Kelalaisen pitkä purnaus
Pitkällisten pohdintojen jälkeen päätän nyt Kelan pääjohtajan esimerkin rohkaisemana julkaista tämän. Tähän asti olen vältellyt työstäni puhumista töiden ulkopuolella, mutta koska ilmeisesti millään ei ole mitään väliä ja Kelan asioita ei puida talon sisällä enää ollenkaan (intran keskustelupalsta poistui Lehtosen myötä ja talon tulevista muutoksista luetaan nykyään mediasta) voinen jakaa täällä ihan perusfaktaa ja mitä tuleman pitää.
Moni Kelan etätyön kritisoija (mm. uutisten kommentoijat ja Purra ja Rydman etunenässä) kommentoinut näkee asiat ilmeisesti oman työn ja työkokemuksen kautta. Ymmärrän että monessa työssä kollegoiden tapaaminen säännöllisesti on oleellista ja tärkeää, enkä kyseenalaista eri alojen ja työnkuvien erilaisuuksia. Niitä luonnollisesti on. Harmittavaa, että niin harva tuntuu tajuavan etuuskäsittelijän työn perimmäistä olemusta tai ylipäänsä mitään koko toimenkuvasta.
Etuuskäsittelijän työn ydin on hakemuksen käsittely ja ratkaiseminen. Etuuskäsittelijä käy läpi ja käsittelee hakemuksen liitteineen. Jokainen yksityiskohta tulee huomioida. JOKAIKINEN. Hakemuslomakkeissa kysytään paljon, mutta vastaukset tarvitaan jotta ratkaisu saadaan tehtyä.
Ratkaisutyö ei ole mitään luovaa brainstormausta jossa yhdessä haetaan jotain mahtavaa menestystä, vaan hakemukseen, sen liitteisiin ja asiakkaan elämäntilanteeseen liittyvää ratkaisutyötä. Paras työtila tällaisen työn tekemiseen on mahdollisimman hiljainen ja häiriötön tila. Olen ollut Kelassa töissä reilut 5 vuotta ja työskennellyt eri toimistoilla. Yksikään Kelan toimisto missä olen käynyt ei ole ollut hiljainen tai häiriötön. Joka toimistolla on tarpeeksi ihmisiä jotta pölinää, kikattelua, yskimistä, juoruilua, naurunremakoita, hei-miten-sä-tän-tekisit -kyselyjä ja niiskutusta on riittänyt. Työnteko Kelan toimistolla toimii kyllä, mutta se on huomattavasti tehottomampaa kuin etätyö. Tämä on yksinkertainen fakta. Tätä ei muuta etätyön demonisoiminen, yhteisöllisyyden keinotekoinen hakeminen, jaarittelu laiskoista kelalaisista tai tulevat automatisaatio-/tekoälymuutokset.
Olen kerännyt omaa, hyvin yksinkertaista tilastoa työnteostani jo vuosia. Kirjaan exceliin päivän aikana tehtyjen ratkaisujen määrän. Tavallisen etätyöpäivän aikana, jolloin istun yksin kotona, täydessä hiljaisuudessa ja keskittyneenä, ratkaisen 14,3 hakemusta. Toimistopäivän aikana (joita meillä on jo pitkään ollut 1 per kuukausi) ratkaistujen hakemusten keskiarvomäärä on 7,9. Tietysti tämä on vain minun henkilökohtainen tilastoni, mutta suurin osa kollegoistani kertoo samansuuntaisia huomioita omasta työskentelystään. Ja tunnen paljon kelalaisia koska olen asunut eri paikkakunnilla ja työskennellyt eri toimistoilla.
Minulla ei ole ongelmia mennä Kelan toimistolle useamminkin. Lähin toimisto on alle 2 kilometrin päässä, joten toimistolle kulkeminen on minulle vaivatonta. Voin mennä toimistolle ja nähdä kollegoita ja saada merkityksellisiä kohtaamisia (tällä keksityllä tyhjänpäiväisfraasilla toimistopäiviä on puolusteltu Kelassa aikaisemmin) ja istua lounaalla tunnin ja pölistä jonninjoutavia työkavereiden kanssa.
Koen tämän kuitenkin turhauttavaksi, koska etänä saan niin paljon enemmän aikaan ja ratkaisujen tekeminen on työni tärkein osa-alue.
Kommentit (38)
Osa 2:
Loppujen lopuksi tämä toimistoilla lojuminen ja pyöriminen tulee näkymään siten, että Kelan käsittelyajat pitenevät ja asiakkaat turhautuvat kun rahoja ei tilille kilahdakkaan. Tämä tulee lisäämään yhteydenottoja Kelaan joka vie entistä enemmän aikaa pois itse etuuskäsittelyltä koska yhteydenottoihin tulee reagoida nopeasti. Eli noidankehä on valmis.
Olen nähnyt esitettävän vaikka mitä tutkimustilastoja ja lukenut kommentteja että etätyö on syypää moniin negatiivisiin asioihin. Miksei kukaan ole tehnyt/esittänyt tutkimusta etätyöstä jossa tutkittu työ on ollut Kelan etuuskäsittelyä? Tai edes jotain vastaavaa käsittelytyötä.
Ymmärrän, ettei etätyö sovi kaikille aloille.
Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että Kelan etuuskäsittelyyn etätyö sopii kuin nappi takkiin ja takaa tehokkaimman työtuloksen eli eniten ratkaisuja. Jäätävää, että keskustelu on viety työnantajan direktio-oikeuteen ja ties mihin tyhjänpäiväisiin selittelyihin. Ei sitä direktio-oikeutta kukaan kyseenalaista. Työnantaja voi määrätä meidät työskentelemään vaikka joka päivä toimistolla ja silloin me siellä toimistolla kökötetään. Seuraus lähipäivien vähäisestäkin lisäämisestä on kuitenkin tehottomuus ja käsittelyaikojen piteneminen.
Henkilökohtaisesti se on minulle nyt ihan se ja sama missä työni teen. Voin tehdä sen 7,9 ratkaisua päivässä toimistolta käsin joka ikinen arkipäivä. Ei se ole minulta pois, vaikka onkin tyhmyyden huipentuma tarkoituksellisesti vähentää tuottavuutta.
Jos on ylivoimaista mennä toimistolle kerran viikossa, niin jo on. Kelalaisilta ei ole pyydetty mahdottomia, sanotaan mitä sanotaan.
Ymmärsin Lehtosen puheista, että tekoäly tekee pian työnne ja te keskitytte toimistolla merkityksellisiin kohtaamisiin. Sen verran tekoälyn työskentelystä on kokemusta, että tarvitaan ihminen varmistamaan, että hakemus on ymmärretty oikein ja kaikki liitteet huomioitu. Tähän menee aikaa lähes yhtä paljon kuin ko. työn tekemiseen ihmisvoimin. Ajatuksena on toki opettaa tekoälyä, mutta juuri kun se hoksaa oikeanlaiset ratkaisureitit, muutetaan joku summa, tuloraja, aikamäärä tms. ja tarkistaminen alkaa alusta.
Lehtonen toki ilahtuu siitä, että Kelasta lähtee osaajia muualle (eläkkeellekin) ja tilalle tulee ummikkoja, joille maksatuspäätös on hepreaa.
Tekoäly hoitaa jatkossa nuo etuuskäsittelijöiden hommat. Kelaan on hankittu uusi ohjelmisto SalesForcelta 600 miljoonalla eurolla. Loppuu se päätösten odottelu (kestää usein kuukausia), ja tämä ongelma ratkeaa.
T. Yksi, joka myös odotellut päätöstä jo kuukausitolkulla eikä loppua näy
Joo, se Lehtosen edellinen saavutus oli Apotti. Mahtava menestys sekin.
Jos yskimisestä ja niiskutuksesta häiriintyy, ei keskittymiskyky ole kovin hyvä. Lounastauolla ei ole pakko viihtyä tuntia, eikä remakoida työkaverien kanssa. Syyhän näyttää olevan työhygieniassa enemmän kuin olosuhteissa. Järjestely olisi kaksi erilaista työtilaa, hiljaisempi ja vapaampi. Kuten junissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ylivoimaista mennä toimistolle kerran viikossa, niin jo on. Kelalaisilta ei ole pyydetty mahdottomia, sanotaan mitä sanotaan.
Ei se ole ylivoimaista, uskon, että aika monelle asia on ihan OK. Mutta siitä seuraa se, että työteho laskee noin 20%, koska toimistopäivänä ei tehdä päätöksiä. Silloin keskitytään yhdessäoloon, osaamisen jakamiseen, uuden oppimiseen jne. ja tulosta tehdään muina päivinä. Uskon, että Kelan asiakkaat ymmärtävät, että heidän etuudensaamisensa siirtyy viikolla tai kahdella eteenpäin, koska etuuskäsittelijät eivät voi jokaisena työpäivänä tehdä työtään. Se on Kelan johdon päätös.
Tilanne muuttuu ratkaisevasti, jos etuuskäsittelijä saa oman hiljaisen huoneen ja voi tehdä töitään siellä. Valitettavasti silloin merkitykselliset kohtaamiset nollautuvat, joten on meille kaikille parasta, kun kelalaiset Lehtosen toiveen mukaan menevät toimistolle rupattelemaan. Työnteosta siellä ei tule mitään, ellei satu olemaan pomo, jolla on oma koppi.
Vierailija kirjoitti:
Joo, se Lehtosen edellinen saavutus oli Apotti. Mahtava menestys sekin.
Joo, valehteletko. Jotain rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly hoitaa jatkossa nuo etuuskäsittelijöiden hommat. Kelaan on hankittu uusi ohjelmisto SalesForcelta 600 miljoonalla eurolla. Loppuu se päätösten odottelu (kestää usein kuukausia), ja tämä ongelma ratkeaa.
T. Yksi, joka myös odotellut päätöstä jo kuukausitolkulla eikä loppua näy
Tuon ongelmana on se, että tekoälyä varten tarvitaan samoja tietoja uudestaan ja uudestaan, tekoäly ei osaa määrittää, mikä vanhasta tiedosta on tarpeen/ajantasaista ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ylivoimaista mennä toimistolle kerran viikossa, niin jo on. Kelalaisilta ei ole pyydetty mahdottomia, sanotaan mitä sanotaan.
Ei se ole ylivoimaista, uskon, että aika monelle asia on ihan OK. Mutta siitä seuraa se, että työteho laskee noin 20%, koska toimistopäivänä ei tehdä päätöksiä. Silloin keskitytään yhdessäoloon, osaamisen jakamiseen, uuden oppimiseen jne. ja tulosta tehdään muina päivinä. Uskon, että Kelan asiakkaat ymmärtävät, että heidän etuudensaamisensa siirtyy viikolla tai kahdella eteenpäin, koska etuuskäsittelijät eivät voi jokaisena työpäivänä tehdä työtään. Se on Kelan johdon päätös.
Tilanne muuttuu ratkaisevasti, jos etuuskäsittelijä saa oman hiljaisen huoneen ja voi tehdä töitään siellä. Valitettavasti silloin merkitykselliset kohtaamiset nollautuvat, joten on meille kaikille parasta, kun kelalaiset Lehtosen toiveen mu
Kuka pakottaa rupattelemaan ja seurustelemaan työaikana? Eikö itsekontrolli ja reflektointi pelaa?
kelalaiset on irtisanottava. Uudet tehokkaammat työnterkijät tilalle. 50 päätöstä/päivä on minimitaso johon pitää pystyä. on virkavirhe ja korvausvastuussa, jos ei kykene tuohon.
Jees, lisäksi kaikki tiedot siirretään johonkin pilvipalveluun. Kaikkien tiedot pikkuhakkeroinnin takana.
Kelalaiset ei oo virassa. Ainoastaan Lehtonen ja muu ylin johto on virassa. Kaikki muut on toimihenkilöitä.
Ei ookkaan mahdotonta. Tuottavuus kuitenkin laskee, mutta eihän sillä oo mitään merkitystä että päätösten saaminen entisestään venähtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly hoitaa jatkossa nuo etuuskäsittelijöiden hommat. Kelaan on hankittu uusi ohjelmisto SalesForcelta 600 miljoonalla eurolla. Loppuu se päätösten odottelu (kestää usein kuukausia), ja tämä ongelma ratkeaa.
T. Yksi, joka myös odotellut päätöstä jo kuukausitolkulla eikä loppua näy
Tuon ongelmana on se, että tekoälyä varten tarvitaan samoja tietoja uudestaan ja uudestaan, tekoäly ei osaa määrittää, mikä vanhasta tiedosta on tarpeen/ajantasaista ja mikä ei.
Vanhentunut tieto tekoälyn arkistoon ja uusi tilalle. Vertailuosiakin varmasti saa. Ei sen ole pakko olla niin yksinkertaista kuin missä on lähin baari?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly hoitaa jatkossa nuo etuuskäsittelijöiden hommat. Kelaan on hankittu uusi ohjelmisto SalesForcelta 600 miljoonalla eurolla. Loppuu se päätösten odottelu (kestää usein kuukausia), ja tämä ongelma ratkeaa.
T. Yksi, joka myös odotellut päätöstä jo kuukausitolkulla eikä loppua näy
Tuon ongelmana on se, että tekoälyä varten tarvitaan samoja tietoja uudestaan ja uudestaan, tekoäly ei osaa määrittää, mikä vanhasta tiedosta on tarpeen/ajantasaista ja mikä ei.
Siltikin tekoäly hoitaa sen homman nopeammin. Ihminen voi keskittyä siihen, että koneen ratkaisu on oikea ja tehdä tarvittaessa korjaukset, mutta kaiken kaikkiaan kuitenkin aikaa säästyy tekoälyn avulla.
Vierailija kirjoitti:
kelalaiset on irtisanottava. Uudet tehokkaammat työnterkijät tilalle. 50 päätöstä/päivä on minimitaso johon pitää pystyä. on virkavirhe ja korvausvastuussa, jos ei kykene tuohon.
Jep laatua tiedossa n. 8 min/päätös :D: :D
Juu, varmasti yhtä nopeasti saadaan tekoäly toimimaan Kelassa kuin Olkiluodon rakentaminen ja saaminen toimivaksi. Ja tässäkin se toimittaja piti ostaa ulkomailta. Todennäköisesti kustu linssiin pahasti jo sopimuksen kirjoittamisvaiheessa.
Kela työnantajana pakottaa merkityksellisiin kohtaamisiin toimistolla.
Osa 2:
Loppujen lopuksi tämä toimistoilla lojuminen ja pyöriminen tulee näkymään siten, että Kelan käsittelyajat pitenevät ja asiakkaat turhautuvat kun rahoja ei tilille kilahdakkaan. Tämä tulee lisäämään yhteydenottoja Kelaan joka vie entistä enemmän aikaa pois itse etuuskäsittelyltä koska yhteydenottoihin tulee reagoida nopeasti. Eli noidankehä on valmis.
Olen nähnyt esitettävän vaikka mitä tutkimustilastoja ja lukenut kommentteja että etätyö on syypää moniin negatiivisiin asioihin. Miksei kukaan ole tehnyt/esittänyt tutkimusta etätyöstä jossa tutkittu työ on ollut Kelan etuuskäsittelyä? Tai edes jotain vastaavaa käsittelytyötä.
Ymmärrän, ettei etätyö sovi kaikille aloille.
Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että Kelan etuuskäsittelyyn etätyö sopii kuin nappi takkiin ja takaa tehokkaimman työtuloksen eli eniten ratkaisuja. Jäätävää, että keskustelu on viety työnantajan direktio-oikeuteen ja ties mihin tyhjänpäiväisiin selittelyihin. Ei sitä direktio-oikeutta kukaan kyseenalaista. Työnantaja voi määrätä meidät työskentelemään vaikka joka päivä toimistolla ja silloin me siellä toimistolla kökötetään. Seuraus lähipäivien vähäisestäkin lisäämisestä on kuitenkin tehottomuus ja käsittelyaikojen piteneminen.
Henkilökohtaisesti se on minulle nyt ihan se ja sama missä työni teen. Voin tehdä sen 7,9 ratkaisua päivässä toimistolta käsin joka ikinen arkipäivä. Ei se ole minulta pois, vaikka onkin tyhmyyden huipentuma tarkoituksellisesti vähentää tuottavuutta.