Lähihoitajan opinnoissa paljon turhuutta
Matikan tunnilla opetetaan piin arvoa ja pinta-alalaskentaa. Kysyin että tehdäänkö teistä insinöörejä?? Siis ei sittenkään hoitoalalle? Lasketaanko vaipan pinta-ala, tai tuttipullon piin arvo? Samoin kätilö kertoo vauvan hoidosta. Meikä että herranen aika, nyt teistä tehdään jo kätilöitä, kaikista. Eikö opinnoissa voida keskittyä oikeasti olennaiseen? Se säästäisi sekä oppilaita ja aikaakin kuluisi vähemmän, ja valmistuminen tapahtuisi nopeammin. Olisi mielenkiintoista tietää mitä muita täysiä turhuuksia on opinnoissa.
Kommentit (17)
Toisen asteen koulutuksen tulee antaa valmiuksia jatko-opiskella AMK:ssa.
Toisen asteen opintojen tarkoitus on säilöä nuoria, kunnes he ovat riittävän aikuisia työelämään. Siksi niiden pitää kestää pitkään. Kuka haluaa 17-vuotiaita lähihoitajia?
Lisäksi uudistusten myötä kaikista toisen asteen tutkinnoista on tehty sellaisia, että ne periaatteessa antavat mahdollisuuden ja teoreettisen kelpoisuudem hakea kolmannen asteen opintoihin eli yliopistoon ja ammattikorkeakouluun. Niissä opinnoissa kyllä usein pitää ymmärtää matikkaa.
Lähihoitajan ja hoiva-avustajan opettaja on sairaanhoitaja, ensihoitaja, kätilö tai terveydenhoitaja.
Ravitsemus-tunnit tuntuivat 95% todella turhilta, kahdella eri kurssilla tankattiin jotain ruokapyramidia ja -ympyrää, joita on opetettu ala-asteelta lähtien. Ainoa jotenkin hyödyllinen asia niissä oli eri ruokavaliot, esim. kihtiruokavalio oli itselleni uutta.
Vierailija kirjoitti:
Ravitsemus-tunnit tuntuivat 95% todella turhilta, kahdella eri kurssilla tankattiin jotain ruokapyramidia ja -ympyrää, joita on opetettu ala-asteelta lähtien. Ainoa jotenkin hyödyllinen asia niissä oli eri ruokavaliot, esim. kihtiruokavalio oli itselleni uutta.
Eri ruokavalioiden osaaminen on aika olennaista lähihoitajalle, samoin esim. ikäihmisen ravitsemustarpeet ja -suositukset.
On outoa, miten harva ymmärtää koulutuksen keskeisen tarkoituksen, joka on ihmisten säilöminen ja erottelu fiksumpiin ja tyhmempiin.
Vierailija kirjoitti:
On outoa, miten harva ymmärtää koulutuksen keskeisen tarkoituksen, joka on ihmisten säilöminen ja erottelu fiksumpiin ja tyhmempiin.
Anna kun arvaan, sinä kuulut niihin tyhmempiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On outoa, miten harva ymmärtää koulutuksen keskeisen tarkoituksen, joka on ihmisten säilöminen ja erottelu fiksumpiin ja tyhmempiin.
Anna kun arvaan, sinä kuulut niihin tyhmempiin?
No jotenkin päädyin tässä systeemissä maisteriksi hyvin arvosanoin.
Vierailija kirjoitti:
Ravitsemus-tunnit tuntuivat 95% todella turhilta, kahdella eri kurssilla tankattiin jotain ruokapyramidia ja -ympyrää, joita on opetettu ala-asteelta lähtien. Ainoa jotenkin hyödyllinen asia niissä oli eri ruokavaliot, esim. kihtiruokavalio oli itselleni uutta.
Sun kuuluu osata kuinka vanhuksia tai lapsia ruokitaan kunnolla!
Ihan täysin ammatista riippumatta on tosi pelottavaa jos Suomessa on ihmisiä jotka eivät tiedä piin likiarvoa tai osaa laskea yksinkertaisia pinta-aloja, kyllä jonkinlainen yleissivistys tarvitaan yhteiskunnassamme elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On outoa, miten harva ymmärtää koulutuksen keskeisen tarkoituksen, joka on ihmisten säilöminen ja erottelu fiksumpiin ja tyhmempiin.
Anna kun arvaan, sinä kuulut niihin tyhmempiin?
No jotenkin päädyin tässä systeemissä maisteriksi hyvin arvosanoin.
Lähihoidon maisteriksi?
Vierailija kirjoitti:
Ihan täysin ammatista riippumatta on tosi pelottavaa jos Suomessa on ihmisiä jotka eivät tiedä piin likiarvoa tai osaa laskea yksinkertaisia pinta-aloja, kyllä jonkinlainen yleissivistys tarvitaan yhteiskunnassamme elämiseen.
Niin, jos ihminen ei tiedä piin likiarvoa, peli on menetetty...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lähihoitajan täytyy osata hoitaa vauvaa!
Sepä hassua, olen lähihoitaja, ja minun koulutukseeni ei kuulunut lainkaan vauvojen hoitoa. Mikäli nyt ei vauvan elvytystä ja synnytyksestä avustamista huomioida
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravitsemus-tunnit tuntuivat 95% todella turhilta, kahdella eri kurssilla tankattiin jotain ruokapyramidia ja -ympyrää, joita on opetettu ala-asteelta lähtien. Ainoa jotenkin hyödyllinen asia niissä oli eri ruokavaliot, esim. kihtiruokavalio oli itselleni uutta.
Eri ruokavalioiden osaaminen on aika olennaista lähihoitajalle, samoin esim. ikäihmisen ravitsemustarpeet ja -suositukset.
Ei se lähihoitaja varmaankaan päätä mitä kukakin syö. Ruoka tulee ruokalasta tai jostain. Lähihoitaja auttaa syömisessä tai tarvittaessa syöttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan täysin ammatista riippumatta on tosi pelottavaa jos Suomessa on ihmisiä jotka eivät tiedä piin likiarvoa tai osaa laskea yksinkertaisia pinta-aloja, kyllä jonkinlainen yleissivistys tarvitaan yhteiskunnassamme elämiseen.
Niin, jos ihminen ei tiedä piin likiarvoa, peli on menetetty...
Ei, vaan se kuuluu asioihin jotka vain pitää tietää. Samoin kuin tiedät kuka on Suomen tasavallan presidentti, minkä näköinen pläntti Venäjä on kartalla ja ettei raakaa kanaa pidä syödä.
Yleissivistävä opetus tulee ihan tarpeeseen. "Lähi hoitajia" joilla esimerkiksi perustason oikeinkirjoituskin on haussa on aivan liikaa.
Kyllä lähihoitajan täytyy osata hoitaa vauvaa!