Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksoin talolainan nopeammin kun alunperin oli suuniteltu

Vierailija
12.09.2025 |

Otin 20 vuoden lainan mutta sain sen maksettua pois 12 vuodessa .. ajoin vanhoilla autoilla enkä juuri mitään muuta maksannut. Nyt on oma koti maksettu ja tuntuu hyvältä . Ja vielä ei tarvi remontteja tehdä joten nyt voi säästää  pahan päivän varalle.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman tempun tein, paitsi että aina ollut halvat autot.  Painoin töissä pitkää päivää ja viikonloppuja.

Vierailija
2/12 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon! Hieno tunne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin mökkilainani nopeammin kuin tarkoitus. Viime viikolla maksoin loput 30 000 euroa ja nyt reilu 200 000 arvoinen mökki on velaton.

Vierailija
4/12 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin kahdesti. Kolmannen asunnon kohdalla otin kiinteäkorkoisen asuntolainan, jonka korko on marginaalin kanssakin lähellä 0,5%:a, joten sitä ei ole kannattanut maksaa nopeammin pois. Olen myös sijoittanut jo silloin kun maksoin ensimmäisen asunnon lainaa.

Ensimmäisestä asunnosta se vaurastuminen lähtee eli että silloin ei ota liian isoa lainaa, jonka maksaminen on hidasta, jolloin ehtii maksella paljon korkoja ja säästöjä ei kerry. Olin ilman autoa ensimmäisen asunnon kohdalla ja työmatka oli kävellen 10 min, ja julkisillakin olisi toki päässyt.

Vierailija
5/12 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksoimme talolainamme aina kymmenessä vuodessa pois. Sitä ennen maksoimme opintovelkamme kymmenessä vuodessa pois. 

T. Suuri ikäluokka, se ahne kuluerä

Vierailija
6/12 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tekee sen suurimman virheen nuorempana kun ostavat kalliin auton.. 10000 autolla pääsee ihan yhtä hyvin kun 30000 autolla.

Vierailija
7/12 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on nykynuorten iso ongelma, että ei osata tehdä pitkän tähtäimen suunnitelmia ja pitää niistä kiinni. 

Vierailija
8/12 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on nykynuorten iso ongelma, että ei osata tehdä pitkän tähtäimen suunnitelmia ja pitää niistä kiinni. 

Mikä ongelma siinä on jos maksaa lainaa nopeammin kun on suunniteltu?

Vierailija
9/12 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma siinä on jos maksaa lainaa nopeammin kun on suunniteltu?

Ei ole kärsivällisyyttä pysyä suunnitelmassa. Pitää saada kaikki mulle heti nyt. 

Vierailija
10/12 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin aikoinaan tein. Jälkikäteen olen laskenut, että olisi ennemmin kannattanut maksaa laina pois alkuperäisessä aikataulussa ja sijoittaa ylimääräisiin lyhennyksiin käyttämäni rahat.

Vierailija
11/12 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme maksaneet 25 vuoden lainasta 65 % 7 vuodessa. Korona/Ukraina/Trump on tehnyt sijoitusympäristöstä niin epävakaan, että olemme sijoittaneet mieluummin lainanlyhennyksiin. Riskitöntä tuottoa lainakoron verran.

Vierailija
12/12 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sijoitan samalla kun maksan pitkän aikaa lainaa, varallisuus nousee paljon nopeammin kuin maksaisin pelkkää lainaa nopeasti. Karkeasti arvioiden sijoitusten arvo lähtee lainan puolivälissä kunnolla nousuun ja lainan loppuvaiheessa varat on n. 4-5 kertaiset siihen nähden etten olisi sijoittanut ollenkaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan