Onko Ravelin Bolero tylsää musiikkia?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Eikö se tempo kiihdy koko ajan?
Ei kiihdy (ainakaan merkittävästi). Mutta dynamiikka lisääntyy.
Areenasta voi sen näppärästi nyt kuulla: TV - Suorat - YLE Teema ja siirry aikajanalla jonkin matkaa taakse päin.
Sehän riippuu siitä kuinka pitkän version kapellimestari on halunnut esitettäväksi.
Makuasioista kannattaa aina kinastella!
Ei ole oma suosikki, mutta on niitä huonompiakin kappaleita. Eikös tuo saman toistaminen ole poppi- ja rokkikappaleissakin aika yleistä, sanat on eri, mutta joka säkeistö kuulostaa ihan samalta, Bolero on vain pitempi mutta sama idea muuten.
Ap on niin rahvaanomainen, sivistymätön ja kouluttamaton, ettei ymmärrä muuta musiikkia kuin Frederikin olen kolmekymppinen tai Esa Pakarisen lentävä kalakukko.
Vierailija kirjoitti:
Makuasioista kannattaa aina kinastella!
Ei ole oma suosikki, mutta on niitä huonompiakin kappaleita. Eikös tuo saman toistaminen ole poppi- ja rokkikappaleissakin aika yleistä, sanat on eri, mutta joka säkeistö kuulostaa ihan samalta, Bolero on vain pitempi mutta sama idea muuten.
Mutta kun ns. klassisen musiikin odotetaan olevan taiteellisesti korkeatasoista erotuksena "rahvaan hömppämusiikista".
Sellaisia asiantuntijoita koko keskustelu täynnä.
Onko kenelläkään tähän keskusteluun kirjoittaneista todellista musiikkitieteellistä koulutusta? Aivan. Ei ole.
Ilman sitä suurin osa musiikin ilmiöistä jää teiltä huomaamatta, puhumattakaan siitä, että pystyisitte niitä analysoimaan.
-Huomasitko, miten d toimi tuossa raamisävelenä?
-Tunnistitko tuossa selvän salzerilaisen prolongaatiomuodon?
-Aukeaisiko tämä sävelteos paremmin jos sen temaattista materiaalia tarkasteltaisiin sen tonaalista liikettä artikuloivana tekijänä?
Niin. Ilman asianmukaista koulutusta musiikkia ja sen säveltäjiä sekä esittäjiä arvottava ihminen rinnastuu syöttötuolissa istuvaan vauvaan, jonka suuhun huoltaja työntää ruokaa. "Nam, maistuu hyvältä koska maistuu hyvältä." "Yäk, maistuu pahalta koska en pidä tästä."
Kuvittele tilanne, jossa nämä vauvat kiistelevät siitä, mikä purkkiruoka on yliarvostettua. Tai no, ei tarvitse kuvitella. Näet sen tässä keskustelussa
Vierailija kirjoitti:
Ap on niin rahvaanomainen, sivistymätön ja kouluttamaton, ettei ymmärrä muuta musiikkia kuin Frederikin olen kolmekymppinen tai Esa Pakarisen lentävä kalakukko.
Luetun ymmärtämisessäsi vaikuttaa olevan puutteita. En aloituksessani väittänyt mitään, ehkä hieman karrikoin teeman toisteisuutta. Esitin kysymyksen keskustelun avaukseksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia asiantuntijoita koko keskustelu täynnä.
Onko kenelläkään tähän keskusteluun kirjoittaneista todellista musiikkitieteellistä koulutusta? Aivan. Ei ole.
Ilman sitä suurin osa musiikin ilmiöistä jää teiltä huomaamatta, puhumattakaan siitä, että pystyisitte niitä analysoimaan.
-Huomasitko, miten d toimi tuossa raamisävelenä?
-Tunnistitko tuossa selvän salzerilaisen prolongaatiomuodon?
-Aukeaisiko tämä sävelteos paremmin jos sen temaattista materiaalia tarkasteltaisiin sen tonaalista liikettä artikuloivana tekijänä?Niin. Ilman asianmukaista koulutusta musiikkia ja sen säveltäjiä sekä esittäjiä arvottava ihminen rinnastuu syöttötuolissa istuvaan vauvaan, jonka suuhun huoltaja työntää ruokaa. "Nam, maistuu hyvältä koska maistuu hyvältä." "Yäk, maistuu pahalta koska en pidä tästä."
Kuvittele tilanne, jossa nämä vauvat kiistelevät siitä, mikä purkk
Hienoa. Monilla on toisenlaiset priooriteetit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makuasioista kannattaa aina kinastella!
Ei ole oma suosikki, mutta on niitä huonompiakin kappaleita. Eikös tuo saman toistaminen ole poppi- ja rokkikappaleissakin aika yleistä, sanat on eri, mutta joka säkeistö kuulostaa ihan samalta, Bolero on vain pitempi mutta sama idea muuten.
Mutta kun ns. klassisen musiikin odotetaan olevan taiteellisesti korkeatasoista erotuksena "rahvaan hömppämusiikista".
Kuka sellaista olettaa? Siinä juuri mentiin vikaan kun alettiin tehdä taidemusiikkia paremmalle väelle, ne vanhat hyvät säveltäjät, Mozart, Tsaikovski ja muut on ihan rupusakille säveltänyt meneviä hittejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makuasioista kannattaa aina kinastella!
Ei ole oma suosikki, mutta on niitä huonompiakin kappaleita. Eikös tuo saman toistaminen ole poppi- ja rokkikappaleissakin aika yleistä, sanat on eri, mutta joka säkeistö kuulostaa ihan samalta, Bolero on vain pitempi mutta sama idea muuten.
Mutta kun ns. klassisen musiikin odotetaan olevan taiteellisesti korkeatasoista erotuksena "rahvaan hömppämusiikista".
Tuohan on kaikkea muuta kuin hömppää..hömppä turruttaa. Bolero ei turruta jos vähänkään musiikkia ymmärtää.
Se että teema toistuu ei tarkoita sitä ettei se kehity. Moniko nykymusiikki käyttää samaa keinoa?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tylsää.
On se tylsää kun sen on ensimmäisen kerran kuullut 4-vuotiaana ja sen jälkeen useita kertoja vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makuasioista kannattaa aina kinastella!
Ei ole oma suosikki, mutta on niitä huonompiakin kappaleita. Eikös tuo saman toistaminen ole poppi- ja rokkikappaleissakin aika yleistä, sanat on eri, mutta joka säkeistö kuulostaa ihan samalta, Bolero on vain pitempi mutta sama idea muuten.
Mutta kun ns. klassisen musiikin odotetaan olevan taiteellisesti korkeatasoista erotuksena "rahvaan hömppämusiikista".
Tuohan on kaikkea muuta kuin hömppää..hömppä turruttaa. Bolero ei turruta jos vähänkään musiikkia ymmärtää.
Kommentoinkin tuota "Eikös tuo saman toistaminen ole poppi- ja rokkikappaleissakin aika yleistä, sanat on eri, mutta joka säkeistö kuulostaa ihan samalta, Bolero on vain pitempi mutta sama idea muuten."
Ravellin bolero on ihana, vaikkaen klassisesta mitään ymmärrä. Yhtenä kesänä Kiasman näyttelyssä oli bolero taustamusiikkina taideteoks
elle. Oli vaikuttava!
Vierailija kirjoitti:
Se että teema toistuu ei tarkoita sitä ettei se kehity. Moniko nykymusiikki käyttää samaa keinoa?
Boleron teema ei kehity, vain sen orkestraatio on kappaleen edetessä luova.
Eikö se tempo kiihdy koko ajan?