Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MIllaisia ADHD-lapsenne ovat?

Vierailija
12.10.2011 |

Meillä on vilkas 5-vuotias, jolle nyt haetaan keskittymisvaikeuksien takia apua päiväkotiin. Tehtävien teko ei luonnistu ja kiukkuaa helposti.



Neuvola on ensi viikolla, ja mietin, että alkaakohan neuvola hakea ADHD-diagnoosia.Minulla ei juuri nyt siis ole mielipidettä diagnoosin tarpeesta, en vain tiedä _kuinka_ erilainen tai vilkas lapsemme on. Kaverisynttäreillä panin merkille, että muut osaavat syödä nätisti eivätkä ole niin omissa maailmoissaan.



Millaisia diagnosoidut kouluiän paikkeilla olevat ADHD-lapsenne ovat?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin pojalla diagnosoitu keskivaikea adhd 6-vuotiaana, eikä se ollut mikään helppo taival, taisi kestää haastatteluineen ym. melkein vuoden. Sai lääkityksen juuri ennen koulun alkua ja se pelasti paljon vaikka lapsi on erityisluokalla. Eipä käy kateeksi, ihan kamalaa kun erilaisuus vain pahenee iän myötä :/



Apua saa helpommin myös tulevaisuudessa jos haette diagnoosin nyt ettekä vitkuttele. Älä vain vähättele ongelmia, sellaiset vanhemmat ovat ärsyttäviä!!!!

Vierailija
2/8 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne pyörät voi laittaa neuvolakin pyörimään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yritän myös olla liioittelematta. Ja yritän siis juuri tässä hankkia tietoa. Siis MILLAISIA lapset ovat, MILLAISIA ongelmia heillä on?



5-vuotiaallamme ei siis mielestäni ole ongelmia. Hänellä on keskittymsvaikeuksia, jotka varmasti tulevat vaikeuttamaan koulunkäyntiä.



Onko muita kuvauksia?

Vierailija
4/8 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"5-vuotiaallamme ei siis mielestäni ole ongelmia. Hänellä on keskittymsvaikeuksia, jotka varmasti tulevat vaikeuttamaan koulunkäyntiä. "



Addulla voi olla myös sosiaalisissa suhteissa ongelmia. Käytöshäiriöitä esim auktoriteettien totteleminen ja kunnioittaminen hakusessa yms yms.

Vierailija
5/8 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hae sitä leimaa lapsellesi, sillä sitä diagnoosia ei kannata ottaa.

Mun lapsi nyt 7v. ja olen varma ettei ole adhd.



Nyt pojan mainetta pitää puhdistaa, sillä poika on tarkka, huolellinen ja täsmällinen.

Lievä dysfasia on, mutta ei ole adhd ja vasta koulun aloitus toi varmuuden siihen.



Adhd lapset leimataan huonosti käyttäytyväksi, vaikka lapsi käyttäytyisi hyvin, joten ole varovainen.

Vierailija
6/8 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun lapsuudessani puhuttu mitään tuollaisista adhd- jutuista. Se on herrojen keksimä hieno muoti sana!



- Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/8 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kannattaa kuitenkin lähteä tutkimaan asia. Anna lääkärien päättää diagnoosi jos sellainen on. Älä lähde liikkeelle yksityisen kanssa. He antavat diagnoosin ja lääkkeet ilman riittäviä tutkimuksia ja diagnoosi hyvinkin todennäköisesti annetaan turhaan.



Neuvola ensiksi tapaa lasta yksin sekä vanhempia. He tekevät sitten päätöksen jatketaanko tutkimuksia. Jos jatketaan siirrytte tutkimuksiin yliopistolliseeen sairaalaan. Tutkimukset ovat hyvin kattavia. Yhteensä testeihin voi mennä vuoden verran. Lapsen tilanne pitäisi selvittää ennen koulun alkamista jotta tarvittavat tukitoimet saadaan käyttöön.



Yksityinen antaa diagnoosin ihan muutaman käyntikerran jälkeen. Se on täyttä hulluutta.

Vierailija
8/8 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD-potilaalla on vähintään kuusi (tai useampia) oireitä seuraavista kohdista 1) Tarkkaamattomuus tai 2) Yliaktiivisuus tai Impulsiivisuus. (Käytännössä Molemmista kohdista, mutta kohdassa 2 voi tulla vain yliaktiivisuus tai impulsiivisuus).



Oireiden on täytynyt kestää vähintään 6 kuukautta siinä määrin, joka on haittaavaa ja joka ei vastaa ikätasoista kehitystä:



1) Tarkkaamattomuus



* jättää usein huomioimatta yksityiskohtia tai tekee huolimattomuusvirheitä läksyissä, töissä tai muissa toiminnoissa

* on usein vaikea pitää yllä keskittymistä ja tarkkaavuutta eri tehtävissä tai leikeissä

* vaikuttaa usein ettei kuuntelisi vaikka puhe osoitetään hänelle

* ei seuraa ohjeita loppuun asti ja ei saa läksyjä tai työtehtäviä vietyä loppuun (ei johdu vastarinnasta tai siitä, että ei pysty ymmärtämään ohjeita)

* on usein vaikeuksia organisoida tehtäviä ja toimintoja

* usein välttelee, inhoaa tai on vastahakoinen tekemään tehtäviä, jotka vaativat pitkää keskittymistä

* kadottaa usein tehtävissä tarvittavia tavaroita (esim. leluja, koulutarvikkeita, kyniä, kirjoja)

* ulkoinen ärsyke häiritsee helposti

* unohtelee ja on hajamielinen päivittäisissä toiminnoissa



2) Yliaktiivisuus/Impulsiivisuus



Yliaktiivisuus = hyperaktiivisuus

* liikuttelee usein levottomasti käsiä tai jalkoja tai kiemurtelee tuolilla

* ei pysty istumaan aloillaan vaan nousee tuolilta luokkahuoneessa tai muussa tilanteessa, jossa täytyisi istua aloillaan

* usein juoksentelee ympäriinsä tai kiipeilee tilanteissa, joissa se ei ole sopivaa (nuorilla ja aikuisilla tämä ilmenee levottomuuden tunteina)

* usein vaikeaa leikkiä hiljaisesti

* on usein "koko ajan menossa" tai usein käyttäytyy "kuin ylikierroksilla"

* puhuu usein runsaasti



Impulsiivisuus

* vastaa kysymykseen ennen kuin se on sanottu loppuun

* on usein vaikea odottaa vuoroa

* usein keskeyttää tai häiritsee toisia (esim. menee väliin toisten keskusteluihin tai leikkeihin)







Lisäksi Lisäksi merkittävän osan häiritsevistä oireista on täytynyt olla näkyvissä ennen 7:ttä ikävuotta.



Oireet näkyvät esiintyvät vähintään kahdessa tai useammassa ympäristössä (esim. koulussa ja kotona).



Oireiden täytyy selvästi HAITATA, eli täytyy olla selviä todisteita sosiaalisesta, akateemisesta tai ammatillisesta suorityskyvyn heikentymisestä näiden oireiden johdosta - siis nimenomaan näiden oireiden johdosta, eli muut syyt kuten heikkolahjaisuus, erityiset oppimivaikeudet, opetuksen puute, ja ympäristötekijät tai muut sairaudet (psyykkiset tai somaattiset) on suljettu pois.