Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taitaa käydä vähän hitaalla tarjoilija, jos laskun jakaminen on niin ylivoimaisen vaikea tehtävä.

Vierailija
10.08.2025 |

"Espanjan ravintolat eivät enää suostu jakamaan laskua, ja Suomessakin siitä voi seurata lisälasku"

"Laskun jakaminen vie tarjoilijalta turhaa aikaa. Samalla voi syntyä laskuvirhe"

https://www.hs.fi/talous/art-2000011409202.html

 

Miten se voi niin vaikeata olla, kunhan asiasta kerrotaan tilauksen aluksi, jolloin tilaukset voidaan merkitä heti kahdelle listalle?

 

 

 

Kommentit (198)

Vierailija
1/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoilijoiden ei tarvitse enää Suomessa puhua suomea, eikä kohta ilmeisesti tarvitse osata ala-astetason matematiikkaakaan.

Vierailija
2/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tapauksessa teette tilauksen erikseen, vaikka istutte samassa pöydässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä asiat alkaa maksamisen suhteen sujua, kun lähestyy ulko-ovea ravintolassa.

Myös jos laskua ei meinaa kuulua, niin järjestyy, kun kävelee ovea kohti reippain askelin.

Vierailija
4/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä asiat alkaa maksamisen suhteen sujua, kun lähestyy ulko-ovea ravintolassa.

Myös jos laskua ei meinaa kuulua, niin järjestyy, kun kävelee ovea kohti reippain askelin.

Joo, olen myös kuullut, että länsirannikolla suomea osaamattoman tarjoilijan suomen taito paranee nopeasti tuossa vaiheessa.

Vierailija
5/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa on tapana, ettå yksi maksaa seurueen laskun. Voivat sitten keskenään päättää jakavatko laskun. Ja tipin jättäminen kuuluu asiaan.

Vierailija
6/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos me ilmoitamme, että jokaiselle lasku erikseen, niin mikä siinä on vaikeaa? Voimme me pyytää jokaiselle oman pöydän, jos se jotenkin helpottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa on tapana, ettå yksi maksaa seurueen laskun. Voivat sitten keskenään päättää jakavatko laskun. Ja tipin jättäminen kuuluu asiaan.

Espanjassa ei kuulu.

Vierailija
8/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjoilijoiden ei tarvitse enää Suomessa puhua suomea, eikä kohta ilmeisesti tarvitse osata ala-astetason matematiikkaakaan.

Boikotoikaa tällaisia junttipaikkoja! Missään muualla maailmassa ei väheksytä näin maan omaa äidinkieltä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri on taas aloittajan murhe..

Vierailija
10/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin uutisjutusta heräsi kysymys: onko ravintola asiakkaita varten vai asiakkaat ravintolaa varten?

Ihmetyttää asenne, että ravintola sanelee, miten asiakkaiden pitää toimia. Kyllä terveessä yritystoiminnassa maksava asiakas on se, jonka toiveita kannattaa kuunnella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on niin ihanaa kun neljänkymmenen hengen seurueessa yhtäkkiä päätetäänkin että jox max its. Ja printataan nelkyt laskuu.

Vierailija
12/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoilijalla voi olla dyskalkulia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on niin ihanaa kun neljänkymmenen hengen seurueessa yhtäkkiä päätetäänkin että jox max its. Ja printataan nelkyt laskuu.

Niin? Haluaako ravintola ne 40 asiakasta vai onko parempi, että menevät toiseen ravintolaan, jossa on laskutaitoinen tarjoilija, joka osaa hoitaa työnsä?

Vierailija
14/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaskokemuksen parantamiseksi on paljon tehtävissä sekä asiakkaan että ravintolan puolelta, ravintolasta tilataan pöytä ja ruoat etukäteen,keittiö ja palvelu pelaa nopeiten kun mahdollisimman moni tilaa saman menun. Koko seurue tulee sovittuun aikaan yhtäaikaa paikalle,ajoissa.

Yhteyshenkilöasiakas on sopinut etukäteen kirjallisen orderin eli tilausmääräyksen ravintolan kanssa mitkä ovat seurueen toiveet ja ruoat. Tässä sovitaan kirjallisesti miten lasku hoidetaan ja kaikki muukin tilaisuuteen liittyvä. Sopimus sitoo kumpaakin osapuolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjoilijoiden ei tarvitse enää Suomessa puhua suomea, eikä kohta ilmeisesti tarvitse osata ala-astetason matematiikkaakaan.

Et siis ymmärrä lukemaasi! ESPANJASSA!

Vierailija
16/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yksi perustelu kuuluu, että luottokorttiyhtiöt veloittavat pienemmästä maksusta suhteessa enemmän kuin yhdestä isosta."

Laskun jakaminen vie tarjoilijalta turhaa aikaa. Samalla voi syntyä laskuvirhe, jonka tarjoilijoiden pitää kuitata omasta tippirahastosta, kertoo ravintolan baarin vastaava Oven Smith."

"Suomessa laskun jakamisesta voi lähtökohtaisesti periä lisämaksun, kertoo Kuluttaja- ja kilpailuviraston (KKV) johtava asiantuntija Henriikka Kekkonen."

LUKEKAA ja koettakaa YMMÄRTÄÄ LUKEMANNE!

Vierailija
17/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa on tapana, ettå yksi maksaa seurueen laskun. Voivat sitten keskenään päättää jakavatko laskun. Ja tipin jättäminen kuuluu asiaan.

 

Olen ollut muutamalla ryhmämatkalla ja matkatoimiston turistimatkalla ulkomailla. En ole käynyt Espanjassa. Yhteisestä laskusta ravintolassa on ikäviä kokemuksia. Kun olen laittanut pöydälle maksun omista syömisistäni ja pienen summan tarjoilijalle (olen vähävarainen), niin joku muu samassa  pöydässä maksaa vastaavasti vähemmän kuin oman osuutensa. Tämä pöytäseura kehtaa vielä toitottaa ääneen: "Sinä maksoit enemmän kuin sinun kuuluu, joten minun ei tarvitse maksaa omaa osuuttani kokonaan". Mutta sillloinhan tarjoilijalle ei jää tippiä, jonka annoin. Se on hävytöntä käytöstä. Olen törmännyt myös siihen, että kalliita annoksia ja juomia tilanneet ihmiset vaativat yhteisen laskun jakamista pääluvun mukaan. Eihän se niin voi mennä. 

 

Vierailija
18/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakaskokemuksen parantamiseksi on paljon tehtävissä sekä asiakkaan että ravintolan puolelta, ravintolasta tilataan pöytä ja ruoat etukäteen,keittiö ja palvelu pelaa nopeiten kun mahdollisimman moni tilaa saman menun. Koko seurue tulee sovittuun aikaan yhtäaikaa paikalle,ajoissa.

Yhteyshenkilöasiakas on sopinut etukäteen kirjallisen orderin eli tilausmääräyksen ravintolan kanssa mitkä ovat seurueen toiveet ja ruoat. Tässä sovitaan kirjallisesti miten lasku hoidetaan ja kaikki muukin tilaisuuteen liittyvä. Sopimus sitoo kumpaakin osapuolta.

Tolleen se varmaan meni Kappelissakin Sibeliuksen ja muiden aikana.

Vierailija
19/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin uutisjutusta heräsi kysymys: onko ravintola asiakkaita varten vai asiakkaat ravintolaa varten?

Ihmetyttää asenne, että ravintola sanelee, miten asiakkaiden pitää toimia. Kyllä terveessä yritystoiminnassa maksava asiakas on se, jonka toiveita kannattaa kuunnella.

RAVINTOLA saa valita asiakkaansa!

Vierailija
20/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun KVV tuota mieltä,hyvä asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi