Miksi 15 vuotta vanha ruosteinen auto maksaa Suomessa nykyään 4000-5000€?
Ennen ns. pommeja sai tonnilla. Ei ole autoilu enää pienen ihmisen hommia.
Kommentit (85)
Kysyntä on valtavaa ja tarjonta olematonta, siksi. Ihmisillä ei ole enää keskiluokassakaan rahaa tai halua uuteen autoon.
Saksasta tai Liettuasta tuontikaan ei auta kun sielläkin ihmisillä on hätä saada tieliikennekelpoinen halpa auto.
Korjausten tuntihinnat ja osien hinnat myös nousevat jatkuvasti, ja sitä halpistakin on pakko korjata jatkuvasti koska Suomessa on (ihan hyvästä syystä) vuosittainen katsastus.
ostovoima on supistunut rajusti koko euroopassa siinä 2022 jälkeen. joidenkin käytettyjen rupuautojen hinnat ovat jopa nousseet parilla tonnilla kun sankat ihmismassat etsivät halpista itselleen. eikä niitä ole kuin rajoitettu määrä
Kiinalaiset haluis myydä, mut EU ei anna.
Heitä mulle rahaa uuteen bemariin tai porscheen niin käyn hakemassa.
Ajan 2002 pommo-peugeotilla siksi kun muuhun ei ole varaa, en pahuuttani
Sama kuin asuntokuplassa. Loppuun ajettusta kerrostaloromusta on pakko saada satatonnia koska siitä maksettiin itsekin sama vuonna 1988! Arvon nousu!
Kattelin kans nettiautosta mitä noin viidellä tonnilla saisi.
Saisi Toyota Corollan vm. 2009 jossa yli 300 000km.
Taidan pysytellä bussikyydissä.
Bensamanuaaleissa on paljon käyttövuosia ja ovat siksi haluttuja.
Kuka pyytää, missä, mistä ja koska? Missä on juttua tai tutkimusta?
Koska ovat vielä hyviä autoja, pommeja ovat vasta kun mittariin ajetaan 200-300 tonnia lisää ja ikää kymmenen vuotta ainakin enemmän. Onko mitään järkeä edes ostaa uudempaa autoa kuin 2010?
Mä katoin mazda 3sta automaattivaihteisena nii jumalauta 15000€ 12 vuotta vanhasta aasialaisesta pikkuautosta 😂
Ehkä ne katsomasi 15-vuotiaat eivät ole olleet pommeja. Ja pyytähän aina saa, eri asia kuka mitäkin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Sama kuin asuntokuplassa. Loppuun ajettusta kerrostaloromusta on pakko saada satatonnia koska siitä maksettiin itsekin sama vuonna 1988! Arvon nousu!
Asuntojen kohdalla kyse on kuplasta, mutta käytettyjä autoja joilla voi turvallisesti kuljettaa perhettään ei kovin montaa kymmentä tuhatta ole Suomen kokoisessa maassa. Ja joka vuosi niistäkin pari tuhatta menee paaliin.
Uusia käytettyjä syntyy tuoreemmista malleista ja niitä valuu markkinoille hyvin hitaasti ja ne ovat uutena olleet 45k€ toisin kuin 2000-luvun lopun perusautot jotka oli uutena 20-25k.
Vierailija kirjoitti:
Kattelin kans nettiautosta mitä noin viidellä tonnilla saisi.
Saisi Toyota Corollan vm. 2009 jossa yli 300 000km.
Taidan pysytellä bussikyydissä.
Corolla 300 000 ajettuna on vielä todella hyvä ja luotettava. Erittäin laadukas auto. Ajat sillä kymmenen vuotta, eikä arvo putoa, eikä tarvitse korjata.
Vierailija kirjoitti:
Mä katoin mazda 3sta automaattivaihteisena nii jumalauta 15000€ 12 vuotta vanhasta aasialaisesta pikkuautosta 😂
Jep. Minut on ainakin hinnoiteltu autoilusta täysin ulos. Ihan käsittämättömäksi mennyt kun en enää lähellä eläkeikää voi hankkia autoa. Nuorempana ajelin tyytyväisesti 500e ja parintuhannen markan kotteroilla.
Eri
Ajan 2007 Nissanilla eikä ole mikään pommi. Täysin korjattu kaikki kuluvat osat ja mielettömän luotettava helteellä ja pakkasella. Nelivedolla olen päässyt eteenpäin jopa traktoriteillä.
Katsoin, että myyntihinnat jossain 5000e kieppeillä. Jos joku tarjoais noin vähän en edes harkitsisi asiaa. Mulle ihan sama mitä muut ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä katoin mazda 3sta automaattivaihteisena nii jumalauta 15000€ 12 vuotta vanhasta aasialaisesta pikkuautosta 😂
Jep. Minut on ainakin hinnoiteltu autoilusta täysin ulos. Ihan käsittämättömäksi mennyt kun en enää lähellä eläkeikää voi hankkia autoa. Nuorempana ajelin tyytyväisesti 500e ja parintuhannen markan kotteroilla.
Eri
Ja kuluttaa paljon ja laiska. Kukutus kaupungissa 8 mut kiihtyvyys vaan 10,3 ja 120hv
Käytettyjen autojen hinnat nousevat koska uusia ei osteta enää niin paljon ja huonoimmat ajoneuvot poistetaan rekisteristä. Jos haluaa halvemmalla päästä niin autoja myydään halvalla ainakin Ruotsissa mutta päälle tulevat siirtokulut jne.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ne katsomasi 15-vuotiaat eivät ole olleet pommeja. Ja pyytähän aina saa, eri asia kuka mitäkin maksaa.
Jos tl-kelpoinen, niin kyllä 15v auto tuppaa minimissään olemaan nykyään 3-4 tonnia. Eli ei ole pommi vaan siihen on saatettu upottaa auton arvon verran uusia osia että se pysyy kasassa.
Pommi on 15v vanha auto jossa jakohihna on tiensä päässä, kannen tiiviste vuotaa ja lambda-arvot ovat perseellään. Saa katsastuksessa lähinnä potkun perseelle ja äkkiä hylkäys.
Ei ole enää sellaiset ajat että saa satkuilla tai tonnilla järkevän käyttöauton. Ne ajat meni jo.
Jos haluaa jotenkin ok-kuntoisen jolla ajelisi useamman vuoden, ne ovat jo 15 000e.
Ilmastopolitiikka tehnyt autoilusta ihan liian kallista, tätä saatte kun äänestätte punavihreitä.
Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa.