Miksi minulla oli peruskoulussa käytös 7 tai 8 vaikka käyttäydyin hyvin?
Olin ystävällinen kaikille, koskaan en riehunut tai häirinnyt oppituntia, en ollut kovaääninen, en kiusannut, tein läksyt ja kaikki tehtävät tunnollisesti, kirjat ja muut tarvikkeet aina mukana, en väittänyt vastaan, koskaan ei opettajalta ole tullut pahaa sanomista mistään, en lintsannut tai ollut myöhässä. Pahimmat kiusaajatkin saivat 8 tai 9 arvosanaksi käytöksestä, vaikka käytöksemme olivat täysin erilaista. Normaalisti sain aina 8, paitsi yhtenä vuonna sain 7 kun olin keväällä juuri ennen arvosanoja kirjoittanut johonkin vihkoon tehtävien väliin "paska" kun en ollut osannut jotain. Tuntuu ihan naurettavalta ja epäoikeudenmukaiselta vieläkin.
Kommentit (33)
SK kirjoitti:
Voinee olla, kuten varmaan itse olet ehkä jo tullut harkinneeksi, että kouluarvionnit eivät ehkä aina perustu mihinkään kovinkaan täsmälliseen, validoituun ja toistettavaan metodologiaan. Tuloksissa voi siis olla enemmänkin kuin vain hieman hälyä, ja ns. pärstäkertoimen roolia ei varmaankaan voida tyystin sivuuttaa.
Juu olen kyllä huomannut. Aika epäreilua vaan, kun hakee johonkin kouluun niin jos tarvitsee peruskoulunkin päättötodistuksen niin siellä on käytösnumero aika huono.
Kirjoittamasi "paska" vihkoosi voisi olla merkki viivästykseltä tai huolellisuuden heikkenemisestä
Opettajalla on oikeus antaa arvosanan yleisesti perustuvan arvio, joka ei välttämättä täysin vastaa numeroiduissa tehtävissä saamiasi pisteitä.
Kehitysprosessissa on vaihtoehtoisenä mahdollista, että tietty tila aiheuttaa käytön muutoksen.
Seuraavaksi on hyvä keskittymään oppimisen tavoitteisiin ja yrittää päästä takaisin 8:n arvosanalle tai parempaan, jos sitä haluat.
Pojalla oli käytösnumero 8 joskus ala-asteella. Kauhistuneena kysyin opettajaltaan, että mitä lapsemme on tehnyt? Ennenhän käytösnumero aleni lähinnä jos teki jotain törkeää. Kuulemma oli unohtanut oikeat koulukirjat kotiin ja myöhästynytkin pari kertaa. Mun mielestä koulukirjojen unohtaminen on huolimattomuutta, mutta kai se sitten sisältyy nykyään käyttäytymiseen. Olen mennyt myöhässä kouluun kymmeniä kertoja ja välillä väärät kirjatkin laukussa (lukkari vaihtui viikko/viikko -systeemillä). Myöhästymisistä ei tullut muuta kuin sanomista eikä kirjojen puuttumista huomannut kukaan.
Minulla oli yleensä 10 mutta kerran 9 ja aloin vaatimaan perusteluja miksi sain vaan ysin. Sanoin että haen sitä 10 numeroo vaikka oikeuden kautta ja lopulta sain 10 numeron 9 luokalla.
Minä sain 8 koska en viitannut tunnilla tarpeeksi ujouteni takia.
Vierailija kirjoitti:
Opettajalla on oikeus antaa arvosanan yleisesti perustuvan arvio, joka ei välttämättä täysin vastaa numeroiduissa tehtävissä saamiasi pisteitä.
Kyse on käytöksen arvosanasta. Onko jossain muka käytökseen jotain numeroituja tehtäviä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi on hyvä keskittymään oppimisen tavoitteisiin ja yrittää päästä takaisin 8:n arvosanalle tai parempaan, jos sitä haluat.
En ole enää peruskoulussa. Mutta siellä ollessani yritin aina parhaani että saisin paremman arvosanan. En saanut.
Ap
Minulla peruskoulussa käytös 10.
Hyvää viikonloppua. 🌿
Vierailija kirjoitti:
Minulla peruskoulussa käytös 10.
Hyvää viikonloppua. 🌿
Saanko kysyä, mitä teit että ansaitsit parhaimman mahdollisen arvosanan?
Ap
Ihmettelin samaa kun kohtelias ja aina ystävällinen poikani sai 7 todistukseen käytöksestä kun kaverinsa, joka saattoi esim kasata koko luokan pulpetit yhteen kasaan kun raivostui, vastaavaa tapahtui usein, sai aina 9. Mun poika oli ainoastaan ujo, siksi seiska.
SK kirjoitti:
Voinee olla, kuten varmaan itse olet ehkä jo tullut harkinneeksi, että kouluarvionnit eivät ehkä aina perustu mihinkään kovinkaan täsmälliseen, validoituun ja toistettavaan metodologiaan. Tuloksissa voi siis olla enemmänkin kuin vain hieman hälyä, ja ns. pärstäkertoimen roolia ei varmaankaan voida tyystin sivuuttaa.
Minä olin tavanomainen pulisija. Käytös ja huolellisuus 8, enkä aina edes läksyjä tehny.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi on hyvä keskittymään oppimisen tavoitteisiin ja yrittää päästä takaisin 8:n arvosanalle tai parempaan, jos sitä haluat.
Käyttäytymisestä oli kyse!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla peruskoulussa käytös 10.
Hyvää viikonloppua. 🌿
Saanko kysyä, mitä teit että ansaitsit parhaimman mahdollisen arvosanan?
Ap
Eri, mutta sosiaalisuus, toisten huomioon ottaminen ym. vaikuttaa, myös tuntiaktiivisuus.
Mullakin oli käytös 8 koska olin ujo ja hiljainen. Eli luonteenpiirteeni olivat "huonoa käytöstä". Mitään häiriötä en koskaan aiheuttanut ja muutenkin tunnollinen.
Katsos kun käytöksestä ei nykyään saa kymppiä ellei ole kaikkien kaveri ja luokassa yleisesti pidetty oppilas, se sellainen joka johtaa tahtia liikuntaryhmissä ja kaiken maailman kerhoissa. Sopivasti pitää muistaa lips lips lipsutella opettajankin takapuolta, mutta diskreetisti, ei liian ilmeisellä tavalla. Toisaalta peruskoulun käytösnumeroilla ei liene jatko-opintojen kannalta yhtään mitään merkitystä.
Voinee olla, kuten varmaan itse olet ehkä jo tullut harkinneeksi, että kouluarvionnit eivät ehkä aina perustu mihinkään kovinkaan täsmälliseen, validoituun ja toistettavaan metodologiaan. Tuloksissa voi siis olla enemmänkin kuin vain hieman hälyä, ja ns. pärstäkertoimen roolia ei varmaankaan voida tyystin sivuuttaa.