putinilta luvan tuohon kommenttiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Positiivisia merkkejä näkyvissä - tätä on nyt hoettu 25 vuotta.

Toiseen suuntaan mennään koska:

Iran tilanne jatkuu ja tod.näk. pahenee

Maailmalla muitakin kyteviä konfliktitilanteita, mm Kiina-Taiwan-Usa rytinä

Työperäisen mukana tulevat jälkeläiset, puolisot, sukulaiset=lisää kuluja, osaaminen laskee

Muu haitallinen maahantuo

Jatkuvasti leikataan töistä iltalisiä, yölisiä, pyhälisiä ja pyhäpäiviä, yhä useampi tukien varaan

Jatkuvasti irtisanotaan, kilpailutukset kiristyvät ja teknologia vähentää ihmisten tarvetta

Tutkimuksen mukaan se  ulkomaalaisten ottaminen ei työvoimapulaa tai väestöongelmaa ratkaise. Matalista palkoista ei makseta suomalaisten eläkkeitä. Se on puhdas valhe. Kehitysmaalaisten maahantuonti siirtää ongelmaa, koska kyllä ne ulkomaalaisetkin vanhenee ja seuraavana pitää ottaa entistä enemmän ulkomaalaisia tänne.

Vierailija
12/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudessa kasvu alkoi jo 2024. Ilman sitä valtion talous olisi pahemmin pakkasella. Se osoittaa että Orpon talouspolitiikka on ollut myötämielinen talouskasvulle ja voimme odottaa että se jatkuu seuraavan hallituskauden alkuun.

Faktoja:

-Teollisuuden tilaukset ovat kasvaneet vuodesta 2024 ja ovat kasvussa.

-Helsingin pörssin lasku taittui 2024 ja nousu alkoi 2025 ja nousu jatkuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tietysti todella ikävä uutinen oppositiolle joka vastustaa Suomen hyvinvointia.

Miten nyt saadaan Suomi ja suomalaiset köyhtymään ja lisää persaukisia Kelaloisia äänestämään sosialismia voittoon.

Vierailija
14/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko Hamas Sanomia.

Hessapaperi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tietysti todella ikävä uutinen oppositiolle joka vastustaa Suomen hyvinvointia.

Miten nyt saadaan Suomi ja suomalaiset köyhtymään ja lisää persaukisia Kelaloisia äänestämään sosialismia voittoon.

Alkaa sosialismi olemaan taputeltu maailmasta sosialismin ulkoilmamuseo Pohjois-Koreaa lukuunottamatta. Kuubalaisetkin rukoilevat Trumppia hyökkäämään sinne ja vapauttamaan maan kommunismista ja kurjuudesta.

Vierailija
16/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain tuo kevätaurinko ja vielä hetken aikaa pitenevät päivät. Taisi Juho Kostiainen erehtyä pitämään sitä talouden luomana valona. 😆

Vierailija
17/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demarikin tietää että talous on alkanut toimia 

Siksi mieluummin olisi vaalit nyt kuin vuoden päästä . Suomalaiset surkuttelee vielä mutta kokoomus kääntää kurssin kuten myös persut 

Vierailija
18/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Demarikin tietää että talous on alkanut toimia 

Siksi mieluummin olisi vaalit nyt kuin vuoden päästä . Suomalaiset surkuttelee vielä mutta kokoomus kääntää kurssin kuten myös persut 

Kokoomus: työvoimapula!

SDP: kansainväliset sopimukset, olemme rikas maa!

Vasemmistoliitto: valkoinen mies on tuhottava, vaikka vaihtoehdot huonompia!

Vihreät: kehitysmaalaiset on rikkaus, ihmisoikeudet velvoittaa Kela gold

Vierailija
19/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on palkanmaksupula. Mikä johtaa siihen että yritykset taantuvat eivätkä yritä kehittyä. Yrityksen täytyy kilpailla myös työvoimasta, muuten eivät saa hyviä työntekijöitä ja jäävät polkemaan paikoilleen.

Kokoomuksen johdolla yritykset eivät kehity koska Kokoomus on hyväksynyt sen että yritykset repivät tuottavuuden työntekijöiden matalista palkoista, eikä menestyvistä tuotteista.

Yrityksen täytyy kilpailla myös työntekijöistä jotta se saa parhaat työntekijät. Kokoomus on sitä mieltä että yritysten ei kuulu kilpailla työntekijöistä, vaan työntekijöiden tulee kilpailla työpaikoista. Siitä ei hyvää seuraa, koska yritykset voivat laiskotella eikä ne voi kehitää tuotteitaan huonolla työvoimalla.

Vierailija
20/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nousevat palkat ovat kehitystä ja talouden kasvua. 

Kokoomus haluaa laskea palkkoja, koska se on suomalaisten työläisten vihollinen. Se on ainoa puolue joka haluaa leikata suomalaisten palkkoja. Kokoomus ei ymmärrä, että palkkojen nousu on talouden kasvua ja kehitystä. Kokoomuksen johdolla yritysten kilpailukyky on otettu matalista palkoista, eikä kilpailukykyisistä tuotteista. Siksi suomalaiset tuotteet eivät menesty ulkomailla ja niitä myydään Suomessa vain kotimaisuuden avulla. 

Kokoomus saa suuria summia vaalirahaa yrityksiltä, ja siten yritykset saavat vaikutusvaltaa vaaleissa, vaikka yrityksillä ei ole edes äänioikeutta vaaleissa. Kokoomus ei aja ihmisten asiaa. Kokoomus valehtelee, että kun yrityksillä menee hyvin, niin ihmisillä menee hyvin. Niin hyvin ei yrityksillä tule koskaan menemään, että ne vapaaehtoisesti heruttaisivat ihmisille jotain. 

Kokoomuksen ajatus on täydellisen väärä. Ihmiset voivat hyvin kun heidän huolia kuunnellaan ja asioita hoidetaan ihminen edellä. Siihen kuuluu yhteiskunta ja talouden mukana yrityksetkin. Ihminen on kuitenkin se tärkein.