JÄTTITILAUS.....Työllisyys turvattu vuoteen 2036
Turku ja Petteri Orpo johtaa Suomen uuteen nousuun.
Royal Caribbean Group kertoo pitkäaikaisesta aiesopimuksesta Meyer Turku -telakkayhtiön kanssa. Yhtiö vahvistaa risteilyalus Icon 5:n tilauksen ja lisää option Icon 7:n rakentamiseen. Icon 6:n rakentamisesta on jo optio.
Osana sopimusta Royal Caribbean Group varmistaa itselleen laivanrakennusvaraukset Meyer Turun telakalla aina vuoteen 2036.
Tämä aiesopimus on erinomainen uutinen koko Suomelle. Meyer Turun ja Royal Caribbeanin pitkäaikainen yhteistyö vaikuttaa jatkossakin merkittävästi Suomen talouteen, luo työpaikkoja eri puolille maata ja elävöittää ainutlaatuista meriteollisuuden ekosysteemiämme, pääministeri Petteri Orpo sanoo Meyer Turun tiedotteessa.
Kommentit (82)
Ainakin 15000 miestyövuotta tuo tilaus, nyt lähtee...
Koska saadaan siltayhteys Ruotsiin? Olisi pitänyt olla jo kauan sitten.
Ennen kun persut ehtivät liika ilakoimaan, niin yritys tuo omat työntekijänsä
Aiesopimus ei takaa yhtään mitään.
Ei huono uutinen. Mutta ei niin hyvä, kuin annetaan ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin 15000 miestyövuotta tuo tilaus, nyt lähtee...
Enää puuttuu 145 000 työpaikkaa.....
Paha takaisku palstan kitiseville pílluperseakoille.
Koko Suomelle. No, Turun suunnalla riittää töitä, ja onkohan nyt niin, että kun telakalla vaihtui ylin johtajisto suomalaisiin, niin yrittävät sitten käyttää vain suomalaista työvoimaa jos suinkin mahdollista.
Ja jos nyt joku menee ja kouluttautuu laivalevysepäksi tai hitsaajaksi, niin on sitten Turussa töitä seuraavat reilut 10 vuotta!
Alihankkijoita, no, niitä on tietysti pitkin varsinais-suomea erilaisia suunnittelutoimistoja ja pajoja, ehkä on jopa kauempaakin e-suomesta!
Hyvä uutinen noille ulkomaalaisille työntekijöille, ketkä rakentaa nämä laivat, ja ulkomaalaisille yrityksille, ketkä toimittaa materiaalit.
Koko Suomelle. Siis kerran vuodessa tulee kauppataseeseen vientipiikki kun yks jättiristeilijä lähtee merille.
Siinä se hyöty.
Tuolla telakalla on vuosien mittaan ollut vaikka minkämaalaista työväkeä, venäläisiä siihen asti kuin raja meni kiinni, puolalaisia, romanialaisia, virolaisia, latvialaisia, liettualaisia.... ja toki jonkin verran suomalaisiakin.
Sitä mä ihmettelen, että miks yks ulkomaalaisporukka nyt syksyllä häipyi... eikö työt jostain syystä jatkuneet, vai saivatko jostain muualta kämpät....
Ulkomaalaisissakin on tietysti monenlaista hiihtäjää... tässä mun kokemuspiirissä romanialaiset olivat hirveitä...
Suomessa kouluttaudutaan aivan väärille aloille. Humanistiset aineet voisi lopettaa kokonaan tai ainakin supistaa paljon koulutusta yliopistoissa. Samoin esimerkiksi avaruussään ennustajille ei maassa ole paljon töitä ja tuskin muuallakaan.
Kohta päästään taas valittamaan miten suomalaisille ei työt maistu ja joudutaan tuomaan väki ulkomailta, kun ei telakalle inspaa lähteä jollain vitosen tuntipalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Koko Suomelle. No, Turun suunnalla riittää töitä, ja onkohan nyt niin, että kun telakalla vaihtui ylin johtajisto suomalaisiin, niin yrittävät sitten käyttää vain suomalaista työvoimaa jos suinkin mahdollista.
Ja jos nyt joku menee ja kouluttautuu laivalevysepäksi tai hitsaajaksi, niin on sitten Turussa töitä seuraavat reilut 10 vuotta!
Alihankkijoita, no, niitä on tietysti pitkin varsinais-suomea erilaisia suunnittelutoimistoja ja pajoja, ehkä on jopa kauempaakin e-suomesta!
Suomalaiset ei kyllä rakenna nykypäivänä yhtään mitään. Kaikissa isoissa projekteissä käytetään työvoimaa idästä.
Vierailija kirjoitti:
Koko Suomelle. No, Turun suunnalla riittää töitä, ja onkohan nyt niin, että kun telakalla vaihtui ylin johtajisto suomalaisiin, niin yrittävät sitten käyttää vain suomalaista työvoimaa jos suinkin mahdollista.
Ja jos nyt joku menee ja kouluttautuu laivalevysepäksi tai hitsaajaksi, niin on sitten Turussa töitä seuraavat reilut 10 vuotta!
Alihankkijoita, no, niitä on tietysti pitkin varsinais-suomea erilaisia suunnittelutoimistoja ja pajoja, ehkä on jopa kauempaakin e-suomesta!
Kyllä niitä laivan osia tehdään ympäri Suomea ja varmasti ulkomaillakin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin 15000 miestyövuotta tuo tilaus, nyt lähtee...
En usko,väärin tilattu.T.Demari
Ja samaan aikaan Valmet (Uusikaupunki) ilmoitti uusista yt-neuvotteluista, mikä koskee koko henkilökuntaa. Ja kohta myös UMP ilmoittaa saman. Suomi on jo kurjuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Petteri Orpo: LUPA USKOA!
Ilman mitään vinoilua,kyllä lähtee Suomi nousuun vaikeuksien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko Suomelle. No, Turun suunnalla riittää töitä, ja onkohan nyt niin, että kun telakalla vaihtui ylin johtajisto suomalaisiin, niin yrittävät sitten käyttää vain suomalaista työvoimaa jos suinkin mahdollista.
Ja jos nyt joku menee ja kouluttautuu laivalevysepäksi tai hitsaajaksi, niin on sitten Turussa töitä seuraavat reilut 10 vuotta!
Alihankkijoita, no, niitä on tietysti pitkin varsinais-suomea erilaisia suunnittelutoimistoja ja pajoja, ehkä on jopa kauempaakin e-suomesta!
Suomalaiset ei kyllä rakenna nykypäivänä yhtään mitään. Kaikissa isoissa projekteissä käytetään työvoimaa idästä.
No, on tuolla telakalla kyllä suomalaisiakin. Ihan duunareina. Mutta paljon on ainakin tähän asti ollut just noita itänaapureiden kansalaisia...
Valmet Automotive. 1300 työpaikkaa.