Onko käyttöautosi alle tonnin autoja. Mitkä merkit ovat parhaita?
Miten ne kestää ajoa. Hajovatko yhtäkkiä ja sitten hätä ostaa uusi?
Kommentit (34)
Pari Fiatia ollut. Niissä on myös halvat verot ja tuollaiseen alle tonnin autoon ei kasvoja tarvita, eli pelkkä liikennevaluutus. Halvat varaosat ja korjaukset, jos jotain on tarvinnut korjata. Toinen on Ford, niitä ei ole turhia tarvinnut korjailla. Neljän vuoden aikana on vain takajouset vaihdettu+ pari polttimoa vaihdettu ja pyyhkiät.
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa oli uutinen aiheesta. Volkswagen-konsernin autot (vw, skoda, bmw) ja Nissan oli vanhoinakin luotettavia. Mersu ja BMW myös, mutta niissä on kalliimmat huolto-osat.
Fiat ynnä muut pikkuautot sai aika tylyn tuomion. Äitini 10000km ajettua, kaupasta uutena ostettua ja huollettua Fiatia ei sama auton myynyt autoliike ottanut enää vaihdossa 4 vuoden kuluttua. Kertoo riittävästi merkistä kun merkkimyymälä ei halua niitä.
Myös Toyota mainittiin merkkinä ettei näy korjaamolla pahemmin.
Ex automyyjänä. Niin ehdottomasti Toyotat ovat parhaita ja seuraavina Hondat .
Vierailija kirjoitti:
Ex automyyjänä. Niin ehdottomasti Toyotat ovat parhaita ja seuraavina Hondat .
Ikävä kyllä näkyy käytetyn Toyotan hinnassa tuo suosio. Ovat heti tonneja kalliimpia käytettynä. Että missä hyöty?
Luultavasti hinnat menneet överiksi.
Kaikista parhaimpia alle tonnin autoja ollut Ford, Peugeot, Citroen, VW ja Nissan.
Mulla Seat Ibiza. Ollut ihan luotettava. Maksoin tosin 4 tonnia siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa oli uutinen aiheesta. Volkswagen-konsernin autot (vw, skoda, bmw) ja Nissan oli vanhoinakin luotettavia. Mersu ja BMW myös, mutta niissä on kalliimmat huolto-osat.
Fiat ynnä muut pikkuautot sai aika tylyn tuomion. Äitini 10000km ajettua, kaupasta uutena ostettua ja huollettua Fiatia ei sama auton myynyt autoliike ottanut enää vaihdossa 4 vuoden kuluttua. Kertoo riittävästi merkistä kun merkkimyymälä ei halua niitä.
Myös Toyota mainittiin merkkinä ettei näy korjaamolla pahemmin.
Alle tonnin Toyotatko? Missä niitä myydään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa oli uutinen aiheesta. Volkswagen-konsernin autot (vw, skoda, bmw) ja Nissan oli vanhoinakin luotettavia. Mersu ja BMW myös, mutta niissä on kalliimmat huolto-osat.
Fiat ynnä muut pikkuautot sai aika tylyn tuomion. Äitini 10000km ajettua, kaupasta uutena ostettua ja huollettua Fiatia ei sama auton myynyt autoliike ottanut enää vaihdossa 4 vuoden kuluttua. Kertoo riittävästi merkistä kun merkkimyymälä ei halua niitä.
Myös Toyota mainittiin merkkinä ettei näy korjaamolla pahemmin.
Ei BMW mielestäni kuulu VW-konserniin.
Katso millä volttikuskit ajelee no lähes kaikki japanilaisella pikkuautolla ja varmaan Yaris on heidän ykkösvalinta eli pieni kulutus ja ei mee rikki.
Vierailija kirjoitti:
Ex automyyjänä. Niin ehdottomasti Toyotat ovat parhaita ja seuraavina Hondat .
Kuinka sattuikaan, mulla pienimuotoinen peltikorjaamo ja nuo merkit yli edustettuina alustan ruostevaurio hitsauksissa. Sitten tulee Ranskalaiset, mutta niissä vain helmat.
Ylipään vanhan liiton yleinen turboton bensamanuaali on teknisiltä ratkaisultaan sellainen, joka pysyy tarvittaessa ajossa siihen saakka kun kori ruostuu pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex automyyjänä. Niin ehdottomasti Toyotat ovat parhaita ja seuraavina Hondat .
Kuinka sattuikaan, mulla pienimuotoinen peltikorjaamo ja nuo merkit yli edustettuina alustan ruostevaurio hitsauksissa. Sitten tulee Ranskalaiset, mutta niissä vain helmat.
Teppo keksii taas satuja.
Tonnin autot ovat jo aika yksilöitä. Katselisin siistiä ja mahdollisimman vähän ajettua yksilöä, mutta en ehkä aloittaisi Fiatista tai Citroenista hakua...
Tonninkaan auto ei "hajoa yhtäkkiä" jos on osannut ostaa sopivat yksilön ja osaa huoltaa autoa itse.
Katsastuksessa saattaa tulla yllätyksiä, mutta onhan siinä ajoaikaa 1 kk/2 kk sen hylkäys leiman jälkeen.
Aina. Auto on huono sijoitus. Edellinen auto maksoi 200€. Ajoin sillä 8kk. Myin samalla hinnalla pois. Nykyisestä maksoin tuplahinnan, mutta se oli juuri katsastettu.
Merkillä ei ole väliä alle tonnin autossa paitsi varaosien kanssa. Naurattaa kun uudella autolla ajavat ihmiset haukkuvat minun yli 20 vuotta vanhoja autoja huonoiksi merkeiksi.
Alle tonnin auton on hyvä olla manuaali. Ei silti, että pelkäisin automaattilaatikon hajoavan. Siksi, että auton oikutellessa tsi hajotessa sen saa helposti käyntiin tai hinattua.
Nainen 57 vuotta
Käyttöauto on noin kahden tonnin arvoinen. Ainahan tälläisessä on jotain pientä laitettavaa, ja korjauksiin menee ehkä keskimäärin 300€ vuodessa. Toisaalta kun vanhaan autoon ei tarvitse muuta kuin liikennevakuutuksen ja perushuollot kuten öljynvaihdot jne voi tehdä itse ilman että tarvitsee huolehtia sen vaikutuksia tehdastakuuseen tms niin ylläpito tulee kuitenkin paljon halvemmaksi kuin uuden auton pitäminen. Lisäksi ei ole rahoituskuluja eikä pääomaa autossa kiinni.
Edellinen auto oli uudehko ns laatuauto jonka ostin vähän ajettuna noin 40000€ hintaan josta 30 tonnia oli rahoitusta. Kun hinnan alenema on noin 7% vuodessa ja autorahoituksen korko kuluineen 3,5% niin auto maksoi 3850€ vuodessa vaikka sillä ei olisi ajanut metriäkään.
Se mikä on ollut mielenkiintoisinta kun siirtyi tuollaisesta semi-premium autosta vanhaan romiskoon on ollut se, että oikeasti auton käyttöarvossa ei ole suurtakaan eroa. Arkiajot ruokakauppaan, töihin, harrastuksiin sujuvat ihan yhtä mukavasti parin tonnin ritsalla kuin lähes 20 x kalliimmallakin autolla. Eroa laadussa tuntee vasta pidemmillä matkoilla missä laatuauto on selvästi hiljaisempi ja mukavampi ajettava, sekä tietysti on se status-puoli.
Itse asiassa suurin asia mistä joutuu tinkimään kun ajaa halvalla autolla on se status. Mutta kannattaako siitä maksaa monta tuhatta euroa vuodessa?
Merkillä ei ole väliä, vanhoissa autoissa se on hyvin yksilökohtaista, riippuu miten autoa on pidetty ja mitä sille on tehty ja miten.
Yksi kikka on hankkia aina jonkun mallin "viimeisiä vuosimalleja", jolloin kaikki lastentaudit ja tyyppiviat ovat jo päivitetty ja korjattu kun autoa on muutamia vuosia kehitetty...mutta sitten pitää muistaa, että jos tulee se "täysin uusi" versio, niin nämä nollautuu, kuten vaikka Megane 2 oli ensivuosinaan paljon huonmpi kuin viimeiset Megane 1 mallit.
Vierailija kirjoitti:
Katso millä volttikuskit ajelee no lähes kaikki japanilaisella pikkuautolla ja varmaan Yaris on heidän ykkösvalinta eli pieni kulutus ja ei mee rikki.
Yaris GR volttikuskin unelma.
Tonnin hintsluokasta Nissan Almera ja ennen 2003 valmistettuja jotka tehtiin Japanissa...niistä voi löytyä vielä Helmi ja helppo ja luotettava käyttöauto pikkuajoon
Hesarissa oli uutinen aiheesta. Volkswagen-konsernin autot (vw, skoda, bmw) ja Nissan oli vanhoinakin luotettavia. Mersu ja BMW myös, mutta niissä on kalliimmat huolto-osat.
Fiat ynnä muut pikkuautot sai aika tylyn tuomion. Äitini 10000km ajettua, kaupasta uutena ostettua ja huollettua Fiatia ei sama auton myynyt autoliike ottanut enää vaihdossa 4 vuoden kuluttua. Kertoo riittävästi merkistä kun merkkimyymälä ei halua niitä.