Kännykkäkielto kouluissa, onko toiminut?
Koulua on ollut noin viikko. Onko puhelimien käyttö tunnilla tai välkällä oikeasti loppunut? Jos ei ole, ovatko oppilaat jääneet kiinni luvattomasta käytöstä? Mitä on seurannut?
Kommentit (12)
On toiminut. Puhelimia ei kerätä laatikoihin. Puhelimet pidetään repussa.
Oppilaat eivät halua pitää puhelinta esillä, sillä seuraamuksena se otetaan loppupäiväksi talteen ja kotiin ollaan yhteydessä. En ole joutunut kertaakaan ryhtymään siihen.
Oppilaat keskittyvät paremmin opiskeluun tunneilla.
Työ on tuntunut erittäin mielekkäältä tänä syksynä.
Meillä toimii myös, mutta tuo pujelinparkkirumba rasittaa opettajia. Onneksi ei ole sattunut mitään putoamisia tai häviämisiä.
Vierailija kirjoitti:
On toiminut. Puhelimia ei kerätä laatikoihin. Puhelimet pidetään repussa.
Oppilaat eivät halua pitää puhelinta esillä, sillä seuraamuksena se otetaan loppupäiväksi talteen ja kotiin ollaan yhteydessä. En ole joutunut kertaakaan ryhtymään siihen.
Oppilaat keskittyvät paremmin opiskeluun tunneilla.
Työ on tuntunut erittäin mielekkäältä tänä syksynä.
Tätä olisin toivonut minäkin mutta valitettavasti meillä kännykät pitää kerätä laatikoihin ja niitä laatikoita pitää kuskata lukolliseen huoneeseen välituntisin. Jos oppilas lähtee kesken päivän tai tulee kesken päivän, niin sitä kännykkää sitten kuljetetaan erikseen. Keksin kyllä aika monta muuta puuhaa, jota voisin tehdä tuon kuskausoperaation sijaan.
En ole opettaja mutta kysyin lapselta(9v) ja kuulemma ainakin oman luokan kanssa toiminut, lapsikin tykkää kun puhelimet on pois oppitunneilta.
Koulussa ilman puhelinta, Ville Ranta
Koulu alkoi täällä 6.8. eli noin kaksi viikkoa on käyty.
Hyvin on toiminut. Välitunneilla saa olla kännykkä, oppitunneilla vain pedagogisessa tarkoituksessa ja ruokailussa kielletty kokonaan.
Yhden jälki-istunnon olen kirjoittanut.
t. yläasteen aineenopettaja
Ristiriitaista. Puhelin pitää ottaa repusta puhelinparkkiin. Ja tunnin loputtua puhelin pitää ottaa puhelinparkista käteen, mutta sitä ei saa katsoa.
Tässä ei ole mitään järkeä. Kun puhelimet olisivat koko ajan repussa, niin ei tulisi kiusausta katsoa sitä. Mutta nyt koulussa pakotetaan ottamaan puhelin käteen, mikä tuntuu ihan oppilaiden kiusaamiselta ja härnäämiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Ristiriitaista. Puhelin pitää ottaa repusta puhelinparkkiin. Ja tunnin loputtua puhelin pitää ottaa puhelinparkista käteen, mutta sitä ei saa katsoa.
Tässä ei ole mitään järkeä. Kun puhelimet olisivat koko ajan repussa, niin ei tulisi kiusausta katsoa sitä. Mutta nyt koulussa pakotetaan ottamaan puhelin käteen, mikä tuntuu ihan oppilaiden kiusaamiselta ja härnäämiseltä.
Mitä tapahtuu jos oppilaalla ei ole puhelinta ollenkaan mukana koulussa eikä siksi voi laittaa sitä puhelinparkkiin ja ottaa tunnin päätyttyä käteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ristiriitaista. Puhelin pitää ottaa repusta puhelinparkkiin. Ja tunnin loputtua puhelin pitää ottaa puhelinparkista käteen, mutta sitä ei saa katsoa.
Tässä ei ole mitään järkeä. Kun puhelimet olisivat koko ajan repussa, niin ei tulisi kiusausta katsoa sitä. Mutta nyt koulussa pakotetaan ottamaan puhelin käteen, mikä tuntuu ihan oppilaiden kiusaamiselta ja härnäämiseltä.
Mitä tapahtuu jos oppilaalla ei ole puhelinta ollenkaan mukana koulussa eikä siksi voi laittaa sitä puhelinparkkiin ja ottaa tunnin päätyttyä käteen?
Opettaja tutkii oppilaan tavarat ja ottaa yhteyttä huoltajiin saadakseen selville, että eikö puhelinta oikeasti ole.
Toimii oppilaiden kanssa, ainut hankaluus on ollut vanhemmat, joille tulee yllättävän usein asiaa omalle nuorelleen koulupäivän aikana. Mulla on siis kännykkä, kun olen erityisluokanopettaja ja äiti mm. pyytää viestein nuorta soittamaan kesken päivän tärkeän asian takia. Sitten on kaivettu se kännykkä esiin ja asia on ollut esim: haluaako nuori tänään makaronilaatikkoa vai kinkkukiusausta ruuaksi.
Kun kysyin huoltajalta, että voisiko nämä hoitaa koulupäivän jälkeen, niin se oli kuulemma ainut hetki päästä kauppaan ja jos hän tekee nuorelle epämieluisaa ruokaa, niin tulee jumi ja raivari.
Vähän on siis vielä harjoittelemista!
Vierailija kirjoitti:
Kun kysyin huoltajalta, että voisiko nämä hoitaa koulupäivän jälkeen, niin se oli kuulemma ainut hetki päästä kauppaan ja jos hän tekee nuorelle epämieluisaa ruokaa, niin tulee jumi ja raivari.
Positiivinen kasvatus tekee tuota. Eli vanhemmilla ei ole muita keinoja estää lapsen häiriökäytöstä kuin se että ovat mahdollisimman mielin kielin lapselle. Valitettavasti vain harvoissa perheissä pidetään enää kuria lapsille, ja nekin perheet joutuvat sen takia pelkäämään lasuja.
On toiminut. Kännyköitä ei näy tunneilla eikä välitunneilla muuta kuin niillä oppilailla, joilla on hysteeriset vanhemmat, jotka ovat hakeneet lääkärinlausunnon siitä, että lapsi ei pärjää, jos ei saa rikkoa koulun sääntöjä joka asiassa ja olla henkisessä rintaruokinnassa vielä 15-vuotiaanakin. Ei riitä, että koulussa on psykologi, terveydenhoitaja, kuraattori, erityisopettaja ja koulunkäynninohjaaja nuoren käytössä aivan koko ajan. Kännykkä on se ainoa oikea terapiaväline. No, onneksi muut nuoret tajuavat, että nämä poikkeusyksilöt, jotka saavat pelata kännykällä koko päivän, eivät tule ikinä kilpailemaan jatko-opiskelupaikoista työpaikoista nyt puhumattakaan.
Ei tuo kännykkäkielto silti ole mikään maailman pelastus. Sen sijaan että opetettaisiin nuorille kohtuutta ja itsehillintää, työnnetäänkin ongelma vapaa-aikaan. Mutta näin ovat nyt viisaammat päättäneet, ja yliopistokoulutuksen saaneet juoksevat kännykkälaatikoiden kanssa pitkin koulurakennuksia kaikki välitunnit ja välillä oppitunnitkin. Ihanaa, että elämä voi pyöriä yhden elektronisen laitteen ympärillä. Ehkä kohta opettajankoulutukseen lisätään kurssi siitä, kuinka kännyköitä käsitellään, kun se nyt tuntuu olevan opettajan työn keskeisin elementti.