Täytyy vain ihmetellä noita lento-onnettomuuksia
Olen seurannut jo pidempään lento-onnettomuustapauksia ja -raportteja erityisesti USA:sta, ja tietysti Suomesta kun niitä.tuntuu tapahtuvan täälläkin epäsäännöllisen sännöllisin väliajoin.
Ihan hölmöläisten touhuksi on mennyt lentäminen. Suuressa osassa onnettomuuksista syynä ei ole minkäänlainen tekninen vika vaan kyvyttömyys hallita lentämiseen liittyviä perusasioita (painorajat, sään, huomioiminen, ovien sulkeminen), yleinen varomattomuus ja piittaamattomuus, ja täysin turha riskinotto.
Esim. tuossa tapauksessa lentäjä ilman kunnollisia sää ja näkyvyystietoja pyrki laskeutumaan merisumun valtaamalle lentokentälle jossa ilmeisesti oli ollut kaiken kukkuraksi sähkökatkoja aiheuttaen sen että lähestymisvalotkaan eivät toimineet kunnolla. Jotta koko paikallinen lentoturvallisuustouhu näyttäisi vielä järjettömämmältä, lentokentän läheisyydessä piti myös olla korkea sähkölinja johon sumun keskeltä lentokenttää etsinyt kone törmäsi syöksyen asuntoalueelle joka oli tietenkin mukavasti rakennettu siihen varmaankin nimenomaan ottamaan vastaan sähkölinjaan törmäävät lentokoneet:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/2025_San_Diego_Cessna_Citation_II_crash
USA:ssa on tapahtunut vaikka kuinka monta onnettomuutta jossa toiminnassa ei ole ollut järjen häivää, kuten esim. tuo lentonäytös, jossa iso määrä museokoneita laitetaan lentämään ilman kunnollista lennonjohtoa
https://en.m.wikipedia.org/wiki/2022_Dallas_air_show_mid-air_collision
tai tuo
https://en.m.wikipedia.org/wiki/2025_Potomac_River_mid-air_collision
Suomessa hölmöillään myös. Esim. se tuore Hornet-tapaus. Pelleilyä jollain Dirty Roll tynnyrillä laskutelineet alhaalla, niinkö? Ne on kalliita sotakoneita eikä turhien temppuilujen leikkikaluja.
Entä Euran kopterit? Perseessä kiinni ajelua, mikä voisikaan mennä pieleen?
Entä se Selänpään lentonäytösonnettomuus. Eihän se oikene kun lähdetään sata metriä liian alhaalta.
Järki hoi! Jos ei vastuullinen lentäminen nappaa, pysykää riskinottajat pois sieltä, etenkin vaarantamasta täysin syyttömiä joiden niskaan se romu voi tulla.
Kommentit (4)
Tuurillahan ne laivatkin seilaa, on lentoliikenteenkin perusperiaate nykyään.
Esim. USA:ssa todellisuudessa lähes täysin lentämisen perusasioitakin ymmärtämättömät henkilöt saavat lentolupakirjan. Siis vaikka eivät edes ymmärrä autopilotin tai trimmin toimintaa tms. lainkaan. Ei tuollaisilla henkilöillä pitäisi olla mitään asiaa lentokoneen puikkoihin.
https://avweb.com/aviation-news/aviation-youtuber-dies-in-crash/
Vierailija kirjoitti:
Tuurillahan ne laivatkin seilaa, on lentoliikenteenkin perusperiaate nykyään.
Esim. USA:ssa todellisuudessa lähes täysin lentämisen perusasioitakin ymmärtämättömät henkilöt saavat lentolupakirjan. Siis vaikka eivät edes ymmärrä autopilotin tai trimmin toimintaa tms. lainkaan. Ei tuollaisilla henkilöillä pitäisi olla mitään asiaa lentokoneen puikkoihin.
https://avweb.com/aviation-news/aviation-youtuber-dies-in-crash/
Yleensä ne on niitä helikoptereita? Niihin ei sit tarvii hyvää koulutusta?
Vierailija kirjoitti:
Usassa tapahtui viimeksi suuri matkustajalentokone onnettomuus 16 vuotta sitten ennen tätä tammikuun helikopteri törmäystä. Helikoptereitä tipahtelee useammin, mutta ei matkustajakoneita. Päivittäin usassa lentää yhteensä n. 45,000 lentoa. Voi seurata sivua FlighRadar ja katsoa miten paljon lentoja on ilmassa tälläkin hetkellä.
Pienkoneita ja helikoptereita putoilee USA:ssa tämän tästä. Suomessa niitä ei uutisoida paitsi jos kyseessä on jokin kuuluisuus tai kuolleiden määrä on yli yli 5. Tulihan se Harrison Fordkin lentokoneellaan tonttiin muttei kuollut. Siitä ei ole mitään epäselvyyttä että USA: ssa pienlentokoneonnettomuuksia tapahtuu paljon, mutta toki siellä lennetäänkin paljon pitkien etäisyyksien takia. Hölmöilyä ja piittaamattomuutta säännöksistä ja hyvistä lentämisen köytännöistä vaan liittyy onnettomuuksiin käsittämättömän paljon. Käy katsomassa esim. Youtubessa Blancolirion tai Pilot Debriefin videot parin viime vuoden ajalta. Niitä riittää. Niissä on varsin vähän teknisiä vikoja selityksenä onnettomuuksille, mutta sen sijaan paljon hölmöilyä onnettomuuksien syynä.
Usassa tapahtui viimeksi suuri matkustajalentokone onnettomuus 16 vuotta sitten ennen tätä tammikuun helikopteri törmäystä. Helikoptereitä tipahtelee useammin, mutta ei matkustajakoneita. Päivittäin usassa lentää yhteensä n. 45,000 lentoa. Voi seurata sivua FlighRadar ja katsoa miten paljon lentoja on ilmassa tälläkin hetkellä.