Remontin kilpailutus
Suunnittelen taloni katolle toimia. Remonttien hinnoittelu on tunnetusti kirjavaa ja siihen on tarjolla useita kilpailutuspalveluita, jopa niin paljon ettei tiedä mikä niistä tavoittaa eniten tekijöitä/firmoja.
Mikä niistä valita?
Kommentit (17)
Itse otin yhteyttä muutamiin suurimpiin firmoihin ja pariin pienempään, hintataso selkis nopeasti.
ei ollut pienimmät jotka valitsin kattoremontin tekijäksi.
Me kilpailutettiin kolme kattofirmaa ja valittiin niistä meille mieluisin.
Kilpailutuspalvelut on ilmaisia kysyjälle mutta mistä ne tekevät oman liikevaihdon? Eli maksaako urakan saanut proviision toteutuneesta tarjouksesta?
Jos näin niin kannattaako niitä edes käyttää?
Käytin erästä palvelua kilpailutuksessa ja olin todella hämmästynyt miten iso ero oli halvimman ja kalliimman välillä.
Miten saman urakan välillä voi todella olla 12 000 ero?
Vierailija kirjoitti:
Käytin erästä palvelua kilpailutuksessa ja olin todella hämmästynyt miten iso ero oli halvimman ja kalliimman välillä.
Miten saman urakan välillä voi todella olla 12 000 ero?
Koskei se oikeasti ole sama.
En käyttänyt kilpailutuspalveluita. Googlailin firmoja ja ihmisten kokemuksia. Sitten pyysin tarjouksia. Yllättävän moni yritys ei sitten jättänyt tarjousta, olisi mennyt seuraavan vuoden puolelle. Kovasti oli heillä töitä. Tämä oli 3 v. sitten.
Ymmärtääkseni kilpailutuksen järjestävä firma kerää oman osuutensa työn tarjoavalta yritykseltä ja tämä palkkio siirretään tarjouksen koulupuolelle johonkin kohtaan rempan tilaajalle?
Olenko oikeassa?
Remonttien hinnoissa on tosiaan isoja eroja.
Luulisi näinä aikoina saavan kohtuullisia tarjouksia.
Ihan ensin tarvitaan suunnitelma tai työselitys, jossa kerrotaan mitä halutaan tehdä ja millä tarvikkeilla, kuka purkaa, kuka vastaa jätteestä, jne. Vasta sitten tarjokkaat ovat samalla viivalla eikä käy niin että halvin oli halvin, koska tarjous ei sisältänyt muuta kuin ohjeiden vastaisen rakenteen tehtynä halvimmilla tuotteilla. Ja taas kymmenen vuoden päästä uudelleen...
Ei voi pyytää tarjousta niin, ettei kerro asiasta muuta kuin että tars uusia katto?
Tarttis uusia katto toki tuottaa kirjavan vastauksen se on selvä.
Laadin keväällä tarkan kuvauksen työstä kuvien kera niin vastausten ero oli huomattava. Laskin yhden tarjouksen työn hinnaksi 200:- per tunti. Jotain sillä alalla mättää pahasti.
Katto on niin tärkeä, että panostaisin sellaiseen firmaan, josta olen kuullut hyvää ja jos sellaista ei ole, niin isoon tunnettuun firmaan. Ja katsoisin kaikki luottorekisterit sun muut kuluttajavalitustiedot firmasta ensin. En menisi hinta edellä, sitten voi saada ihan sekundaa, jonka korjaaminen tulee kalliiksi.
Monesti ne firmat joilla aggressiivinen markkinointi (kuten ovelta ovelle-helppoheikit) on kalleimpia.
Kannattaa kilpailuttaa monella firmalla sillä hinnoissa jättimäisiä eroja.
Kannattaa pyytää useita tarjouksia. Hinnoissa TODELLA isoja eroja.
Mietit mitä haluat remontissa tehtävän. Lähetät tarjouspyynnön kyseisestä urakasta neliöt laskettuna/piirustuksen kanssa. Lähetät saman useaan eri yritykseen ja valitsen luotettavimman sopivasta hintaluokasta. Kannattaa tarkistaa että yrityksellä menee hyvin, niin ei tarvitse pelätä yllätys konkurssia kesken urakan
Siis oikeasti, mikä ihme näissä remonttimiesten hinnoissa oikein on? Tuntuu, että heti kun joku astuu sisään työkalupakki kädessään, mittari alkaa pyöriä kuin taksissa ja lasku kasvaa nopeammin kuin itse remontti etenee. Tuntihinta hipoo pilviä, ja päälle tulee vielä ties mitä lisäkuluja, joista kukaan ei ollut maininnut etukäteen. Lopputulos: seinä on vielä puoliksi auki, mutta lompakko jo tyhjä.
On käsittämätöntä, miten samasta työstä voi saada täysin eri tarjouksia, välillä kymppien ja satojen eurojen erolla. Ja silti joka ikinen selittää, että materiaalit ovat kallistuneet ja työ on tarkkaa hommaa. Niin varmaan, mutta miksi minusta tuntuu, että puolet hinnasta on vain ilmaa?
Remontti ei ole enää remontti, vaan varsinainen rahareikä, jossa asiakas maksaa kuin seisoisi automaatin edessä syöttämässä seteleitä koneeseen eikä loppua näy.
Katso hintoja mutta pyydä myös referenssejä yhteystietoineen ja soita ex-asiakkaille ja kuulostele heidän kokemuksiaan.