Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomen talous näyttää valoisalta

Vierailija
12.05.2026 |

https://www.hs.fi/visio/art-2000011998973.html

 

Pankkikonserni Nordea kertoo Suomen talouden osoittavan vihdoin virkoamisen merkkejä alkuvuonna 2026.

 

Teollisuustuotanto nousi maaliskuussa korkeimmalle tasolleen sitten vuoden 2008, ja kuluttajatkin käyttävät jälleen rahaa.

 

Nordean ekonomisti Juho Kostiainen sanoo, että positiivisia merkkejä on saatu kaupan alalta, palveluista ja teollisuudesta.

 

Nordea ennustaa Suomen bruttokansantuotteen kasvavan tänä vuonna prosentin, mutta Hormuzinsalmen tilanne varjostaa näkymiä.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu hyvin menee kun pitää leikata 10% Suomen budjetista ensi vaalikautena

Vierailija
42/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskan marjat. Nuoret / perheet ei uskalla ostaa asuntoja. Tai eivät saa lainaa. 

Älä valehtele,tiedän useita ensiasunnon ostaneita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskan marjat. Nuoret / perheet ei uskalla ostaa asuntoja. Tai eivät saa lainaa. 

RAHAA ON,mitä horiset.

Vierailija
44/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Positiivisia merkkejä näkyvissä - tätä on nyt hoettu 25 vuotta.

Toiseen suuntaan mennään koska:

Iran tilanne jatkuu ja tod.näk. pahenee

Maailmalla muitakin kyteviä konfliktitilanteita, mm Kiina-Taiwan-Usa rytinä

Työperäisen mukana tulevat jälkeläiset, puolisot, sukulaiset=lisää kuluja, osaaminen laskee

Muu haitallinen maahantuo

Jatkuvasti leikataan töistä iltalisiä, yölisiä, pyhälisiä ja pyhäpäiviä, yhä useampi tukien varaan

Jatkuvasti irtisanotaan, kilpailutukset kiristyvät ja teknologia vähentää ihmisten tarvetta

Vauvapalstan Mutuhenkilö tuntee näköjään paremmin asiat kuin ekonomistit.

Vierailija
45/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt kävisikin niin että tällä perskokkareiden sohlaamisella talous sittenkin lähtisi nousuun, niin olisihan sen vasemmiston mielestä siltikin väärin sammutettu. Tai ihan vähintääkin siitä huolimatta eikä sen ansiosta.

Vierailija
46/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko Hamas Sanomia.

Kasvu on ollut käynnissä jo 2025 viimeisellä neljänneksellä,loistava uutinen,kriisit toki myöhästyttivät kasvun käynnistymistä,mutta nyt mennään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on palkanmaksupula. Mikä johtaa siihen että yritykset taantuvat eivätkä yritä kehittyä. Yrityksen täytyy kilpailla myös työvoimasta, muuten eivät saa hyviä työntekijöitä ja jäävät polkemaan paikoilleen.

Kokoomuksen johdolla yritykset eivät kehity koska Kokoomus on hyväksynyt sen että yritykset repivät tuottavuuden työntekijöiden matalista palkoista, eikä menestyvistä tuotteista.

Yrityksen täytyy kilpailla myös työntekijöistä jotta se saa parhaat työntekijät. Kokoomus on sitä mieltä että yritysten ei kuulu kilpailla työntekijöistä, vaan työntekijöiden tulee kilpailla työpaikoista. Siitä ei hyvää seuraa, koska yritykset voivat laiskotella eikä ne voi kehitää tuotteitaan huonolla työvoimalla.

Kaikki muuten asioita, jotka"vassarikin" ymmärtää. Mutta kokkaripersu ei ikinä. Hämmästyttävää.

Minä haluan kilpailla vassarin perustamasta työpaikasta,kertokaa mistä niitä löytyy,ulinaa kuuluu ja joku mystinen muu tarjoaa töitä.

Vierailija
48/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu hyvin menee kun pitää leikata 10% Suomen budjetista ensi vaalikautena

Löysää löytyy euroopan suurimmasta julkisesta sektorista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on palkanmaksupula. Mikä johtaa siihen että yritykset taantuvat eivätkä yritä kehittyä. Yrityksen täytyy kilpailla myös työvoimasta, muuten eivät saa hyviä työntekijöitä ja jäävät polkemaan paikoilleen.

Kokoomuksen johdolla yritykset eivät kehity koska Kokoomus on hyväksynyt sen että yritykset repivät tuottavuuden työntekijöiden matalista palkoista, eikä menestyvistä tuotteista.

Yrityksen täytyy kilpailla myös työntekijöistä jotta se saa parhaat työntekijät. Kokoomus on sitä mieltä että yritysten ei kuulu kilpailla työntekijöistä, vaan työntekijöiden tulee kilpailla työpaikoista. Siitä ei hyvää seuraa, koska yritykset voivat laiskotella eikä ne voi kehitää tuotteitaan huonolla työvoimalla.

Suomalaisten keskipalkka on Euroopan kovimmassa kolmanneksessa. Ei Suomi sentään mikään Sveitsi tai Norja ole.

Suomessa on vertailumaiden pienimmät palkat ja heikoin sosiaaliturva. Jokainen voi tsekata tuon googlesta.

Vierailija
50/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaas tilannetta loppuvuodesta, lukeeko sittenkin taas että taloudessa ei näy valon merkkejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on palkanmaksupula. Mikä johtaa siihen että yritykset taantuvat eivätkä yritä kehittyä. Yrityksen täytyy kilpailla myös työvoimasta, muuten eivät saa hyviä työntekijöitä ja jäävät polkemaan paikoilleen.

Kokoomuksen johdolla yritykset eivät kehity koska Kokoomus on hyväksynyt sen että yritykset repivät tuottavuuden työntekijöiden matalista palkoista, eikä menestyvistä tuotteista.

Yrityksen täytyy kilpailla myös työntekijöistä jotta se saa parhaat työntekijät. Kokoomus on sitä mieltä että yritysten ei kuulu kilpailla työntekijöistä, vaan työntekijöiden tulee kilpailla työpaikoista. Siitä ei hyvää seuraa, koska yritykset voivat laiskotella eikä ne voi kehitää tuotteitaan huonolla työvoimalla.

Suomalaisten keskipalkka on Euroopan kovimmassa kolmanneksessa. Ei Suomi sentään mikään Sveitsi tai Norja ole.

Suomessa on vertailumaiden pienimmät palkat ja heikoin sosiaaliturva. Jokainen voi tsekata tuon googlesta.

Kaikki paitsi, trolli, EK, Kokoomus ja Persut...

Vierailija
52/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tietysti todella ikävä uutinen oppositiolle joka vastustaa Suomen hyvinvointia.

Protestilistalla tänään 2887 kpl, joten sitä nousu todella odotellessa, kuvastaa kyllä aivan muuta kuin nousua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelaloiset hiiteen niin Suomi lähtee nousuun. Emme tarvitse tässä maassa toisten rahoilla eläviä turhakkeita. Kiitos.

Vierailija
54/57 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on palkanmaksupula. Mikä johtaa siihen että yritykset taantuvat eivätkä yritä kehittyä. Yrityksen täytyy kilpailla myös työvoimasta, muuten eivät saa hyviä työntekijöitä ja jäävät polkemaan paikoilleen.

Kokoomuksen johdolla yritykset eivät kehity koska Kokoomus on hyväksynyt sen että yritykset repivät tuottavuuden työntekijöiden matalista palkoista, eikä menestyvistä tuotteista.

Yrityksen täytyy kilpailla myös työntekijöistä jotta se saa parhaat työntekijät. Kokoomus on sitä mieltä että yritysten ei kuulu kilpailla työntekijöistä, vaan työntekijöiden tulee kilpailla työpaikoista. Siitä ei hyvää seuraa, koska yritykset voivat laiskotella eikä ne voi kehitää tuotteitaan huonolla työvoimalla.

Suomalaisten keskipalkka on Euroopan kovimmassa kolmanneksessa. Ei Suomi sentään mikään Sveitsi tai Norja ole.

Suomessa on vertailumaiden pienimmät palkat ja heikoin sosiaaliturva. Jokainen voi tsekata tuon googlesta.

Palkat pitäisi ainakin kaksinkertaistaa niin työnteko alkaa kiinnostaa työtä vieroksuvia kelaelättejä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/57 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on palkanmaksupula. Mikä johtaa siihen että yritykset taantuvat eivätkä yritä kehittyä. Yrityksen täytyy kilpailla myös työvoimasta, muuten eivät saa hyviä työntekijöitä ja jäävät polkemaan paikoilleen.

Kokoomuksen johdolla yritykset eivät kehity koska Kokoomus on hyväksynyt sen että yritykset repivät tuottavuuden työntekijöiden matalista palkoista, eikä menestyvistä tuotteista.

Yrityksen täytyy kilpailla myös työntekijöistä jotta se saa parhaat työntekijät. Kokoomus on sitä mieltä että yritysten ei kuulu kilpailla työntekijöistä, vaan työntekijöiden tulee kilpailla työpaikoista. Siitä ei hyvää seuraa, koska yritykset voivat laiskotella eikä ne voi kehitää tuotteitaan huonolla työvoimalla.

Suomalaisten keskipalkka on Euroopan kovimmassa kolmanneksessa. Ei Suomi sentään mikään Sveitsi tai Norja ole.

Suomessa on vertailumaiden pienimmät palkat ja heikoin sosiaaliturva. Jokainen voi tsekata tuon googlesta.

Palkat pitäisi ainakin kaksinkertaistaa niin työnteko alkaa kiinnostaa työtä vieroksuvia kelaelättejä

Taidat olla kelaelätti itse kun noin paljon asiasta tiedät

Vierailija
56/57 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Positiivisia merkkejä näkyvissä - tätä on nyt hoettu 25 vuotta.

Toiseen suuntaan mennään koska:

Iran tilanne jatkuu ja tod.näk. pahenee

Maailmalla muitakin kyteviä konfliktitilanteita, mm Kiina-Taiwan-Usa rytinä

Työperäisen mukana tulevat jälkeläiset, puolisot, sukulaiset=lisää kuluja, osaaminen laskee

Muu haitallinen maahantuo

Jatkuvasti leikataan töistä iltalisiä, yölisiä, pyhälisiä ja pyhäpäiviä, yhä useampi tukien varaan

Jatkuvasti irtisanotaan, kilpailutukset kiristyvät ja teknologia vähentää ihmisten tarvetta

Vauvapalstan Mutuhenkilö tuntee näköjään paremmin asiat kuin ekonomistit.

Olen eri. Mutta Huom! Pankin ekonomisti! (Tosin ei VM:n ekonomistit ole olet sen luotettavampia) 


Juu, ja kyllä luotan enemmän jopa vauvapalstaan ja varsinkin OMAAN rahapussiini ja siihen, että nettotuloni eivät ole nousseet vuodesta 2022 juuri yhtään. Ja monen asian hinta on jopa kaksinkertaistunut tänä aikana. 

Vierailija
57/57 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää kai se talous valoisalta, kun on paikattavia reikiä täynnä!