Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun on koko elämän ollut erittäin runsaat kuukautiset, niin mistä se johtuu?

Vierailija
22.07.2024 |

Johtuuko se liiallisesta estrogeenin määrästä kehossa?

Mulla on siis teinistä asti ollu erittäin runsaat menkat ja nyt oon jo 45 + ikäinen ja kärsin vakavasta raudanpuutteesta. Jouduin teininä gynekologiseen tutkimukseen menkkojen aikana ja siellä jo lääkäri sanoi, että on poikkeuksellisen suuri vuoto, mutta mitään vikaa ei ole ikinä löytynyt (oon säännöllisesti käyny gynellä ja ultrassa koko elämäni).

Sitäkin ihmettelen, että kukaan EI IKINÄ ohjeistanu mua syömään rautalisää, ei ikinä!!!

Olen kärsinyt raudanpuutteen oireista reilu 20-vuotiaasta nelikymmpiseksi, kunnes  tajusin median ferritiinirummutuksen myötä, että ei hitto, mullahan on ollu raudanpuute 20 vuotta ja menin lääkäriin pyytämään verikokeet kaikista mahdollisista rauta-arvoista. Ja niinpä sit on joo vakava raudanpuute ja kaikki liitännäissairaudet sen takia. Kyllä vituttaa suoraan sanottuna.

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lihava? Lihavilla on usein runsaat kuukautiset.

Vierailija
2/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintavat syynä tuohon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla myöskin runsaat vuodot, onneksi on Vuokkoset", t. Pekka Haavisto

Vierailija
4/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisääntymiskyvytö n

Vierailija
5/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ultra ja riittävän pätevä gyne yksityisellä tai muualla osaisi kertoa. Ehkei osa hokaa mikä se on. Onko se vuotohäiriö vai muu. Hormonit. Silti osa voi tarvita lisähormonin vuodon normalisoimiseksi, jos kohdun limakalvo kertyy tai sitten ei. Ei siis estrogeeni välttämättä. Riippuu ihan mikä on diagnoosi tavallaan.

Vierailija
6/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisiä syitä ovat endometrioosi, myoomat ja esivaihdevuosien hormonimuutokset. Käsittääkseni keltarauhashormonin puute aiheuttaa vuotojen runsastumista. Hormonit voivat toki olla jotenkin pielessä jo nuorena. 

Tuo kertomasi on kyllä järkyttävää ja kertoo siitä, ettei naisten asioita oteta edelleenkään vakavasti. Kärsiminen vain kuuluu asiaan, eikä kukaan halua auttaa. Tyttöjä pitäisi opettaa tunnistamaan avun tarve ja vaatimaan hoitoa eikä kärsimään hiljaa. 

Saatko nyt jotain hoitoa? Hormonikierukka auttaa monia. Jos ei sitä ole, keltarauhashormonilla voi pidentää menkkojen väliä ja traneksaamihappo niukentaa vuotoa. Lääkäri määräsi sitä minulle 500 mg kolme kertaa päivässä, itse sitten googlasin, että oikea annostus on kaksin- tai kolminkertainen. 

Vierailija
7/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavilla voi olla hormonihäiriöitä, ja sen vuoksi vuotohäiriöitä, mutta ne ovat suuntaan tai toiseen. Eli lihavalta voi myös jäädä kuukautiset pois.

Se ei kuitenkaan aina korreloi painoin kanssa. Mulla BMI on 19, mutta silti yöside on kolmessa tunnissa ääriään myöden täynnä verta.

Vierailija
8/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut normaalipainon molemmin puolin, nykyään ylipainoinen ja aina ollut runsaat kuukautiset. Samaa oli äidilläni ja tädeillä, liekö jotain geneettistä vai mitä.

Vierailija
9/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin varmaan joskus teininä alkaneet vasta. Tuskin koko elämää syntymästä asti 

Vierailija
10/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli ekan kerran runsaat kuukautiset ranskan tunnilla. Ranskan kurssi jäi kesken, mutta kuukautiset jäi. 

Vierailija
11/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sama kokemus. Meni vuosikausia ennen ku tajusin tuon raudanpuutesairastelun. Pääsin niistä ongelmista eroon vasta, kun lisäsin rautapitoiset ruoka-aineet ruokavalioon. Oli kyllä ihan selkee, että mun ruokavaliosta puuttui rautaa, kun aloin käymään läpi mitä kaikkia ravintoaineita oma arkiruoka sisältää. Tää nyt on sen maidottoman kasvispitoisen ruokavalion haaste. 

Vierailija
12/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometrioosi

Vierailija
13/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut ihan sama ongelma, mutta ikinä ei ole diagnosoitu mitään vikaa, vaikka olen gynekologilla käynyt toki. E-pillerit sitten auttoi vuodon niukentamiseksi. Vaihdevuosia ennen oli ihan hirveät Niagarat, joten jouduin aloittamaan uudestaan jo lopettamani e-pillerien syönnin. Rautalisää älysin itsekin ryhtyä syömään vasta mediarummutuksen jälkeen. En mennyt edes lääkäriin, kun raudan syönti paransi jaksamista ihan selkeästi, niin vaan jatkoin sitä. Mulle ei edes tullut paha olo rautalisistä niin kuin joillekin.

Veikkaan kanssa jotain runsasta estrogeenia. Tulin heti sillä silmänräpäyksellä raskaaksi, kun lopetin e-pillerit. Tyttäreni tuli raskaaksi e-pillereistä huolimatta (!). Ja olen tosi naisellisen muotoinen, kitarakurvit ja isot rinnat etc ollut aina ja on edelleen mummonakin.

Vierailija
14/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo. Olin teininä 50 kg 168 cm eli todella laiha, lonkkaluutkin oikeen törrötti.

Vanhemmiten paino on ollu 60 - 70 kiloo.

Kaksi raskautta ja synnytystä on myös nyt.

Vierailija
15/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Endometrioosi

Silloin ei ole helppo raskautua. Kyllä me nyt puhutaan jostain muusta.

Vierailija
16/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollut ihan sama ongelma, mutta ikinä ei ole diagnosoitu mitään vikaa, vaikka olen gynekologilla käynyt toki. E-pillerit sitten auttoi vuodon niukentamiseksi. Vaihdevuosia ennen oli ihan hirveät Niagarat, joten jouduin aloittamaan uudestaan jo lopettamani e-pillerien syönnin. Rautalisää älysin itsekin ryhtyä syömään vasta mediarummutuksen jälkeen. En mennyt edes lääkäriin, kun raudan syönti paransi jaksamista ihan selkeästi, niin vaan jatkoin sitä. Mulle ei edes tullut paha olo rautalisistä niin kuin joillekin.

Veikkaan kanssa jotain runsasta estrogeenia. Tulin heti sillä silmänräpäyksellä raskaaksi, kun lopetin e-pillerit. Tyttäreni tuli raskaaksi e-pillereistä huolimatta (!). Ja olen tosi naisellisen muotoinen, kitarakurvit ja isot rinnat etc ollut aina ja on edelleen mummonakin.

Mulla on runsaat kuukautiset, mutta ne oli älyttömän pahasti runsaammat silloin, kun kärsin stressistä. Silloin kuukautiset oli niin runsaat, että kestikin vaan 2-3 päivää. Ne oli äkkiä ohi. Raudanpuute oli jatkuva. Stressistä eroon, niin parani tuo kuukautisongelma aika paljon. 

Vierailija
17/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Endometrioosi

Ei ole. On ultrattu alle vuosi sitten. Sellainen kyllä löytyi nyt kuin adenymoyysi tai joku sellanen

ap

Vierailija
18/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ultra ja riittävän pätevä gyne yksityisellä tai muualla osaisi kertoa. Ehkei osa hokaa mikä se on. Onko se vuotohäiriö vai muu. Hormonit. Silti osa voi tarvita lisähormonin vuodon normalisoimiseksi, jos kohdun limakalvo kertyy tai sitten ei. Ei siis estrogeeni välttämättä. Riippuu ihan mikä on diagnoosi tavallaan.

Yksityisellä gynellä olen käyny koko elämäni

ap

Vierailija
19/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tosiaan lääkäri ole koskaan vinkannut käyttämään vaikka hormonikierukkaa? 

Vierailija
20/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisiä syitä ovat endometrioosi, myoomat ja esivaihdevuosien hormonimuutokset. Käsittääkseni keltarauhashormonin puute aiheuttaa vuotojen runsastumista. Hormonit voivat toki olla jotenkin pielessä jo nuorena. 

Tuo kertomasi on kyllä järkyttävää ja kertoo siitä, ettei naisten asioita oteta edelleenkään vakavasti. Kärsiminen vain kuuluu asiaan, eikä kukaan halua auttaa. Tyttöjä pitäisi opettaa tunnistamaan avun tarve ja vaatimaan hoitoa eikä kärsimään hiljaa. 

Saatko nyt jotain hoitoa? Hormonikierukka auttaa monia. Jos ei sitä ole, keltarauhashormonilla voi pidentää menkkojen väliä ja traneksaamihappo niukentaa vuotoa. Lääkäri määräsi sitä minulle 500 mg kolme kertaa päivässä, itse sitten googlasin, että oikea annostus on kaksin- tai kolminkertainen. 

Hormonikierukkaa en halua. Traneksaamihappo aiheutti järkyn 24/7 päänsäryn. Keltarauhashormonia määrättiin nyt eli otan sitä kp 15 eteenpäin

ap

Mutta että piti elää yli nelikymppiseksi, että tajusin, että joo, rautalisää voisi myös syödä tällaisessa tilanteessa. Luulin tyhmänä, että kyllä luonto ja keho tietää, että jos naisilla on menkat, niin ei vain voi tulla raudanpuutetta. Missään ei ikinä puhuttu rautalisän ottamisesta!! Kunnes nyt vasta ja siitähän sen keksinkin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän